Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

det är nog bara jag som är trög.. fattar inte riktigt vad ni pratar om? är det nån slags överlevnad ni snackar om.. annars kunde man ju tänka sig att nån ska hugga ner en gran och att man ska göra som man blivit lärd samt att man INTE ska ta med någon choklad för mutförsök eller liknande ;) hehe

Edited by Jimbo
Posted
det är nog bara jag som är trög.. fattar inte riktigt vad ni pratar om? är det nån slags överlevnad ni snackar om.. annars kunde man ju tänka sig att nån ska hugga ner en gran och att man ska göra som man blivit lärd samt att man INTE ska ta med någon choklad för mutförsök  eller liknande ;) hehe

Sant jag fattar zero här. Vore bra om ni kunde ge lite bakgrunds info så att alla iallafall har en chans att fatta :/

Posted
Ja, vi ska snart ut och föröka skaffa oss vår gran :huh:

Någon som har gjort det och har några tips på vad man ska göra/tänka på mm?

"Granen är din vän"

Den kan användas till isolering, skyl, ved, "svenska kompassen", kådan kan bli tuggummi och säkert en par saker till.

Posted

Tips: Käka mycket aett några veckor innan, men Avlsuta INTE med en dunderfrukost eller liknande precis innan ni går ut, då kommer blodsockerfallet bli RIKTIGT jobbigt för dig.

Posted

:camo:

Se till att plocka allt som ni går förbi som kan tänkas ha lite energi i sig! Minsta lilla nypon gav en kick efter ett tag kan jag säga... :)

Se till att hela tiden ha vatten, lägg ned tid på att få tag i ordentligt med vatten. Och har ni puritabs till vattenrening, så låt slammet sjunka ordentligt i flaskan INNAN ni dricker.. hmm :blink:

Ligg j*vligt tätt om ni sover i vindskydd el motsv.. det var väldigt kallt inatt.......:ph34r:

Sen finns det ju hur mycket som helst att lägga till, men det lär ni er väl..

LYCKA TILL! :lol:

Posted

För er som fortfarande inter känner till vad det pratas om hoppas jag kunna klara upp det med denna länken:

Grundläggande överlevnadsutbildning (Granen)

Mitt tips till dig som skall genomföra denna utbildning är:

1) Förbered dig kunskaps mässigt. om möjligt skaffa befästa kunskaper samt färdigheter i samtliga moment som utbildningen/ provet innehåller, innan du ger dig ut i fält.

2) Se till så du alltid har något till hands att tugga på, rekomenderar att du antingen hittar: Vass eller Kaveldun. De är otroligt kolhydratrika, vi brukar kalla dem naturens snabbköp. Om du inte har en sjö till hands är Hundkex att rekomendera. Och för att du skall orka äta alla dessa växter bör du äta någon växt som innehåller syra, ex. ängssyra.

3) Se till så elden altid brinner och om den möjligheten inte finns är det viktigt att du inte släcker elden med vatten, för då måste bu börja helt från början när ny eld skall göras istället för att gräva i askan och mötas av glöd som du kan tända från.

och ha stenar i elden som fortsätter att hålla värmen när elden slutat brinna och som kan läggas på/ i utsatta områden: magen, armhållor, fötterna osv. för att hålla värmen.

4) Ta tid på er när ni bygger er bivack, det blir kallt på natten oavsätt hur bra ni tätar, frågan är hur kalt ni vill ha det.

5) Viktigt är: se alltid till att ha något att göra, dels så känns hungern inte lika stor när man aktiverar sig dels minskar chansen att bli "kåmig".

Hoppas jag fick med allting, är det något jag har glömt? =)

Posted
"Granen är din vän"

Den kan användas till isolering, skyl, ved, "svenska kompassen", kådan kan bli tuggummi och säkert en par saker till.

självfallet är jag din vän... (kunde inte låta bli)

Posted (edited)
Granen verkar bli en intressant upplevse när jag kommer dit sen i sommar...(älskar att vara ute i skogen och leva primtivt)   :((

Granen är en riktig upplevelse att genomföra. Men den innehåller även stora påfrästningar. Det största problemet jag hade var att man blev mer lätt irriterad :D specielt när de tar all ens snus.

