Jump to content

Act of Valor

IB5

Act of Valor  

20 members have voted

1. 1. Ska ni se filmen?

• Självklart!
      17
    • Inte en chans!
      1
    • Osäker, får se hur många lumparpolare jag får med mig..
      2

Recommended Posts

Ja vad tror ni om denna, flipp eller flopp? Ska ni se den? Man kan väl i alla fall hoppas på korrekt taktiskt uppträdande om det är active duty Navy Seals som spelar i filmen, sen återstår det väl att se hur skådespelarinsatserna blir.

Hur mycket propaganda tror ni att det blir? Är filmen sponsrad av US Armed Forces så lär det väl vara det, men det vet jag inte om den är.

Verkar ju vara riktig SF-porr att döma av trailern i alla fall.

Ska ni se den?

Act of Valor

Blågul får gärna flytta på tråden om den inte ligger i rätt forum, men eftersom det inte är en dokumentär motsvarande så ville jag inte lägga den i Filmsalen.

Är inte Michael Biehn med, Är det ingen riktig SEAL-film!

Men jag ska nog se den Ändå, på ett eller annat sÄtt.. :)

Fatta att jag slet ut den rullen på VHS..

"God. Come in god.. "

När han sen dök up i the rock.. :)

Kommer antagligen också se filmen, kanske inte får med mig frun dock.

GMY

Har en vision om att den här rullen kommer lukta lika mycket lök som en knoblauch-festival i Mähren. Likväl tror jag att jag efter några bärz med glada vapenkamrater kommer se den i en moto-dimma.

Är inte Michael Biehn med, är det ingen riktig SEAL-film!

Men jag ska nog se den ändå, på ett eller annat sätt.. :)

Michael Biehn gör sig dessutom bäst i filmer med sin parhäst Bill Paxton.

Kan man dessutom få med James Cameron är iaf min dag räddad.

Oddsen att en sådan film går upp på bio i Sverige är noll och inget. Skulle den gå upp skulle den få en nolla i betyg eller en överkryssad geting eller liknande, oavsett om produktionsvärdena är skyhöga. Den är ju patriotiskt amerikansk, och eftersom kultureliten hatar allt amerikanskt så blir det en överstruken geting.

Så det blir direct-to-DVD i Sverige. MÖP:ar får bänka sig framför plattskärmen i soffan istället.

Men då får ju Henke styra upp en SoldF-visning!

:camo:

EDIT: Verkar ju ha minst 9st klara i alla fall. Om vi ska ta denna procentuella siffra, 82%, på resten av medlemmarna blir vi ju en jävla massa folk!

Henke..?

• 2 months later...
  • 1 month later...

God works in mysterious ways, och har på så sätt gett mig tillgång till denna film som hade premiär på bio i USA för ett par dagar sedan.

Recension

Handling:

Ja det var ju ungefär det som man kan tro, Seal Team 7 ska rädda USA och därmed den fria och demokratiska världen från ett terroristhot som visar sig vara omfattande.

Skådespeleri:

Det är ju som bekant active duty Navy Seals som spelar rollerna. Därför är det inte så mycket fokus på skådespeleri överhuvudtaget, finns inte så mycket att säga på den punkten. Dock verkar ju skådespelarna kunna magasinsbyten och eldgivning mm.

Effekter:

Vart lite ledsen här faktiskt, bland annat är alla explosioner bensinbomber så det uppstår ett enormt eldmoln när någon kastar en handgranat eller skjuter en bil med p-skott till exempel. Detta var lite tråkigt, jag i alla fall trodde ju att sådana här detaljer skulle vara korrekta. Dessutom använder grabbarna laser pek som man kan se med ögat, vilket i min värld inte stämmer. Självklart har jag ju ingen aning om Navy Seals faktiskt använder synlig laser och inte IR-laser, men i min värld så blir man själv lite väl synlig om man kutar runt med en laserstråle ur puffran. Men vad vet jag.

Övrigt:

Var som sagt mest fokus på uppgiftslösandet, men det är så många uppgifter som dom vill få med och därmed så många detaljer/förmågor som de vill visa så att det blir lite hoppigt. I ett läge så ska en patrull in i Somalia och spana, då läggs det ganska mycket tid på att visa hur grabbarna tar sig till ubåten och hur de tar sig ur ubåten i en undervattensfarkost (typ som svenska Sälen (heter den väl?)), sen i nästa scen är de helt plötsligt på plats och spanar i den somaliska öknen, antar att de då har fått gå ganska långt men detta visades inte alls. Så på grund av att filmen är ganska kort, typ 1h 20min, och de ska lösa massa uppgifter så blir det lite hoppigt. Men det man sedan får se, framförallt i första striden, är väl gjort och spännande, så i de lägena är filmen väldigt underhållande.

Betyg:

3 granater av 5 möjliga. Det är mycket som går att klaga på, handlingen som inte är speciellt intressant, vissa effekter som inte är realistiska och att handlingen ibland går för fort fram och inte visar allt gör att betyget sänks. Men att vissa scener är så välgjorda och att det trots allt är SF-porr väger upp en del. Det är en film som är lite kul att se om man är militärt intresserad.

Några fler som har sett den?

Slötittar på den nu, har några minuter kvar.

Bortsett från att det är moderna vapen, tydligt stöd av USA's militär med vissa fordon, modernt filmspråk och politik, så är det ringa skillnad på manus, skådespeleri och effekter från 80-tals B-filmerna jag hyrde på A-video...

• 4 months later...

Kan man dessutom få med James Cameron är iaf min dag räddad.

Sen gör han sig bäst som marinsoldat, inte SEAL.. ;-)

All right, sweethearts, what are you waiting for? Breakfast in bed? Another glorious day in the Corps! A day in the Marine Corps is like a day on the farm. Every meal's a banquet! Every paycheck a fortune! Every formation a parade! I LOVE the Corps!

Ska jag förresten säga nåt om filmen Act of Valor så tycker jag den var helt ok som militärporr, MEN jag tycker Navy SEALS var en bättre film. Kanske inte mer realistisk, men skådespeleriet var bättre och storyn mer intressant.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...