Azan_Gb Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Tjena Finns det någon här på forumet som gjort lite Fritidsverksamhet under sin värnplikt? I så fall vilken Fritidsverksamhet valde du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dookie Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Ett flertal lumparpolare tog dykcert på en sportdykarklubb i Karlstad när jag låg inne men jag tyckte att jag hade nog att göra ändå, samt att man missade flera viktiga tillfällen då vi var i fält och inte kunde komma ifrån. Vet att det var ett par som gick en fallskärmskurs i Örebro med men har inte koll på vad de gjorde i detalj. Däremot var jag huvudskyddsassistent för A9 det året jag låg inne vilket tog en del tid även av fritiden. Spenderade mest min övriga fritid med att planera de övningar jag skulle hålla i samt sova... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Jag tog jägarexamen. Är du intresserad så ta chansen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Vi provade de lokala alkoholförsäljarnas varor men ofta var det dåligt kvalitet på varorna, vi fick för det mesta symptom på akut alkoholförgiftning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Jag tog jägarexamen. Är du intresserad så ta chansen! Alla sådanan här grejer får man väl betala själv...eller ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Livhusaren Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 om inte jag minns helt åt skogen så höll jag och några gubbs på med att skjuta Glock samt magnunm på våran fritid ..roligt som bare den..haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted May 7, 2003 Author Report Share Posted May 7, 2003 Jag tog jägarexamen. Är du intresserad så ta chansen! Alla sådanan här grejer får man väl betala själv...eller ?? Vad jag har hört ja........men Fm betalar lite också......vet inte om dem betalar 50% av vad det egentligen kostar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Man får ett fritidsbidrag på ett antal hundringar per månad. Detta skiljer lite mellan de olika förbanden om jag fattat det hela rätt. Ni kommer att få en genomgång om detta av fritidskonsulenten när ni ryckt in. Jag hoppade fallskärm när jag gjorde GU. Vi fick hela teorin plus praktiska övningar och två hopp. Sen kunde man fortsätta för egna pengar och ta certet om man ville men det blev det inget av tyvärr. Det var nog det ballaste jag gjort, förutom att skjuta RPG7. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibie Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Det här med att hoppa fallskärm är ju asballt! Ska ligga i GBG...var är ärmaste platsen därifrån som man kan hoppa fallskärm?!?!?! Yeeehaa !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted May 7, 2003 Author Report Share Posted May 7, 2003 Vi fick hela teorin plus praktiska övningar och två hopp.Sen kunde man fortsätta för egna pengar och ta certet om man ville men det blev det inget av tyvärr. hur mycket mer kostar certifikat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibie Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Vi fick hela teorin plus praktiska övningar och två hopp. Sen kunde man fortsätta för egna pengar och ta certet om man ville men det blev det inget av tyvärr. hur mycket mer kostar certifikat? Azan...Se tråden AMf4, postade precis ett inlägg som besvarar din fråga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cinnes Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Ska ju opp till Östersund o hade tänkt att ge mig på lite skidåkning. Betalam dom liftkortet då eller? =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Ska ju opp till Östersund o hade tänkt att ge mig på lite skidåkning. Betalam dom liftkortet då eller? =) Ser i din profil att du ska till I5, vet inte hur det är där men på F4 så får du låna bil och får mat med dig om du ska åka skidor (e.d.) Du får betala liftkort med fritidsbidraget men boende har jag för mig att du måste fixa själv. (Två kompisar löste dock det genom att sova i bilen på turistbyråns parkering och använda deras dusch) Men som sagt, vet inte vad som gäller på I5 men de brukar vara allmänt snålare mot de värnpliktiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Man får ett fritidsbidrag på ett antal hundringar per månad.Detta skiljer lite mellan de olika förbanden om jag fattat det hela rätt. Ni kommer att få en genomgång om detta av fritidskonsulenten när ni ryckt in. Jag hoppade fallskärm när jag gjorde GU. Vi fick hela teorin plus praktiska övningar och två hopp. Sen kunde man fortsätta för egna pengar och ta certet om man ville men det blev det inget av tyvärr. Det var nog det ballaste jag gjort, förutom att skjuta RPG7. The Swede Man får 100 kr för varje månad man gör (alltså 750-1800:- ) som man får använda till nästan vad man vill, man får lägga ut pengar och sen gå med kvittot till fritids-whatever-ansvarig så får man pengarna på nästa vpl-ersättning. Själv handlade jag en del kläder och annat på SFD och tog jägarexamen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Old No.7 Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 2500 fick vi höra var priset för att ta fallskärmscert. Med det certet man "får". kan man hoppa varsomhelst i Sverige. 3500 för att ta Dykcert. Detta va grundcert och man ges möjligheter att bygga på detta, tror det rörde sig om 2-4 "uppgraderingar" av certet. Det sas något om att sista "uppgraderingen" man kunde ta var någon sorts "rescue"-kurs. Kommer inte ihåg säkert. Jägarexamen, jaktresor för dem med examen redan tagen. <- kommer inte ihåg pris Grottresor, krypa runt o grottor några dagar o sen festa i norge <- kommer inte ihåg pris Detta var de "riktiga" aktiviteterna, även åka o kolla på hochey och liknande. Detta sas till oss på K4. Vad som anordnas beror på hur många som är intresserade. (har för mig att nästa 90% av förra årets killar som låg inne där var med på fallskärmskursen) Som sagt detta va på K4, vet inte vad som finns på andra ställan men tänkte att priserna kan väl knappast skilja så mycket om de skiljer överhuvudtaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fransson-AmfPB Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Själv handlade jag en del kläder och annat på SFD och tog jägarexamen. okej... tala om för den obildade vad SFD är för något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pete Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Själv handlade jag en del kläder och annat på SFD och tog jägarexamen. okej... tala om för den obildade vad SFD är för något? Serviceförrådet. --> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Jag har alltid viljat ta dykcert. men tyvärr har jag problem med luftgångarna eller nått, så jag kan inte tryckutjämna. :( Jägarexamen har jag också viljat ta. Kanske ma får chansen unde lumpen då alltså. Helt OT men...Finns det Älgar på Gotland? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fransson-AmfPB Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Själv handlade jag en del kläder och annat på SFD och tog jägarexamen. okej... tala om för den obildade vad SFD är för något? Serviceförrådet. --> jahaja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Nej, det finns älg överallt i Sverige utom på Gotland... Typiskt va?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Det var mycket snack men lite verkstad, när fan skulle vi ha tid med det? Tanken var att vi skulle ta dykarcert eller fskcert för nån tusing, men i verkligheten innebar fritidsaktiviteter: a) Rindö krog B) simma mellan Sandhamn och Korsö c) böjsträck och kinesisk båge så, nje, jag hade inte tillfälle att ta något av dessa cert eller vafan som helst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted May 8, 2003 Author Report Share Posted May 8, 2003 Alltså om man tänker ett civilt fallskärms certifikat med över 20 hopp kostar minde änn att ta körkort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 Alltså om man tänker ett civilt fallskärms certifikat med över 20 hopp kostar minde änn att ta körkort. Du har mer nytta av körkortet, Men att hoppa är roligare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted May 8, 2003 Report Share Posted May 8, 2003 (edited) Alltså om man tänker ett civilt fallskärms certifikat med över 20 hopp kostar minde änn att ta körkort. Problemet är inte att ta en kurs. Om du skall fortsätta hoppa så vill du inte låna studentskärmar. En begagnad skärm med all utrustning till kostar 15 000 - 20 000 kr. Till det så skall du betala medlemsavgift, certförnying, resor till hoppfältet och alla hopp du vill göra. Hoppar du lite så har du där en kostnad på 5 000 kr. När du hoppat ett tag så vill du ha en ny roligare skärm och genast så ryker 30 000- 40 000 kr... Fallskärmshoppning är dyrt. Dyr utrustning, dyra resor och kostnad för varje hopp. Men roligt är det. Edited May 8, 2003 by mimesis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts