Jump to content

Pistolbälte

Dansk_skalle

Recommended Posts

Tänkte höra mig för här vad era erfarenheter är kring uppdelning av den burna utrustningen. Min uppfattning är att den kan delas in tre "lager", vad som internationellt kallas first/second/third line. Cold Skills gör en liknande indelning på sin hemsida. First line enligt Militarymorons.com:

1st line gear usually consists of the bare essentials:

what's carried in your BDU pockets and belt kit (pistol, spare mags, survival equipment)

I sammanhanget är linje 2 själva stridsvästen och linje 3 ev. ryggsäck. Något som jag inte brukar se utövas i Sverige är att bära ett separat utrustningsbälte, utöver byxbältet och stridsvästen, där "essentiell" utr placeras. Jag själv kan se många fördelar i en sådan lösning:

* Ficklampa, multitool, dumpficka, kniv, pistol, extra magasin/etc kan bäras lättillgängligt

* Möjlighet att "skala av" utr stegvis istället för att allt sitter på västen eller byxbältet

* Man avlastar axlarna genom att bära utrustning på höften

Nackdelar:

* Stora otympliga kroppsskydd försvårar tillpassningen

* (vilket medför att) Bältet glider runt/lossnar/är i vägen

* Överkurs?

Vad är era åsikter och erfarenheter kring den här typen av uppdelning? Vad jag kan se verkar det mer eller mindre praxis inom "SF", men där är det ju självklart anpassat efter uppgiften.

Bildexempel från Försvarsmakten.se: http://www.forsvarsm...lfartyg MV ARIS

FMCK folket i kompaniet bär, pistolen + mag i ett bälte från 304k stridsbältet, (inget ok eller övriga fickor). Jag har även sett andra som har pistol, göra lika dant om de inte varit nödvändigt att bära stridsväst. själva hölstret bärs långt ner på låret med en rem runt benet också. Jag har inte pistol själv, så jag vet inte hur bra det är.

Annars kan man komma ganska långt med att dela upp utrustningen mellan fickor, byxbälte,väst, ryggsäck och ev väska/or.

Jag har testat med ett enklare duty bälte, Safariland 6004 med bälteslooop och bara en benrem, som polisen har. Dessutom MLS så hölstret kommer lite längre ut från kroppen, hölstret sitter på höften snarare än på låret.

Anpassade västen (en chest rig) så det gick bra att dra.

Jag hade dessutom en magdump på bältet, 2 pistolmagasin och ibland sjv. kit och multiverktyg. K94 under fältjackan, och bältet ovanpå.

Har tyvärr inte burit det enormt mycket, men än så länge så är jag mkt. nöjd med konfigurationen.

Mer optimalt hade varit att antingen ha ett riktigt "battle belt", ex: HSGI's version och ha plats för 1-2 ak magasin på detta. Alt. motsvarande kardborre bälten så man kunde ha en bälte som är smalt men ändå avlastar.

Jag gillade att flytta bort benplattan och få pistolen på höften, ganska nära där jag annars har den i "camp hölstret" eller i annat hölster. Jag drar mao från samma ställe mest hela tiden.

Jag förstår inte alls varför man väljer att montera hölstret långt ner mot knät eller fram på låret, får man inte plats i sitt fordon får man hitta en annan lösning tycker jag, annars är det ganska sannolikt att pistolen inte äd där du förväntar dig när du behöver den, och det är ju trist.

Lite trail and error så är det inga problem att tillpassa så länge du har rätt stl. på K94. Jag tycker det är mycket angenämt att kunna släppa västen och ändå ha ett bra kit tillgängligt, kanske tom med ett ak magasin. Att dessutom slippa något på låret och ha ett stabilare ställe att dra ifrån. Hur bra som helst!

Håller med ovanstående och bifogar en bild på min lösning. http://oi46.tinypic.com/2i0rnrk.jpg

21tum asp, 3 p88 magasin, 1 ak5 mag, radiohållare, handskhållare, safariland 6004 på 6285 med benrem och uppsågat för att ta lampa med laser, sist handfängsel.

Edited by beaver_sthlm