Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja, dessa SANS tester. Säg t.ex för er som vill söka anställning på AJB eller K3? Alltså ett jägarförband. Någon som vet hur testerna ser ut då?

Vad jag hört ska de inte vara så tuffa, ingen "last man standing får platsen" eller dylikt. Bara enkla tester för att se om man har skador mm. Så vad innebär dessa? Antar att det inte är "spring milen på 45min" då direkt? eller?

Posted

Fysiska krav för tjänst vid Arméns Jägarbataljon:

I samband med din provanställning kommer du att tränas och testas på grundkraven för Jägarsoldat. Utöver grundkraven kommer även marschmoment och andra fysiska tester, läkarkontroller och intervjuer att genomföras.

Exempel på fysiska tester för Jägarsoldat:

* Fälttest (2 000m /23kg)

* Stridshinderbana

* Snabbmarsch

* Böjsträck

* Sit up´s

* Upphopp (vertikala)

* Back-ups

* Simning

* Livräddning

Kan ju ge en liten ledtråd i alla fall, även om det nu är så där härligt diffust och ovisst som det ska vara. Milen på 48 minuter var väl kravet de sista åren under värnpliktstiden (inte för att komma in, utan under själva utbildningen).

Posted

SANS-testerna är nog olika beroende på vad för befattning du söker.

Vid extramönstringen för Stridsbåtsförare så kallades simultankapacitetstestet SANS. Utöver det så var det fystester, simtester, psykolog samt befälsintervjuer vid extramönstringen.

Posted

Ja, sen är där inga krav på SANS så vitt jag vet. Alltså söker många tar man ju de bästa. Men egentligen inga krav för att "klara det". Vet t.ex på P7 skulle alla göra bänkpress, vissa klara inte en rep, men fick ändå anställning.

2000m /23kg. Marsch alltså?

Posted

Det kommer ju spridas mun till mun, så en hel del lär få veta. Då kan lika bra alla få veta? Eller?