Jump to content

Recommended Posts

Håll utkik efter dokumentär "Hell and back again" med svensk titel "Helvetet tur och retur". Ber om ursäkt att jag efterpostar, men av en slump fick jag på Kunskapskanalen och fick se slutet av reprissändningen.

Lyfter det trots allt eftersom filmen är mer än sevärd och handlar om den drivne gruppbefälhavaren Nathan som skadas svårt i offensiven mot talibanerna i Afghanistan 2009. åter i USA är han beroende av sin fru för att klara vardagen. Tunga mediciner och krigsminnen gör att Nathan pendlar mellan framåttänkande och djupa depressioner.

Filmen är en otrolig skildring av det som händer i Afganistan i balans med ett tufft återvändande. Dokumentärfilmaren Danfung Dennis har gjort en otrolig film som är värd att hålla utkik efter. Förhoppningsvis tar t.ex. DocLounge eller någon filmfestivaler upp den i sitt program framöver. Kanske dyker den upp på nätet eller på DVD.

Länk till hur dokumentären spelades in...

Har man inställningen "jag vill gå med i marinkåren för att döda" så blir det ju problem när man inte kan återgå i stridande tjänst.

"Jag vill hjälpa världen" inställningen kan säkert hjälpa en mer när man inte kan återgå i stridande tjänst

Amerikanernas sätt att handskas med vapen civilt är jag obekväm med. Jag väntar bara på ett vådaskott.

Har man inställningen "jag vill gå med i marinkåren för att döda" så blir det ju problem när man inte kan återgå i stridande tjänst.

"Jag vill hjälpa världen" inställningen kan säkert hjälpa en mer när man inte kan återgå i stridande tjänst

Amerikanernas sätt att handskas med vapen civilt är jag obekväm med. Jag väntar bara på ett vådaskott.

Det kan ju bli problem om man inte kan fungera normalt, oavsett varför man en gång i tiden gått med.

Har inte hunnit se filmen,vad var det osäkra i vapenhanteringen, bedömer du det som ett allmänt problem eller som något just en viss individ inte vet bättre?

Jag känner inte till Marinkårens uttagningsprocesser, Jag är ganska övertygad om att de har rutiner och system för att skilja ut de som "jag vill gå med i marinkåren för att döda".

Amerikanernas sätt att handskas med vapen civilt är ingenting mot hur de hanteras i den arabiska kulturen.

• Like 1

...

Har inte hunnit se filmen,vad var det osäkra i vapenhanteringen, bedömer du det som ett allmänt problem eller som något just en viss individ inte vet bättre?

Jag är inte vapenägare själv, men jag fick intrycket av att Nathan Harris kanske var lite vårdslös med sin pistol och revolver där hemma (och i bilen).

Filmen var mycket sevärd!

• 2 weeks later...
  • 1 year later...

Det är viktigt att notera att han beter sig annolurlunda pga av den mängd smärtstillande som han tar.

När det gäller rekryterare i USA så skulle jag tro att man i princip kan säga att man vill tjänstgöra för att man tycker att uniformerna ser fina ut och bli antagen. Däremot, att ha som enda mål att "döda människor" har en ganska negativ klang och en person med en sådan inställning skulle nog filteras bort ganska snabbt.

• 2 weeks later...