Jump to content

Terrängbil

Gustav-TS

Recommended Posts

Posted

Jag står i bilköpartankar. Första egna bilen och allt :D Gillar ju terrängbilar i de flesta former och lurar alltså på att fortskaffa mig i en sån. Dock inte en TGB13, utan snarare en SUV eller pickup :D

Har forumets skribenter några förslag på vad jag särskilt ska tänka på när jag tjackar begagnat? Är ju inte så erfaren på det området...

Har i första hand tänkt mig en Opel Frontera av tidigt 90-tal, typ '92 eller '93. Det är ungefär en sån jag har råd med.

Amerikanska pickuper är ju fetsköna, men kostar ju därefter, också.

Någon som har/haft en Frontera, och kan ge lite jägartips i största allmänhet?

Posted

Förlåt för OT, men om man e intresserad av en TGB11 vart vänder man sig?

Finnes det någon på forumet som besitter lite kunskap i området?

Gustav, kolla efter en VAZ-jeep, rysk kvalitet håller hur länge som hellst! ser hyffsat bra ut också.. :D

/fairfax

Posted

Hehe, jag har sett VAZ:arna, men de är lite väl combat :D Lada Niva är ju ett alternativ, men de är lite för mycket traktor, och lite för små.

TGB11, eller Volvo C303 som de heter civilt brukar finnas utannonserade i de större annonstidningarna, och lite här och var på nätet. Såg en 20-bil i senaste motorbörsen :D Händer att det finns bandvagnar och all möjlig skit också :)

Posted

Ta med dej nån bilkunnig när du kollar på bilen så du inte köper skit. Jag känner själv 3 st som inte gjorde detnär dom köpte en bil föf första gången och alla trte blev mer eller mindre lurade :D

Posted

Har varit med och bogserat upp en frontera uppför en backe, den var lite isig(backen), visserligen hade den den ett släp(fronteran) men fast satt den och spann på en massa hjul. Sedan kom det en riktig fyrhjulsdriven bil och drog upp den. Om du nödväntidgvis skall ha en SUV se till att den har en Diffspärr, annars är det bara en K** förlängare, och är det en sådan du skall ha så finns det bättre alternativ. B)

Posted

Ett tips bara så här i förbigående. Kom ihåg att klassikern "köpes i befintligt skick" inte har något som helst juridiskt värde. Detta lärde min fru mig för ett par veckor sedan, själv har jag alltid trott att just den där lilla raden på köpekontraktet är skitviktig när man köper beg bil privat. Men så är det inte tydligen.

Posted

Det i särklass bästa när du köper begagnat är att ta den till Motormännen och göra ett test, det kostar en del pengar men det har du oftast igen i slutändan. Oberoende om du köper en riktig bil eller en vanlig Svenne bil.

Posted

Att köpa lite äldre beg. amerikanska terrängbilar billigt är väl en sak, men tänk på förbrukningen! Precis som "imint" säger så är det inget vidare att köpa en terrängbil utan diff. spärr.

Ska man inte använda bilen i skogen utan bara låta den rulla på asfalt finns det bättre alternativ än just terrängbilar. De som köper terrängbilar för att bara använda dom i stan och på motorväg måste ju ha någon sorts problem med självförtroendet, speciellt om man är kille.

/Johan ES

Posted
Förlåt för OT, men om man e intresserad av en TGB11 vart vänder man sig?

Finnes det någon på forumet som besitter lite kunskap i området?

Gustav, kolla efter en VAZ-jeep, rysk kvalitet håller hur länge som hellst! ser hyffsat bra ut  också.. :ph34r:

/fairfax

TGB 11: 24000:- plus moms

Finns även 13, 20 och div. andra lastbilar. PM:a om du vill ha telefonnummer och mer info

Posted

Vad ni än gör så köp ingen Lada Niva, satans skitbil...

Om ni tvunget måste köpa en sån så se till att ni får hörselkåpor och njurbälte på köpet.

