he2 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 tja nu så var det dags igen vilka avdrag kan jag göra var på utb samt åter träff förra året 2002 kommer inte ihåg riktigt vill ni inte gå ut med infon så pm mej så får ni min email hälsn mannen som glömmer bort det varje år Quote
Forumsledning Kimster Posted April 21, 2003 Forumsledning Report Posted April 21, 2003 Flyttar den hit istället. / Kimster BlåGul Quote
Smocken Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Jag gjorde en massa avdrag efter ks02, istället för att betala 3000 fick jag tillbaka ca 16000. Har inte kvar instruktionen bara min bilaga. Kolla runt för det är lätt värt dom timmarna man räknar ut det!! Quote
APC-mannen Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Jag gjorde en massa avdrag efter ks02, istället för att betala 3000 fick jag tillbaka ca 16000. Har inte kvar instruktionen bara min bilaga. Kolla runt för det är lätt värt dom timmarna man räknar ut det!! Visst kan man ju göra en helvetes massa avdrag, men hur många av dessa var egentligen "ok" att göra? Men som sagt, yrka kan man ju alltid. En klassiker är ju reseavdrag, det är nog tur för många att RSV inte granskar alla deklarationer... Dock kan de ju gå tillbaka och granska i efterhand, 5 år är det dom gäller har jag för mig? Quote
Smocken Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Min vart faktiskt granskad! Och det var inga skumma avdrag. Quote
APC-mannen Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Min vart faktiskt granskad! Och det var inga skumma avdrag. Oket dokey. Då finns det alltså riktiga avdrag att göra efter mission. Men vilka kan det vara då? Man har ju fortfarande möjligheten att i efterhand komplettera en redan inlämna deklaration. har ju hört historier om avdrag ang. dubbelt boende och så, men vad är det som funkar egentligen? Jag har dock aldrig ens försökt ta reda på vad som gäller för dessa avdrag. Kanske det finns pengar att håva in även för mig? Quote
Smocken Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 (edited) 2b, Schablon avdrag för utlandstjänstgöring i Kosovo, traktamente i Kosovo var 330 kronor per dag * 70% = 210 kr per dag. Antal dagar 161* 210=33810 2c Tillfällig tjänstgöring i Kosovo första 90 dagarna 90 kr per dag =8100, därefter 54 kr per dag i 71 DAGAR=3834.=11934 Under 2D har avdrag gjorts för småutgifter vad som avser utbetalt traktamentet under utbildning i Sverige inför tjänstgöring i Kosovo. 19 dagar *180 kr =3420 kr Samt avgift till a-kassa i Seko är 98 * 12 =1176 Samtals kostnader från Kosovo till anhöriga via sattelittelefon 350 kr per månad * 6 månader är 2100 2D blir 3420+1176+2100=6696 Vad det var för avdrag vet jag inte men detta var från min bilaga. Edited April 21, 2003 by Smocken Quote
APC-mannen Posted April 22, 2003 Report Posted April 22, 2003 (edited) Mailade RSV och fick svar: Hej! Vid FN-tjänstgöring utgår normalt traktamente ifrån arbetsgivaren. Dessutom utger arbetsgivaren fri kost och logi. Det belopp som utbetalas blir inte beskattat om det understiger det skattefria normalbeloppet för gällande land. För att avdrag skall kunna medges skall de faktiska kostnaderna på arbetsorten ha överstigit erhållet skattefritt traktamente. Avdrag enligt schablon i enlighet med din fråga kan inte medges. Du finner mera information om traktamenten vid tjänsteresa utomlands i denna broschyr: http://www.rsv.se/broschyrer/354/index.html Så det blir nog inga "hederliga" avdrag som jag förstår då. Då hade du tur Smocken... Men man kanske får räkna i baccisresorna till olika PX i det som kallas för "de faktiska kostnaderna på arbetsorten ha överstigit erhållet skattefritt traktamente"... Edited April 22, 2003 by APC-mannen Quote
Recommended Posts