Jump to content
Sign in to follow this  
employed

Försvarsmakten köper Aimpoint CompM5 och MPS3

Recommended Posts

On 2/26/2018 at 10:48 AM, employed said:

Lite sent i dessa internettider.

http://www.thefirearmblog.com/blog/2018/02/14/swedish-army-buys-aimpoint-compm5-mps3-red-dot-sights/

Nu väntar vi bara på vilket karbin den ska sitta på =)

Eftersom leverans av siktena börjar i år och leverans av AKNY börjar tidigast 2025 så ska dom förmodligen sitta på AK5 tills vidare

Delat av upphandlingen av rödpunktsikten till egen tråd från Framtidens Eldhandvapen för FM

Enligt upphandlingen 2017-06 rörde det sig om 5000 rps för automatkarbin, och 350 st för Tung kulspruta 12,7mm, KSP 88. Enligt pressmeddelande från Aimpoint var affären värd över 20 miljoner SEK.

http://www.thefirearmblog.com/blog/2017/06/29/swedish-armed-forces-looking-new-red-dot/

Av budgettekniska skäl ligger upphandlingen under ett reno-paket till KSP88/60. 

Siktena skall vara del av "förtroendehöjande åtgärder AK5" (tillsammans med lite andra saker ex nya magasin) men kommer säkert flyttas över till en AK6/AK Ny när den kommer.  

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Källberg
      Såg på P7's instagram en för mig ny variant av bajonett monterad på en ak5c. 

Ser ut som en modifierad ak4 bajonett med ett nytt lås som monteras på ak5ans handskydd. Parerstången ser även ut att vara annorlunda för att passa flamdämparen. 

Någon som vet något?

• By RayTheMan
      På SVT:s sajt kan man se ett videoklipp om Aurora 17, innan man startar videon så ser man en bild på vad jag antar är ÖB:s personskydd i m90 uniform och håller i en HK416 och ``inte!!´´ en LWRCI IC M6! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ob-om-aurora-det-overtraffar-mina-forvantningar (jag lägger inte upp bilden!)

Har någon nån mer information om detta? är det under test? finns det inom någon/några förband?
    • By Flo
      Ligger på 302 pluton Grenkomp kvarn beväpning Ak 5 ceasar försök.Fler och bättre bilder kommer.Även info.Dock inte mycke tid nu

• By 2Sharp
      Sporrad av annan tråd..

Behövs det egentligen reservriktmedel på Ak4B/Ak5C/Ksp90B etc. ?? Eller är det mer ett behov av att ge en mysigare känsla?

Tror väl att de flesta som sysslat hyfsat mycket med FM där aimpoint är inblandat har sett ett eller annat trasigt rps, men hur många har sett ett som har gått sönder under bruk? Från fall, stötar eller vad-som-helst?
      Jag har nog sett/hållt i 2-3 st. som varit trasiga från förrådet, har ev. minne av 1 som lagt av under bruk(oklar orsak).
      Min erfarenhet är att de tål fett med stryk utan att vara sig krångla eller tappa inskjutning i någon vidare omfattning.

Jag har sett/hållt betydligt fler skjutvapen som lagt av såpass mycket att de ej gått att laga utan vapentekniker.

Mao, med min personliga, och därför rätt begränsade erfarenhet av trasiga rps så är det inget problem att sakna reservriktmedel. Även om det är mysigt att ha dem...

Vad säger övriga? Vad är era erfarenheter av trasiga rps under "fältmässiga omständigheter".

OBS att "jag känner en som, jag har hört, någon sa till mig" inte gills, vilka trasiga rps har DU sett/hållt i din hand?
    • By harken
      Är gängan för flamdämparen på Ak5 av följande mått? 1/2X28"

Det är det ända jag får fram, finns garanterat någon som vet bättre
  • Create New...