Jump to content

Om vi skulle byta eldhandvapen?

wolfie666

Recommended Posts

• Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det engelska ak som man har magasinet längst bak på (kommer inte ihåg vad det heter) :((

Det är nog denna du menar: LA85A1

L85%20A1.jpg

Skulle vara intressant att höra varför du vill att FM ska införskaffa denna. Är det för att det är ett bra vapen eller är det för att den ser häftig ut?

det engelska ak som man har magasinet längst bak på (kommer inte ihåg vad det heter) :((

SA 80 heter det....inte världens bästa vapen. Det är ungefär lika gammalt som AK5, men har drabbats av massor av problem och kommer snart att ersättas av nytt vapen.

L85A1 = problem barn = kass, L85A2 = ganska funkis, men jag skulle ändå inte byta ut ak5 och ak4 mot de, *sarkasm* varför inte köpa in OICW, det otroliga vapnet, det är ju bara sååååååå bra *sarkasm slut* :((

Edited by Myran

Vad tycker ni? Om FM skulle byta ut AK4 och AK5, tycker ni att de skulle byta till?

:banana  :camo:  :alien:

Om man övervägde ett helt nytt inköp idag skulle jag nog lägga min röst på någon version av G36 utan att ha skjutit med den. Men enligt de som har så är den riktigt funkis. Fast vanliga G36 väger bara 0,3 kg mindre än Ak5.

Men i dagsläget skulle jag knappast se det som aktuellt att köpa in ett nytt vapen i 5,56x45. Däremot skulle jag gärna se att Ak4 byttes mot Ak5 förutom som skarpskyttevapen (Ak4OR). Samt att Ak5 modifierades till Ak5C och D.

Vänta 10-15 år så lär det vara aktuellt med nya inköp och då lär det finnas helt andra vapen på marknaden.

Just nu är jag nöjd med Ak5, men inte med Ak4 och det tror jag inte något rödpunktssikte eller inskjutbart axelstöd kommer ändra på.

Jag känner större behov av bildförstärkare, sambandsmedel och fordon än ett nytt eldhandvapen.

Förövrigt gillar jag kalibern 6,5x55.

Edited by 106

Efter att ha meckat runt med dom flesta Ak-typer....så är min personliga åsikt att SIG 550-familjen är det överlägset bästa rent kvalitets mässigt i 5,56 kalibern....robust,välbyggd och försedd med ett underbart avtryck.

G36 familjen är jag gravt oimponerad av...smäckigt bygge.

Dock tror jag att framtagandet av en mitt i mellan kaliber skulle vara det bästa.....6,5 kanske.

7,62 paketet är lite för häftigt för "medelsoldaten"....5,56 verkar sakna effekt i mjukamål på lite längre avstånd och dess penetrations förmåga mot lite hårdare mål är patetisk( även med diverse AP-amm sorter.)

/FF

Efter att ha meckat runt med dom flesta Ak-typer....så är min personliga åsikt att SIG 550-familjen är det överlägset bästa rent kvalitets mässigt i 5,56 kalibern....robust,välbyggd och försedd med ett underbart avtryck.

ja SIG vapen är bra, MEN de kostar som FAN! de är skit dyra att bygga. (at least so i´ve heard, and im pritty sure of it) :banana (nja, för dyra för att utrusta en armé)

Edited by Myran

ja SIG vapen är bra, MEN de kostar som FAN! de är skit dyra att bygga. (at least so i´ve heard, and im pritty sure of it) :banana (nja, för dyra för att utrusta en armé)

Thailand har valt SIG 550 som deras nya standardvapen.

De tycker tydligen inte att kostnaden är ett problem.

Kan personligen inte se någon poäng med att byta bort AK5an. Har träffat på få vapen som är så robusta och med sådan driftsäkerhet (verkar som vissa vapen dock är måndags ex med bristande drifts).

AK5Ds införande torde räcka för att tysta de som anser 5:an vara för klumpig.

Borde inte nästa generations eldhandvapen vara hylslösa....borde funka rätt bra 2010-2015.

Tror inte vi kommer att hylslösa vapen så tidigt. Hylslösa vapen är idag väldigt känsliga för skräp å annat samt ej tillförlitliga. Jag tror att vi om 10-15år kommer att ha en liten och lätt kaliber med stor genomslagsförmåga.

skulle G36 vara smeckig???

jag har hört raka motsatsen att den ska vara väldigt robust och tåla uppemot 15000 bulor mellan rengöringen sen att stora delar är i komposit istället för någon form av metall behöver ju inte vara en nackdel...

dock tycker jag precis som några andra att det kanske inte är HEV vi behöver rusta upp utan det är all kring utrust. , mer bildförstärkare och zubehör för strid i mörker, plus något vettigt kroppsskydd som inte är som en soptunna i smidighet.

Enligt de jag prata med på FMV så är G36:an riktigt bra vapen. Den är dessutom trevlig att skjuta med samt har en genomtänkt konstruktion (funkar lika bra för både vänster och högerskyttar) Den är tydligen lätt att modifiera dessutom. Vikten är låg vilket är önskvärt när man börjar sätta tillbehör på den.

Men skillnaden mellan den och AK5:an är så låg att det vore knappast värt att rekommendera ett skifte mellan dem. I slutändan handlar det ändå om sodlatens färdigheter. Tycker dessutom att försvaret borde inrikta sig på att få så få olika vapen inom organisationen som möjligt. Dock får det gärna finnas olika varianter av dem. Jämnför med USA där handhavandet mellan M16 till M4 är i stort sett identiskt (rätta mig om jag har fel?). Istället för sverige där det skiljer sig som en enda stor tombola mellan AK4 och AK5 (tänker främst på laddning och patron ur)

Skulle bara påpeka att SA80 är betäckningen på vapensystemet. LA85A1 alt. A2 är betäckningen på vapnet, det finns också en GPMG.

Nej, men däremot finns det en LSW (Light Support Weapon)

Det är en jävla skillnad på en LSW och en GPMG.

The Swede

Jag vet inte om det är så nödvändigt för svenska FM att byta ut AK5 i dagsläget mot en annan 5.56 x 45 mm karbin. Jag tror inte att vinsterna blir så stora så att det motiverar ett byta. (Detta sagt efter att ha dräglat över G36:an i otaliga timmar framför skärmen om nätterna). Men vad man läser på vapenhemsidor (och de kan väl inte ha fel?) så verkar ju G36 ett värdigt allternativ.

En ny karbin ska klara av det svenska nordliga klimatet. Någon som vet hur Sig:en och G36 klarar av kylan i norrland och så där?

När det gäller G 36 familjen....så är det min högst personliga uppfattning, som jag bildat under provskjutning och efter att ha "meckat" med dessa.

Jag kanske är en dinosaurie....men jag har svårt för plast, i alla fall

i den omfattningen som den förekommer i G36 konstruktionen.

Fick jag drömma helt själv, så skulle resultatet förmodligen bli en mittimellan kaliber 6-7mm i ett lite kortat/moderniserat FN FAL paket.

Tror inte heller att vi kommer att se hylslös ammunition på ett bra tag.

/FF

det engelska ak som man har magasinet längst bak på (kommer inte ihåg vad det heter) :)

Det är nog denna du menar: LA85A1

L85%20A1.jpg

Skulle vara intressant att höra varför du vill att FM ska införskaffa denna. Är det för att det är ett bra vapen eller är det för att den ser häftig ut?

På Engelska armens egen sida heter vapnet SA80. Angående L85A1 & A2 så heter senaste produktionen L98A1.

http://www.cybershooters.org/sa80.htm

:baskerPa:

Edited by Protiwa

Varför skulle dom behöva byta vapen dom närmaste 10-15 åren?

AK5 är ett bra vapen, jag har aldrig upplevt det som tungt eller klumpigt.

Om dom skulle uppgradera alla till D allt eftersom pengar till det blir tillgängliga så skulle vi få ett synnerligen kompetent vapen.

Men i nuvarande organisation så ser inte jag vapnet som ett problem, vad som istället skulle behöva åtgärdas har diskuterats i flertalet andra trådar så det tar jag inte upp här.

Hylslösa vapen är kanske utvecklade om 15 år till fungerande system men det är något vi får se då.

prickskyttegevär 90 heter ju L96A1 Artic Warfare så det verkar ju som alla brittiska vapen får L beteckningen. "Ksp" varianten av Sa80/L85A1 heter L86A1

Ett stort fel med bullpup vapen är att utkastningen (undantag P90) ligger på antingen den ena eller andra sidan. Visst det kanske går att ändra på vissa vapen men när man behöver skjuta från fel axel som i SIB så blir det inte lika lyckat längre. Traditionell utkastning verkar vara det bästa alternativet för soldater.

Ett stort fel med bullpup vapen är att utkastningen (undantag P90) ligger på antingen den ena eller andra sidan.

FN2000 har faktiskt utkastet under pipan. Som vänsterskytt gillar jag idén, även om jag ser framför mig det gigantiska eldavbrottet som uppstår om en hylsa fastnar på vägen fram till utkastet. Undrar hur de har löst detta.

Beträffande G36 så är den visserligen anpassad för både höger- och vänsterskyttar. När jag provsköt den fick jag dock typ var tredje hylsa i högeraxeln vilket inte kändes helt bra. Någon form av hylsbuffert a la AK4 skulle nog behövas.

Jag hoppas på ett vapen med klenare kaliber än 5,56 för att få en flackare kulbana och högre hastighet.

Detta för att påverkan av vädretsmakter på kulan skall vara så liten som möjligt.

Gärna ett mag med snabbladdare typ m/45 samt med samma princip som m/36-39 (dubbelradigt) för att spara på höjden av maget, jmf. med Ak47/74:ans mag som är för högt i mina ögon.

Kan inte låta bli att tyckat att ibland verkar FMV bra när dom propagerar för rätt vapen, som vissa är snabba på att påpeka :banana:2guns:

Edited by KalleSWE