Jump to content

Recommended Posts

Hej! För några månader sen fick jag diagnosen ADD, dagen efter jag fyllde arton. Jag skulle vilja göra GMUn som beriden högvakt, och jag undrar om det alls är någon idé med att mönstra?

Jag läste någon tråd här om ADHD, där stod det att man antagligen inte skulle få göra GMUn alls. Men det är ju (en liten) skillnad på ADHD och ADD. T.ex. finns ju inte hyperaktiviteten där och man har heller inte lika lätt att bli asförbannad för något litet. Det jag har störst problem med är koncentrationen, och att organisera saker och ting.

Kanske ska lägga till att jag har ganska lindrig ADD, men ska få prova medicin om det skulle bli bättre.

Så min fråga är alltså, är det helt kört för min del?

På värnpliktstiden så var det ju aldrig något snack om att ADHD/ADD skulle utgöra grund för frisedel, så varför skulle du inte få göra GMU?

Det extremt schemalagda och inrutade livet i det militära passar ju perfekt för personer med de diagnoserna, möjligheten att skjuta upp eller glida över på någon annan aktivitet saknas ju.

Det är alltid bättre att ha försökt och misslyckats än att inte ha försökt alls. Jag tycker absolut du skall söka. (det är klart, bäst är att ha försökt och lyckats :baskerPa: ).

Prova medicin (alternativt prova flera olika om det finns/behövs) och kolla hur det funkar för dig. Har du en väl fungerande medicinering så känns det inte som något problem, men du kanske måste ge det ett halvår att testa/prova olika mediciner innan du söker.

Är det en lindrig form av add och du har fungerande medicin så vetefan om jag ens skulle berätta om det var jag... Jag har träffat många som där både jag och andra har sett tydliga drag av aspergers och adhd i, och dom har ändå gjort bra ifrån sig (oftast)

Jag ska iväg nästa vecka och prata om medicin, förhoppningsvis får jag testa någon direkt. Sen är det bara att vänta och se hur det går smile.gif

Jag börjar sista året på gymnasiet nu, och hade tänkt söka i vår.. :)

Stopp och belägg! :surprise:

Jag tror inte rätt väg att gå är att mörka det faktum att man som individ går på kontinuerlig medicinering för att fungera normalt.

Mitt tips är: Ställ frågan till Rekryteringsmyndigheten, skriftligen. Invänta svar. Acceptera svaret. Fortsätt förverkliga din dröm eller skaffa en ny om den vägen är stängd.

Nu vill inte jag sitta här och vara så. Har vänner med liknande diagnos. Men i alla fall, hade personligen tyckt det var direkt olämpligt att ha en person med koncentrationssvårigheter osv i Försvarsmakten, speciellt vissa befattningar.

Om du däremot tvunget vill, kan du ju låta bli att berätta, det är helt omöjligt för FM att se det i några papper... Men som sagt, känns som fel väg att gå.

Jag har inte tänkt utelämna det, det känns fel och skulle nog inte gå bra när de kommer på det senare. tveka.gif

Bra idé. I början av min värnpliktsutbildning hade jag en kurskamrat som använda många mediciner men hon hade uppenbarligen inte talat om detta på mönstring eller senare. Ett par kamrater (som gick FOK samtidigt som vår PBK) tipsade henne om att hon som värnpliktig hade rätt att få medicinen betald av Försvarsmakten men i stället för gratis medicin fick hon packa säcken och åka hem.