K9ER Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 (edited) Är det en uppdatering av KSP-90 som denna från Fbj har under senaste KFÖ14 döma av kolv samtfrämre handgrepp? Edited March 17, 2015 by henke Ny titel, taggar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 Ser ut som en KSP90C med främre grepp från en ak5c, axelstödet dock... Kan det vara privat införskaffat? Eller har den ett m-nummer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macko Posted May 19, 2014 Report Share Posted May 19, 2014 2Sharp, har inte du kittat ditt vapen liknande detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 21, 2014 Report Share Posted May 21, 2014 Tjo, mig veterligen finns inte axelstödet antaget i FM. Jag hade samma modell när det begav sig Handskydd med skenor är som påpekats mycket riktigt Ksp90C. (eller Ksp90B som uppgraderats) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx Lynx Posted May 23, 2014 Report Share Posted May 23, 2014 Men var har han tappat handskarna..? Nej, axelstödet är nog något eget inköp eller resultat av en bytesaffär i Affe kanske? Inte helt ovanligt. Någon som vet om man (FMV, MSS, eller vem det nu var) tänkte sig att vertikalgreppet från AK5 skulle användas även till Ksp90C? Att man därför inte tillförde ett "eget" till den moddade ksp:n? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 26, 2014 Report Share Posted May 26, 2014 Tanken kanske var det, men det fanns inget BOA på att montera något på handskyddets skenor när dessa levererades. Nu finns det BOA på mörkerriktmedel 13. Dessutom måste handskyddet delvis demonteras för att montera ett främre grepp, detta får endast tekniker göra. Givetvis oerhört positivt att det till slut blev ett handskydd med skenor till ksp90, men tyvärr nådde man inte ändå fram i processen. Jag tycker det är ytterst olyckligt att den kontruktiva kritiken mot axelstödets längd inte riktigt nått fram och resulterat i mer lämpade alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jockwe Posted September 11, 2014 Report Share Posted September 11, 2014 Jag sökte runt lite och hittade ingen mer lämplig tråd att ställa den här frågan: Vilket företag har designat kassettfickan till KSP-90? Vi får lämligen inte ut någon och jag börjar tröttna lite på flerbruksficka stor. Är det Snigeldesign där med som vårdkittet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted September 12, 2014 Report Share Posted September 12, 2014 Någon som vet hur många ksp 90 som införskaffades och som finns kvar i FM i varje version? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 12, 2014 Report Share Posted September 12, 2014 (edited) Någon som vet hur många ksp 90 som införskaffades och som finns kvar i FM i varje version? Har inte antalet i huvudet, men alla Ksp90A skall vara utrangerade pga att de är utslitna. Alla Ksp90B skall uppgraderas till Ksp90C status, dvs handskydd med skenor. De kan dock vara stämplade Ksp90B, men ändå ha "C" status. Jag sökte runt lite och hittade ingen mer lämplig tråd att ställa den här frågan: Vilket företag har designat kassettfickan till KSP-90? Vi får lämligen inte ut någon och jag börjar tröttna lite på flerbruksficka stor. Är det Snigeldesign där med som vårdkittet? Jag är lite off på ksp90, har inte uppdaterat migntyvärr. De äldre fickorna är kass men skall finnas i lådan med sprutan. Inventera med hjälp av satslistan, saknas dessa så ta det med din QM. Finns det inte att tillgå är det ju en annan sak.... Finns det nyare har jag tyvärr inte en aning. Köp egna fickor, ex: Snigel, det hade jag gjort... Edited September 12, 2014 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted September 13, 2014 Report Share Posted September 13, 2014 Någon som vet hur många ksp 90 som införskaffades och som finns kvar i FM i varje version?Har inte antalet i huvudet, men alla Ksp90A skall vara utrangerade pga att de är utslitna. Alla Ksp90B skall uppgraderas till Ksp90C status, dvs handskydd med skenor. De kan dock vara stämplade Ksp90B, men ändå ha "C" status. Jag sökte runt lite och hittade ingen mer lämplig tråd att ställa den här frågan: Vilket företag har designat kassettfickan till KSP-90? Vi får lämligen inte ut någon och jag börjar tröttna lite på flerbruksficka stor. Är det Snigeldesign där med som vårdkittet? Jag är lite off på ksp90, har inte uppdaterat migntyvärr.De äldre fickorna är kass men skall finnas i lådan med sprutan. Inventera med hjälp av satslistan, saknas dessa så ta det med din QM. Finns det inte att tillgå är det ju en annan sak.... Finns det nyare har jag tyvärr inte en aning. Köp egna fickor, ex: Snigel, det hade jag gjort... Kassettfickor ingår tyvärr inte längre i tillbehören till KSP 90C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 13, 2014 Report Share Posted September 13, 2014 *suck* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted September 13, 2014 Report Share Posted September 13, 2014 Såg KSP90A i tjänst senast för 5-6 månader sedan, så JO det finns några få kvar. Och Några C versioner har jag då inte sett skymten av på I19 i alla fall, får se om det har dykt upp några när jag rycker in för KFK. http://www.snigeldesign.com/index.php?id=228〈=se Där har ni en bra kasettficka om ni inte får ut någon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 13, 2014 Report Share Posted September 13, 2014 (edited) Såg KSP90A i tjänst senast för 5-6 månader sedan, så JO det finns några få kvar. Och Några C versioner har jag då inte sett skymten av på I19 i alla fall, får se om det har dykt upp några när jag rycker in för KFK. http://www.snigeldesign.com/index.php?id=228〈=se Där har ni en bra kasettficka om ni inte får ut någon! Då skall nog någon tas i örat, det är skjutförbud på dessa tills dess de är utgallrade... Är du säker på att det var "A" versionen du såg? Tillägger att det skall vara skjutförbud på dessa men att det tydligen inte följs. Edited September 13, 2014 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted September 13, 2014 Report Share Posted September 13, 2014 Ja, det var Adam-sprutor. Dock så fanns det bara 2 exemplar på kompaniet vad jag känner till. Och användes pga brist på Bertil-sprutor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 14, 2014 Report Share Posted September 14, 2014 Tack! Du har rätt ...någon bör tas i örat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jockwe Posted September 14, 2014 Report Share Posted September 14, 2014 Tack för de snabba svaren och tipsen. Kanske får ta och bli en från Snigel. Går på 545kr ganska exakt. Sjukt att det inte ingår i KSP90/C. Hur mycket sparar de på att snåla med det? Och sen att QM inte kan skrapa ihp till det i kassan... aa.. Jag får snacka med Löjtnanten och be om lov att skaffa egen och lite småsubtilt på ett respektfullt sätt förklara att det är under all kritik att man ska behöva köpa egna fickor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 15, 2014 Report Share Posted September 15, 2014 (edited) Jag kollade över satslistan till ksp90c. Det skall ingå fickor för kasetterna. Tyvärr samma fickor som till ksp90b men bättre än inga. Kolla det med din tc eller motsvarande teknisk officer, någonstans felar det. Edit: Förrådsbeteckning: F3350-000556-5 Förrådsbenämning: KASSETTVÄSKA KSP90B Satslistans förrådsbeteckning: M7777-143100-8 Edited September 15, 2014 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jockwe Posted September 16, 2014 Report Share Posted September 16, 2014 Jag kollade över satslistan till ksp90c. Det skall ingå fickor för kasetterna. Tyvärr samma fickor som till ksp90b men bättre än inga. Kolla det med din tc eller motsvarande teknisk officer, någonstans felar det. Edit: Förrådsbeteckning: F3350-000556-5 Förrådsbenämning: KASSETTVÄSKA KSP90B Satslistans förrådsbeteckning: M7777-143100-8 Herre jävlar, tusen tack. Grymt initiativ, nu skall det utredas det här. Jag återkommer med resultatet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted September 16, 2014 Report Share Posted September 16, 2014 När infördes skjutförbudet för KSP90A? har sett såna användas av kadetterna på Karlberg för cirka ett år sen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 16, 2014 Report Share Posted September 16, 2014 Jag kollade över satslistan till ksp90c. Det skall ingå fickor för kasetterna. Tyvärr samma fickor som till ksp90b men bättre än inga. Kolla det med din tc eller motsvarande teknisk officer, någonstans felar det. Edit: Förrådsbeteckning: F3350-000556-5 Förrådsbenämning: KASSETTVÄSKA KSP90B Satslistans förrådsbeteckning: M7777-143100-8 Herre jävlar, tusen tack. Grymt initiativ, nu skall det utredas det här. Jag återkommer med resultatet! Gött, lycka till. När infördes skjutförbudet för KSP90A? har sett såna användas av kadetterna på Karlberg för cirka ett år senOklart, skall be att få återkomma... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 25, 2014 Report Share Posted September 25, 2014 Jag tar mig själv i örat, finns inget skjutförbud på 90A. Det finns förslag på att de skall utgallras, vapnen är mycket slitna. Så lite mer långörad drar jag mig tillbaka ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klslndgrn Posted September 26, 2014 Report Share Posted September 26, 2014 Jag tar mig själv i örat, finns inget skjutförbud på 90A. Det finns förslag på att de skall utgallras, vapnen är mycket slitna. Så lite mer långörad drar jag mig tillbaka ;) Böj-sträck! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 26, 2014 Report Share Posted September 26, 2014 Jag tar mig själv i örat, finns inget skjutförbud på 90A. Det finns förslag på att de skall utgallras, vapnen är mycket slitna. Så lite mer långörad drar jag mig tillbaka ;) Böj-sträck!Redan fixat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jockwe Posted January 22, 2015 Report Share Posted January 22, 2015 Det ska tydligen inte finnas några fickor att hämta. Kan tänka mig att våra som bör ha legat i lådorna kan ha stulits av de tidigare ägarna eller att någon längs vägen lagt beslag på dem... det lutar mot att köpa i alla fall en egen ficka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 23, 2015 Report Share Posted January 23, 2015 Plocka fram satslistorna så skall det gå att köpa nya fickor via resmat. Inventera mtrl. när ni får ut den och anmäl brister, återigen, använd satslistorna. Brister kontrolleras inte och åtgärdas i önskvärd omfattning vid inlämning, därför får enskild soldat ta ett högre ansvar. Snacka med din TC/QM så kan de hjälpa dig med att plocka ut rätt satslistor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts