Jump to content

Om vi skulle byta eldhandvapen?


wolfie666

Recommended Posts

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Någon som har läst "Slaget om Gävle". En slags mini-Operation Garbo som utspelar sig runt Gävle. Slutar så klart ;) med att Hemvärnet anfaller och slår ryssen när brigadskyttebataljonen har förintats.

 

Hur som helst, där har de faktiskt ett par bågskyttar med. Kanske vore något? :P

Link to comment
Share on other sites

Någon som har läst "Slaget om Gävle". En slags mini-Operation Garbo som utspelar sig runt Gävle. Slutar så klart  ;) med att Hemvärnet anfaller och slår ryssen när brigadskyttebataljonen har förintats.

Låter som en trevlig bok...

Har du/någon ett ISBN nummer på den?

 

/TangoXray

Link to comment
Share on other sites

De ungerska och ryska versionerna av ak 47/74 i kaliber 5,56x45 NATO skjuter mycket bra, avsevärt bättre än de i 7,62x39 resp 5,45x39. Med ett bra fäste och ett rödpunktsikte skjuter de ännu bättre. Att de sedan inte är ett alternativ direkt användbart för utvecklade västländer bl a av säkerhetsskäl är en annan sak.

 

Edit: GARBO-läsare kommer säkert ihåg "kniv, pianotråd och armborst".

Jag har fö sett mausergevär användas på ett mer effektivt sätt än de flesta beväringar och HV-män kan hantera sina ak.

"Hjärnan är det yttersta vapnet"

Edited by Inf
Link to comment
Share on other sites

Någon som har läst "Slaget om Gävle". En slags mini-Operation Garbo som utspelar sig runt Gävle. Slutar så klart  ;) med att Hemvärnet anfaller och slår ryssen när brigadskyttebataljonen har förintats.

Låter som en trevlig bok...

Har du/någon ett ISBN nummer på den?

 

/TangoXray

Slaget om Gävle av Tohl Andersson.

ISBN 91-88594-43-2

 

"Slaget om Gävle skildrar en sammandrabbning mellan svenska och ryska stridskrafter i Gävletrakten under hösten 1997. En svensk brigadskyttebataljon och det lokala hemvärnet ställs mot det överraskande anfallet. Handlingen utspelar sig i ståvärnen, i skogarna, på bataljons- och kretsstaberna.

 

Bakgrunden är att en aggressiv nationalistisk regim kommer till makten i Ryssland. De baltiska staterna ockuperas under sommaren. En mängd människor försöker fly till Sverige. Efter skärmytslingar till sjöss, runt den flyktingvåg som uppstår, beslutar sig den ryske ledaren i raseri för att anfalla Sverige.

Pseudonymen Tohl Andersson skildrar initierat händelseförloppet. Slaget om Gävle är en spännande och realistisk skildring av något som kan hända i vår tid."

 

Det där med realistisk ska man ta med en nypa salt. Men som förströelseläsning är den helt ok. Garbo-böckerna är dock bättre.

Link to comment
Share on other sites

 

Vilken färg är det på laserskotten?

Röda tror jag.

Det är väl nato standart med röd laser.

Kan ha fel men jag tror det är rött som är standard

 

:P

Nja, gult är väl skarp ammunition, rött är på övningsvapnet (eller kanske blå).

Kanske är rött ändå för att inte sabba mörkerseendet.

 

Sedan måste det kläs i gummi så att soldaten inte kan skada sig på det.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har namn/spec på detta vapen?

 

Nu till min åsikt i denna fråga. AK5 är ett vapen med god drifsäkerhet och bra precision. Detta torde vara det viktigaste, så varför byta?

Dock kan man göra flera modifikationer som gör vapnet bättre.

 

Som besättningsman (skytt) på PBV302 har jag dock upplevt AK5 som alltför stort och klumpigt.

Alla ni som testat att hoppa ner på skyttplats i 302:an med AK5 vet att det är väldigt bökigt. Hållarens placering är också diskutabel, men det finns inte direkt någon annan stans att sätta den. Längden på AK5 (med infälld kolv) samt hållarens placering gör att pipan ofta "fastnar" i automatkanonen.

