swazze Posted October 28, 2010 Report Share Posted October 28, 2010 (edited) Försvarsmakten har ju tre ceremonireglementen av allmän karaktär. Jag undrar vad de tre olika innehåller lite mer specifikt då titlarna inte är så jätteupplysande för en lekman som mig. Ceremonireglemente för Försvarsmakten Del 1 Riksomfattande ceremonier 2003 Ceremonireglemente för Försvarsmakten Del 2 Förbandsanknutna ceremonier 2003 Ceremonireglemente för Försvarsmakten Del 3 Formella grunder för enskilds och förbands uppträdande – ceremoniexercis 2003 Edited October 28, 2010 by swazze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lampros Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 Högvakt, fanvakt etc. Vita damasker och vitt koppel, Nationaldagsceremonier osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swazze Posted October 29, 2010 Author Report Share Posted October 29, 2010 (edited) För att specificera mig lite. Vilka typer av ceremonier hittar jag i respektive reglemente. Det är framför allt del 1 och 2 som jag är osäker på. Edited October 29, 2010 by swazze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lampros Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 Jag bara gissar, men "riksomfattande ceremoni" torde vara högvakt vid slott, kanonsalut vid kungens födelsedag osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 Försvarsmakten har ju tre ceremonireglementen av allmän karaktär. Jag undrar vad de tre olika innehåller lite mer specifikt då titlarna inte är så jätteupplysande för en lekman som mig. Ceremonireglemente för Försvarsmakten Del 1 Riksomfattande ceremonier 2003 Ceremonireglemente för Försvarsmakten Del 2 Förbandsanknutna ceremonier 2003 Ceremonireglemente för Försvarsmakten Del 3 Formella grunder för enskilds och förbands uppträdande – ceremoniexercis 2003 http://www.hvuostergotland.se/PDF/Formella%20grunder.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 CerR FM 1 - Riksomfattande ceremonier A. Statsceremonier 1. Allmänt 2. Nationaldagen 3. Riksmötets öppnande 4. Högtidligheter inom det Kungl Huset 5. Nationalsång och kungssång 6. Statsbesök 7. Högtidliga audienser 8. Kungliga besök vid förband (motsv) 9. Statsbegravning och kunglig begravning 10. Övriga ceremonier och hedersbetygelser B. Flaggor, fanor (motsv) och tecken 1. Definitioner 2. Nationsflagga, kunglig flagga och örlogsflagga 3. Nationalitetsbeteckning 4. Försvarsmaktens fälttecken 5. Fanöverlämning (motsv) 6. Kommandotecken, särskilda tecken och övriga tecken C. Andra ceremoniella traditioner och föremål 1. Heraldiska vapen och emblem 2. Traditionsföremål för religiöst bruk 3. Utmärkelsetecken 4. Ceremoniordning för Försvarsmaktens förband 5. Vaktkäpp, stav, dagbricka, ägiljett och hederskartusch CerR FM 2 - Förbandsanknutna ceremonier A. Allmänna ceremonier 1. Soldaterinran 2. Korum 3. Inspektion av förband 4. Minnes- och jubileumsceremonier 5. Avtäckning av minnesmärke 6. Honnörsstyrka och hedersvakt 7. Förbimarsch i parad 8. Eskort 9. Svenska och utländska högre officiella besök 10. Deltagande i internationella ceremonier 11. Militär personals medverkan vid begravning 12. Övriga ceremonier CerR FM 3 - Formella grunder för enskilds och förbands uppträdande – ceremoniexercis 1. Grunder 2. Kommandon 3. Lystringsgrader 4. Postavlösning 5. Marsch 6. Förband i sluten ordning 7. Hälsning 8. Vapenställningar och vapenföringar med eldhandvapen 9. Vapenställningar och vapenrörelser med sidogevär 10. Fanföring 11. Fanvakt 12. Kommandotecken och kompanitecken CerR FM 5b - Stavförare Utrustning Allmänt Ställningar Stavtecken Stavfattning Stavmanövrering Instrumentens hållning Övrigt CerR FM 6 - Livgardet A. Allmänt 1. Inledning 2. Exercis 3. Kommandoteknik 4. Utbildningsmetodik B. Exercis 1. Lystringsgrader 2. Uppställningsformer 3. Rättning 4. Tagande av befäl 5. Visitation och inspektion av trupp 6. Hälsning 7. Vändningar 8. Marsch och halt C. Gemensamma bestämmelser för Livgardet 1. Parad 2. Vapenställningar och vapenföringar med ak 5 3. Vapenställningar och vapenföringar med sidogevär 4. Fanföring 5. Fanvakt 6. Högvakt D. Livgardets infanteribataljon – Gardesbataljonen 1. Allmänt 2. Vapenställningar och vapenföringar med gevär m/38 3. Grenadjärtjänst E. Livgardets kavalleribataljon – Dragonbataljonen 1. Exercis 2. Vapenställningar och vapenföringar med karbin m/1894 3. Sabelexercis till häst 4. Standar till häst 5. Standarvakt till häst 6. Manöverexercis till häst 7. Beriden högvaktstjänst 8. Beriden eskort 9. Drabanttjänst F. Vårdpunkter och tillpassning 1. Vård och tillpassning av uniform m/ä 2. Vård av häst och hästutredning Bilaga 1 Gevär m/38 och karbin m/1894 CerR FM 8 - Högvaktsinstruktion 1 Inledning 2 Indelning, gruppering och uppgifter 3 Ledning 4 Skydd och bevakning samt posttjänst 5 Beredskap 6 Säkerhetstjänst, bevakning och vapenhantering 7 Sambands- och expeditionstjänst 8 Underhållstjänst 9 Personal-, press- och informationstjänst 10 Skisser 11 Utbildning Bilagor 1 Högvaktsavlösningar 2 Postavlösningar 3 Hälsning och annan hedersbevisning 4 Flaggtjänst 5 Postinstruktioner för post nr 1-7 vid Stockholms slott 6 Postinstruktioner för post nr 1-5 vid Drottningholms slott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted October 29, 2010 Forumsledning Report Share Posted October 29, 2010 Försvarsmakten har ju tre ceremonireglementen av allmän karaktär. Jag undrar vad de tre olika innehåller lite mer specifikt då titlarna inte är så jätteupplysande för en lekman som mig. Ceremonireglemente för Försvarsmakten Del 1 Riksomfattande ceremonier 2003 Ceremonireglemente för Försvarsmakten Del 2 Förbandsanknutna ceremonier 2003 Ceremonireglemente för Försvarsmakten Del 3 Formella grunder för enskilds och förbands uppträdande – ceremoniexercis 2003 http://www.hvuostergotland.se/PDF/Formella%20grunder.pdf Formella grunder? ..inget ceremonireglemente direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swazze Posted October 29, 2010 Author Report Share Posted October 29, 2010 @106 Är det överhuvudtaget möjligt att få ett bättre svar? Tackar så hemskt mycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts