Jump to content

Recommended Posts

On 9/15/2020 at 1:45 PM, AR123456789 said:

Kroppsskydd 90 för tungt? Det väger typ 3-4 kg. Problemet med det är snarare att det blir så jäkla varmt och svettigt, men bärandet av det har även vissa fördelar. Dels tycker jag att det är skönare att bära stridssäcken med kroppsskyddet på, dels är det faktiskt inte helt dumt att ha lite vaddering när man slänger sig på backen i skog och mark.

Jovars, menar inte att det är särskilt tungt i sig, men att det är en av dropparna som får bägaren att rinna över tillsammans med tex. stridsvästens extra hekto för två innerfickor ...

 

Jag hade personligen inte klarat marsch med packning och iläggsplattor om inte packningen blev motsvarande lättare. Det känns som en nettoförlust att ta med sig kroppsskydd på marsch om man väger mot vatten eller ammunition. Vid bevakning eller uppsutten strid, jovisst, men jag menar att kroppsskyddet används för flitigt i Försvarsmakten.

 

EDIT:

På en skyttegrupp om 8 personer gånger 3.5 kg kroppsskydd motsvarar det två stycken robot 57 i vikt.

Edited by Dristigheten
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 9/16/2020 at 7:20 PM, Chassi said:

Om bara folk kan packa ordentligt och undvika att ta med massa skit så skulle kroppsskydd vara det minsta problemet.

Ja, jo, folk lär sig snabbt att man inte ska följa reglementerade packlistan som är utformad så att sakerna precis inte får plats på ett vettigt sätt i väskan. Det är återigen ett formellt problem där någon bara bestämt något och så får soldaterna leva med det tills en ny väska kommer och en ny packlista utformas och reglementet verkar fungera eftersom reglementet inte följs.

 

On 9/16/2020 at 10:57 PM, Nestor said:

Vi kommer aldrig igen ha ett så lätt kroppsskydd som krsk 90. 

 

Möjligt men det finns väl bättre kroppsskydd med samma vikt idag? Det mest ironiska tycker jag i kroppsskyddsdiskussionen är att Hemvärnets AK4or och KSP58 ju gått och blivit "moderna" iom. grövre ammunition än AK5an och KSP90. :baskerHV:

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Dristigheten said:

Möjligt men det finns väl bättre kroppsskydd med samma vikt idag? Det mest ironiska tycker jag i kroppsskyddsdiskussionen är att Hemvärnets AK4or och KSP58 ju gått och blivit "moderna" iom. grövre ammunition än AK5an och KSP90. :baskerHV:

Nog finns det krsk i samma viktklass idag som är skitbra. Det finns tre parametrar; Hög skyddsnivå - Låg vikt - Lågt pris.

Dock kan vi bara välja en av dem. Kanske två. Och för att utrusta en växande krigsorganisation vågar jag nog drista mig till att "lågt pris"-parametern kommer vara mycket viktig.

 

AK4 och KSP58 skulle jag not to.m drista mig till att påstå att de aldrig blivit omoderna till att börja med. Med införandet av AK4C och D har det ju visats att det finns god funktion i den plattformen, som gör den mycket användbar under lång tid framöver. Samma med KSP58.

Den gemensamma nämnaren är små modifieringar som ger stor utväxling i skyttens förmåga :)

Link to comment
Share on other sites

Nej, nej och återigen nej. Varför ska hemvärnet(där bristen på efterföljda fyskrav antagligen leder till att 50% av hemnvärnsmännens ryggar går sönder om man slänger på dem sådan tyngd) få kroppskydd 12 medans GSS/K och värnpliktiga manöverförband saknar dessa? Det vore en ordentlig felprioritering av materieltilldelningen. 

 

Det här appliceras till all materieltilldelning. HV behöver ha förståelse för att man inte är prioriterade. Man nyttjar materielen max 8 dagar om året(om du inte gör en massa extra frivilligt). GSS och VPL nyttjar sina materiel hela året. Det är ju helt klart att dessa förband blir prioriterade när det kommer till materielfrågan. 

 

Det bästa vore såklart att vi köper in kroppskydd 12(eller annan nyare version) nog till hela FM.

Link to comment
Share on other sites

1. Hela HV behöver inte heller ha samma prylar på sitt utrustningskort.

2. Sannolikheten att jag hamnar i en situation som Hemvärnssoldat där t.ex kroppsskydd 12 kan vara det som gör skillnaden om jag får åka hem eller till sjukhus är väldigt mycket större än att en värnpliktig hamnar i dylik situation.

3. Ska Hemvärnet börja bära tyngre så vill det till att man faktiskt börjar ställa fyskrav.

4. Så länge jag bär en hjälm där jag riskerar whiplash bara av att sätta mig upp från liggande så känns det som att det finns annat som borde prioriteras.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, dxl said:

 

2. Sannolikheten att jag hamnar i en situation som Hemvärnssoldat där t.ex kroppsskydd 12 kan vara det som gör skillnaden om jag får åka hem eller till sjukhus är väldigt mycket större än att en värnpliktig hamnar i dylik situation.

 

Hurså? Vid skarp uppgift, det vi dimensionerar hela försvaret mot, så skulle jag påstå att en värnpliktig ingående i manöverförband löper samma risk eller större än en hemvärnssoldat. 

 

3 och 4 håller jag definitivt med om. Ska man ge HV ökade ambitioner i uppgifter(även nuvarande borde kräva detta) så krävs det att samtliga soldater fysiskt ska kunna genomföra detta. Intrycket när man ser HV på övning är att det definitivt finns personer med god fysik och vilja(och alldeles för mycket pengar att lägga på kitt man använder några dagar om året). Det finns även personer där viljan är det enda som talar för dem.

 

Hjälmen håller jag med om, det finns hjälmar för samma vikt som håller mycket högre skyddsklass, och vilka redan används av andra militärer på bred front.

 

Punkt 1, visst att alla inte kommer behöva det. Men ska du tilldela det till alla insatskompanier i de 22 HV-bataljonerna blir det en massa medel som sugs från VPL o GSS

Link to comment
Share on other sites

Det är ett logiskt antagande att Hemvärnsförbanden kommer ha fler fasta bevakningsuppgifter i både skymningsläge och krig (Detta gäller även insats-).

Dessa fasta bevakningspunkter kommer råka ut för vänliga gröna gubbar och bärplockare vilka angriper medelst kulvapen och lönndom, varvid kroppsskydd som tar någonting större än sekundärsplitter är av vikt (pun not intended). Det är hemvärnet som ska stå pall och skydda det övriga försvarets mobilisering, i det läget duger inte nuvarande kroppsskydd.

När det "riktiga" stora kriget väl rullar över gränsen ökar risken för skador av splitter från mer kvalificerade vapensystem. Och arméns bandfordon är inte byggda av plast :lala:

Äpplen och päron, men mina 50 öre.

Link to comment
Share on other sites

En kompromiss skulle i så fall vara att ett begränsat antal mer kvalificerade kroppsskydd tilldelas HV-förband som plutonsmateriel och roteras under tjänst så att de som just då står post eller är ute och patrullerar bär dem, övrig personal inte. Men då uppstår förstås problem med tillpassning och liknande.

Edited by AR123456789
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 9/29/2020 at 6:19 PM, AR123456789 said:

En kompromiss skulle i så fall vara att ett begränsat antal mer kvalificerade kroppsskydd tilldelas HV-förband som plutonsmateriel och roteras under tjänst så att de som just då står post eller är ute och patrullerar bär dem, övrig personal inte. Men då uppstår förstås problem med tillpassning och liknande.

Och när sensorerna löser ut och hela plutonen behöver ut och agera samtidigt så har kanske 20% av personalen ett acceptabelt kroppsskydd. Gissa vilka som får gå först.......

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Frippe said:

Och när sensorerna löser ut och hela plutonen behöver ut och agera samtidigt så har kanske 20% av personalen ett acceptabelt kroppsskydd. Gissa vilka som får gå först.......

De som vid det aktuella tillfället har bäst lämpad utrustning för uppgiften? Någon kommer ju behöva gå först i vilket fall...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, 27Kilo said:

De som vid det aktuella tillfället har bäst lämpad utrustning för uppgiften? Någon kommer ju behöva gå först i vilket fall...

Nja, fattigmanslösning. Vad är nästa steg på att differentiera utrustning för personer med samma befattning i samma förband med liknande argument? 
 

