RU01 Posted November 22, 2010 Report Posted November 22, 2010 Hej På Er, Föreligger det ny information om hur man ska gå till väga vid inskjutning RPS? Den info jag har kommer från dagarna då RPS var helt nytt och möjligen har det kommit fram ny info sedan dess? TACK på förhand! Quote
Munken_swe Posted November 22, 2010 Report Posted November 22, 2010 Kan du förtydliga lita hur den inskjutningen går till, så man vet om det är annorlunda? Det vanliga jag råkar ut för än idag är den vanliga PEK-en vid inskjutningen, 3 skott på 30 meter. Quote
John Wayne Posted November 22, 2010 Report Posted November 22, 2010 Om du fixerar/lägger bössan och riktar genom pipan mot en prick och sen skruvar in siktet på pricken så sitter skotten rätt OK när du börjar skjuta. Har väldigt ofta upplevt ett "glapp" i justeringen av punkten, man vrider två knäpp och ingen förflyttning av träffbilden. Vrider en gång till och då kommer den allt på en gång. Nu vrider jag oftast ca 10 knäpp, sedan tillbaka och sedan så många knäpp jag vill flytta träffbilden. Quote
Proto Posted November 22, 2010 Report Posted November 22, 2010 tror vi diskuterade detta för 5 år sedan, provat söka? Jag har inte fått någon info om ny metod för inskjutning av RPS vid de repetionsutbildningar jag har gått som skjutledare de sista 5 åren. Quote
Reed Posted November 23, 2010 Report Posted November 23, 2010 Mig veterligen finns det driftiga människor ute på kompanierna som inhandlat (privat) boresighter-laser, vilken ser ut som en vanlig patron men innehåller en laser man kan grovställa siktet efter med mycket bra resultat. Det brukar räcka med ett par skott på bana för att fintrimma sen, vilket spar både tid och ammo. Hur mycket säki det är? Nja... Quote
RU01 Posted November 26, 2010 Author Report Posted November 26, 2010 Kan ju vara ett bra sätt att öva mynningsmedvetenhet också.....med lasern, vill säga. Quote
wpnstech Posted November 28, 2010 Report Posted November 28, 2010 Mig veterligen finns det driftiga människor ute på kompanierna som inhandlat (privat) boresighter-laser, vilken ser ut som en vanlig patron men innehåller en laser man kan grovställa siktet efter med mycket bra resultat. Det brukar räcka med ett par skott på bana för att fintrimma sen, vilket spar både tid och ammo. Hur mycket säki det är? Nja... "Bortkastade" pengar (kanske)... Gör som John Wayne föreslår, titta genom loppet mot en väl definierad punkt (långt bort)- skruva in punkten så att kärnlinje och RP sammanfaller - kontrollskjut (och ev grovjustera) på 30m - därefter verifiera/slutjustera på 100m. Snabbt - Enkelt! Dessutom är "patronmodellen" av kärnlinjelaser inte bra! (min personliga uppfattning) Quote
RU01 Posted November 29, 2010 Author Report Posted November 29, 2010 Med tanke på den relativt stora mängd fjällmögel som ligger över Skåne för tillfället blev det inskjutning på allra enklaste sätt. Idén att ta isär vapnen för att spana genom loppet är för all del god men tanken på att ha väl valda delar av olika AK4B spridda i snön på skjutvallen tilltalade mig föga. 5 skott-serier och när felaktigheter pga skjutställning osv eliminerats (lönt att skruva om träffarna är spridda över tavlan INTE!) så blev samtliga skyttar (och jag) till slut nöjda med träffpunkterna. Det gick åt ett magasin per skytt för detta varpå vi kunde gå över till mer aktiva övningar. Quote
GC1 Posted November 29, 2010 Report Posted November 29, 2010 Dessutom är "patronmodellen" av kärnlinjelaser inte bra! (min personliga uppfattning) Vad är det som inte är bra med den metoden, kontra att titta genom pipan? Quote
Reed Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 Mig veterligen finns det driftiga människor ute på kompanierna som inhandlat (privat) boresighter-laser, vilken ser ut som en vanlig patron men innehåller en laser man kan grovställa siktet efter med mycket bra resultat. Det brukar räcka med ett par skott på bana för att fintrimma sen, vilket spar både tid och ammo. Hur mycket säki det är? Nja... "Bortkastade" pengar (kanske)... Gör som John Wayne föreslår, titta genom loppet mot en väl definierad punkt (långt bort)- skruva in punkten så att kärnlinje och RP sammanfaller - kontrollskjut (och ev grovjustera) på 30m - därefter verifiera/slutjustera på 100m. Snabbt - Enkelt! Dessutom är "patronmodellen" av kärnlinjelaser inte bra! (min personliga uppfattning) Jag håller med om att patronmodellen inte är riktigt korrekt, men det duger alltid, iaf enlig min erfarenhet. Dessutom går det snabbt att "dela med sig" till andra som också behöver justera. Att plocka isär vapnet och glutta i pipan tar tid och det är inte alla som klarar det med ok resultat vid första försöket. Att ladda en patron klarar förhoppningsvis alla Det viktiga med patronmodellen är att man inte får slå fram slutstycket utan föra fram spaken snällt och sen mata fram det sista med tummen mot räfflorna i "utkastarhålet". Annars är risken ganska stor att lasern ändras varje mätning. Quote
GC1 Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 (edited) Är det alltså känsligheten i själva laserpeken som är problemet? Annars tycker jag att det verkar vara ett bra sätt att snabbt och enkelt kunna göra en enkel koll, en enhet/grp och man kan kolla sin bössa om man tappat den eller inte skjutit på ett tag. Kanske tom varje gång man gör färdiga till strid. Snilleblixt: Typ tandläkarspegel genom utkastaröppning så kan man två och två "lalla" in den som ett grg! Eller? Edited November 30, 2010 by GC1 Quote
Recommended Posts