pbvsk1108 Posted January 7, 2011 Report Posted January 7, 2011 Hallå, jag roar mig med att bygga saker i 3d, och nu håller jag på med en Strv 103. Jag är snart klar med den och planerar då att göra en version med vissa smått drastiska förändringar. Då behöver jag veta vad vissa saker på vagnen är för någonting (för att kunna avgöra vad som kan tas bort t.ex). Så om någon känner till de delar jag ringat in och numrerat får du/ni jättegärna tala om vad det är för något. #1. Slang, det finns en till i fronten, vad är deras funktion? #2. Lyskastare? de sitter dessutom på en ganska stor lucka, vad är det för lucka? #3. Låda. Am till lyskastaren? #4. 2st långsmala luckor. Vad är de till? #5. De stora gallren. Vad är de till? #6. Någon form av motor ser jag ju att det är, men vad är den till? Tacksam för hjälp. Quote
The Swede Posted January 7, 2011 Report Posted January 7, 2011 1. Dräneringsslang till länspump. 2. Lyskastare, ska endast vara två stycken. Luckan de sitter på är luckan över kanonens bakstycke. Lyskastarna sitter egentligen längre bak, strax framför luckorna till rekylhäminrättningen. 3. Låda till rökgranater för rökkastarna. 4. Påfyllningsluckor för rekylhäminrättningen. 5. Kylargaller, de främre är insug och de bakre är utblås. 6. Luftintag gasturbin. The Swede Quote
pbvsk1108 Posted January 8, 2011 Author Report Posted January 8, 2011 1. Dräneringsslang till länspump. 2. Lyskastare, ska endast vara två stycken. Luckan de sitter på är luckan över kanonens bakstycke. Lyskastarna sitter egentligen längre bak, strax framför luckorna till rekylhäminrättningen. 3. Låda till rökgranater för rökkastarna. 4. Påfyllningsluckor för rekylhäminrättningen. 5. Kylargaller, de främre är insug och de bakre är utblås. 6. Luftintag gasturbin. The Swede Stort tack för det, Swede! Det underlättar då jag ska "bygga om" vagnen senare. Quote
Chassi Posted January 8, 2011 Report Posted January 8, 2011 en fråga på den där bilden. Är den runda luckan som Skytten eller vagnschefen sitter i svängbar? Quote
The Swede Posted January 8, 2011 Report Posted January 8, 2011 Vagnchefshuven är roterbar 270 grader åt varje håll från surrningsläget. Quote
pbvsk1108 Posted January 9, 2011 Author Report Posted January 9, 2011 (edited) Lite offtopic men när jag ändå har din uppmärksamhet the swede, och då du har koll på bl.a strv 103 och pbv 302, så tänkte jag bara höra med dig vad du tror om detta: Jag har ju som jag tidigare skrivit att jag tänkt göra vissa ändringar på 103:an. Trots att min modell inte är helt färdig, så kunde jag inte hålla mig igår. Så jag testade. Det jag gjorde var att ta bort 103:ans eldrör och istället slänga på vapenhuven från pbv 302. Och visst såg det ju häftigt ut. Jag placerade vapenhuven så långt fram som möjligt(innan vagnfrontens sluttning) och så långt som möjligt åt vänster, samma som på pbv 302. Sen kom ju problemet med placering utav förare och vc. Förarluckan tänkte jag då att den kan man skrota och omplacera framför vapenhuven, i sluttningen så att säga, lite modell strf 90. Sen placerade jag vc-huven bredvid vapenhuven. Detta ser inte helt optimalt ut men kan funka. Ett helt annat alternativ skulle kunna vara åt marder-hållet, länk: med en plattform där både skytt och vc sitter. Nu till själva frågan: Vad vore bäst/vilken lösning skulle du föredra? Edited January 9, 2011 by pbvsk1108 Quote
The Swede Posted January 9, 2011 Report Posted January 9, 2011 Tja, jag har inte tänkt tanken, förstår inte heller riktigt avsikten. Tänk på att motorpaketet ligger precis framför föraren, där pansaret börjar slutta så där finns ingen plats Quote
pbvsk1108 Posted January 9, 2011 Author Report Posted January 9, 2011 Avsikten är väl egentligen bara jag som tänkte bara på hur den tornlösa vagnen hade kunnat se ut utan den stora kanonen som av många ansågs ligga den enbart till last. Sen såg jag likheter i chassit med bl.a marder, och tänkte då att 103:an kanske hade kunnat haft en chans som "tung pbv"/strf. Ang. mitt förslag på förarens placering så var det ju trist att det inte går med anledning av motorpaketet. Jag fick ideén när jag tyckte mig se på både en skiss och en bild att det fanns lite plats där. Då är det ju bara däruppe det finns plats för föraren. Och där är det ju minst sagt trångt. Verkligen för trångt för förare, vapenhuv och vc-huv. Så det kanske lutar åt plattform/torn som inhyser både skytt och vc. Sen är det ju det här med plats i bakvagnen för skyttesoldater, hehe. Eller vad tror du, är det dödfött? Quote
GC1 Posted January 9, 2011 Report Posted January 9, 2011 Avsikten är väl egentligen bara jag som tänkte bara på hur den tornlösa vagnen hade kunnat se ut utan den stora kanonen som av många ansågs ligga den enbart till last. Sen såg jag likheter i chassit med bl.a marder, och tänkte då att 103:an kanske hade kunnat haft en chans som "tung pbv"/strf. Ang. mitt förslag på förarens placering så var det ju trist att det inte går med anledning av motorpaketet. Jag fick ideén när jag tyckte mig se på både en skiss och en bild att det fanns lite plats där. Då är det ju bara däruppe det finns plats för föraren. Och där är det ju minst sagt trångt. Verkligen för trångt för förare, vapenhuv och vc-huv. Så det kanske lutar åt plattform/torn som inhyser både skytt och vc. Sen är det ju det här med plats i bakvagnen för skyttesoldater, hehe. Eller vad tror du, är det dödfött? Det finns inte särskilt mycket plats inne i vagnen och tänk på att skytten skall få plats under vapenhuven. Laddmekaniken och magasinet till kanonen tar ju upp en del plats längst bak men frågan är om man får in någon människa i det utrymmet om man plockar bort de prylarna. Quote
pbvsk1108 Posted January 9, 2011 Author Report Posted January 9, 2011 Det finns inte särskilt mycket plats inne i vagnen och tänk på att skytten skall få plats under vapenhuven. Laddmekaniken och magasinet till kanonen tar ju upp en del plats längst bak men frågan är om man får in någon människa i det utrymmet om man plockar bort de prylarna. Det är så sant, det är verkligen begränsat med utrymme, både i och uppe på vagnen. Jag har hittat ett torn som jag tänkte låna vissa delar av designen från, det är en turkisk produkt som heter sharpshooter turret och ser ut så här. I den så antar jag att skytten sitter lite uppe i tornet och inte enbart nere i vagnen vilket borde funka. Problemet blir ju sen med trupp bak, det är nog kört, det räcker nästan med att titta på bilden i mitt allra första inlägg så ser man att det inte finns plats. Visst, jag kan göra vad jag vill med 3d-modellen, exempelvis förlänga chassit bakåt för att få plats med 4 man, men hela min grundtanke byggde på att vagnen lätt skulle kunna konverteras med relativt små ingrepp. En förlängning skulle ju lösa platsbristen men det skulle ju innebära att jag frångår grundtanken. Men samtidigt, vill jag se hur vagnen skulle kunna ha sett ut som tung pbv/strf så kanske jag måste förlänga? Quote
Recommended Posts