Jump to content

Recommended Posts

Enligt det jag har hört vi informella kanaler, nej.

Man har däremot haft problem med formen för organisationen (vilken man har testat på de två andra specialtyperna av plutoner, CBRN och Pi).

Det som senaste sades var att man skulle börja planera dessa igen efter dessas utformning.

Det vill säga, ett nationellt kompani om fyra plutoner med egen ledningsförmåga och som är geografiskt utsprida. Plutonerna samlas sedan periodiskt (en

gång vart annat år) för gemensamma övningar.

Sen kan jag tänka mig att man har hackat upp sig lite på rekryteringsfrågan. För hur många vpl MP-soldater finns kvar och hur länge kommer de att räcka till.

Enligt det jag har hört vi informella kanaler, nej.

Man har däremot haft problem med formen för organisationen (vilken man har testat på de två andra specialtyperna av plutoner, CBRN och Pi).

Det som senaste sades var att man skulle börja planera dessa igen efter dessas utformning.

Det vill säga, ett nationellt kompani om fyra plutoner med egen ledningsförmåga och som är geografiskt utsprida. Plutonerna samlas sedan periodiskt (en

gång vart annat år) för gemensamma övningar.

Sen kan jag tänka mig att man har hackat upp sig lite på rekryteringsfrågan. För hur många vpl MP-soldater finns kvar och hur länge kommer de att räcka till.

De är nog bra om de specialplutoner som finns kan testa konceptet innan de splitas upp för mycket. när de gäller vpl-mp så är ju frågan om hur många som har lämplig ålder/fysik och dessutom vill/kan lägga den tiden.

• 3 weeks later...

Så som jag fattar det skall man använda sig av det MP-komp som finns på LG. Deras uppgift är att säkerställa verksamhetssäkerheten för samtliga förband i FM (det vill säga, även Hemvärnet).

Blir inte kostnadseffektivt att skriva tjänstgöringskontrakt med flera plutoner (då man man måste säkerställa utb.ståndpunkt på de blivande soldaterna) Det kommer kosta för mycket pengar med tanke på att utbildningen skall kvalitetssäkras och genomföras av MP på LG. HvSS har ingen egen utbildning, och då blir det problem. Den måste först beställas i PRIO, och bara där faller hela grejjen.

Det finns dessutom redan ett nationellt MP-kompani som bara jobbar ibland, 14.MP-komp. Bemannas av GSS/T

då är de frågan om hur mycket mer mp vi behöver och om hv-mp bidrar till något eller om de är ett fall av alla skall få ha sin lucia. (förlåt, jag menar mp :))

Det -är- faktiskt praktiskt om man skulle ha sin -egen- MP pluton i t.ex Göteborg som kan kallas in vid exempelvis större övningar eller andra tilfällen då man kan behöva MP i mer än individmängd.

Man slipper beställa från annan ort och det blir mindre bök med logi, ledning osv.

Men det är klart att alla ska få ha sin lucia :)

Edited by dxl

Som sagt finns det ett MP-pluton på LG som har till uppgift att stödja övriga förband i sin verksamhet, således även HV...

Hurvida det kommer att bildas ett MP-komp/ en MP-plut inom HV är en fråga som inte är direkt aktuell att tala om ännu, då det i nuläget ligger alderles för långt fram i tiden.