Jump to content

Recommended Posts

...hundtjänstbefälet på kompani/bataljon alt. sbk-ansvarig på utbildningsgruppen?

Yes dom kommer med en hel massa info.. Men var regleras ämnet. Hittar inget i SÄKI trafik.

Bur har varit ett krav länge, men vad som gör kravet gällande kan jag inte hitta.

...hundtjänstbefälet på kompani/bataljon alt. sbk-ansvarig på utbildningsgruppen?

Det är hundtjänstbefälet på kompani/bataljon som är vår största källa till oreda. Stämplas kass. Pga detta ser inte plutonerna hundförarna som en tillgång utan en ren belastning. Inte enbart gällande fordon utan i allt, från stort till smått. Sorry brorsan för jag stör din topic....... :unsure:

Generellt gäller förbud mot (päls-)djur i samtliga av kronans bilar. Endast bilar särskilt avsedda för transport av djur får nyttjas till just detta. Vilka krav som ställs på dessa vet jag ej, men skulle gissa på minst bur.

Du får med andra ord alltså inte på, eget bevåg, förse valfri kronbil med hundbur o ta med jycken.

Har du behov av att ha med hunden i tjänsten så borde du kunna hämta ut en därför avsedd bil på TPC.

//Y

Generellt gäller förbud mot (päls-)djur i samtliga av kronans bilar. Endast bilar särskilt avsedda för transport av djur får nyttjas till just detta. Vilka krav som ställs på dessa vet jag ej, men skulle gissa på minst bur.

Du får med andra ord alltså inte på, eget bevåg, förse valfri kronbil med hundbur o ta med jycken.

Har du behov av att ha med hunden i tjänsten så borde du kunna hämta ut en därför avsedd bil på TPC.

//Y

Känns därmed inte alls Dobro att ha en bur fastspänd på en bänk i en 20-bil, varken med hänsyn till Ymans inlägg ovan eller till Jordbruksverkets regler. Allt sammantaget gör att jag inte vill ha några hundekipage i min pluton, allt extra allt hundarna medför motsvarar alls inte den nytta de tillför. Tyvärr.

Spännande fråga! Av Jordbruksverkets föreskrifter framgår att FM inte har något undantag för djurtransport. Undantag som FM har är endast vid stallning, där "insatsliknande förhållanden" kan tillämpas. Vid transport SKALL bestämmelser för yrkesmässig trafik tillämpas. Det spelar heller ingen roll att hund transporterad i hundförarens civila bil, i hemvärnet är den trafiken inte privat och därför istället "yrkesmässig". Det ställer högre krav på hur djuret transporteras vad gäller mått på bur, avskärmning, utrymning, ventilation osv, som civila bilar i 95 % inte uppfyller. Kort sagt: Upphör asap!

Jordbruksverket har förklarat att det är skillnad på återkommande och ej återkommande yrkesmässig trafik, där hv kan falla in under det senare. Det ger då möjlighet att även transportera hund bältad i utrymme avsett för persontransport, i t ex bandvagn mao. Eftersom hv inte har godkända burar är det endast alternativet i kupé/på flak som är ok. Problemet då är att det inte finns bältessele med m-nr eller boa!?

FM håller tillsammans på och tar fram nya föreskrifter som antagligen kommer att ge FM undantag vid transport. Sedan kommer nog en instruktion som anger hur hundtjänst/hundtransport ska gå till. Där är vi dock inte idag.

Vad gäller civila bilar (ex med hund) så är det väldigt obra att de framförs av kombatanter och tillsammans med militära fordon. Efter VKII, Nurnbergnrättegångarna osv så kom praxis att bli att kombatanter är tvungna att genom uniform/kännetecken kännas igen på 300 m. Om ej så, var det inte orättfärdigt att skjuta dem som "illegala kombatanter" summariskt på fläcken. En civil hundbil måste åtminstone märkas med "kattfot" i rutan, allra helst tydlig märkning i alla väderstreck.

//Y

Känns därmed inte alls Dobro att ha en bur fastspänd på en bänk i en 20-bil, varken med hänsyn till Ymans inlägg ovan eller till Jordbruksverkets regler. Allt sammantaget gör att jag inte vill ha några hundekipage i min pluton, allt extra allt hundarna medför motsvarar alls inte den nytta de tillför. Tyvärr.

Har ni inga utbildade hundar eller hundförare? Rätt hund med rätt förare så är det plutonens bästa sensor! Man blir ju mörkrädd.

Kan bara hålla med Hajjper, hundar på en pluton är de bästa sensorer som finns. Sedan får lite regler om hur de ska transporteras under ÖVNINGSFÖRHÅLLANDEN vara en bisak. Hur ofta är det en hund måste urlasta och vara aktiv inom 60 sekunder? om man hamnar i den situationen har plutonchefen gjort fel, fel, fel.... utan det handlar om att urlasta och sedan röra sig in i insatsområdet för att få ut mesta möjliga ur hunden. Hunden är i de flesta fall en passiv sensor som ska nyttjas därefter. Att släppa av hunden direkt på spåret är dumt, bättre låta hunden gå 40-50m innan den finner ev spår.

individers oförmåga att hantera hund syns ofta i deras förmåga att hitta byråkratiska hinder att undvika hantera hund....

• Like 1

Men snälla nån, vem fasen sa att vi inte nyttjar hundarna och förarna? SOM vi ska NÄR vi ska? MEN som plutonchef är det förbanne mig min SKYLDIGHET att hantera både hundar och förare efter de föreskrifter som finns! Det har inte att FÖRBANNAT dugg med ovilja att ha hundarna att göra! Man FÅR inte skjuta GRG inomhus, lika lite som man får transportera hundar på FEL sätt, eller hur?