När kulorna/granaterna haglar ner så kan man ha roligare än att försöka komma på plats i vagnen.

Så FM ska byta vapen för att jag inte kommer ner på min plats i 302:an (som nu skrotas)?

Nej, Dock är min uppfattning är att SAMTLIGA stridsfordon ÄR trånga, därför skulle jag (och många andra) uppskatta ett kortare vapen för besättningar i stridsfordon. Sämre räckvidd, genomslag osv påverkar inte nämnvärt då vapnet endast ska användas i undantagsfall. Det är ju inte direkt så att besättningens EHV är vagnens primära vapen!

Givetvis finns det andra befattningar som också skulle kunna dra nytta av ett betydligt mindre vapen men det tänker jag inte ta upp här.

 

Kontentan av detta är alltså att AK5 är ett (enligt mig) utmärkt vapen som ej behöver bytas ut på X antal år. Dock behöver FM komplettera med ett BETYDLIGT mindre vapen.

 

Några förslag på ett vapen som skulle passa för detta ändamål? Personligen tycker jag att besättningar ska utrustas med Pistol 88 och ett litet automatvapen (I storlek med H&K MP5).

 

Som lite kuriosa hört i lumpen som svar på varför besättningarna inte hade Pistol 88. "Det skulle försvinna för många under fältveckorna"!!

 

:baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Det brukar ofta sägas att man vill ha pistol till besättningar istället för AK.

 

Jag har läst ett antal utvärderingar från det senaste Irakkriget. I alla framgår det tydligt att besättningsmän på stridsfordon/-vagnar INTE är nöjda med sin Pistol M9. Man var tvungna att omfördela vapen inom olutonerna så att man hade en M4 på vagnen som besättningen kunde ha.

 

Varför?

 

Den är helt enkelt inte tillräckligt farlig för fienden.

 

-Den har för dålig verkan i det enskilda skottet,

-Den är svår att träffa med,

-Den har ett förhållandevis kort maximalt verkansavstånd, över 20 m. är det svårt att träffa.

-Den har bara hälften av skotten i magasinet jämfört med en AK.

-Den tar för lång tid att bli bra på att använda jämfört med AK.

 

 

Jag tycker att pistol ska ses som ett rent Backup-vapen, avsett för mycket korta avstånd och pressade tidssituationer.

AK5D kan jag köpa som vapen, men där går gränsen.

Link to comment
Share on other sites

Precis. Pistol är att betrakta som ett defensivt vapen som man tar till när man inte har tid och läge att ladda om eller rensa eldavbrotten på AK-n. Vid viss form av fredtida vaktjänst är den även lämplig. Med bara en pistol och med utslagen vagn tror jag att man som besättning skulle känna sig lite väl utsatt. Med en AK5D skulle man åtminstone hålla fi stången på 200-300 m.

Att notera är att jänkarna tyckte att M4:an hade för kort räckvidd i senaste Irak-krigetför att det skulle kännas bra. Många chefer hade velat haft en pluton med M14 eller liknande i en hel del situationer.

 

Däremot anser jag att vagnsbesättningar skulle ha både AK och pistol. Just för att det kan vara svårt att få fram även en AK5D i ett överaskande läge. En pistol 88 i "crossdraw"-hölster är ganska lätt att plocka fram.

Link to comment
Share on other sites

Man testar väl en Kpist från Fabric Nationale (stavningen?)

(osäker på namnet, någon borde veta.)

En "bullup" med 50 skotts mag och kaliber 5.56.

Den har varit på försök det vet jag och jag tror att man var positiv till den.

 

För just stab, betjäning och vagns personal har (som jag har förstått det) mest behov utav ett vapen som håller fienden borta och inte så mycket bekämpar, om ni förstår vad jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker isåfall att ALLA borde ha pistol.

Jo det är sant, men i prioriteringen bör vagnsbesättningar och liknande utrustas först.

Att alla skall ha pistol köper jag, men varför man skulle utrusta vagnspers. och dyl först är för mig ett totalt mysterium. Så fort ämnet kommer upp till debatt så hör man någon kläcka ur sig något om att de behöver Ak5 mindre än andra. Skitsnack! Skall man bara åka vagn kvittar det hur tungt vapen man har.

