Bravo X-Ray Posted March 10, 2011 Report Posted March 10, 2011 (edited) Hej! Jag håller på att gå med i Hemvärnet - Nationella Skyddsstyrkorna, Birger Jarls kompani, som chefssignalist. Hur som helst, jag undrar vilken materiel som används? Skulle vara bra att veta, så kan man också planera var och hur det ska förvaras i hemmet, så man inte får en chock när man ska hämta ut utrustningen. En sekundär fråga är; Vilken materiel bör man införskaffa privat? Tack på förhand! Mvh BX Edited March 10, 2011 by Bravo X-Ray Quote
Emil Posted March 10, 2011 Report Posted March 10, 2011 Samma materiel som användes under lumpen med vissa lokala avvikelser, samt lite färre kalsonger och strumport, annars är det bärsystem 2000 ifall du haft annat under lumpen, man brukar på vissa ställen inte få ut en kniv vilket kan vara bra att införskaffa privat då. Annars angående privat materiel är det väldigt sviktande mellan vad som är tillåtet att införskaffa och använda, vi fick just en ny policy där allt som det inte var BOA på gick fetbort, jag fick inte ens ha paracord på västen, andra fick inte ha deras halsdukar osv. men det där varierar från chef till chef så, ja gå på några övningar och ta reda på vad som gäller. Quote
Bravo X-Ray Posted March 10, 2011 Author Report Posted March 10, 2011 Samma materiel som användes under lumpen med vissa lokala avvikelser, samt lite färre kalsonger och strumport, annars är det bärsystem 2000 ifall du haft annat under lumpen, man brukar på vissa ställen inte få ut en kniv vilket kan vara bra att införskaffa privat då. Ah, dåså. Då kanske man kan ha det mesta nerpackat i tross- och stridspackningen...? Annars angående privat materiel är det väldigt sviktande mellan vad som är tillåtet att införskaffa och använda, vi fick just en ny policy där allt som det inte var BOA på gick fetbort, jag fick inte ens ha paracord på västen, andra fick inte ha deras halsdukar osv. men det där varierar från chef till chef så, ja gå på några övningar och ta reda på vad som gäller. BOA? Jag hörde förut om några som byggt om sina AK4:or och bl.a. fixat infällbar kolv samt benstöd för att kunna ligga ner. Jag har nämligen suttit på diverse sidor och kollat vilken materiel som finnas att köpa, och mycket känns ju smart att införskaffa... Quote
Rickard N Posted March 10, 2011 Report Posted March 10, 2011 BOA = Beslut Om Användande. Bygga om din pang är helt IG, åtminstone benstöd och axelstöd. Quote
LV426 Posted March 10, 2011 Report Posted March 10, 2011 Är befattningen "chefssignalist" ny, eller är det sbgrpch du menar? För chef över signalisterna är stabsgrpch... Man bör nog avhålla sig från att förändra ak:n i någon större omfattning. Quote
Bravo X-Ray Posted March 10, 2011 Author Report Posted March 10, 2011 BOA = Beslut Om Användande. Bygga om din pang är helt IG, åtminstone benstöd och axelstöd. Aha... Jo, tänkte vl det. Antar att dessa lyckats få tillstånd... Eller en hel hink med skit efteråt :p Är befattningen "chefssignalist" ny, eller är det sbgrpch du menar? För chef över signalisterna är stabsgrpch... Chefssignalist = Chefens signalist, dvs pluton(chef)ens signalist. Så hette det iaf i lumpen vill jag minnas. Quote
Emil Posted March 10, 2011 Report Posted March 10, 2011 Angående privat materiel och häftiga grejer kan jag hänvisa till den här tråden: Får man se ut hur som helst i HV? så får den överblick över hur oerhört mycket tjoller det är med egen utrustning och dylik. Quote
903Lew Posted March 10, 2011 Report Posted March 10, 2011 Jag får ner allt förutom väst och hjälm i tross och stridspackningarna, dock brukar jag inte peta ner gummistövlarna där då jag civilt nyttjar dem för att maniskt tvätta, vaxa och polera bil. Quote
Reed Posted March 10, 2011 Report Posted March 10, 2011 Jag får ner det mesta i tross, stridssäck och en persedelpåse, men stridsväst + hjälm & en komplett uniform ligger i garderoben i hallen så man har lätt att hitta när det behövs. Jag har kompletterat med diverse civila" saker, bla kängor, fickor på stridsväst, sovsäck, snöställ, kniv, underkläder, underställ, vapenrem + massa annat smått. Inga klagomål på något egentligen, så länge det är vettigt, men självklart finns det gränser. Samtidigt är det svårt att säga att man inte får använda en sak när man i nästa stund nästan kräver att man ska köpa tex kniv själv... Quote
FkN Posted March 10, 2011 Report Posted March 10, 2011 BX: innan du handlar på dig en massa prylar, testa det du har och kollat hur läget är vad det gäller utrustning i ditt kompani, bataljon och utbildningsgrupp. Quote