:camo:

Nästa bil blir en Nissan King Cab. Precis lagom för mig, klarar skitvägar, har inget emot en lite tuffare sväng i geografin och sörplar inte i sig så mycket soppa.

Posted
Jag står i bilköpartankar. Första egna bilen och allt :) Gillar ju terrängbilar i de flesta former och lurar alltså på att fortskaffa mig i en sån. Dock inte en TGB13, utan snarare en SUV eller pickup :)

Har forumets skribenter några förslag på vad jag särskilt ska tänka på när jag tjackar begagnat? Är ju inte så erfaren på det området...

Har i första hand tänkt mig en Opel Frontera av tidigt 90-tal, typ '92 eller '93. Det är ungefär en sån jag har råd med.

Amerikanska pickuper är ju fetsköna,  men kostar ju därefter, också.

Någon som har/haft en Frontera, och kan ge lite jägartips i största allmänhet?

köp en suzuki sj413 eller samuraj, världens(enligt mej) bästa terrängbil! :camo:

Posted
köp en suzuki sj413 eller samuraj, världens(enligt mej) bästa terrängbil! :camo:

Jag hoppas att du skojar??

Här är lite bilar av samma typ & generation

Nissan King Cab

Opel Frontera

Opel Campo (samma som Isuzu Campo??)

Toyota Hilux/VW Taro (samma)

Mazda B2000/B2600

Mitsubishi L200

Posted

Meeeeeeeeen!!!! Volvo xc90, Suzuki, Jeep cherokee, Opel frontera, Cheva Blazer osv osv är och förblir SUV. Dem kommer aldrig att bli några terrängbilar, dem klarar ju i stort sett bara en "dålig" grusväg.

Tacka vet jag "valpen", 11bilen och motsvarande. Dem är ju RIKTIGA terrängbilar.. :camo:

Posted
Meeeeeeeeen!!!!  Volvo xc90, Suzuki, Jeep cherokee, Opel frontera, Cheva Blazer osv osv är och förblir SUV. Dem kommer aldrig att bli några terrängbilar, dem klarar ju i stort sett bara en "dålig" grusväg.

Tacka vet jag "valpen", 11bilen och motsvarande. :)

öh, haru sett en suzuki anfalla ett träsk nån gång?

dom väger så lite att dom flyter på leran :camo:

Posted
Meeeeeeeeen!!!!  Volvo xc90, Suzuki, Jeep cherokee, Opel frontera, Cheva Blazer osv osv är och förblir SUV. Dem kommer aldrig att bli några terrängbilar, dem klarar ju i stort sett bara en "dålig" grusväg.

Tacka vet jag "valpen", 11bilen och motsvarande. Dem är ju RIKTIGA terrängbilar.. :camo:

Jag står i bilköpartankar. Första egna bilen och allt smile.gif.webp Gillar ju terrängbilar i de flesta former och lurar alltså på att fortskaffa mig i en sån. Dock inte en TGB13, utan snarare en SUV eller pickup.

Jag skulle själv köpa mig en 11-bil om jag hade råd, men nu var det ju Gustav TS som frågade efter en SUV/pickup

Posted
Meeeeeeeeen!!!!  Volvo xc90, Suzuki, Jeep cherokee, Opel frontera, Cheva Blazer osv osv är och förblir SUV. Dem kommer aldrig att bli några terrängbilar, dem klarar ju i stort sett bara en "dålig" grusväg.

Tacka vet jag "valpen", 11bilen och motsvarande. Dem är ju RIKTIGA terrängbilar.. :D

"Dålig grusväg?"

http://hem.passagen.se/niklaspalm/bilder/S...holmswillys.jpg

http://joll.mine.nu/upload/files/Jeepbilde...sbestigning.jpg

http://joll.mine.nu/upload/files/Jeepbilde...er/Hjulinst.jpg

http://joll.mine.nu/upload/files/Jeepbilde...2001_Tobias.JPG

http://joll.mine.nu/upload/files/Jeepbilde...6/jeppe96_1.JPG

Posted

Kan rekommendera www.bilprovningen.se där finns mycket matnyttigt om fel och brister på enskilda bilmodeller, säljer också en bok på sina stationer för 100kr där de flesta bilmodellers vanligaste fel listas och gås igenom.... Köpvärd!

