Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såg i remissutgåvan till UnirFM att man håller på att ta fram ett specialutbildningstecken m02 för SSG. Utformningen ännu ej fastställd. Det verkar som hemlighetsmakeriet får stryka på foten. Eller så ger SSG f-n i att bära det...

Posted

I ett av vplnytts senare nummer skriver killen på HKV som handlägger utbildningsstecken mm i en debattartikel som turerna kring märket. Tydligen hade hans föregångare lämnat det obekväma ärendet vidare till honom och den nye tyckte inte att det var lämpligt ur sekretesshänsyn. Dock så fick handläggaren order från en general (minns inte namnet, ganska känd dock...SSG:s fader och beskyddare dessutom) att godkänna märket.

Med reservation för fel i återgivningen men detta var artikeln i stora drag.

Fanns även en bild på märket (förslaget alltså). I väntan på att jag ska hitta tidningen kan jag säga att det var vingar, grodmanstecken, svärd och fallskärm...tror jag... :)

Posted

Detta ämne har redan diskuterat, om du letar kan du få lite insider info angående detta ämnet, sök! ( kommer ej ihåg topic namnet)

Posted
Fanns även en bild på märket (förslaget alltså). I väntan på att jag ska hitta tidningen kan jag säga att det var vingar, grodmanstecken, svärd och fallskärm...tror jag... :)

Låter som det skulle kunna likna britternas "Combined OP" ;)

Posted

Fu Johansson.

Är det han som kallas "Hans" ??:)

Men om SSG nu skall vara så hemliga så är det väl konstigt om dom skall ha ett super-duper specialtecken?

Eller jag vet inte ???

Visst man skall ju ha förbandstecken och SSG kanske inte visar upp sig så mkt så att det kanske inte gör nåt att dom får märket.

HUr är det utomlands. Är dom lika hemliga där?

Tänkte angående svenskarnas stil nere i Kosovo. Alltså den snälla och öppna. Om SSG skall vara så i Afganland så kan dom ju bli avslöjade och få en bomb på posten.

Eller?

Ngn som vet?, för jag känner att min cykel håller på att dra mig ut, långt ut i skogen :withstupid:

Posted

Det här med SSG har blivit lite överreklamerat. Alla på jobbet har blivit erbjudna att göra SSG utagningen, sedan att Kompanichef troligen skulle vika sig dubbelt av skratt om en annan kom in och anmälde sig till testerna är ju en annan femma.

Man kan ju se till förband som S.A.S. De skyddar sin ID likt vårt svenska SSG gör men de har ju sin bevingade dolk.

EOD

Posted

Fågel Fenix:

Nej, "Hans" är chefen för SSG, Kihl är upphovsmannen och den högre ansvarige för dem kan man säga.

Han har en befattning i högkvarteret men syns mest på tv i SSG-sammanhang.

Posted

Fu Johansson

Jaja, men då klarnar det! :)

Så Kihl är alltså the man behind the man om vi säger då ;)

Posted
Det här med SSG har blivit lite överreklamerat. Alla på jobbet har blivit erbjudna att göra SSG utagningen, sedan att Kompanichef troligen skulle vika sig dubbelt av skratt om en annan kom in och anmälde sig till testerna är ju en annan femma.

EOD

EOD.

Jag skulle nog vika mig dubbel av skratt också om jag hörde att du sökt SSG. :)

Men det kanske är ömsesidigt. ;)

The Swede

Posted

Hårda ord från en som inte orkat sig ut till stridshinderbanan ännu Swede :P Har en Lt hos oss som har tänkt att söka. Rekdykare, så han har ju förutsättningarna, men t.om. han tvekar på att göra det. Det finns någon på Ing2 som gjort det, det västa han varit med om sa han. En vecka fys och en fältvecka där psykologer står och övervakar varje rörelse du gör.

Kanske skulle ta och söka, är ju i rätt så bra form....ska vi ta en pizza, öl, chips och ligga och pilla navelludd någon gång Swede? withstupid.gif.webp *ironin flödar ska jag kanske tillägga*

EOD

Posted

Vadå, jag var faktiskt ute vid stridshinderbanan i onsdags.

Jag kollade om det fanns någon bra terräng där för att öva ingående i SST. :P

The Swede

"Som gärna ställer på en Pizza" :)