Jump to content

Batterifråga

Pluton24

Recommended Posts

Har en fråga angående batteri.

Tog upp den i chatten men där fick jag svaret att smörja in dom i Kaviar och lägga dom i micron.

Hittade ett gäng NiMh batterier som skall sitta på ett gäng Night Googles.

Dock känns det som om dom tar laddning sämre.

Alltså dom laddas men dom verkar inte bli fulla.

På batterierna står det 7.2 V

Jag mätte upp på ett tomt batteri 7.15 V

Har jag mätt fel kanske?

Är där något fel på batteriet?

Vad kan man göra?

Är batterierna nya eller gamla? Min egen erfarenhet säger mig att även NiMh "slits ut" efter ett antal laddningar även om de ska vara "outslitliga" jämfört med t ex NiCd. Det brukar stå på förpackningen hur många laddningar ett batteri klarar av. Antar att det är en acc uppbyggd av flera battericeller. Köpa nytt är inte så farligt, för 273:- för du en ny acc på 3600 mAh. http://www.batterikungen.se/batteri/rc-batterier/ni-mh/futaba-3p/rc-batteri-7-2-v-3-600-mah.html

Detta är ett paket som ska sitta på ett par Night Googles. Alltså inkapslat i ett svart hölje med lite fästpunkter för googles och annat. Lite som ett gammalt mobilbatteri där batteriet var själva baksidan på telefonen. Alltså inget man bytar för en billig pening.

Detta är ett paket som ska sitta på ett par Night Googles. Alltså inkapslat i ett svart hölje med lite fästpunkter för googles och annat. Lite som ett gammalt mobilbatteri där batteriet var själva baksidan på telefonen. Alltså inget man bytar för en billig pening.

Du kanske kan bryta isär plasten och byta ut själva cellerna? Det har jag gjort några gånger, det har dock inte gällt night-googles.

Plasten verkar helgjuten.

Problemet är ju att:

A. Rediga grejjor fungerar bäst.

B. Går fästpunkterna sönder så kommer packet att ramla av.

C. Dom har fixat så att batteriet sticks ner i en laddare likt en komradio typ. Sedan fiskar du bara upp det.