Tengis Posted September 1, 2014 Report Posted September 1, 2014 Varför ersattes aldrig patrullfartygen? Jag var inte inne i debatten kring försvaret på den tiden... Quote
Perman Posted September 1, 2014 Report Posted September 1, 2014 Varför ersattes aldrig patrullfartygen? Jag var inte inne i debatten kring försvaret på den tiden... Om du menar bevakningsbåtarna av Tapper-klassen så ersätts sju av dem (samt vedettbåten Jägaren) med de två Stockholmskorvetterna som ska byggas om till vedettbåtar. Resterande fem bevakningsbåtar genomgår livstidsförlängning och blir kvar i Göteborg med inomskärs ubåtsjakt som huvuduppgift. /Per Quote
Tengis Posted September 1, 2014 Author Report Posted September 1, 2014 Varför ersattes aldrig patrullfartygen? Jag var inte inne i debatten kring försvaret på den tiden... Om du menar bevakningsbåtarna av Tapper-klassen så ersätts sju av dem (samt vedettbåten Jägaren) med de två Stockholmskorvetterna som ska byggas om till vedettbåtar. Resterande fem bevakningsbåtar genomgår livstidsförlängning och blir kvar i Göteborg med inomskärs ubåtsjakt som huvuduppgift. /Per Nä jag tänkte på Kaparen-klassen som försvann i samband med FB2004. Quote
Peo Posted September 1, 2014 Report Posted September 1, 2014 Varför ersattes aldrig patrullfartygen? Jag var inte inne i debatten kring försvaret på den tiden... Om du menar bevakningsbåtarna av Tapper-klassen så ersätts sju av dem (samt vedettbåten Jägaren) med de två Stockholmskorvetterna som ska byggas om till vedettbåtar. Resterande fem bevakningsbåtar genomgår livstidsförlängning och blir kvar i Göteborg med inomskärs ubåtsjakt som huvuduppgift. /Per Nä jag tänkte på Kaparen-klassen som försvann i samband med FB2004. För att volymen av flottan skulle minskas så blir det ganska uppenbart att de inte kan ersättas då volymen då inte minskats? Quote
Tengis Posted September 2, 2014 Author Report Posted September 2, 2014 Varför ersattes aldrig patrullfartygen? Jag var inte inne i debatten kring försvaret på den tiden... Om du menar bevakningsbåtarna av Tapper-klassen så ersätts sju av dem (samt vedettbåten Jägaren) med de två Stockholmskorvetterna som ska byggas om till vedettbåtar. Resterande fem bevakningsbåtar genomgår livstidsförlängning och blir kvar i Göteborg med inomskärs ubåtsjakt som huvuduppgift. /Per Nä jag tänkte på Kaparen-klassen som försvann i samband med FB2004. För att volymen av flottan skulle minskas så blir det ganska uppenbart att de inte kan ersättas då volymen då inte minskats? Uppfattat.... Så fartygen var egentligen i skick att köra ett bra tag till? Quote
Peo Posted September 3, 2014 Report Posted September 3, 2014 Varför ersattes aldrig patrullfartygen? Jag var inte inne i debatten kring försvaret på den tiden... Om du menar bevakningsbåtarna av Tapper-klassen så ersätts sju av dem (samt vedettbåten Jägaren) med de två Stockholmskorvetterna som ska byggas om till vedettbåtar. Resterande fem bevakningsbåtar genomgår livstidsförlängning och blir kvar i Göteborg med inomskärs ubåtsjakt som huvuduppgift. /Per Nä jag tänkte på Kaparen-klassen som försvann i samband med FB2004. För att volymen av flottan skulle minskas så blir det ganska uppenbart att de inte kan ersättas då volymen då inte minskats? Uppfattat.... Så fartygen var egentligen i skick att köra ett bra tag till? Ingen aning men är inte omöjligt med tanke på att det var mycket som kunnat köras länge till vid den stora nedläggningen. Om man bara ska behålla ett fåtal fartyg så behåller man ju de mest kapabla (korvetterna). Quote
MadLuna Posted September 3, 2014 Report Posted September 3, 2014 Boken Patrullbåtsboken tar upp hur länge de olika patrullbåtarna var i tjänst och som sagts tidigare så var de som utrangerades i mitten av 90-talet helt klart kapabla att vara i tjänst längre om man enbart ser på rustad tid samt hur många år de varit på linje. I princip så hade de kanske varit rustade 11-14 år och gått på linje ett par år mindre.Tittar man på individer så var Kaparen den som gick på linje längst med 20 år samt ca 3,5 år som rustad och i depå. Utrangerades 2006Spejaren var den som var rustad flest år med hela 24 år varav 16 år på linjen.Utrangerades 2006Mjölner var den patrullbåt som hade lägst år som rustad med 11,5 år varav 8,5 år på linje. Utrangerades 1995 Quote
Recommended Posts