 

Alla vapen bör onekligen vara där de gör bäst nytta, dvs där "köttet" är. Det gäller korta Ak5:or, kolfiber GRG, KSP90B och sist men inte minst pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Pistol är ju meningslöst/verkningslöst....

Pistol är fasen ett måste för många befattningar. Speciellt i internationell tjänst men även här på vår egen turf. Det går över mitt förstånd att det bara är stabsråttor och officerare som får ut pistol när det verkliga behovet finns nån helt annanstans.

 

Det kan ofta vara riktigt trångt i en O-plats och då är det inte riktigt läge att slita fram en AK och vispa omkring. När man går in i hus är det definitivt inte en AK5 jag vill ha i nävarna. Sen finns ju alltid worst case scenariot att vapnet klickar. Det var en norrman vars AG3 klickade i ett läge som blev tvungen att ta till sin pistol nere i kosovo. Efter det har alla norrmän i internationell tjänst pistol, inte bara de som inte behöver nåt vapen egentligen så som vi har det nu, grovt generaliserat (källa word of mouth, tillförlitlighet därefter men döm själva)

 

I en ren krigssituation när man ligger i sitt värn är en pistol inte riktigt att föredra men det finns så många fler lägen än det. Gå in på ett trångt disco med stridsväst och ak5, tänk dig sen att nåt skulle hetta till och du måste verka med ditt vapen, det är en omöjlighet. Denna situation ställs svenska soldater för flera gånger i veckan i kosovo.

 

Sen att man behöver en k-pist också säger jag inte nej till. Jag vill se en större arsenal där man kan välja beväpning efter hur uppgiften ser ut, inte tvärt om.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ofta vara riktigt trångt i en O-plats och då är det inte riktigt läge att slita fram en AK och vispa omkring. När man går in i hus är det definitivt inte en AK5 jag vill ha i nävarna. Sen finns ju alltid worst case scenariot att vapnet klickar. Det var en norrman vars AG3 klickade i ett läge som blev tvungen att ta till sin pistol nere i kosovo. Efter det har alla norrmän i internationell tjänst pistol, inte bara de som inte behöver nåt vapen egentligen så som vi har det nu, grovt generaliserat (källa word of mouth, tillförlitlighet därefter men döm själva)

Jo självklart håller jag med dig.

Eller om man står vid en checkpoint och ska kolla körkort (t.ex) så är det ju också smidigare med pistol.

 

I mitt förra inlägg så hade jag alla vagnsbesättningar och betjänings personal i tankarna....

 

Håller helt med om det du skriver i slutet av ditt inlägg.

Vapen efter behov inte för att inga andra vapen finns

Link to comment
Share on other sites

Hylslösa vapen är kanske utvecklade om 15 år till fungerande system men det är något vi får se då.

Citerar mig själv i det här fallet, fick just ett alldeles galet infall.

Om vi tänker oss 25-30 år framåt i tiden, varför skulle inte laser ha blivit ett bärbart vapen?

Utvecklingen går ju trots allt framåt med stormsteg både inom lasertekniken och framför allt inom lagringsmedier (alltså batterier).

2033 års män kanske är den första årskullen som blir utbildade på L(aser)K(arbin)1? :dong:

Jag hoppas att jag lever så pass länge så jag får se det, frågan är ju bara vilken färg det ska vara på strålarna. Röstar på rött, men grönt är nog mer fältmässigt. :D

 

Edit: Stavning :D

Edited by mace
Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att jag lever så pass länge så jag får se det, frågan är ju bara vilken färg det ska vara på strålarna. Röstar på rött, men grönt är nog mer fältmässigt.  :D

Borde inte laserstrålen vara osynlig i luften, och enbart lämna en prick i pannan på det tilltänkta offret? Som lasersikten gör om jag förstår allt rätt. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att jag lever så pass länge så jag får se det, frågan är ju bara vilken färg det ska vara på strålarna. Röstar på rött, men grönt är nog mer fältmässigt.  :D

Borde inte laserstrålen vara osynlig i luften, och enbart lämna en prick i pannan på det tilltänkta offret? Som lasersikten gör om jag förstår allt rätt. ;-)

Beror på hur dammigt det är i lådan...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...