Scarlett Posted November 20, 2011 Report Share Posted November 20, 2011 Jag har en del frågor om GMU som jag tycker det verkar vara lite snålt med information om på andra sidor jag kollat på. Förmodligen finns det några härinne som gjort GMU under detta år och har lite koll på det. Hittills har jag hunnit göra min antagningsprövning och väntar nu på besked om jag fått en plats. Ligger nu i hårdträning inför GMU (vilket jag visserligen gjorde innan prövningen också). Hur som helst, de frågor jag har rör mest innehållet och kraven inom GMU samt vilka slags bedömningar de gör och på vad. Såvitt jag förstått det finns det tre skalor likt högskolans gamla betygssystem med IG, G och VG. Om det fanns personer i eran grupp eller som ni bara känner till som fick VG, exakt vad gjorde dessa personer extra "bra"? De som fick G, vad gjorde de bra men mindre så än de som fick VG? De som fick VG, var dessa uteslutande gruppbefäl? Finns det tjänster efter GMU som kräver VG? Exempel på andra saker jag funderar på: Bedömer de tider man hunnit en viss löprunda på? Bemötandet mot befälen (och vad är ett bra bemötande i den världen)? Bemötandet mot gruppkamraterna? Ens förmåga att skjuta? Förmågan att putsa kängorna och bädda sängarna, och så vidare... Exakt vad bedömer befälen? I så överdriven detalj som möjligt. Allt ni kan komma på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted November 21, 2011 Report Share Posted November 21, 2011 Jag har en del frågor om GMU som jag tycker det verkar vara lite snålt med information om på andra sidor jag kollat på. Förmodligen finns det några härinne som gjort GMU under detta år och har lite koll på det. GMU och GSS/T/K är välidgt nytt i våran försvarsmakt, Det är självklart att det är svårt att veta vad folk vill ha info om. Detta kommer nog ordnas upp efter ett par kullar. Hittills har jag hunnit göra min antagningsprövning och väntar nu på besked om jag fått en plats. Ligger nu i hårdträning inför GMU (vilket jag visserligen gjorde innan prövningen också). Bra ambitioner där. Jag tipsar om löparrundor samt tid på gymmet med olika former av marklyft för att stärka benen core-musklerna (magen, ryggen och balans). Exempel på andra saker jag funderar på: Bedömer de tider man hunnit en viss löprunda på? Bemötandet mot befälen (och vad är ett bra bemötande i den världen)? Bemötandet mot gruppkamraterna? Ens förmåga att skjuta? Förmågan att putsa kängorna och bädda sängarna, och så vidare... Exakt vad bedömer befälen? I så överdriven detalj som möjligt. Allt ni kan komma på! Under min värnplikten bedömdes man efter ens helhet vilket det säkert kommer vara nu. Dock så kommer vissa saker att dömas och då kommer de att säga det, tex fälttestet. "Utbildningstest" finns fortfarande i viss mån kvar vad jag vet och det är där dina kunskaper kommer sättas på prov. En bra riktlinje för att få bra betyg enlig mej är att vara en bra ledare, att vara en bra kamrat, hjälpa andra med svåra saker. Tex en person kanske har väldigt svårt att sy fast sina gragspeglar på sin uniform. Om du är bra på det så hjälp den personen. Nån gång när du är lite efter med vapenrengöringen kanske den personen kommer och hjälper dej. Om du har mer frågor så tveka inte att ställa dessa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 25, 2011 Report Share Posted November 25, 2011 Jag har en del frågor om GMU som jag tycker det verkar vara lite snålt med information om på andra sidor jag kollat på. Förmodligen finns det några härinne som gjort GMU under detta år och har lite koll på det. Hittills har jag hunnit göra min antagningsprövning och väntar nu på besked om jag fått en plats. Ligger nu i hårdträning inför GMU (vilket jag visserligen gjorde innan prövningen också). Hur som helst, de frågor jag har rör mest innehållet och kraven inom GMU samt vilka slags bedömningar de gör och på vad. Såvitt jag förstått det finns det tre skalor likt högskolans gamla betygssystem med IG, G och VG. Om det fanns personer i eran grupp eller som ni bara känner till som fick VG, exakt vad gjorde dessa personer extra "bra"? De som fick G, vad gjorde de bra men mindre så än de som fick VG? De som fick VG, var dessa uteslutande gruppbefäl? Finns det tjänster efter GMU som kräver VG? Exempel på andra saker jag funderar på: Bedömer de tider man hunnit en viss löprunda på? Bemötandet mot befälen (och vad är ett bra bemötande i den världen)? Bemötandet mot gruppkamraterna? Ens förmåga att skjuta? Förmågan att putsa kängorna och bädda sängarna, och så vidare... Exakt vad bedömer befälen? I så överdriven detalj som möjligt. Allt ni kan komma på! Tjenare! Jag gjorde min GMU på Amf1 tidigare i år och är nu klar med min FSU (som även kallas Amfibieutbildningen) och jobbar nu i bataljonen. Under min GMU så fick vi innan Projekt "Aldrig ge upp" ge varandra i gruppen betyg enligt skalan du skriver. Har inte bedömningsmallen framför mig men den såg ut ungefär som följande: A; Ansvar, omdöme och föredöme 1 Tar sitt ansvar 2 Vidar åtgärder när det behövs 3 Är ett föredöme för andra 4 Har god ordning och ett gott uppförande 5 Förmår att göra riktiga och kloka avvägningar Här bedömer först du ifall du har uppfyllt dessa och på vilken nivå och sätter därefter ett betyg (IG, G eller VG) på dig själv. Sedan får din grupp göra det samma och sätta ett betyg. Dessa två betyg lämnas sedan in till befälen som därefter gör en bedömning av det dom har sett av dig samt vad din grupp tycker om dig. Kommer inte riktigt ihåg alla punkter man skulle sätta betyg på men har för mig att det är Ansvar, Initiativ, Ledarskap, Motivation, Samarbete, Hänsyn, Uthållighet och självkontroll, Värdegrund. I min pluton var det nog bara två st som fick VG som "over all" betyg. Lite svårt att förklara vad dom gjorde som inte vi andra gjorde. Tycker dock att den där skalan är helsämt. Jag fick G som betyg och jag var aktiv och ville lära mig allt som gick att lära, hade dock inte så mycket ledarskapsroll då jag aldrig fick vara gruppchef, men ändå så har samma betyg som dom som nästan inte gjorde ett skit. Exempel på andra saker jag funderar på: Bedömer de tider man hunnit en viss löprunda på? Bemötandet mot befälen (och vad är ett bra bemötande i den världen)? Bemötandet mot gruppkamraterna? Ens förmåga att skjuta? Förmågan att putsa kängorna och bädda sängarna, och så vidare... Exakt vad bedömer befälen? I så överdriven detalj som möjligt. Allt ni kan komma på! Befälen ser allt! Låter kanske klisché-aktigt men det är sant. Så se till att göra allt så bra du bara kan, kängputs, rakning, bäddning, städning, löpning, multitest, skjutningar. ALLT! Hade ett par i kompaniet som inte fick fortsätta efter GMUn för att dom inte klarade en viss skjutning samt inte närkampsprovet. Så se till att ta till dig allt befälen säger och lär ut, det kommer du ha nytta av. Det gäller även när du är ute i fält, se till att inte ligga och koma under en gran, utan var aktiv. Har du eller din grupp inget att göra, gå och hjälp någon annan. Prioritera din egen materiel och dig själv sist. För kommer Kompaniets materiel, sen plutonen, gruppen och sist kommer du. När allt är klar kan du ta hand om dina fötter och mumma ner dig i din sovsäck i 12 tältet. Du undrar även om det finns tjänst efter GMU som kräver VG. Det vet jag egentligen ingenting om men efter GMUn kommer du göra FSU och under den kan du visa ännu mer att du vill ha en specifik tjänst, tala om detta för dina befäl och fråga om dom har några förslag på hur ska göra för att nå dina mål! Långt blev det, hoppas jag har hjälpt dig lite i alla fall. Har du fler frågor så kan du skicka PM! Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jabbe Posted November 27, 2011 Report Share Posted November 27, 2011 (edited) Gjorde min GMU på Amf1 också. De två som fick VG i våran pluton var dels han som blev bäste soldat (såklart),han var sjukt aktiv och hjälpte till folk som låg efter men även styrda upp saker och ting. Den andra var ex kustjägare från finland...say no more :P tider på löprundan,det är snarare utvecklingskurvan dom ser på (om du inte är redan bra),hade en som gick ner typ 10-12 kilo under gmun. Han förbättrades avsevärt. Bemöt befäl med respekt och gör det dom säger,tex himla inte med ögonen (det gjorde en och han fick en ganska tuff utskällning) Alla förband har lite olika attityder men du lär dig hur det är på ditt förband. Jag fick sjukt mycket hjälp av mina kamrater i början för allt var helt nytt för mig vilket man tackar för. kort sagt: gör det du ska och spela inte allan så går det fint. Jag själv stack inte ut så mycket för befälen,bra eller dåligt.. vette tusan. Valde dock inte att stanna kvar efter GMU:n Edited November 27, 2011 by Jabbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted November 27, 2011 Report Share Posted November 27, 2011 Till er som nyss har gjort GMU. Fick man ut några betygskriterier? Vad ska man tex göra för att få MVG? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jabbe Posted November 27, 2011 Report Share Posted November 27, 2011 (edited) Man kan inte få MVG.Betygskriterier kommer jag inte ihåg :P Edited November 27, 2011 by Jabbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 27, 2011 Report Share Posted November 27, 2011 Man kan inte få MVG.Betygskriterier kommer jag inte ihåg :P Fanns inga betygskriterier. Inte sådana klara som man hade i skolan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted November 27, 2011 Report Share Posted November 27, 2011 Min uppfattning om betygssystemet för GMU är att det är rätt krasst. Av oss 37 som var på AJB fick endast 5 eller 6 betyget VG, de som just fick de betygen hade presterat riktigt, riktigt bra. Men spannet bland oss som fick G var lite förvirrande. Det hade gärna fått vara ytterligare ett steg, utförligare vitsord alt. mall då resten direkt hamnade i samma fack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scarlett Posted November 27, 2011 Author Report Share Posted November 27, 2011 Tjenare! Jag gjorde min GMU på Amf1 tidigare i år och är nu klar med min FSU (som även kallas Amfibieutbildningen) och jobbar nu i bataljonen.Under min GMU så fick vi innan Projekt "Aldrig ge upp" ge varandra i gruppen betyg enligt skalan du skriver. Har inte bedömningsmallen framför mig men den såg ut ungefär som följande: A; Ansvar, omdöme och föredöme 1 Tar sitt ansvar 2 Vidar åtgärder när det behövs 3 Är ett föredöme för andra 4 Har god ordning och ett gott uppförande 5 Förmår att göra riktiga och kloka avvägningar Här bedömer först du ifall du har uppfyllt dessa och på vilken nivå och sätter därefter ett betyg (IG, G eller VG) på dig själv. Sedan får din grupp göra det samma och sätta ett betyg. Dessa två betyg lämnas sedan in till befälen som därefter gör en bedömning av det dom har sett av dig samt vad din grupp tycker om dig. Kommer inte riktigt ihåg alla punkter man skulle sätta betyg på men har för mig att det är Ansvar, Initiativ, Ledarskap, Motivation, Samarbete, Hänsyn, Uthållighet och självkontroll, Värdegrund. I min pluton var det nog bara två st som fick VG som "over all" betyg. Lite svårt att förklara vad dom gjorde som inte vi andra gjorde. Tycker dock att den där skalan är helsämt. Jag fick G som betyg och jag var aktiv och ville lära mig allt som gick att lära, hade dock inte så mycket ledarskapsroll då jag aldrig fick vara gruppchef, men ändå så har samma betyg som dom som nästan inte gjorde ett skit. Exempel på andra saker jag funderar på: Bedömer de tider man hunnit en viss löprunda på? Bemötandet mot befälen (och vad är ett bra bemötande i den världen)? Bemötandet mot gruppkamraterna? Ens förmåga att skjuta? Förmågan att putsa kängorna och bädda sängarna, och så vidare... Exakt vad bedömer befälen? I så överdriven detalj som möjligt. Allt ni kan komma på! Befälen ser allt! Låter kanske klisché-aktigt men det är sant. Så se till att göra allt så bra du bara kan, kängputs, rakning, bäddning, städning, löpning, multitest, skjutningar. ALLT! Hade ett par i kompaniet som inte fick fortsätta efter GMUn för att dom inte klarade en viss skjutning samt inte närkampsprovet. Så se till att ta till dig allt befälen säger och lär ut, det kommer du ha nytta av. Det gäller även när du är ute i fält, se till att inte ligga och koma under en gran, utan var aktiv. Har du eller din grupp inget att göra, gå och hjälp någon annan. Prioritera din egen materiel och dig själv sist. För kommer Kompaniets materiel, sen plutonen, gruppen och sist kommer du. När allt är klar kan du ta hand om dina fötter och mumma ner dig i din sovsäck i 12 tältet. Du undrar även om det finns tjänst efter GMU som kräver VG. Det vet jag egentligen ingenting om men efter GMUn kommer du göra FSU och under den kan du visa ännu mer att du vill ha en specifik tjänst, tala om detta för dina befäl och fråga om dom har några förslag på hur ska göra för att nå dina mål! Långt blev det, hoppas jag har hjälpt dig lite i alla fall. Har du fler frågor så kan du skicka PM! Lycka till Mycket intressant! Fick många saker klara för mig här. Antagligen är ett VG från GMU enbart något som gör en extra konkurrenskraftig till den senare utbildningen eller officersutbildningar. Inte för att ett VG lär krävas för någon specifik utbildning. En fråga om teorin i GMU:n - Vad för slags teori är det man går igenom förutom det som rör vapen, militär teknologi, utrustning osv? Gör man teoretiska prov? Sedan angående vattenträning. Är det fystester i vatten i GMU såsom vattentramp, dykning, idioten med mera? Kanske är hög tid att slipa till dyktekniken tänkte jag. Gjorde min GMU på Amf1 också. De två som fick VG i våran pluton var dels han som blev bäste soldat (såklart),han var sjukt aktiv och hjälpte till folk som låg efter men även styrda upp saker och ting. Den andra var ex kustjägare från finland...say no more :P tider på löprundan,det är snarare utvecklingskurvan dom ser på (om du inte är redan bra),hade en som gick ner typ 10-12 kilo under gmun. Han förbättrades avsevärt. Bemöt befäl med respekt och gör det dom säger,tex himla inte med ögonen (det gjorde en och han fick en ganska tuff utskällning) Alla förband har lite olika attityder men du lär dig hur det är på ditt förband. Jag fick sjukt mycket hjälp av mina kamrater i början för allt var helt nytt för mig vilket man tackar för. kort sagt: gör det du ska och spela inte allan så går det fint. Jag själv stack inte ut så mycket för befälen,bra eller dåligt.. vette tusan. Valde dock inte att stanna kvar efter GMU:n Min uppfattning om betygssystemet för GMU är att det är rätt krasst. Av oss 37 som var på AJB fick endast 5 eller 6 betyget VG, de som just fick de betygen hade presterat riktigt, riktigt bra. Men spannet bland oss som fick G var lite förvirrande. Det hade gärna fått vara ytterligare ett steg, utförligare vitsord alt. mall då resten direkt hamnade i samma fack. Det låter som att betygssystemet inte är det bästa. Att kasta ihop alla på Godkänd nivå i en och samma kategori är orättvist då det alltid finns de som klarade sig nätt och jämnt som då i dessa fall bedömts ligga på samma skala som de som gränsade till VG. Systemet de hade innan som jag har för mig var mer likt siffersystemet under mönstringen (1-9) bör ha varit betydligt bättre. Antagligen beror denna ändring på tidsbesparing och i sin tur ekonomi. Jag tycker FM är rätt dåliga på att ge information på vad som faktiskt sker under GMU:n såsom innehållet, vad betygen innebär, vad de förväntar sig av en osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted November 28, 2011 Report Share Posted November 28, 2011 Nja, att det har blivit utformat som det är är väl visserligen då man faktiskt bara ligger inne under 3 månader. Befälen får absolut inte samma uppfattning för en rekryt på 3 månader under förhållandevis "lagoma" förhållanden än som med de värnpliktiga med 11 månader i ryggen. Därigenom är det lite förståeligt, men att använda en G-VG:skala är rikskast pga just de grunder du nämner. Jag hade hellre sett en bedömning lik 1-5 uppdelat i separata områden - typ Teoretiskt kunnande (prestation vid alla olika strimmor), Fältmässighet (benägenhet till att koma ihop, hålla koll på mtrl, orientera, marschrutiner...), Övergripande betyg (här kan man kanske snacka G/VG) och något mer utförligare vitsord pekande mot ev fallenhet inom nåt område (sjukvård, ledarskap, fysik, teori mm.). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 28, 2011 Report Share Posted November 28, 2011 Det låter som att betygssystemet inte är det bästa. Att kasta ihop alla på Godkänd nivå i en och samma kategori är orättvist då det alltid finns de som klarade sig nätt och jämnt som då i dessa fall bedömts ligga på samma skala som de som gränsade till VG. Systemet de hade innan som jag har för mig var mer likt siffersystemet under mönstringen (1-9) bör ha varit betydligt bättre. Antagligen beror denna ändring på tidsbesparing och i sin tur ekonomi. I det gamla systemet var 1-4 underkänt, 5-6 godkänt, 7-8 väl godkänt och 9-10 mycket väl godkänt. 10 var det mycket ovanligt att någon fick ens efter en hel värnplikt, utom i ordning/uppförande där alla som inte misskött sig fick det. De två andra betyg man fick var kunskap/färdigheter (allmänt) och lämplighet i befattning. Efter en GSU bedömdes inte lämplighet i befattning (man hade ju inte fått någon befattningsutbildning än). Den begränsade tiden gjorde också att man inte kunde använda hela betygsskalan, samtidigt som man gärna satte lägre betyg till en början för att motivera soldaten att höja dem efterhand. De som var underkända fick 4, det stora flertalet 5 och de som var riktigt bra 6. Det högsta jag varit med om att sätta efter en GSU var 7 och de var mycket bra. Med andra ord hade nästan alla motsvarande G i det systemet. Man får komma ihåg att GMU bara är det första steget och då kan det räcka med en grovsortering i kass och godkänd, och mycket bra. Sedan är det svårt att få en helt rättvisande bild efter så kort tid, även om de riktigt värdelösa och de riktigt bra visar sig tämligen omgående. Uppdelningen i 4, 5, 6 och kanske 7 (U/G/G+(/VG)) tror jag var ganska rättvis. Soldaterna fick i samband med detta även ett kortare muntligt omdöme. Om vi jämför med den civila högskolan så finns det inte fler betygssteg där. Beroende på fakultet och kurs kan det var U/G eller U/G/VG eller U/3/4/5 eller ytterligare några system (olika för olika lärosäten). Man kan alltså läsa ett helt program på högskolan utan möjlighet att få högre betyg än G. Bara som jämförelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowtiger Posted November 28, 2011 Report Share Posted November 28, 2011 Som en fortsättning på 106 jämförelse med den civila högskolan kan man ju nämna att läkarutbildningen är ett exempel där du endast har U/G som betygssteg, om än med något höjda krav på G. Detta är en utbildning där man verkligen klumpar ihop folk. Sen är min personliga åsikt att det gått betygsinflation på många ställen. Gällande GMU kan jag tycka att två kriterier, lämplig som soldat/klarat GMU/kan gå vidare i utbildning samt lämplig för befälsutbildning, med stegen Ja eller Nej, troligen har räckt. Det blir ju troligen detta som betygen kommer att användas som. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
falconF18 Posted January 22, 2012 Report Share Posted January 22, 2012 Tjenare! Jag gjorde min GMU på Amf1 tidigare i år och är nu klar med min FSU (som även kallas Amfibieutbildningen) och jobbar nu i bataljonen. Under min GMU så fick vi innan Projekt "Aldrig ge upp" ge varandra i gruppen betyg enligt skalan du skriver. Har inte bedömningsmallen framför mig men den såg ut ungefär som följande: A; Ansvar, omdöme och föredöme 1 Tar sitt ansvar 2 Vidar åtgärder när det behövs 3 Är ett föredöme för andra 4 Har god ordning och ett gott uppförande 5 Förmår att göra riktiga och kloka avvägningar Här bedömer först du ifall du har uppfyllt dessa och på vilken nivå och sätter därefter ett betyg (IG, G eller VG) på dig själv. Sedan får din grupp göra det samma och sätta ett betyg. Dessa två betyg lämnas sedan in till befälen som därefter gör en bedömning av det dom har sett av dig samt vad din grupp tycker om dig. Kommer inte riktigt ihåg alla punkter man skulle sätta betyg på men har för mig att det är Ansvar, Initiativ, Ledarskap, Motivation, Samarbete, Hänsyn, Uthållighet och självkontroll, Värdegrund. I min pluton var det nog bara två st som fick VG som "over all" betyg. Lite svårt att förklara vad dom gjorde som inte vi andra gjorde. Tycker dock att den där skalan är helsämt. Jag fick G som betyg och jag var aktiv och ville lära mig allt som gick att lära, hade dock inte så mycket ledarskapsroll då jag aldrig fick vara gruppchef, men ändå så har samma betyg som dom som nästan inte gjorde ett skit. Exempel på andra saker jag funderar på: Bedömer de tider man hunnit en viss löprunda på? Bemötandet mot befälen (och vad är ett bra bemötande i den världen)? Bemötandet mot gruppkamraterna? Ens förmåga att skjuta? Förmågan att putsa kängorna och bädda sängarna, och så vidare... Exakt vad bedömer befälen? I så överdriven detalj som möjligt. Allt ni kan komma på! Befälen ser allt! Låter kanske klisché-aktigt men det är sant. Så se till att göra allt så bra du bara kan, kängputs, rakning, bäddning, städning, löpning, multitest, skjutningar. ALLT! Hade ett par i kompaniet som inte fick fortsätta efter GMUn för att dom inte klarade en viss skjutning samt inte närkampsprovet. Så se till att ta till dig allt befälen säger och lär ut, det kommer du ha nytta av. Det gäller även när du är ute i fält, se till att inte ligga och koma under en gran, utan var aktiv. Har du eller din grupp inget att göra, gå och hjälp någon annan. Prioritera din egen materiel och dig själv sist. För kommer Kompaniets materiel, sen plutonen, gruppen och sist kommer du. När allt är klar kan du ta hand om dina fötter och mumma ner dig i din sovsäck i 12 tältet. Dom fick i alla fall vara kvar tills utbildningsslutet,dom som inte klarade Skjutövningarna och närkampsteset? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts