Jump to content

Banhöjdstabell Ak4B?

Knekt

Recommended Posts

Nu kanske jag missat något, men eftersom vapnet i sig inte förändrats avseende pipa och am., borde väl inte banhöjden förändrats?

Dvs., borde inte kulbanan för en Ak4B skottställd på 200m, sammanfalla med kulbanan för Ak4 med grundsikte (200m)?

Absolut är banan densamma. Men jag vll gärna veta var träffpunkten ligger i förhållande till -+0 vid 30 m vid 300 m, 400 m, 500 m... Det framgår inte av den gamla tabellen, om det inte går att räkna om den (hur man nu gör det).

• Like 1

Har du kikat i tabellen i Skjutbok Automatkarbin? Där finns ju ett diagram med kulbanornas höjd vid olika avstånd, även om exaktheten lämnar mycket att önska...

Ps. Om du har oceaner av tid, kan jag ha ett par böcker för dig... ;-)

IMAG0225_zps91a66085.jpg

Absolut är banan densamma. Men jag vll gärna veta var träffpunkten ligger i förhållande till -+0 vid 30 m vid 300 m, 400 m, 500 m... Det framgår inte av den gamla tabellen, om det inte går att räkna om den (hur man nu gör det).

Om jag tolkar det rätt så vill du veta hur mycket kulan droppar under siktlinjen?

Om du riktar mitt i på 30m så har du träff mitt i, och det samma på 200m.

Jag ska kolla vad jag har i gömmorna av papper så ska du få informationen.

Har någon en korrekt banhöjdstabell för Ak4B? Inte den gamla för Ak4, som förutsätter att man kan ställa om siktet för varje 100 m.

Har kollat runt lite och grävt i ämnet!

Banhöjdstabellen är den samma för Ak4 utan Rps som med. Siktlinjen skiljer lite men det är samma pipa och kaliber.

I mina papper skottställer man Ak4 mot special tavla på 30m och/eller riktprick på 200m.

Det samma gäller för Ak4B som skjuts in mot 30m och sen kontroll skjuts på 200m.

Har du den gamla så utgå från den, är varje cm avgörande får man räkna.

Undrar varför man inte skjuter in på 300 meter då alla träffar då skulle ligga 12-23cm över riktpunkt på avstånd mellan 50-250 meter och spot on på 300. I ärlighetens namn så är en något för stark rödpunkt så stor på de större avstånden att överslaget ryms i punkten.

Det beror iofs lite på hur duktig skytt man är men min egen avvikelse vid normalt skytte är så pass stort att det är lätare att alltid hålla mitt i halsen för huvudträff på stillastående mål och någon sekund för inriktning om det ska vara så, i bålen spelar de där överslagen ingen roll. För mig är det lättare att alltid räkna på överslag än att som nu vara snudd på spik på och över 200 meter räkna på hur högt jag ska rikta. Har man resonerat som så att man sällan skjuter på över 200 och därför vill ha en tightare spridning upp till 200 för att överlåta mål på större avstånd till kikarsikten och understödsvapen?