Posted
Meeeeeeeeen!!!!  Volvo xc90, Suzuki, Jeep cherokee, Opel frontera, Cheva Blazer osv osv är och förblir SUV. Dem kommer aldrig att bli några terrängbilar, dem klarar ju i stort sett bara en "dålig" grusväg.

Tacka vet jag "valpen", 11bilen och motsvarande. Dem är ju RIKTIGA terrängbilar.. :D

"Dålig grusväg?"

http://hem.passagen.se/niklaspalm/bilder/S...holmswillys.jpg

http://joll.mine.nu/upload/files/Jeepbilde...sbestigning.jpg

http://joll.mine.nu/upload/files/Jeepbilde...er/Hjulinst.jpg

http://joll.mine.nu/upload/files/Jeepbilde...2001_Tobias.JPG

http://joll.mine.nu/upload/files/Jeepbilde...6/jeppe96_1.JPG

Hmm bild nr1 visar ju en något(?) moddad willys. Bild nr3 är heller ingen standardbil. Bild nr 4 och 5 är ju "dåliga" grusvägar. Bild nr2 säger inget direkt om terrängtagningsförmågan. :D

Pltgb 903 aka valpen, tgb11, 1111, 13, 20 HMMWV osv är från början terrängbilar... B)

Posted

Nån som känner till något om Lexus RX? (Skulle GÄRNA ha en sån om man bara hade råd...)

Vad skulle man kunna få betala för en importerad dylik bil? (Alltså om man själv importerar) Nån som vet?

Posted
Nån som känner till något om Lexus RX? (Skulle GÄRNA ha en sån om man bara hade råd...)

Vad skulle man kunna få betala för en importerad dylik bil? (Alltså om man själv importerar) Nån som vet?

Jag vet inte om du kikat hemsidan, adress följer:

Där finns bla prisuppgift, datablad etc.

Lexus RX300

För import hittade jag WebAuto-Sverige

Såg två st RX300 för cirka 35.000-40.000€

Kika också på se.mobile.de för många RX300.

Sök i alla land så finns det ca 70 st. Allt från billiga krockoffer till sproilans,

Posted

Jodå, jag har kikat där. Men de är så förbannat dyra! Även att importera en verkar kosta en hel del... Men drömma går ju. Jag har bara (tyvärr) blivit så otroligt förtjust i den bilen.

Posted

ska man ut i terrängen så kan jag inte annat än att rekommendera VW syncro 16" med antingen 2 eller 3 diffar och helst med hissningssatsen som gör att den kommer upp en bit. dessutom ser den ju inte riktigt lika extreme ut som valpen så man kan ju köra den inne i stan utan att skämmas(om man nu skulle göra det ) :P

Posted
ska man ut i terrängen så kan jag inte annat än att rekommendera VW syncro 16" med antingen 2 eller 3 diffar och helst med hissningssatsen som gör att den kommer upp en bit. dessutom ser den ju inte riktigt lika extreme ut som valpen så man kan ju köra den inne i stan utan att skämmas(om man nu skulle göra det ) :P

Man skäns inte när man kör TGB11, den är ju cool... B)

Posted
Jodå, jag har kikat där. Men de är så förbannat dyra! Även att importera en verkar kosta en hel del... Men drömma går ju. Jag har bara (tyvärr) blivit så otroligt förtjust i den bilen.

Här står det en massa matnyttigt om import från EU-land.

Vägverket

Det är en hel del som ska göras, men om den inte är ny så slipper man iaf att betala momsen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...