LtX Posted August 11, 2011 Report Share Posted August 11, 2011 Tjena. Kan någon hjälpa mig kontrollera om följande är KORREKT citerat och om källan verkligen är den jag tror? "Obeslutsamhet och uraktlåtenhet att handla ligger en chef mera till last än misstag i fråga om val av medel." Källa: Svenskt Arméreglemente, 1963 /LtX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted August 11, 2011 Report Share Posted August 11, 2011 Jag googlade på citatet och fick fram samma källa som du, på en del ställen stod det Svenskt Arméreglemente Del II, men annars verkar det stämma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
01/B3 Posted August 11, 2011 Report Share Posted August 11, 2011 ARMÈREGLEMENTE DEL II TAKTIK 1963 AR II: "2. LEDARSKAP OCH STRIDENS PLANLÄGGNING Chefen-ledaren [---] 9. I krig är det ovissa och oförutsedda regel. Lägena växlar ofta och plötsligt. Friktioner förekommer ständigt. Av chef krävs, att han snabbt kan finna sig tillrätta i varje situation. Han måste vara beredd att, även med ofullständigt underrättelseunderlag, i de svåraste lägen fatta avgörande beslut och genomdriva dessa. Obeslutsamhet och uraktlåtenhet att handla ligger en chef mera till last än misstag i fråga om val av medel." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtX Posted August 12, 2011 Author Report Share Posted August 12, 2011 Jag tackar ock bockar för hjälpen. /LtX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
01/B3 Posted September 4, 2011 Report Share Posted September 4, 2011 Så här blev det i AR 2 (1982): "Obeslutsamhet och bristande handlingskraft får oftast allvarligare följer än om en chef begår misstag i fråga om tillvägagångssätt." Och i AR 2 (1995): "Obeslutsamhet och bristande handlingskraft får oftast allvarligare följder än misstag i fråga om tillvägagångssätt." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts