Moberg Posted July 10, 2012 Report Posted July 10, 2012 Nu är det på så vis att jag undrar om jag genomfört detta utbildningspaket kallat "Kallt väder". Är det något som i dagens läge automatiskt ingår i grundutbildningen/GMU? Jag gjorde själv GMUn februari- april förra året och hade då några enstaka övningar i snö med lite teori och frös i största allmänhet, men jag minns inget om något "Kallt väder"-paket. Verkar vara ett begrepp som används iallafall. Quote
Dippo Posted July 12, 2012 Report Posted July 12, 2012 Vad jag vet så är det.... *En video om en vp som grävde ett hål under hårt väder och så vart den is i fingrarna. Sen kommer lite teori om hur man skyddar sig etc. *Teori, typ powerpoint om fler flerskiktsprincipen. Hur man ska agera under skidmarscher osv osv. *Praktik, ut och gå en sväng i snön utan känga och sen värma foten i armhålan på en kamrat. *Två(?) prov på att man uppfatta allt. Det är vad jag som ungdom fått köra, minus proven av någon anledning men i videon så säger dom att man ska göra dom. Quote
903Lew Posted July 12, 2012 Report Posted July 12, 2012 Som vpl var det som dippo beskrev plus förbandsövning med tältsömn i vintermiljö samt ett bataljonsdopp runt jul med tillhörande ombyte och joggingrunda. Vi fick också kall saft och frysta bullar (mums). Quote
speculatores Posted July 12, 2012 Report Posted July 12, 2012 Jag har något svagt minne från värnplikten av en film där radion placeras i snön, de var dumt då baterierna var kassa pga kylan, när radion behövdes. Sen vet jag inte om en dag i dagisbarnens pulka backe ingick eller om de var något annat. Quote
Bamse Posted July 12, 2012 Report Posted July 12, 2012 "den andra fienden", tänker du på. Den är avsevärt äldre än "kallt väder" paketet. Quote
Moberg Posted July 12, 2012 Author Report Posted July 12, 2012 Inte för att jag uppfattade det sista men jag känner igen mig i det ni beskriver så då har jag också gjort denna "gedigna" utbildning. Quote
Fk Satan Posted July 12, 2012 Report Posted July 12, 2012 Kallt väder utbildning mitt i sommaren? är det som att lära soldater varmt väder mitt i vintern? Vad jag vill minnas står det något i den där boken SäkI om kallt väder utbildning så fort det är hög risk för kylskador.... Quote
RiP Posted July 14, 2012 Report Posted July 14, 2012 Jag vill minnas (rena spekulationer om huruvida detta även gäller den riktiga verkstaden, iom att detta berör min tid i HV och inte vpl) så har det de senaste fyra -fem åren varit ett återkommande tema med "Kallt väder" vid vinterövningar. Sedan har övningsledningen ibland även valt att kasta in pulkadragning och spårning till den samt allmän skidkonst. Men misstänker väl att Fk Satan prickar rätt vad gäller SäkI, den styr all verksamhet och jag misstänker (spekulationer) att om det är risk för köldskador så skall utb hållas oavsett tidigare utbildningsstånpunkt (sett ur ett HV perspektiv). Det borde finnas mer hopp om att våra reguljära heltidisar inte borde behöva traggla igeonm denna utb varenda gång det blir kallt...! /R Quote
Desmond Posted July 15, 2012 Report Posted July 15, 2012 Vad jag vet så är det.... *En video om en vp som grävde ett hål under hårt väder och så vart den is i fingrarna. Sen kommer lite teori om hur man skyddar sig etc. *Teori, typ powerpoint om fler flerskiktsprincipen. Hur man ska agera under skidmarscher osv osv. *Praktik, ut och gå en sväng i snön utan känga och sen värma foten i armhålan på en kamrat. *Två(?) prov på att man uppfatta allt. Det är vad jag som ungdom fått köra, minus proven av någon anledning men i videon så säger dom att man ska göra dom. Det var detta även jag fick lära mig under "Kallt väder"-utbildningen. Tänkvärt är att det inte behöver vara minusgrader för att man ska kunna ta skada. Då det var plusgrader vid utbildningstillfället gick vi ut till ett dike och klev i vattnet med en bar fot som skulle kylas en liten stund för att sedan gå in och värma foten i kamrats nakna armhåla. Jäklar vad det stack i foten! Vindfaktorn är inte heller att leka med, det räcker med att åka moppe i plusgrader med bara händer för att få kylskador. Quote
Recommended Posts