Jag sätter in mina hundekipage så ofta jag kan, om jag kan. Uppgiften styr. MEN för att kunna göra detta måste jag rätta mig efter de föreskrifter som finns.

Haha, sidospår deluxe :)

Frågan var om regler, inte om användande..

Svaren i tråden talar emot varandra.

Om det det råder pälsdjursförbud i kronans bilar, fattar jag inte varför man bygger in hundburar i dom fordon som testats till hemvärnet.

Som sagt, vad gäller och källa på det?

Eller är det som jag befarar? Mest lösa rykten?

Som jag fattat det så skall fordonet vara godkänt utifrån Jordbruksverkets specifikationer,

något som inte TGB13/20 eller BV206 är.

De har någon form av minibuss hos FHTE som de transporterar hundar i, och det fordonet har

det haft i flera år. Såg det första gången 2006 då jag var fodervärd.

//Y

..//

Om det det råder pälsdjursförbud i kronans bilar, fattar jag inte varför man bygger in hundburar i dom fordon som testats till hemvärnet.

//..

Förstår inte vad som är otydligt.

Du får inte på eget bevåg ta en kronbil o kasta in din jycke, oavsett hur mycket hundburar du har.

Du FÅR kasta in din jycke i en kronbil som är AVSEDD för transport av pälsdjur. Dessa bilar ser inte konstigare ut än någon annan kronbil annat än att de är märka för att köra djur i.

Bygger man in hundburar i era fordon så låter det ju troligt att dessa fordon skall vara AVSEDDA för transport av pälsdjur?

//Y

//Y

..//

//..

Förstår inte vad som är otydligt.

Du får inte på eget bevåg ta en kronbil o kasta in din jycke, oavsett hur mycket hundburar du har.

Du FÅR kasta in din jycke i en kronbil som är AVSEDD för transport av pälsdjur. Dessa bilar ser inte konstigare ut än någon annan kronbil annat än att de är märka för att köra djur i.

Bygger man in hundburar i era fordon så låter det ju troligt att dessa fordon skall vara AVSEDDA för transport av pälsdjur?

//Y

Källa?

Källa?

Sorry, stressad när jag skrev förra inlägget.

Källan är muntligen från militär trafikinspektör. Jag ska se om jag kan få tag på källa svart på vitt, återkommer med detta.

//Y

Källa?

Källan är muntligen från militär trafikinspektör. Jag ska se om jag kan få tag på källa svart på vitt, återkommer med detta.

//Y

Kanon om du får tag i något:-)

• 2 weeks later...

Källa?

//Y

Pratade med samma inspektör och det är han hävdade att det är som jag beskrivit ovan och att detta bör finnas att hitta i SäkI, jag har letat med inte hittat något skriftligen, tyvärr.

//Y

Källa?

//Y

Pratade med samma inspektör och det är han hävdade att det är som jag beskrivit ovan och att detta bör finnas att hitta i SäkI, jag har letat med inte hittat något skriftligen, tyvärr.

//Y

Det finns ingen "hundtransportinstruktion" och det står inget specifikt i SäkI. Läs mitt inlägg ovan! Det är Jordbruksverkets föreskrifter som reglerar hur bl a hundar får transporteras i ekonomisk verksamhet (dvs allt annat än privat verksamhet). Vad Försvarsmakten ibland har synpunkter på är att djur inte transporteras i fordon som sedan måste allergisaneras. Men då är det arbetsmiljöaspekter och/eller krav på hyrbilsleverantör som styr.

Ukko Lode har helt rätt. Nedan svar från FHTE:

"Du har skickat ett mail till FHTE, nedanstående är FHTE svar på det mailet. Du kan med tillförsikt i framtiden skicka liknande frågor upp i HV ledningsstruktur. Där finns redan både kunskap och förmåga att behandla dessa frågor inom egen organisation.

Det pågår just nu ett arbete med att skriva nya instruktioner för hundtjänst i FM, I samband med det pågår ett arbete tillsammans med Jordbruksverket som är den myndighet som styr bestämmelser kring transport av djur. Förhoppningen är att detta arbete skall klargöra de exakta reglerna som FM skall förhålla sig till i transport frågan. Den som i dagsläget, innan pågående arbete avslutats, och med säkerhet kan svara är alltså Jordbruksverket.

FHTE har inget att invända ang förbud att nyttja privata fordon vid militär övning."

Utan att ha läst hela tråden så kommer jag att berätta hur vi fraktar ¨våra hundar .

De sitter på flaket på våra TGB21 med munkorg och säkerhets sele riktigt smidigt . Och godtjänt ,

För att komplicera... Jo, enligt Jordbruksverkets föreskrifter så är det faktiskt ok. Dock... munkorg, har den m-nr eller BOA? Kanske? Säkerhetsselen har det nog säkert inte. Så, fortfarande inte godkänt!

@CP2 Appropå inte FHTE inte har syn på att civila bilar fraktar jyckar. Nej, det är inte FHTEs jobb att tycka om det. Däremot så är de civilia bilarna "civila" utifrån Jordbruksverkets föreskrifter om djurtransport då de används vid "yrkesverksamhet". Sedan är det ju fullkomlig idioti att civila bilar hänger i hasorna på krigsförband. Behöver krigsmakten fordon ska de hyra in dem, även en hundförares civila V70.