Jump to content

Recommended Posts

I Hemvärnet dräller det ju av gamla sergeanter, 1:e sergeanter och tom nån överste (!) som springer runt som meniga soldater. Min fråga är om det skulle gå även som GSS. Jag jobbar ju som GSS/T, men har funderat på att gå ROK. Inriktningen är ju PC nån gång framöver, alternativt någon annan OF1-tjänst, men min farhåga är att jag då måste lämna mitt förband för att ta det som erbjuds. Skulle jag, under en period tills det erbjuds något på mit egna förband, kunna jobba kvar som GSS/T även om jag blir OF1? Erfarenhet på ett annat förband som PC är ju förstås meriterande, för att sen komma tillbaka till mitt hemmaförband som en mer erfaren PC, men förbandsandan i mitt hemmaförband är något jag helst inte gör mig av med.

 

I värsta fall, även om jag inte tror på det, så kanske det inte finns några OF1-tjänster alls när jag väl gått klart ROK. Kastas jag ut då?

Link to comment
Share on other sites

Det finns nog få förband som skulle vilja ha dig som GSS/T när du är utbildad officer. Det är sällan bra med överkvalificerad personal. Varför skulle du vilja vara kvar som GSS när du kan få en mer kvalificerad tjänst som du utbildats för?

Du behöver inte vara orolig över att det inte skulle finnas några RO-tjänster för en nyutbildad reservofficer. Det är inte så gott om RO i OF1.

Link to comment
Share on other sites

Det finns nog få förband som skulle vilja ha dig som GSS/T när du är utbildad officer. Det är sällan bra med överkvalificerad personal. Varför skulle du vilja vara kvar som GSS när du kan få en mer kvalificerad tjänst som du utbildats för?

 

Du behöver inte vara orolig över att det inte skulle finnas några RO-tjänster för en nyutbildad reservofficer. Det är inte så gott om RO i OF1.

 

Tack för svaret, känns skönt att veta att man inte kommer bli överflödig som RO efter genomförd utbildning, har för mig att de som gått motsvarande utbildning i början av 00-talet inte hade lika mycket tur.

Link to comment
Share on other sites

De RO jag känner som gick i början av 00-talet har nog kunnat få tjänst om de hade velat. Det lades ner en massa förband men FM har behov av RO.
Ett problem med reservofficerskåren är att det saknas yngre. De flesta är äldre och inte helt uppdaterade. En föryngring behövs.

 

Fortfarande är det inne en hel del RO och tjänstgör men de flesta är då i diverse staber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...