Adam Wilhelm Posted May 21, 2003 Report Posted May 21, 2003 Hittade den här bilden på FJS hemsida: Ni som har gått den, är den obligatorisk eller frivillig?? Quote
Forumsledning Kimster Posted May 21, 2003 Forumsledning Report Posted May 21, 2003 Det är en kurs, som man kan söka till t.ex om man nu vill tjänstgöra på FJS ett tag. Inget obligatoriskt alltså. Det står en del i en massa andra trådar.. sök och läs om ni är ute efter info. Quote
106 Posted May 21, 2003 Report Posted May 21, 2003 Hittade den här bilden på FJS hemsida: BILD Ni som har gått den, är den obligatorisk eller frivillig?? Bilden är från den grundläggande utbildning alla kadetter får. Detta går att se på filnamnet och att inga kvinnor genomfört vare sig GU på FJS eller 0231. Tidigare genomförde alla armékadetter grundläggande fskutb på FJS (Fsk72C), övriga i civila klubbar. Hur det är numer vet jag inte eftersom fallskärm 72C har utgått. Även flygförare har fått grundläggande utbildning för att bättre klara sig efter nödutsprång. Quote
softfeel Posted May 21, 2003 Report Posted May 21, 2003 Två frågor angående bilden: 1. Vad har de för ryggsäck? Är det verkligen den de har fallskärmen i eller har de den i det lilla "paketet" på magen? 2. Vad har kvinnan för kängor? Jag har även sett försvarsministern i ett par sådana. Quote
Guest Sudden Posted May 21, 2003 Report Posted May 21, 2003 Två frågor angående bilden: 1. Vad har de för ryggsäck? Är det verkligen den de har fallskärmen i eller har de den i det lilla "paketet" på magen? 2. Vad har kvinnan för kängor? Jag har även sett försvarsministern i ett par sådana. På ryggen har de la fallskärmen och på magen är det reserven. Quote
106 Posted May 21, 2003 Report Posted May 21, 2003 (edited) Två frågor angående bilden: 1. Vad har de för ryggsäck? Är det verkligen den de har fallskärmen i eller har de den i det lilla "paketet" på magen? 2. Vad har kvinnan för kängor? Jag har även sett försvarsministern i ett par sådana. På ryggen har de la fallskärmen och på magen är det reserven. Rätt och kängorna är helt vanliga marschkänga 90, välputsade sådana. Edited May 22, 2003 by 106 Quote
Stefan Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 I år har inga kadetter genomfört fsk-ut vid FJS. Vi kadetter på MHS-Ö (Östersund) genomförde våran utb i civil regi (men med F4 officerare som var civila hoppinstruktörer). Det är inte hopputbildningen i sig som är den viktiga. Det är inte meningen att hela den svenska officerskåren ska kunna hoppa fallskärm i krig utan det är en del i våran utbildning i stresshantering m.m Quote
mimesis Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 Två frågor angående bilden: 1. Vad har de för ryggsäck? Är det verkligen den de har fallskärmen i eller har de den i det lilla "paketet" på magen? 2. Vad har kvinnan för kängor? Jag har även sett försvarsministern i ett par sådana. På ryggen har de la fallskärmen och på magen är det reserven. Rätt och kängorna är helt vanliga marschkänga 90. Jag tycker det ser misstänkt likt fjs hoppkänga. Quote
Adam Wilhelm Posted May 22, 2003 Author Report Posted May 22, 2003 Stefan: Var du i Stockholm förra veckan på föreläsning?? Quote
Guest Rattara Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 Fast 0231 är väl nedlagd, död och begraven nuförtiden (?) Quote
106 Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 Fast 0231 är väl nedlagd, död och begraven nuförtiden (?) Det genomfördes en kurs för något år sedan (2000-2002) så helt borta är den väl inte? En gissning är att de kör kursen efter behov av instruktörer och efter övrig arbetsbelastning. Vartannat år (inryck udda) har de värnpliktiga och dessutom har de satt upp ett insatskompani. Quote
Recommended Posts