Jump to content

Skjutregler Ak4?


2Sharp

Recommended Posts

Minnet är kort, innan allt och alla begåvades med Aimpoint, hur gjorde man med de fasta riktmedlen?

 

Sköt man in på 200 med inget överslag och så gällde den inskjutningen på avstånd 0-200 meter innan man började skruva på siktet?

 

Eller hur var det?? Jag minns pinsamt nog inte...

Link to comment
Share on other sites

jag brukade alltid skjuta in på 200m med lite mindre än 1 dm överslag. När jag sen skjuter utan stöd så brukar min träffbild sjunka ca 1 dm.

 

Och hur tog du riktpunkt på mål på 250m?

Jag har för mig att man "enligt boken" skulle välja sikte 300 och rikta 10-15cm lågt i sådana fall, låter krångligt om inte riktmedel och träffpunkt sammanfaller.

Dessutom riktigt svårt att få god träffbild om det inte är du själv som använder vapnet (t.ex. om någon i gruppen skulle tvingas ta din AK).

Link to comment
Share on other sites

Hittade lite uppgifter i en gammal Skjutbok Automatkarbin (M7102-582050-4).

Kulbanan är utläst ur grafiken och därmed kanske inte 100% exakt.

 

Avstånd: / Sikte: / Kulans höjd över riktlinjen:

50m / 200 / 10cm

100m / 200 / 15cm

150m / 200 / 10cm

200m / 200 / 0cm

250m / 300 / 15cm

300m / 300 / 0cm

350m / 400 / 20cm

400m / 400 / 0cm

450m / 500 / 35cm

500m / 500 / 0cm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

När vi nu ändå är inne på grundläggande skjutregler kan vi ju beröra vapenlutning.

Inget att ta hänsyn till vid korta avstånd, men väl på lite längre avstånd.

 

Ju längre avstånd och/eller mer lutning på vapnet desto större kommer skilnaden bli mellan riktlinje och kulbana.

Vrider du vapnet åt vänster (dvs. magasinet pekar ut på högersidan) kommer du träffa till vänster om riktpunkten.

 

Edit: Förutom att träffa till vänster som i mitt exempel ovan kommer du dessutom att träffa lågt.

Edited by whamou
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det påverkar AK4 nämnvärt under 150m att ligga på sida och skjuta. Nu var mitt empiriska test visserligen kort, och jag hade nog 40-50cm spridning. Det beror nog till största delen på min okunskap att just skjuta liggande på sida. Fast jag tyckte nedslagen kom hyfsat nära punkten. Kan även bero på att aimpointen kompenserar för lutning, det har jag ingen aning om, låter lite väl high-tec.

Link to comment
Share on other sites

På 150m borde du väl ligga åtminstånde (grovt uppskattat) 20cm fel i sida och minst lika mycket i höjd om man ligger i t.ex. "urban prone".

Men, som sagt, problemet är ju inte på korta (-50m) avstånd (jmf. jaktskott då du inte använder riktmedlen till fullo).

 

Dock kan ju även mindre kraftiga lutningar på vapnet orsaka miss, framförallt på mindre mål som befinner sig på längre avstånd.

Och det får man väl ändå säga är en av grunderna, att bedömma sin kulbana, för tillsammans med förståelsen för vindavdrift/framförhållning är det ju det som i slutändan ger träff i målet (på längre avstånd).

Link to comment
Share on other sites

Rödpunkten täcker 12cm av målet per 100m.

 

Har du skottställt på 200m är din kulbana grovt:

100m - 10cm högt.

200m - Mitt i.

300m - 35cm lågt.

 

 

Enligt boken ska väl Ak4B skottställas på 30 m med träffpunkt +-0, vilket ger 9 cm + på 100 m. Och då alltså +-0 på 200.

 

Sidan 50:

http://sv.scribd.com/doc/33241570/SoldR-Mtrl-Vapen-Automatkarbin-4-AK-4-Sweeden-2004

Link to comment
Share on other sites

Min poäng är att man inte ska skottställa på 200 m. Det är bara att göra det onödigt svårt, eftersom det går betydligt fortare att få bra resultat på 30 m.

 

Mn skottställer på 30 m och får då samma träffläge på 200 m.

Link to comment
Share on other sites

Min poäng är att man inte ska skottställa på 200 m. Det är bara att göra det onödigt svårt, eftersom det går betydligt fortare att få bra resultat på 30 m.

 

Mn skottställer på 30 m och får då samma träffläge på 200 m.

Men du bör ändå verifiera skottställningen på 100 och (även om det inte omnämns i SoldR) om du kan på 200.

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Min poäng är att man inte ska skottställa på 200 m. Det är bara att göra det onödigt svårt, eftersom det går betydligt fortare att få bra resultat på 30 m.

 

Mn skottställer på 30 m och får då samma träffläge på 200 m.

Men du bör ändå verifiera skottställningen på 100 och (även om det inte omnämns i SoldR) om du kan på 200.

 

Absolut!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...