Jump to content

Marinens Transportfartyg

Anden

Recommended Posts

Jag undrar om marinen har några transportfartyg kvar eftersom Sleipner togs ur tjänst 2009.

Jag tror att HMS Heimdal fortfarande finns kvar i tjänst. Hon verkar ligga i Karlskrona om man får tro AIS-informationen.

/Per

tror inte HMS Kungsholmen är med i örlogsboken, men jag kan ha fel var ett tag sedan jag kollade i den.

Edit: Är inte detta HMS Kungsholmen?

Svk03%20index.jpg

Sen finns ju HMS Bore, Heimdals systerfartyg, fast hon kanske inte används längre.

Sen om man kör begreppet transportfartyg brett så har vi ju Ran och Tyr, som visserligen senast jag kollade användes som bogserbåtar på Karlskrona men som i grunden är Bastransport båtar.

Edited by Frykis

tror inte HMS Kungsholmen är med i örlogsboken, men jag kan ha fel var ett tag sedan jag kollade i den.

Edit: Är inte detta HMS Kungsholmen?

Svk03%20index.jpg

Sen finns ju HMS Bore, Heimdals systerfartyg, fast hon kanske inte används längre.

Sen om man kör begreppet transportfartyg brett så har vi ju Ran och Tyr, som visserligen senast jag kollade användes som bogserbåtar på Karlskrona men som i grunden är Bastransport båtar.

Hon finns inte med i örlogsboken och det där är inte hon. Hon är mycket vackrare =)

Jag vet inte om jag skulle sätta vacker och HMS Kungsholmen i samma mening... jag tror jag hade använd ett starkare ord faktisk.

Är ju inte med lite stolthet man kan säga att man har rest med henne ett flertal gånger.

(Till mitt försvar (för postandet av felaktigt bild) så vill jag säga att det nästan är 10år sedan.)

Edited by Frykis

Halvt vit, halvt orange. Omöjligt att avgöra vad som är för respektive akter utan att dra upp henne på slip. Bryggan är, om jag minns rätt, en blandning mellan plastmattor avsedda för våtrum och obehandlad teakplywood.

Som sagt, Kungliga flottans äldsta fartyg fortfarande i tjänst helt enkelt.

edit: Samtliga Trossfartyg borde väl räknas in i kategorin "transportfartyg"?

örlogshälsningar

Rosell

Edited by rosell

örlogshälsningar

Rosell

Det finns väl många typer av tross- eller trängfartyg (som det väl heter egentligen?) som inte är transportfartyg, som t ex tankfartyg, tvättbytesfartyg, depåfartyg, bärgningsfartyg, dyktendrar, signalspaningsfartyg, experimentfartyg, forskningsfartyg, bogserbåtar, skolfartyg och övningsfartyg?

Enligt min Marinkalender 2002 (som blev den sista upplagan) så fanns då minst 6 transportfartyg i den svenska flottan:

Loke, , Sleipner, Bore, Heimdal, Grim samt Rödnäbba. Även Skagul är listad i namnförteckningen på slutet.

/Per

Edited by Perman

örlogshälsningar

Rosell

Det finns väl många typer av tross- eller trängfartyg (som det väl heter egentligen?) som inte är transportfartyg, som t ex tankfartyg, tvättbytesfartyg, depåfartyg, bärgningsfartyg, dyktendrar, signalspaningsfartyg, experimentfartyg, forskningsfartyg, bogserbåtar, skolfartyg och övningsfartyg?

Enligt min Marinkalender 2002 (som blev den sista upplagan) så fanns då minst 6 transportfartyg i den svenska flottan:

Loke, , Sleipner, