Jump to content

Politiskt engagemang

Guest diminished

Recommended Posts

Guest diminished
Posted

Hej! Jag har en fråga till er med lite erfaranhet.

Hur ställer man sig inom FM till soldatyrket och ett eventuellt politiskt engagemang? För att förenkla bedömningen kan vi väl begränsa oss till riksdagspartierna. Tycker att det inte bör spela någon roll eftersom det bara är ett jobb men det ställs ju lite speciella krav på en som bärare av det yttersta maktmedlet.

/Politiskt intresserad blivande(?) soldat

Posted

Hej! Jag har en fråga till er med lite erfaranhet.

Hur ställer man sig inom FM till soldatyrket och ett eventuellt politiskt engagemang? För att förenkla bedömningen kan vi väl begränsa oss till riksdagspartierna. Tycker att det inte bör spela någon roll eftersom det bara är ett jobb men det ställs ju lite speciella krav på en som bärare av det yttersta maktmedlet.

/Politiskt intresserad blivande(?) soldat

Nu är jag ingen expert i ämnet men ser inga problem med det om inte partiet i fråga har en öppen politik som går emot Försvarsmaktens värdegrund.

Guest diminished
Posted

Det där blir ju lite luddigt iofs. Ta t.ex. (rent hypotetiskt) så har vänsterpartiets partiledare tidigare kallat sig själv kommunist och uttalat sig suspekt om forna sovjet. Ställer man då som socialdemokrat upp på samma värdegrund i.o.m. det rödgröna samarbetet? Och vad sker egentligen på vänsterpartiets sammankomster, vad tycker de bakom fasaden (grumlig demokratisyn osv)?

Tycker lite man bör ge antingen ett klart Ja eller Nej på politiskt engagemang ö.h.t. är min känsla...

Posted

Det där blir ju lite luddigt iofs. Ta t.ex. (rent hypotetiskt) så har vänsterpartiets partiledare tidigare kallat sig själv kommunist och uttalat sig suspekt om forna sovjet. Ställer man då som socialdemokrat upp på samma värdegrund i.o.m. det rödgröna samarbetet? Och vad sker egentligen på vänsterpartiets sammankomster, vad tycker de bakom fasaden (grumlig demokratisyn osv)?

Tycker lite man bör ge antingen ett klart Ja eller Nej på politiskt engagemang ö.h.t. är min känsla...

För att förenkla för dig så gäller grundlagarna även för soldater. Däremot så finns restriktioner för vad du får uttrycka iförd uniform.

Alltså JA.

Såklart finns även ett DÄREMOT, nämligen att man inte förväntas bryta mot värdegrunden, så om du är nazist bör du mörka det och i övrigt begränsa dina politiska yttranden på fritiden till ett sådant beteende att du inte kan straffas för det. Hets mot folkgrupp eller att trasha bilar i någon reclaim-aktion är inte OK.

Blev det tydligare?

Guest diminished
Posted

Att man kan vara vad fan som helst så länge man följer lagarna är nog ett så tydligt svar man kan få. Självklart ska en soldat följa rikets lagar, och därmed är ett politiskt engagemang alltså helt obetydligt...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...