Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Trailer med engelsk undertext här ovan.

Känner mig lite halvt förvirrad när jag kikar på trailern, är det en spelfilm eller en dokumentär? Båda alternativen passar in rätt väl...

Edit: länkfix

Edited by Halldén
Guest Triggerpuller
Posted

Det är en dokumentär. Och eventuella utredningar är troligtvis helt grundlösa och endast en panikreaktion av Forsvaret på det civila samhällets panikreaktion när det konfronteras med krigets verklighet och vad man egentligen skickat ut sina pojkar i. Dom så kallade "likvideringarna" är endast ren och simpel värnrensning som alla med erfarenhet från ett manöverförband på det här forumet säkert övat. Allt som upplevs som ett hot får en massa kulor i sig.

Posted

I sådana fall är det förmodligen bra med en utredning, så vi civilister får reda på att inga fel begåtts (givetvis förutsatt att så är fallet).

Jag har inte sett scenen:

"The film shows a scene in which some Afghans are killed in a near combat situation. Afterwards, one of the young soldiers says the Danes “liquidated” these people in the most humane way they could. Some have taken this as an admission that the enemy were killed in an illegal way."

så jag har svårt att kommentera den.

Någon som har en länk?

• 2 months later...
Posted

Jag har sett filmen nu idag och jag kan varmt rekommendera den!

Den väldigt omtalade scenen när dom säger att dom likviderade 5 personer är när dom är på debreifing precis efter striden. Själva händelsen är enligt mig ett helt normalt rensningsförfarande. Dom blir beskjutna av talibaner som ligger i ett dike inne i ett buskage, nästan ett naturligt skyttevärn. Det kastas en handgranat och 2 soldater går fram och rensar. Dom skjuter på det som rör sig nere i diket. Alla i hela plutonen är väldigt stressade då dom redan har 2st skadade och flera andra soldater har kulhål i sina kläder och soldaterna som rensar vågar inte ta några chanser.

Jag anser att dom handlade rätt, men det är nog nästan omöjligt att säga vad som är rätt och fel om man inte själv är med om händelsen. Det är lätt att sitta i efterhand med resultatet och filmer och vara efterklok.

Ingen annan som har sett filmen ännu eller den har kanske inte kommit ut i sverige?

• Forumsledning
Posted

Jo, jag har sett den men jag skulle inte våga komma fram till de slutsatser du dragit. Så klart tycker jag den inte visar hur striden pågick. Finns en del frågor kvar och jag kan förstå att den är väldigt kontroversiell. Ser fram emot debatten när fler här har sett den av vad folk tycker. Den ska inte ha släppts i Sverige än dock.

I övrigt håller jag med, det är en väldigt bra dokumentär. Rekommenderas varmt till alla. Närmare verkligheten än så kommer man nog inte utan att åka dit själv. Bättre än Ross Kemp i Afghanistan, iofs ett annat stuk på filmandet.

Posted

Kan ju säga att folk hade ett helt annat ansiktsuttryck när dom lämnade biografen, dom var väl kanske inte direkt chockade men de var åt det hållet.

Ja det är lite svårt att se exakt hur striden förlöp då det är lite rörigt och hoppar mellan olika kameror osv men en övergripande blick på striden tycker jag allt man får.

Vad får frågor tycker du kvarstår?

Posted

Vart kan man se filmen?

Den har inte släppts i Sverige än tydligen men jag såg den på bio här i Danmark. Ingen aning om den går på alla danska biografer eller inte.

Posted

Kanske är dags att besöka en biograf i slutet av månaden då, för den verkar ju helt klart intressant. Det ska väl komma ut en liknande dokumentär som är amerikansk om inte allt för lång tid, jag kommer dock inte på vad den skulle heta.

Posted

Kanske är dags att besöka en biograf i slutet av månaden då, för den verkar ju helt klart intressant. Det ska väl komma ut en liknande dokumentär som är amerikansk om inte allt för lång tid, jag kommer dock inte på vad den skulle heta.

Restrepo?

• 3 weeks later...
Posted

Hela landet vete fan, men visst, i Stockholm så visar de den ;). Inget i Hbg, Malmö eller Växjö.

Vart är min dumstruthatt..? Går på mindre biografer. Ska se den imorgon!