709 Posted March 11, 2011 Report Posted March 11, 2011 Alla har redan sagt allt ju... Du får plats med ALLT tilldelat i ryggan (stridspackning) eller bärsäcken (tross), två hängare (skyddsväst och uniform), i en hög (stridsväst med hjälm), i hallen (kängor) samt lite lådplats (strumpor, kalsonger och skjorta som du bär under tjänst). Köp inget innan du deltagit lite och ser vad du behöver. Jag brukar säga att man egentligen inte behöver köpa någonting längre för Hv-tjänst. Om jag ändå ska säga något, så blir det: -liten ficklampa -schweizisk armekniv/multitool -vanlig morakniv Som signalist så lär du inte behöva självantändande grejor på stridsvästen mm. När du så vill, sök igenom efter Recon och Snigels produkter. Som signalist med Ra146/180 på ryggen mycket, hade jag dock rekommenderat att du övertalat din chef att få använda en civil mjuk ryggsäck. Även det finns avhandlat i andra trådar. Så, vänta och se, sen försök behärska dig. Quote
Beefeater_ Posted March 11, 2011 Report Posted March 11, 2011 Hej! Jag håller på att gå med i Hemvärnet - Nationella Skyddsstyrkorna, Birger Jarls kompani, som chefssignalist. Hur som helst, jag undrar vilken materiel som används? Skulle vara bra att veta, så kan man också planera var och hur det ska förvaras i hemmet, så man inte får en chock när man ska hämta ut utrustningen. En sekundär fråga är; Vilken materiel bör man införskaffa privat? Tack på förhand! Mvh BX Välkommen! Quote
Bravo X-Ray Posted March 12, 2011 Author Report Posted March 12, 2011 Angående privat materiel och häftiga grejer kan jag hänvisa till den här tråden: Får man se ut hur som helst i HV? så får den överblick över hur oerhört mycket tjoller det är med egen utrustning och dylik. Jo, har kollat igenom den tråden Jag tänkte mest köpa till ev. praktiska saker så som sjvmateriel och kniv, o dylikt. Jag får ner allt förutom väst och hjälm i tross och stridspackningarna, dock brukar jag inte peta ner gummistövlarna där då jag civilt nyttjar dem för att maniskt tvätta, vaxa och polera bil. Vad bra. Då kan jag säkert få in allt i väskorna, och slänga in de i garderoben! Jag får ner det mesta i tross, stridssäck och en persedelpåse, men stridsväst + hjälm & en komplett uniform ligger i garderoben i hallen så man har lätt att hitta när det behövs. Jag har kompletterat med diverse civila" saker, bla kängor, fickor på stridsväst, sovsäck, snöställ, kniv, underkläder, underställ, vapenrem + massa annat smått. Inga klagomål på något egentligen, så länge det är vettigt, men självklart finns det gränser. Samtidigt är det svårt att säga att man inte får använda en sak när man i nästa stund nästan kräver att man ska köpa tex kniv själv... Som jag skrev ovan så tänkte jag mig mest sjvmateriel samt ev. kniv, etc. BX: innan du handlar på dig en massa prylar, testa det du har och kollat hur läget är vad det gäller utrustning i ditt kompani, bataljon och utbildningsgrupp. Alla har redan sagt allt ju... Du får plats med ALLT tilldelat i ryggan (stridspackning) eller bärsäcken (tross), två hängare (skyddsväst och uniform), i en hög (stridsväst med hjälm), i hallen (kängor) samt lite lådplats (strumpor, kalsonger och skjorta som du bär under tjänst). Ungefär den uppdelningen jag hade tänkt mig. Det mesta packat, undantaget uniform + skydds- och stridsväst Köp inget innan du deltagit lite och ser vad du behöver. Jag brukar säga att man egentligen inte behöver köpa någonting längre för Hv-tjänst. Om jag ändå ska säga något, så blir det: -liten ficklampa -schweizisk armekniv/multitool -vanlig morakniv Som signalist så lär du inte behöva självantändande grejor på stridsvästen mm. När du så vill, sök igenom efter Recon och Snigels produkter. Som signalist med Ra146/180 på ryggen mycket, hade jag dock rekommenderat att du övertalat din chef att få använda en civil mjuk ryggsäck. Även det finns avhandlat i andra trådar. Så, vänta och se, sen försök behärska dig. Jag såg att hade en del nyttiga signalistgrejer på Recon (tror jag det var?), bl.a. karthållare man kan fästa på stridsväst, samt nån sorts mindre pärmgrej... Vet inte om dessa grjer ens kommer vara nödvändiga, eller om de kommer hamna i vägen bara... Gjorde ju vpl som signalist, dock på en TOLO-pluton, och då var all sambandsmateriel inne i fordonet. Vi hade en bärbar radio, men de användes aldrig. Så, hur det är att springa runt och strida med radion på ryggen har jag ingen aning om ännu. Vad kan jag förvänta mig? Välkommen! Tackar! Är du med i Birger Jarls komani, eller var det en allmän "välkommen"? ^^ Quote
709 Posted March 13, 2011 Report Posted March 13, 2011 Tja, radion väger ju en del. LK35-ramen är förvisso gratis, men för stor, framförallt för hög. Jag har lånat ut min ATS Cobra inom min pluton. Det finns ett antal ryggor som kan användas som radiorygga. Snigels verkar vara väldigt tung i sig. Vad vill du ha med dig där? Vänta och se som sagt. Quote
LtGarm Posted March 14, 2011 Report Posted March 14, 2011 En Ra 180 passar i en Fjällräven "Kånken" som om den vore gjord för ändamålet. Quote
Recommended Posts