Jump to content

"Bärsäck 2000", bra kvalité?


Vamtiin

Recommended Posts

Hej!

Har sökt runt lite men hittade ingen tråd som verkade rätt.

Jag undrar om någon har använt/pillat på denna (Andra ovanifrån, artNr 025) väska?

Är den hållbar och bra eller pajjar den efter tre vändor i skogen?

 

Jag har kikat runt efter en stor och rymlig säck, som är grön, att ha ute i skogen, men jag hittar bara dyra saker.

Edited by Vamtiin
Link to comment
Share on other sites

Inte som ryggsäck, mer som tross. Ska användas för att transportera airsoftvapen, stridsväst, och annan bra-att-ha-utrustning men som jag inte släpar i ryggsäcken.

 

Å andra sidan om den går sönder hela tiden får jag nog leta vidare.

Edited by Vamtiin
Link to comment
Share on other sites

Har den dragkedja av samma svaga modell som FM's säck hade jag dubblat pengarna och köpt något annat.

 

Missförstå mig rätt.. Bärsäck 2000 är kalas så länge man kan byta den på förråd och inte betalat något för den.. :lala:

Link to comment
Share on other sites

Dragkedjan är ju en svag punkt.

På den jag fått ut via HV/NSS är dragkedjan ganska fintandad och jag är orolig att den inte ska hålla när väskan börjar bli fullpackad.

 

Som ungdom köpte jag en egen precis likadan, men på den så är dragkedjan grövre och mer robust. Så den jag själv köpt används mer än den tilldelade.

 

Till det du ska ha den så tror jag den funkar. Men om du är ute efter massa olika fack/fickor i väskan så ska du leta efter nåt annat.

Det finns två fack, det stora huvudfacket och ett sidofack sen finns det inte mer.

 

Råger över, råger ut

Link to comment
Share on other sites

Det är ju först och främst en trosspackning. Har inte haft några direkta problem med den. Lastat den full många ggr. Med kroppskydd mm packat. Det är ju ingen ryggsäck. Även om det finns bärremmar på den så är det för att underlätta att bära den till och från trossfordon.

Fick vet av en kollega att BS 2000 inte är gjord för att packa den mängden utrustning vi nu har. Det är därför den går sönder så ofta.

Det finns en mängd billiga ryggsäckar att få tag på nätet allt från 30l-100l upp till ca:1000 kr.Varierande kvalitet men duger till normalt användande i skog och mark.

Link to comment
Share on other sites

Just denna "Bärsäckskopia" köpte jag för ca ett år sedan då jag skulle kunna ha den just för jag gillar bärsäck 2000...

Den höll inte ens en tågresa med ca 20kg (!) Sömmarna i remmarna sprack, dvs den e kass kvalite...

Lyckades få en kompis att byta ut den mot en "äkta" bärsäck som utan tvekan klarat flera tågresor med liknande vikt om inte mer...

Link to comment
Share on other sites

Ah, tack alla! :)

 

Blir lite oroad när den inte håller för 20kg tågresa, så jag vet inte.. Ska maila dem och fråga vad det är för dragkedja på den, men det lutar åt att leta vidare.

 

Den här på tradera, kan någon avgöra om det är en kopia eller en riktig? Och om det är en riktig, är det OK att köpa den då? :3

http://clk.tradedoubler.com/click?p=175&a=298475&g=0&url=http%253A//www.tradera.com/forsvarets-barsack-2000-fraktfri-las-objektbskriv-auktion_292205_153041134

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att bland annat Försvarsutbildarna erbjudit sina medlemmar att köpa loss säckar, men det har nog stulits litet fler än vad som köpts legitimt. Om säljaren kan uppvisa kvitto, så visst. Men bärsäcken ska egentligen bara nyttjas om en kan ha rutin på att byta den halvårsvis, och helst om en har minst två att alternera mellan...

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

Surt.. :( Kommer inte kunna byta den, även om den är kronmärkt, misstänker jag :P

 

Tja, någon som har ett annat bra civilt alternativ via webshop/stockholmsbutik?

Stor, grön, hållbar, sidofack är ett plus men inte krav, och runt femhundringen, kan sträcka mig upp mot 7-800 men då måste jag vänta tills jag får pengar i slutet av månaden vilket jag helst inte vill :P

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Dels har du ju den klassiska säcken (och förlagan till Bärsäck 2000?) från Hagor.

 

Kan du skippa att ha en militärgrön väska så erbjuds ju alternativ som är betydligt tåligare, framförallt från fukt/regn, av bl.a. Patagonia, The North Face och Marmot.

Dom finns i svart och till viss del i grönt, dock inte "militärgrönt" vad jag vet.

 

Sen har väl 5.11 och TT någon variant också?

 

 

 

Edit: Dock är nog ingen i den prisklass som du tänkt dig tyvärr...

Edited by whamou
Link to comment
Share on other sites

Näe, det är på tok för dyrt för en stackars student :(

 

Funderar på någon av dessa, någon som vet något om dem?

 

http://rodastjarnan.com/faltutrustning/barsack-85-liter-12397

http://www.garderoben.se/commando-ryggsack-80-liter-olivgron-p-636-c-223.aspx

Link to comment
Share on other sites

Har ingen info om kvalitet och hållbarhet på någon av säckarna, bägge är ju dock kopior på Hagor's säckar.

 

Och då tror jag du klarar dig lika bra med säcken du ursprungligen kollade på.

Vad gäller FM's modell har jag aldrig tidigare hört att sömmar/remmar get vika, utan bara dragkedjan.

Jo, en gång, då en bärsäck kastades från flaket av en 30:a, men det var nog "svingen" i remmen och inte fallet som gjorde att remmen började släppa. (Idiot på flaket.)

Att avlasta dragkedjan över tiden är ju något som kan åtgärdas med en rem eller två kring säcken om den blir riktigt full.

 

 

Vilken volym behöver du?

Ska den bara användas i skogen, eller kan du få fler tillfällen att nytja den? Och i så fall hur ofta?

Bärkomfort? Hur långt räknar du att som mest behöva bära den i handen/på ryggen? (Vaddering i remmar).

Motståndskraft mot väta? Eller sopsäck inuti?

 

 

Summan av detta skulle jag se som en indikation på hur mycket det får kosta.

Är det en säck du kommer använda till t.ex. träning varje vecka samt 10 helger/år = Spara och köp något som håller över tiden och är komfortabel.

Ska du använda den 3ggr/år och som förstärkningsväska på julresan till släkten = Köp något enkelt som du har råd att ersätta.

 

Billiga, dock inte militärgröna, alternativ finns ju också hos de större idrottskedjorna. Där är det nog lättare med en reklamation också, OM något skulle hända.

 

Bara mina 5 ören...

Link to comment
Share on other sites

Jag har en dykbag som påminner vääääldigt mycket om bs2000, dock med grövre dragkedja samt att den har kedjan runt stora facket så det blir som ett lock vilket minskar brytet i kedjan. Tror den kostade en 800 eller något sånt på waterhouse i sthlm, dock är den svart, som all jävla dykutrustning. (sidospår men jag var in på en dykaffär och frågade om de hade torrdräkt i spygult, expediten tittade väldigt konstigt på mig och sa sen, nej men det hade ju varit rätt smart...)

Link to comment
Share on other sites

För inte så många dineros över din budget kan du få en schysst bag från TNF på ca 70L.

http://addnature.com/product.aspx?pf_id=THENORTHFACEBASCAMPM

 

Själv använder jag storebror på ca 90L och är nöjd med slitstyrka, motståndskraft mot väta och bärkomfort.

 

/whamou med mobil på påskmiddag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Det är väl inte en kopia!? Den bara liknar BS2K till viss del. armygross

kallar en massa av sin asienimporter för M90 och liknande för att påskina

att produkterna skulle vara identiska eller snarlika med försvarsmaktens

utrustning. Har varit förbi och tittat på deras produkter och förkastat dem.

Har köpt vissa saker som en "lustifikation" pga att de har varit i "M90".

Och tyg i 600 i.st.f. 900(?) dvs BS2K har 50% starkare tyg. Om de nu har

snålat in på tyget lär de ha gjort det på blixtlåsen också.

Strumpor, tröjor mm som presenteras som försvarsmaktens är bara

billiga, dåliga kopior.

 

Sök på surplusmarknaden i stället efter äkta vara!

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt Nilsanders!

 

Jag skrev såhär på ett annat forum:

 

 

VARNING! sign0125.gif

Den stridssäck som det visas bild på ser identisk ut med en äkta "kronmärkt" rygga, men
har tunnare väv i 600 denier.

Saccis orginalsäck med kronmärkning har väv med 920 deniers täthet. Alltså betydligt tjockare.


Dock är priset mycket attraktivt...



Själv använder jag en Sacci SS2000 så gott som dagligen och det är faktiskt en Kungligt bra rygga! :D


SS2000_zpslt1gio0z.jpg

:)

 

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte en kopia!? Den bara liknar BS2K till viss del.

Och tyg i 600 i.st.f. 900(?) dvs BS2K har 50% starkare tyg. Om de nu har

snålat in på tyget lär de ha gjort det på blixtlåsen också.

 

 

Med kopia menade jag bara "inte äkta vara". Så jag fick alltså svar på båda frågorna. Tack!

 

@Flak, det var Bärsäck jag frågade om, inte Stridssäck. Eller det kanske var just tygkvalitén du menade?

Link to comment
Share on other sites

Visst var det tygkvalitén jag mena, men byggnationen i övrigt verkar också

stämma överens i övrigt. Dvs: man kan sällan bryta mot pris/kvalitéts-sambandet.

 

Köper du en kopia så får du en kopia - en sämre produkt som inte håller lika länge.

 

Är du rik och har råd att köpa samma kopia flera gånger och inte bryr dig om vilket

resursslöseri det är, eller inte tänker använda din väska / rygga speciellt mycket, så

står det dig fritt att köpa ett lite billigare plagiat. :happy:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...