Posted

I Malmö går filmen på Panora.

Vill man ha extra valuta för pengarna ska man gå dit nu på tisdag:

Filmvisning av dokumentären ARMADILLO (se info nedan) med efterföljande samtal:

MYTERNA OM KRIGET I AFGHANISTAN

Scenerna från livet i den danska militärbasen Armadillo väcker frågor också kring den svenska närvaron i Afghanistan. Vad gör svenska soldater i regionen? Vad är Sveriges roll och ansvar i kriget? Väl insatta paneldeltagare samtalar och svarar på dina frågor om den pågående svenska insatsen. Bland annat tas utgångspunkt från de tänkvärda frågeställningar som finns i den danska författaren Carsten Jensens artikel: "Döden och Demokratin" www.aftonbladet.se/kultur/article7297407.ab

I panelen:

Håkan Hermansson - fri socialdemokratisk journalist/debattör.

Eva Arnvig - journalist, psykolog och dokumentärfilmare med 20 års erfarenhet av Afghanistan-Pakistan.

Kent Härstedt - riksdagsledamot för Socialdemokraterna.

Frida Stranne - doktorand i freds- och utvecklingsforskning - med inriktning på amerikansk säkerhetspolitik.

Moderator: Anders Davidson - redaktör Afghanistan.nu och tidigare Afghanistan-Nytt; Afghanistansolidaritet Skåne.

Biljettpris: 70 kr

Arrangörer: Folkets Bio Malmö och ABF Malmö i samarbete med Afghanistansolidariet Skåne och Ofog Malmö.

Min fetning

kan ju bli underhållande och gå dit...

Posted

En sak är säker: vi kommer aldrig att få se en spelfilm om BA01. Anledningen här.

Filmen om BA01 skulle kunnat få heta "Lucky batallion", för det var ju vad jänkarna kallade dem. :) Jag tänker mig hur den recenserats i Filminstitutets tidskrift om skolfilmer och tilldelas epitetet "rekommenderad från gymnasiet". Ett epitet de också lär sätta på Armadillo.

Posted (edited)

Här tar dom ju "bara" 95:- :/

Undrar vad man får för de extra 35 pengarna... :)

OT: jag gissar att du bor i "någon storstad". Detta är i så fall ett vanligt fenomen, kalla det "storstadspålägg". När jag bodde i Uppsala nyss tog de till exempel 50:- i "startavgift" för en utskrift (plus 1 kr sida eller mer). Här i Härnösand finns inget sådant trams, kopieringsbyrån tar betalt för utskrift, 1 kr sida, inget mer.

Smyghöjning, mygel och bondfångeri kallas det.

Edited by lampros
Posted

Lustigt hur chockade folk blir över att krig innefattar dödande av varandra...

Posted

Lustigt hur chockade folk blir över att krig innefattar dödande av varandra...

Det tyckte jag också innan jag såg filmen. Den omtalade rensningsscenen ställer det på sin spets. Allt beror på hur man tolkar händelseförloppet. Min uppfattning är att flera av talibanerna skjuts med berått mod efter att det konstaterats att de är sårade, och eldgivningen fortgår länge. Dock så är det ju en sak vad som hände i verkligheten, och så kamerans verklighet som säkert skiljer sig oerhört, åt det ena eller andra hållet.

Posted

DET ÄR INGA PROBLEM ATT SKJUTA FOLK SOM ÄR SÅRADE!

För att inte längre få bekämpa någon krävs att dom skall vara försatta ur stridbart skick eller har gett upp.

För att konstatera att någon är försatt ur stridbart skick krävs oftast att man kommer väldigt nära och kan känna på puls/kontrollera pupillreflex eller för att man annars bedömer att personen är försatt ur stridbart skick. Exempel på detta kan vara att båda armarna är amputerade motsv.

Om någon har gett upp så skall denne visa det tydligt, exempelvis genom att sträcka händerna i luften och släppa eventuella vapen på marken. En person som släpper sitt vapen och springer från platsen har INTE gett upp, han springer för att besätta sin växeleldställning och är alltså definitivt ett mål. Det är OK att skjuta folk i ryggen.

Allt är en fråga om bedömning, och det är soldatens egna uppfattning som gäller. Känner han att han har kontroll och att den andre inte längre är farlig, så får han inte skjuta. Känner han INTE att han har kontroll, och att den andre KAN vara farlig, så får han definitivt skjuta.

Läs och förstå soldatreglerna!

Soldaterna i filmen gjorde HELT rätt, om dom inte var säkra på att talibanerna i diket hade gett upp eller var försatta ur stridbart skick. Som du säkert såg, så låg talibanerna väldigt dolda i vegetationen så att soldaten fick dra fram dom för att kunna kontrollera om dom bar fler vapen. Hur skall man kunna bedöma att någon är försatt ur stridbart skick när man inte ens kan se dom tydligt?

Det kan man inte. Alltså rensar man diket med handgranater och automateld tills dess att man är SÄKER på att inget kan överleva.

Helt enligt reglerna och helt stridstekniskt rätt.

Gå inte på snyftvänsterns propaganda.

Posted

I Malmö går filmen på Panora.

Vill man ha extra valuta för pengarna ska man gå dit nu på tisdag:

Filmvisning av dokumentären ARMADILLO (se info nedan) med efterföljande samtal:

MYTERNA OM KRIGET I AFGHANISTAN

Scenerna från livet i den danska militärbasen Armadillo väcker frågor också kring den svenska närvaron i Afghanistan. Vad gör svenska soldater i regionen? Vad är Sveriges roll och ansvar i kriget? Väl insatta paneldeltagare samtalar och svarar på dina frågor om den pågående svenska insatsen. Bland annat tas utgångspunkt från de tänkvärda frågeställningar som finns i den danska författaren Carsten Jensens artikel: "Döden och Demokratin" www.aftonbladet.se/kultur/article7297407.ab

I panelen:

Håkan Hermansson - fri socialdemokratisk journalist/debattör.

Eva Arnvig - journalist, psykolog och dokumentärfilmare med 20 års erfarenhet av Afghanistan-Pakistan.

Kent Härstedt - riksdagsledamot för Socialdemokraterna.

Frida Stranne - doktorand i freds- och utvecklingsforskning - med inriktning på amerikansk säkerhetspolitik.

Moderator: Anders Davidson - redaktör Afghanistan.nu och tidigare Afghanistan-Nytt; Afghanistansolidaritet Skåne.

Biljettpris: 70 kr

Arrangörer: Folkets Bio Malmö och ABF Malmö i samarbete med Afghanistansolidariet Skåne och Ofog Malmö.

Min fetning

kan ju bli underhållande och gå dit...

Trist att hela panelen i princip är vänster och på så sätt emot svenska trupper i afghanistan.

• 3 weeks later...
Posted

Såg den igår. Riktigt bra och rekommenderas för de som ännu inte sett den. Den omtalade scenen är i mina ögon inte så mycket att tala om. Soldaterna agerade, som jag ser det, korrekt och anpassade sitt agerande efter situationen. De ord som fälldes under debriefingen måste väl ändå anses vara normala reaktioner efter att ha befunnit sig i en stridssituation?

Posted

kultur o fritidsnämnden i Eslöv visar filmen gratis på måndag 4 okt. (biljett hämtas på biblioteket)

Det intressanta är att introduktion görs av fd Öv Bo Pellnäs. Filmen följs av diskution om hur folk reagerar i extrema situationer.

Verkar mer lovande än när det hålls av organisationer på extrema vänster kanten.

Posted

I Kristianstad visas filmen söndagen 3 oktober klockan 15 på Intima Bigrafteatern på Filmmuseet, Östra storgatan 56. Biljettpris 55 kronor.Filmen kommer att introduceras av Anders Davidson från Afghanistan Solidaritet i Lund samt den danska dokumentärfilmaren Eva Arnvig.

En annan film som kan vara intressant för MÖP:ar i trakten visas Sön 17 oktober, kl 15

Lebanon

Israel, 2009. Regi: Samuel, Maoz, 1 tim 33 min, från 15 år

Vi möter tre unga soldater inifrån en stridsvagn som hjälplöst betraktar och aktivt deltar i kriget. Filmen är baserad på regissörens egna traumatiska upplevelser från kriget mellan Israel och Libanon 1982.

Filmen introduceras av Stefan Söderberg, Centrum för Mellanösternstudier i Lund.