Jaha, du fick inget rödpunktsikte, eller nja du fick tyvärr inget...... 

 

För enkelhetens skull för alla, samma personliga utrustning för alla med samma typer av befattning. Allt annat strular bara till det. 

 

Och för att koppla det till viktighet. Kan vi säga som så att av alla markförband inom FM, är det Hv som är tröskeln, eller skalskyddet och som sådant kommer att vara insatta först, att få ta första striderna, då med gröna män utan identitetsmärken. Detta eftersom att det är Hv som är det förband som ska se till att flyget och flottan har kommunikationssystem som inte fått master sprängda, att de har skyddade baser att gruppera på samt övriga vitala komponenter som finns för att de (flyget och flottan) ska kunna göra det som de är köpta för.

 

Med respekt för alla manöverförband inom armén med sina cv90, str122 m.m. Ni kommer att komma in i ett betydligt senare tillfälle än Hv och möjligheten att lyckas är starkt beroende att övriga FM lyckats, flottan, flyget och Hv. Redan nu är t.ex. Hv starkt begränsade eftersom att möjligheten att verka i mörker är obefintlig.

 

Och nej, vi ska inte syssla med 1500m anfall, behöver inte kunna springa fälttest på 11m blankt, men behöver så klart utrustning lämplig för vår uppgift. Och utrustning dimensioneras inte efter hur många dagar någon gör per år i övningar, utan efter vilken uppgift man har när ofreden träder in.

Edited by Frippe
Link to comment
Share on other sites

Visst vore det tacksamt om all personal som någon gång ska stirra en motståndare i ögonen hade på sig plattor men det finns, uppenbarligen, inte så det räcker till alla just nu (till exempel har jag inte haft 12an ute mer än periodvis och det står "skyttesoldat" på min arbetsbeskrivning). Då prioriterar man och det man prioriterar är manöverförbanden.

 

HV är inte idag ett manöverförband. Uppgiften är inte att anfalla grejer eller att åka land och rike runt på jakt efter motståndaren. Det påverkar prioriteringarna och det påverkar behoven. Jag vågar mig på att påstå att ballistiska kroppsskydd inte är lika viktiga på någon som kommer spendera kriget nergrävd i en grop/gömd bakom ett träd/smygandes runt en mast, som det är på någon som ska hoppa ur bollhavet på ett stridsfordon, spränga upp dörrar i Stockholm eller rusa uppför stränder i skärgården.

 

Det är litet motigt att vara etta in i anfallsmålet när man vet att allt finkalibrigt går igenom kroppsskyddet. Det är inte fullt lika motigt att ligga i vänt på sabotageförband när man vet samma sak. Det är ganska enkelt skillnad på vad manöverförbanden och HV gör idag: anfallsstrid och försvarsstrid är helt olika saker.

 

Om man sedan inte alls kan tänka sig att skjuta tillbaks på spetsnäsor utan att ha keramik på sig ska man kanske ta tag i sina prioriteringar i livet. Det är helt OK att inte vilja ta risken att bli skjuten om man kan slippa. Idag hade jag nog själv varit tveksam till att begå inbrytning utan litet platta framför bröstet så jag hoppas verkligen att det kommer finnas en sådan med mitt namn på om det blir aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan även tänka som så, att om inte Hv har lyckats lösa sin uppgift, blir din uppgift mycket svårare och kanske omöjlig. Vad väljer du att satsa på då, det omöjliga eller det som gör det mer möjligt?

 

Och, de flesta inom Hv gjorde sin GU före kroppsskyddens tid, när det var normalt att splitterskyddade fordon var något som bara fanns på pansarbrigader, en liten del av armén, vi hade stålhjälm m.m., så att tala om att ta tag i sina prioriteringar kanske är lite felriktat.

 

Samt, för de flesta inom Hv handlar det inte om kroppsskydd x eller y, det handlar om kroppsskydd eller inte, eftersom att det finns väldigt många som aldrig fått ut ett kroppsskydd ens. Trots att det står så på utrustningskortet. 

Link to comment
Share on other sites

On 9/16/2020 at 7:20 PM, Chassi said:

Om bara folk kan packa ordentligt och undvika att ta med massa skit så skulle kroppsskydd vara det minsta problemet.