Edited by FMR
Posted
Granen är en riktig upplevelse att genomföra. Men den innehåller även stora påfrästningar. Det största problemet jag hade var att man blev mer lätt irriterad  specielt när de tar all ens snus.

Jepp blir lätt tråkigt under en vecka utan snus för den som är beroende :)

Blev en del snus och pizzor som köptes efter överlevnaden.

Posted

Nu har jag inte fått någon gran att fästa på ärmen men det finns svaga minnen av en eller annan strapatsvecka i huvudet och något jag lärde mig var: samla skräp som du hittar ! Man vet aldrig när den sönderrostade konservburken utan botten eller lock kommer till pass.

Posted

FUSKA FUSKA FUSKA!!!!!!!! Ingen kommer att tacka dig för att du följer spelets regler och jag tror inte att du kommer att ha någon nytta av överlevnad innan du dör. Om du inte gifter dig med en bitch förstås men då hjälper ingen utbildning alls.

Stoppa choklad överallt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Posted
FUSKA FUSKA FUSKA!!!!!!!! Ingen kommer att tacka dig för att du följer spelets regler och jag tror inte att du kommer att ha någon nytta av överlevnad innan du dör. Om du inte gifter dig med en bitch förstås men då hjälper ingen utbildning alls.

Jovisst, det är ju avsikten med utbildningen - att lära sig fuska, eller? ;)

Det är faktiskt kul att visitera dem som tejpat fast choklad och snus i sina långhåriga arsel. Och ännu roligare att rycka bort tejpen. Vad hette tidningen - Stridsropet? :angry:

\:((

Guest Fågel Fenix
Posted

Granen är en riktig upplevelse att genomföra. Men den innehåller även stora påfrästningar. Det största problemet jag hade var att man blev mer lätt irriterad  specielt när de tar all ens snus.

Jepp blir lätt tråkigt under en vecka utan snus för den som är beroende :angry:

Blev en del snus och pizzor som köptes efter överlevnaden.

Var ute på strappatsövning nu under påsken. Var inte så mkt överlevnad men maten snålades det med iaf...

När man kom hem så åts det en pizza, en potion kräm och lammstek med potatis. Sen tryckte jag i mig lite sill och knäckebröd också....

Tog ett tag.... :((

Posted

:angry::((:):)

eller var det ironi och glimten nu igen?

Posted
Var ute på strappatsövning nu under påsken. Var inte så mkt överlevnad men maten snålades det med iaf...

När man kom hem så åts det en pizza, en potion kräm och lammstek med potatis. Sen tryckte jag i mig lite sill och knäckebröd också....

Tog ett tag.... :blink:

Men det var gott och väl behövt eller?

Posted

Njut av vad naturen har att ge, kanske den enda gången i livet man har turen att försöka överleva på kokta lavar och tallbarrs te. :dong:

Guest Fågel Fenix
Posted

Tog ett tag.... :dong:

Men det var gott och väl behövt eller?

Äta bör man annars dör man... :huh:

Posted

Våra befäl var riktiga svin.

VI fick överlevnadsutbildningen en vecka innan muck. Våra fordon var vårdade och klara, befälen sa att vi bara skulle åka fram och tillbaka och öva strid på dagarna för att skjuta slut på ammunitionen. På måndag klockan 11:30 började helvetet.

Sverige blev anfallet av en fiende av sällan skådad magnitud och givetvis skjuter han sönder alla våra fordon, ammunitionen klarar sig dock helskinnad (av någon förbannad anledning), tro mig tre lådor 5.56 och tre lådor 7.62 4 pansarsskott och 10 fullbumpor till granatgeväret på 5 man är tungt hur man än vrider och vänder på det när man skall ha med sig all annan utrustning också.

" Remmene är ert stridsfält, se till att göra något bra av det som han uttryckte det så vackert!"

Fredag kl 11 slutade det.

Då hade de fanimig jagat skiten ur oss under en hel vecka. Patrullstrid, sabotage, tillfångatagna, luftlandsättning och värst av allt var var stab och tross när man behövde dem.... :camo:

Jaja nu i efterhand var det kul. men då -----> :((:((

Posted

Fick ni med er en massa vapen och packning och skit?

Vi beordrades en måndagsmorgon att ställa upp i m90 med värmetröja och ett par vantar/handskar. Sen lastade dom upp oss på en 20bil och körde iväg till ett övningsfält fär några instuktörer från överlevnadsskolan väntade och sen var det fem dagar svält och minusgrader på nätterna som gällde!

Posted
Våra befäl var riktiga svin.

VI fick överlevnadsutbildningen en vecka innan muck. Våra fordon var vårdade och klara, befälen sa att vi bara skulle åka fram och tillbaka och öva strid på dagarna för att skjuta slut på ammunitionen. På måndag klockan 11:30 började helvetet.

Sverige blev anfallet av en fiende av sällan skådad magnitud och givetvis skjuter han sönder alla våra fordon, ammunitionen klarar sig dock helskinnad (av någon förbannad anledning), tro mig tre lådor 5.56 och tre lådor 7.62  4 pansarsskott och 10 fullbumpor till granatgeväret på 5 man är tungt hur man än vrider och vänder på det när man skall ha med sig all annan utrustning också.

" Remmene är ert stridsfält, se till att göra något bra av det som han uttryckte det så vackert!"

Fredag kl 11 slutade det.

Då hade de fanimig jagat skiten ur oss under en hel vecka. Patrullstrid, sabotage, tillfångatagna, luftlandsättning och värst av allt var var stab och tross när man behövde dem.... :camo:

Jaja nu i efterhand var det kul. men då -----> :((:((

Det är då det börjar bli roligt ju. \:)

Posted

Tagandet av granen brukar kunna se lite olika ut beroende på hur man lägger upp det. Själv gjorde jag en överlevnadsvecka med det vanliga (sova vindskydd, slakta en hare och framrycka med "svensk kompass") och sedan en strappats som var betydligt hårdare och där det egentligen enbart var fångförhöret som krävdes för att vi skulle få märket.

Under överlevnadsveckan hade vi inga vapen med hos utan allt börja med att de släpte av oss ca 1 mil från en punkt som vi skulle med ordern, "Ni är här, ta er hit. Ni får inte gå på vägarna. Slut, frågor? Repetera" Spelet var mer eller mindre att vi flytt från fångenskap och skulle fly där ifrån.

Strappatsen var en annan upplevelse, skrev en liten dagbok under strappatsen som jag i efterhand nu har sammanställt vad som hände under dessa dygn, klicka på länken under...

Strappatsen

De enda råd jag kan ge dig på vägen är att trycka in samma motto som jag tryckte in i skallen på mig själv

-"Ge upp är inte ett alternativ!"

EOD

Posted
Tagandet av granen brukar kunna se lite olika ut beroende på hur man lägger upp det. Själv gjorde jag en överlevnadsvecka med det vanliga (sova vindskydd, slakta en hare och framrycka med "svensk kompass") och sedan en strappats som var betydligt hårdare och där det egentligen enbart var fångförhöret som krävdes för att vi skulle få märket.

Under överlevnadsveckan hade vi inga vapen med hos utan allt börja med att de släpte av oss ca 1 mil från en punkt som vi skulle med ordern, "Ni är här, ta er hit. Ni får inte gå på vägarna. Slut, frågor? Repetera" Spelet var mer eller mindre att vi flytt från fångenskap och skulle fly där ifrån.

Strappatsen var en annan upplevelse, skrev en liten dagbok under strappatsen som jag i efterhand nu har sammanställt vad som hände under dessa dygn, klicka på länken under...

Strappatsen

De enda råd jag kan ge dig på vägen är att trycka in samma motto som jag tryckte in i skallen på mig själv

EOD

mycket intressant läsning det fann på hemsidan...

Posted

Strappatsen

EOD

håller med.. mkt intressant läsning!

sådana här "strapatser", är det alltid sådana i samband med granen? om inte, vilka är det som "råkar ut" för dem?