Jump to content

Ny version av Ksp 90 hos FBJ?

K9ER

Recommended Posts

Tjo, mig veterligen finns inte axelstödet antaget i FM. Jag hade samma modell när det begav sig :)

Handskydd med skenor är som påpekats mycket riktigt Ksp90C. (eller Ksp90B som uppgraderats)

Men var har han tappat handskarna..? Nej, axelstödet är nog något eget inköp eller resultat av en bytesaffär i Affe kanske? Inte helt ovanligt.

Någon som vet om man (FMV, MSS, eller vem det nu var) tänkte sig att vertikalgreppet från AK5 skulle användas även till Ksp90C? Att man därför inte tillförde ett "eget" till den moddade ksp:n?

Tanken kanske var det, men det fanns inget BOA på att montera något på handskyddets skenor när dessa levererades. Nu finns det BOA på mörkerriktmedel 13.

Dessutom måste handskyddet delvis demonteras för att montera ett främre grepp, detta får endast tekniker göra.

Givetvis oerhört positivt att det till slut blev ett handskydd med skenor till ksp90, men tyvärr nådde man inte ändå fram i processen.

Jag tycker det är ytterst olyckligt att den kontruktiva kritiken mot axelstödets längd inte riktigt nått fram och resulterat i mer lämpade alternativ.

• 3 months later...

Jag sökte runt lite och hittade ingen mer lämplig tråd att ställa den här frågan:

Vilket företag har designat kassettfickan till KSP-90? Vi får lämligen inte ut någon och jag börjar tröttna lite på flerbruksficka stor. Är det Snigeldesign där med som vårdkittet?

Någon som vet hur många ksp 90 som införskaffades och som finns kvar i FM i varje version?

Har inte antalet i huvudet, men alla Ksp90A skall vara utrangerade pga att de är utslitna. Alla Ksp90B skall uppgraderas till Ksp90C status, dvs handskydd med skenor. De kan dock vara stämplade Ksp90B, men ändå ha "C" status.

Jag sökte runt lite och hittade ingen mer lämplig tråd att ställa den här frågan:

Vilket företag har designat kassettfickan till KSP-90? Vi får lämligen inte ut någon och jag börjar tröttna lite på flerbruksficka stor. Är det Snigeldesign där med som vårdkittet?

Jag är lite off på ksp90, har inte uppdaterat migntyvärr.

De äldre fickorna är kass men skall finnas i lådan med sprutan. Inventera med hjälp av satslistan, saknas dessa så ta det med din QM. Finns det inte att tillgå är det ju en annan sak.... Finns det nyare har jag tyvärr inte en aning.

Köp egna fickor, ex: Snigel, det hade jag gjort...

Edited by 2Sharp

Någon som vet hur många ksp 90 som införskaffades och som finns kvar i FM i varje version?

Har inte antalet i huvudet, men alla Ksp90A skall vara utrangerade pga att de är utslitna. Alla Ksp90B skall uppgraderas till Ksp90C status, dvs handskydd med skenor. De kan dock vara stämplade Ksp90B, men ändå ha "C" status.

Jag är lite off på ksp90, har inte uppdaterat migntyvärr.

De äldre fickorna är kass men skall finnas i lådan med sprutan. Inventera med hjälp av satslistan, saknas dessa så ta det med din QM. Finns det inte att tillgå är det ju en annan sak.... Finns det nyare har jag tyvärr inte en aning.

Köp egna fickor, ex: Snigel, det hade jag gjort...

Kassettfickor ingår tyvärr inte längre i tillbehören till KSP 90C

Såg KSP90A i tjänst senast för 5-6 månader sedan, så JO det finns några få kvar. Och Några C versioner har jag då inte sett skymten av på I19 i alla fall, får se om det har dykt upp några när jag rycker in för KFK.

http://www.snigeldesign.com/index.php?id=228〈=se

Där har ni en bra kasettficka om ni inte får ut någon!

Såg KSP90A i tjänst senast för 5-6 månader sedan, så JO det finns några få kvar. Och Några C versioner har jag då inte sett skymten av på I19 i alla fall, får se om det har dykt upp några när jag rycker in för KFK.

http://www.snigeldesign.com/index.php?id=228〈=se

Där har ni en bra kasettficka om ni inte får ut någon!

Då skall nog någon tas i örat, det är skjutförbud på dessa tills dess de är utgallrade... Är du säker på att det var "A" versionen du såg?

Tillägger att det skall vara skjutförbud på dessa men att det tydligen inte följs.

Edited by 2Sharp

Tack för de snabba svaren och tipsen. Kanske får ta och bli en från Snigel. Går på 545kr ganska exakt.

Sjukt att det inte ingår i KSP90/C. Hur mycket sparar de på att snåla med det? Och sen att QM inte kan skrapa ihp till det i kassan... aa.. Jag får snacka med Löjtnanten och be om lov att skaffa egen och lite småsubtilt på ett respektfullt sätt förklara att det är under all kritik att man ska behöva köpa egna fickor.

Jag kollade över satslistan till ksp90c. Det skall ingå fickor för kasetterna. Tyvärr samma fickor som till ksp90b men bättre än inga.

Kolla det med din tc eller motsvarande teknisk officer, någonstans felar det.

Edit:

Förrådsbeteckning: F3350-000556-5

Förrådsbenämning: KASSETTVÄSKA KSP90B

Satslistans förrådsbeteckning: M7777-143100-8

Edited by 2Sharp

Jag kollade över satslistan till ksp90c. Det skall ingå fickor för kasetterna. Tyvärr samma fickor som till ksp90b men bättre än inga.

Edit:

Herre jävlar, tusen tack. Grymt initiativ, nu skall det utredas det här. Jag återkommer med resultatet!

Edit:

Herre jävlar, tusen tack. Grymt initiativ, nu skall det utredas det här. Jag återkommer med resultatet!

Gött, lycka till.

När infördes skjutförbudet för KSP90A? har sett såna användas av kadetterna på Karlberg för cirka ett år sen

Oklart, skall be att få återkomma...

• 2 weeks later...
  • 3 months later...

Det ska tydligen inte finnas några fickor att hämta. Kan tänka mig att våra som bör ha legat i lådorna kan ha stulits av de tidigare ägarna eller att någon längs vägen lagt beslag på dem... det lutar mot att köpa i alla fall en egen ficka.

Plocka fram satslistorna så skall det gå att köpa nya fickor via resmat.

Inventera mtrl. när ni får ut den och anmäl brister, återigen, använd satslistorna.

Brister kontrolleras inte och åtgärdas i önskvärd omfattning vid inlämning, därför får enskild soldat ta ett högre ansvar.

Snacka med din TC/QM så kan de hjälpa dig med att plocka ut rätt satslistor.