 

Vad för "onödigt skit" menar du att folk tar med sig? Antar du menar i stridssäcken?

 

On 9/29/2020 at 7:59 AM, Harzdorf said:

Nej, nej och återigen nej. Varför ska hemvärnet(där bristen på efterföljda fyskrav antagligen leder till att 50% av hemnvärnsmännens ryggar går sönder om man slänger på dem sådan tyngd) få kroppskydd 12 medans GSS/K och värnpliktiga manöverförband saknar dessa? Det vore en ordentlig felprioritering av materieltilldelningen. 

 

Det här appliceras till all materieltilldelning. HV behöver ha förståelse för att man inte är prioriterade. Man nyttjar materielen max 8 dagar om året(om du inte gör en massa extra frivilligt). GSS och VPL nyttjar sina materiel hela året. Det är ju helt klart att dessa förband blir prioriterade när det kommer till materielfrågan. 

 

Det bästa vore såklart att vi köper in kroppskydd 12(eller annan nyare version) nog till hela FM.

 

Skillnaden är att GU-kompanier inte är riktiga krigsförband på samma sätt som ett hvkomp. Sen ska GU ha den materiel som deras blivande krigsförband använder.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, REALIN said:

Skillnaden är att GU-kompanier inte är riktiga krigsförband på samma sätt som ett hvkomp. Sen ska GU ha den materiel som deras blivande krigsförband använder.

Den nivå jag har sett på hemvärnet som vi har övat emot gör att jag ifrågasätter om dessa verkligen har kapaciteten att utnyttja materielen till samma grad som en värnpliktig. Vilja är skitbra, men fysiken måste också finnas. 

 

Det kan ju såklart bara vara något som är begränsat till HV i Skaraborgsområdet, vilka är de enda jag har upplevt på stor skala IRL, men de bilder man brukar se verkar bekräfta mer ofta än inte. Sen är ju förhoppningsvis det ett problem som kommer att försvinna i och med att värnpliktskullarna blir integrerade i HV allt eftersom de åldras, som jag har hört att förhoppningen är. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Harzdorf said:

Den nivå jag har sett på hemvärnet som vi har övat emot gör att jag ifrågasätter om dessa verkligen har kapaciteten att utnyttja materielen till samma grad som en värnpliktig. Vilja är skitbra, men fysiken måste också finnas. 

 

Det kan ju såklart bara vara något som är begränsat till HV i Skaraborgsområdet, vilka är de enda jag har upplevt på stor skala IRL, men de bilder man brukar se verkar bekräfta mer ofta än inte. Sen är ju förhoppningsvis det ett problem som kommer att försvinna i och med att värnpliktskullarna blir integrerade i HV allt eftersom de åldras, som jag har hört att förhoppningen är. 

En genomsnittlig 40-åring kommer givetvis ha sämre fysik än en genomsnittlig 19-åring (ffa några månader in i GU), men det handlar väl knappast om att den som presterar bäst på fälttestet är den som ska ha kroppsskydd? Vi pratar inte om att genomföra baskermarscher här utan om förband med främst statiska uppgifter.

Det är heller inte alls säkert att en f.d värnpliktig som kallas in för tjänstgöring 5-10 år efter genomförd värnplikt kommer ha samma goda fysik som då, så om du menar att man måste vara i topptrim för att kunna ha kroppsskydd så faller ju det bort även där.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AR123456789 said:

En genomsnittlig 40-åring kommer givetvis ha sämre fysik än en genomsnittlig 19-åring (ffa några månader in i GU), men det handlar väl knappast om att den som presterar bäst på fälttestet är den som ska ha kroppsskydd? Vi pratar inte om att genomföra baskermarscher här utan om förband med främst statiska uppgifter.

Det är heller inte alls säkert att en f.d värnpliktig som kallas in för tjänstgöring 5-10 år efter genomförd värnplikt kommer ha samma goda fysik som då, så om du menar att man måste vara i topptrim för att kunna ha kroppsskydd så faller ju det bort även där.

Det finns ju en klar rimlighet att om man nyutbildas så utbildas man med den utr som ska finnas på förbandet när man förväntas mobilisera. Det vill säga den nya utrustningen.

 

Jag håller helt och hållet med om att HV borde få KRSK12. Jag tycker alla borde få KRSK12 och att de gamla dåliga skydden förpassas till där de hör hemma (tippen). Att förbandet har en statisk uppgift innebär dock i högre utsträckning att man kan förlita sig på att bygga befästningar och har mindre behov av plattor i sina kroppsskydd även om man just i skyddsvaktsmoment skulle kunna behöva enstaka bättre kroppsskydd. Jag anser som sagt att ska man kräva något så är det KRSK12, KRSK94 är ålderstigna och sjunger liksom KRSK90 på sista versen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Kilo3 said:

Det finns ju en klar rimlighet att om man nyutbildas så utbildas man med den utr som ska finnas på förbandet när man förväntas mobilisera. Det vill säga den nya utrustningen.

 

Jag håller helt och hållet med om att HV borde få KRSK12. Jag tycker alla borde få KRSK12 och att de gamla dåliga skydden förpassas till där de hör hemma (tippen). Att förbandet har en statisk uppgift innebär dock i högre utsträckning att man kan förlita sig på att bygga befästningar och har mindre behov av plattor i sina kroppsskydd även om man just i skyddsvaktsmoment skulle kunna behöva enstaka bättre kroppsskydd. Jag anser som sagt att ska man kräva något så är det KRSK12, KRSK94 är ålderstigna och sjunger liksom KRSK90 på sista versen.

Statisk uppgift är väl möjligen att man är på någon typ av objekt som är fast på en viss plats. Men det innebär knappast att man behöver agera statiskt från värn i skyddet av objektet. Att skydda ett objekt kräver snarare en god rörlighet i området, annars lär man vara ohjälpligt på efterhand i alla situationer. 
 

Bästa skyddet för objektet är att dyka upp på olika platser vid olika tidpunkter, då gärna med hund, då blir det svårare för gröna män att agera mot oss. En god rörlighet alltså. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Frippe said:

Bästa skyddet för objektet är att dyka upp på olika platser vid olika tidpunkter, då gärna med hund, då blir det svårare för gröna män att agera mot oss. En god rörlighet alltså. 

Nej det bästa skyddet är att kombinera ett fast, skyddat och så gott det går dolt skydd (marksensorer?) med ett rörligt skydd och ett skydd i djup. På det sättet kan man ha ständig uppsikt och oförutsägbarhet, men det krävs mer personal.

 

Som jag skrev så är jag helt för att HV ska få KRSK12 av den enkla anledningen att allt det andra är utdaterat och det vore en tämligen billig förmågehöjare. Att lägga i plattor i den är jag däremot skeptisk till då det skulle innebära en så pass ökad belastning att jag tror att majoriteten inte skulle klara av att strida i högre hastighet än lunkandes och därmed bli enklare mål av den anledningen. Där talar jag från egen erfarenhet då jag under min missionsutbildning som KSP-skytt märkte en klar skillnad på min frr-hastighet i stridsmoment med och utan plattor och då var jag ändå i min fysiska guldålder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 9/29/2020 at 6:19 PM, AR123456789 said:

En kompromiss skulle i så fall vara att ett begränsat antal mer kvalificerade kroppsskydd tilldelas HV-förband som plutonsmateriel och roteras under tjänst så att de som just då står post eller är ute och patrullerar bär dem, övrig personal inte. Men då uppstår förstås problem med tillpassning och liknande.

 

Enligt materiellistor finns det redan sådana i form av kroppsskydd 94.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 10/26/2020 at 12:16 AM, AR123456789 said:

Jag har aldrig sett några, eller hört om att de skulle finnas tillgängliga att dela ut.

 

Om inte minnet sviker mig så skulle kompaniet ha 4-8 stycken för posttjänst. De var kompanimateriel.

Nu är det några år sedan jag såg en kompanimateriellista så det kan ha ändrats. Sedan vet vi ju att bara för att en pryl finns listad betyder inte att den finns i verkligheten...

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ett första steg vore väl att ha en pott krsk 12 per kompani för berto och andra insatser. Plattor behöver också finnas tillgängligt om det beslut tas för användning.

 

Nästa steg är att faktiskt ersätta krsk 90 på bredd. Bör vara bra på att ta splitter, kniv och pistolskott. En vanlig väst hos Securitas tar ju kniv och 9 mm.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...