sten tecknare Posted April 25, 2010 Report Posted April 25, 2010 Jag har bott i Malmö sedan 60-talet. På den gamla goda tiden när en dansk krona var värd 0,75 i svenska, var man ofta i Köpenhamn. Man kunde utläsa, när det hettade till i kalla kriget, genom att då dök det upp en engelsk flottilj med minfartyg på Langelinje. Det var inte svårt att räkna ut deras uppgift. Att minera sundet är ju ganska självklart. Men nu kommer frågan, som jag inte fått något riktigt svar på. Vill man stänga sundet måste också den svenska sidan mineras. Men som neutrala i en konflikt är vi skyldiga att hålla vår halva öppen. Skulle vi skjuta på engelsmännen om de började minera vår halva. Som hvplutch, dock inte med uppgift mot sundet och hamnen, kunde man inte låta bli att fundera på detta. Hv besatte bl.a. pjäsvärn kring hamninloppet. Fick pjäsch ge order om eld mot minutläggare på vår sida av sundet. Detta var en mycket delikat fråga, som jag bara fått svävande svar på. Högre befäl har undvikit den eller skruvat besvärat på sig och hänvisat till internationell rätt. Men hv skall vara på plats inom två timmar. Vem skall ge den stackars pjäschefen den ordern, som ingen verkar vilja ta i. Tilläggas kan att pjäsvärnen numera är borttagna, men frågan kvarstår. Kanske kan forumets experter reda ut vad, som gäller och vad som hade hänt, om det hade blivit på riktigt. Hälsn Sten Quote
Born Posted April 25, 2010 Report Posted April 25, 2010 Mnaaa, nu var/är vi väl inte neutrala utan snarare alliansfria (även om alliansen stys i dagsläget ). Och det råder väl egentligen ingen tvekan om att våra sympatier med vissa undantag låg mer västerut än österut i konflikten ifråga. Quote
LeadHead Posted April 25, 2010 Report Posted April 25, 2010 Utgör det aktuella vattnet på "svensk sida" svenskt territorialhav? I så fall finns det ju "vägledning" i IKFN-förordningen. Jag har dock ingen aning om vad som gällde i det avseendet före 80-talet, eller på vilken nivå inom FM beslut ska fattas om avvisande av eller insättande av vapenmakt mot kränkande fartyg. Quote
Recommended Posts