Jump to content

Guest nemesis devina

Recommended Posts

Se till att avlösningsföraren inte säger "Major, första omgångs första utlösning klar att avgå" istället för "Major, första omgångs första avlösning klar att utgå"

 

Man får mobilisera varje uns av självdisciplin för att inte börja garva när man står i givakt och hör sånt inför en mångtusenhövdad publik.

Link to comment
Share on other sites

Vänd inte åt fel vaktchef och lämna av. Den avgående vaktchefen blev minst sagt förvånad när vi, som pågående förband, eller våra avlösningförare lämnade av. Men han var duktig och spelade med, jag tror att bara dom som kan protokollet utan och innan skulle ha sett det.

Link to comment
Share on other sites

När vi gick högvakten med P4 september -95 gjorde vi en total "höger-vänster om"... Det här var sista avlösningen vi gjorde och var på väg ut från yttre borggården. Vi blir beodrade "vänster om - marsch" när det i själva verket skulle vara "höger om - marsch"... Vi hade blivit beodrade att ALLTID vända åt RÄTT håll, vad kaptenen än sa, men vissa glömde väl av sig där när det enda större misstaget gjordes precis mot slutet! Såg nog rätt festligt ut det där... :)

 

Ja det var väl kanske hälften som först vände åt fel håll och sedan snabbt tillbaka åt andra hållet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lord Good

På slutet av 70-talet gick jag högvakt ett antal gånger. Jag var livgardist och vi gick i modell Ä, stiligt värre. Avgående vakt hade haft problem med biltjuvar och en kille hade till och med gjort utfall med mejsel mot patrullen och det hade blivit lite brottning. Jag var patrullchef och jag hade taggat min killar ordentligt och sagt att vi ska ta det säkert och inte bli tvåa. Larm kommer från posten vid Skeppsbron, vi springer dit och han pekar på en bil på kajen med tjutande larm. Det är två personer i bilen som håller på och meckar under instrumentbrädan. Jag drar kamrat 40 och övriga killar sticker in sina bajonettförsedda ak-fyror i bilen. Med hög röst skriker jag åt dem att hålla fram händerna och komma ut. Det visar sig vara två holländska turister som utlöst larmet själva och inte lyckats stänga av det. De var mycket förvånade, hehe.

Link to comment
Share on other sites

En oförglömlig händelse var när jag var patrull och en av posterna ropar via radion med panik i rösten att det är en kille som dött i en buske. Vi i patrullen samt PC springer som galna till platsen där posten har en adrenalinkick som får honom att inte kunna andas riktigt utan han pekar på en skum man som står en bit bort och stammar: Han...han...

Vår kapten tror att den skumme mannen är mördaren och drar sin sabel och rusar mot honom med oss i hasorna och befaller honom att stanna. Hehe, ganska roligt när vi står där och har honom "under kontroll" med sablar och gevär att posten kommer fram och säger till oss att han är oskyldig och att han bara är en tysk turist som berättat var den avlidna mannen låg (vilket visade sig vara en heroinist som tagit en överdos och låg död i buskarna). Hehe, vad skraj tysken var och oj vad vi skrattade länge åt det....

Link to comment
Share on other sites

Hörde en historia om en beväring som av nervositet/risig imagen sekunden efter manöverstampet lägger en

"vulkan spya" rakt fram.....

Men heder åt honom han står kvar och proceduren avklaras.

 

Turisterna fick dock ett skådespel att minnas.

 

Ngn på tidigt 80-tal har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Larrson post nummer fem under sommarn i radion="när kommer vattenpatrullen?"

lt m...n "Nej ingen vattenpatrull"

Larsson=" Vah ingen vattenpatrull?!"

Lt m...n : SVAR NICKLAS ERIK JOHAN! SVIMMAR DU SÅ GÖR DU DE SNyGGt!!!

 

----------------

 

När jag stod på fyran so var det en galen gammal tant på andra sidan gatan dvs skeppsbron som stod där skrek ut madonas iam a virgin hoppade omkring och dansade med sin freestyle...hon såg ut o vara minst 60...

Under hela tiden var jag rädd att psykot skulle få för sig o springa över gatan o dö.

 

 

Fontän bad o nåra pissare.

 

En annan polare till mig fick en hel påse tvättmedel i deras fontän:) gissa vad hände:).

Link to comment
Share on other sites

Då vi skulle hala fanan på slottet så inträffade det som inte fick hända, linan var inte spänd hela vägen ner utan den virar runt sig på stången, när fanan är ca på halvstång så fastnar den, vilket resulterar i att riksdagens fana stannar, slottets fana skall väl ner först?

men min patrullpartner löst dock problemet ganska snart å tur var väl det!

Link to comment
Share on other sites

Patrullen skulle ut från Högvaktsflygeln (Drottningholm) till isen där en turist hade gått för långt. En av patrullmedlemmarna tar inte trappan/rampen, utan hoppar ner på isen, och trillar givetvis. Såg roligt ut.

 

Annars tyckte jag som kalfaktor att det var trevligt att hänga med patrullen en runda, bara för att se på området :o

 

Sen var det väl ganska "kul" när en av posterna står inne i kuren och snackar skit med telefonvakten när VC kommer för att visitera :(( VC-> :) <-posten

Edited by Marzocchi
Link to comment
Share on other sites

Två kroppsmålade (läs: nakna) tjejer blev fotade precis bredvid post 2, gissa om han hade koncentrationsproblem :((

 

Två bögar ställer sig framför alla poster i tur och ordning och tungbrottas i 5 minuter per post...

 

Fotbollslag med dryga 15 åringar ställer sig runt min post och turas om att stampa innanför ringen.

Slutar när jag tar ett steg ner, fäller AK:n och sveper bajonetten utmed linjen... :)

 

Sen det vanliga, puckon som ska mucka med högvakten, belönas med... ingenting, inte ens en blinkning.

Folk som tycker att det är en bra ide att pissa på slottet på väg hem från krogen (mindre lyckat att göra det 3 meter bredvid en vakt dock =), fick skura ca 30kvm, med det äckligaste skitvatten ni kan tänka er (enligt uppgift inte bytt på 3 veckor, och som det luktade så tror jag på de) :o

 

Anders fick 8 14 åriga norskor sittande i ring runt honom som försöker få honom att skratta i 1½h. Utan att lyckas! Men han bröt ihop av skratt när han kommer in i lokalen igen...

 

Mitt roligaste minne är dock när min farbror kommer förbi med en påse godis som jag har beställt, och ger den till min 11 årige kusin som ska ge den till mig, han går fram till linjen, slänger den på marken och springer tillbaks...

När jag plockde upp den hörde jag kommentaren "Mata inte vakten"...

Link to comment
Share on other sites

Då vi skulle hala fanan på slottet så inträffade det som inte fick hända, linan var inte spänd hela vägen ner utan den virar runt sig på stången, när fanan är ca på halvstång så fastnar den, vilket resulterar i att riksdagens fana stannar, slottets fana skall väl ner först?

men min patrullpartner löst dock problemet ganska snart å tur var väl det!

Något liknande hände oss också, fast jag tror det var när flaggorna skulle upp. Han som hissade fick upp flaggan till halv stång, sen halade han den efter mycket om och men, och hissade den igen. Det var inte alls populärt :)

 

Gevärsposten klantade sig lite på avlösningen också. Han hade fått veta vad som skulle spelas när han skulle börja gasta och vi skulle springa ut ur pelargången, och givetvis började han skrika när spökrösten i högtalarsystemet spelade en massa marscher för turisterna :(( Vi hade inget val, vi kunde ju inte stå kvar när gevärsposten skrek, så vi sprang fram och ställde oss fint. Spökrösten kom dock snabbt med kommandot att vi skulle gå tillbaks till pelargången.

Det var minst sagt en bedrövlig start på det hela..

Link to comment
Share on other sites

På Drottningholm hördes följande konversation över radion.

 

KB H****: "Det här är post nummer 2, jag ser två misstänkta män, varav en med afrikanskt utseende, kom"

 

Lt J: "Vad gör de? Kom."

 

KB: "De står vid staketet, kom"

 

LT J: "De är INTE misstänkta, H****! KLART SLUT!"

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, Marzocchi, den storyn tänkte jag precis berätta. :((

Nåväl, jag får väl ta en annan då.

I vanliga fall är det garnisonsbefälet på Drottningholm som sköter flaggan men en morgon så var han tvungen att följa med väktarbolaget för att kolla ett larm på en byggnad på Drottningholmsområdet.

Av den anledningen blev jag beordrad att hissa flaggan.

Jag tog mig upp på vinden och vidare ut på taket och gjorde mig beredd.

För att inte missa tiden så anropade jag vaktlokalen och bad dom meddela mig när klockan blev 09.00.

Det hade dom inte behövt, det jag inte tänkte på var att flaggan sitter ovanpå klockan och den började slå när jag stog där. Det skrällde rätt så bra i öronen medan jag hissade flaggan.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Detta hände en vän till mig. Han stod vakt någonstans vid Drottningholm. Plötsligt kommer prinsen och kör förbi ganska långsamt med sin Volvo S60, samtidigt som han snackar lite glassigt i mobilen. Plötsligt får hans världens kärringstopp så han nästan slår skallen i ratten. Han blev knallröd i ansiktet. Min kompis fick kämpa för att hålla sig för skratt. :)

Link to comment
Share on other sites

Fan jag vill också gå högvakten. Alla säger att det är skit tråkigt, men tycker själv att alla borde testa på det.

 

Amf4 kommer inte att gå högvakten i år

 

2 veckors posttjänst och missad utbildningstid? Jag ser inte syftet att sörja.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag hade bara askul när jag gick Högvakten.

 

För er som inte får går den i lumpen kan ni ju hoppas på att eran HV-bat gör det, för ni går ju med i HV efteråt ELLER hur !!...

Jag gick min inom HV som 1.Avlösningsförare och fan va bra jag var ! :2guns:

 

Bilder från den http://www.plutonen.com/hogvakt.html

Link to comment
Share on other sites

Vi åkte in och snackade med LG som gick högvakt kvällen innan vi skulle gå på. Mycket bra tipps fick man som var realy up-to-date.

 

Patrullchefen kommenterade hur viktigt det var med flaggan, eftersom typ 20 andra flaggor rättar sig efter slottets. Går den inte ner så skall den ner, det finns uppenbarligen en yxa tillgripligen. Sen så får man ju arbeta hårt hela natten för att få upp den igen.

 

Vår patrull missade flaggan med två minuter första gången den skulle upp. Det han redan ringa 6 personer och klagade under den tiden.

 

Jag råkade skrika: kapten, andra gruppens första utlösning klar att avgå! Inför 200 ryska turister kl 08:00 på lördagmorgonen.

Link to comment
Share on other sites

Jag råkade skrika: kapten, andra gruppens första utlösning klar att avgå! Inför 200 ryska turister kl 08:00 på lördagmorgonen.

Hur förvarade du den?

I en hink eller... :2guns:

 

 

Själv så har jag lyckats klara mig ifrån högvakten och har för avsikt att göra det även resten av min karriär.

Har bara hört historier om hur tråkigt det har varit, eftersom jag är lite mer för action så tror jag inte att jag passar in riktigt. :uzi

Link to comment
Share on other sites

Sen var det ju ganska roligt när brandlarmet gick (en av gångerna) och åtta brandbilar kom in och skulle släcka. "Branden" hade uppkommit av en byggfläkt som stängts av för snabbt...

Jodu, då var det fart i bitarna.

Det tjöt i hela vaktlokalen. :D

 

The Swede :/

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Högvakten - Minnen och händelser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...