Jump to content
Sign in to follow this  
Darkwand

Bundeswehr på Flickr

Recommended Posts

Uppdaterat länkarna.

Just nu finns 3678 foton upplagda där. 

ASSTA 3.1-Tornado

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Mässbesökaren
      Hej forumet.

(Hittar ej rätt plats för frågan här på forumet. Admin, flytta mig gärna om jag hamnat fel!)

Jag och en kamrat har tagit fram ett kortspel med militär/försvarsmakts-tema. Ifrån början var detta ett Jippo till en återträff där bilderna på korten bestod av bilder på faktiska gruppmedlemmar. Uppskattningen har dock varit hög och vi har fått höra att det kan vara värt att försöka ta det ifrån jippo till ett faktiskt kortspel. 

Jag vet dock att det är svårt med bilder i sådana här sammanhang. Att använda försvarets bilder är naturligtvis uteslutet, men är det någon som vet hur det ligger till med privata foton?

Jag talar naturligtvis inte om bilder på känslig information eller utrustning, utan privata fotografier på t,ex kulspruteskytt i eldställning, skenmineringar och soldater och fordon i övrigt.

Tack på förhand/
      Mässbesökaren
    • By Borussia
      Det tyska flygvapnets viktigaste uppgift är såklart Air Policing. Vidare har man ett antal operationer tillsammans med allierade nationer, kanske mest noterbart NATOs Baltic Air Policing, NATO Response Force (NRF), ISAF mfl.

Luftwaffe var egentligen det första vapenslaget som påbörjade den långtgående förändringen av sin doktrin efter kalla kriget. Redan vid återföreningen 1990 fick man 24st MIG-29 att leka med och detta ledde till långtgående konsekvenser både för försvarsindustrin samt Luftwaffes doktrin och taktiska utbildning. Till exempel startade man relativt omgående en radda projekt för att utveckla nya robotar, Iris-T och Meteor, båda med svenskt deltagande. 1999 var så elddopet för Luftwaffe, under bombningarna av Serbien flög Luftwaffe fler än 500 insatser, främst spaning och SEAD (Luftvärnsbekämpning).

Luftwaffe kommer från och med 2010 ha intagit sin nya struktur och kommer då att innefatta fem flottiljer varav tre kommer utrustas med Eurofighter och två med Tornado. De senare två är tänkta att få UAVer i en inte alltför avlägsen framtid, främst RQ-4B EuroHawk och en ännu inte specifierad UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle).
      Tre Luftvärnsregimenten utrustade med Patriot, på sikt med MEADS samt ett ObjektskyddsRegimente, Flygbasjägare enligt svensk terminologi, utgör marktrupperna.
      Sammanlagt fyra transportflottiljer varav tre öronmärkta för Movement Coordination Centre Europe (MCCE) i Eindhoven i Holland. Hos Transportflottiljerna återfinns också den nyinförskaffade luftbetanknings-kapaciten. Två Flottiljer särsklijer sig något: JaBoG 33 är den enda flottilj som fortfarande har atomvapen. AG 51 är den enda flottiljen där anfall med sjömålsrobot (Kormoran II, på sikt RBS15 mk4) regelbundet utbildas.

Utbildningen sker nästan uteslutande hos NATO. Luftwaffe har flera utländska flygbaser främst bland dessa kan nämnas Holloman AFB i New Mexico i USA, Goose Bay CFB i Newfoundland i Kanada och Decimomannu på Sardinien i Italien.
      Flygplanstyper

37 Eurofighter Typhoon ytterligare 143 beställda, varav minst 68st Tranche 3, resten Tranche 2. totalt 180st.
      152 Panavia Tornado IDS kommer ersättas av Eurofighter efter 2012
      34 Panavia Tornado ECR
      65 F-4FG Phantom II ersätts av Eurofighter fram till 2012

83 Transall C-160 ersätts av A400M
      60 Airbus A400M Någon gång efter 2012?
      2 Airbus A310 (VIP) beställda, ej levererade
      7 Airbus A310 MRTT normalt 2 för MEDEVAC och 5 för Luftbetankning
      2 Airbus A319 (VIP) Kan konverteras för MEDEVAC
      6 Bombardier Challanger 600 ersätts av Global Express 5000
      4 Bombardier Global Express 5000 beställda, ej levererade.
      (6) Antonov AN-124-100 SALIS

73 Bell/Dornier UH-1D ersätts av NH90
      42 NH90
      3 EC532 Cougar (VIP)

6 Grob G-120
      35 Cessna T-37B Tweety
      46 Northtrop T-38A Talon Samtliga Skolflygplan finns i USA och/eller Kanada

1 RQ-4B Eurohawk ytterligare 4 beställda, fler planerade
      1 Barrakuda detta är bara en prototyp av en UCAV. Arbetet på en "riktig" har påbörjats

Kritik

Vad jag främst ställer mig kritisk till är att under en övergångsperiod, åren 2012 till ungefär 2019, kommer det finnas ett antalsmässigt tapp med blott 214 stridsflygplan. Detta innan UCAV komemr kunna införas på bred front.

Jag saknar inteett dedikerat CAS (Close Air Support) flygplan som t ex A-10C Thunderbolt eller A-29 Super Tucano. Dessa är förvisso väldigt bra men uppgiften sköts traditionellt nästan enkom av arméns Artilleri. Om vi kommer se ett CAS-kapabelt UCAV? Kapabel ja, men jag tror inte någon kommer vara beredd att använda det i den rollen.

saxat från min blog @ klauk.se
    • By Pal
      Upphittade bilder.

http://imgur.com/a/ZBniy
    • By Perman
      Namnen på de fem nya K 130 korvetterna har nu fastslagits:

Germany unveils names of five new K130 corvettes

M. a. o. så övertar de namnen från F122 Bremen-klassens fregatter, varav två st fortfarande är i tjänst: F213 Augsburg och F214 Lübeck. Även om dessa två är 6-8 år yngre än sina systrar så kommer de förmodligen att tas ur tjänst inom de närmaste åren. De nya K130 korvetterna kommer att vara identiska med de nuvarande fem korvetterna, förutom att vissa system kommer att vara uppdaterade.

Saab to deliver RBS15 Mk3 anti ship missiles for new German corvettes

Tyskarna är ju annars på väg att övergå till norska NSM roboten, men i och med att dessa fem korvetter i stort sett är identiska med de fem nuvarande så var det nog billigare och enklare att utrusta dem med samma sjörobot.

/Per

• By Peter_PB
      Kan vara trevligt att beskåda våra forumsmedlemmar via bildens talande språk B)

Här kan ni posta era foton med er själva som modell i grön utstyrsel.
      Ser helst tydliga bilder (vad gäller skärpan) och inte alldeles för småskaliga storleksmässigt.

Retushering är OK, för de som önskar anonymitet.

ENDAST Bildinlägg, dvs INGA kommentarer UTAN ny bifogad bild på er egen person.

Fyll gärna i platsen för fotografiet, tjänstgöring, tjänst, mission, tidpunkt...

Jag tar täten..

Plats: Utö Skjutfält "Operation Kobra"
      Tjänstgöring: PBSKJ Sommaren 2005

• Create New...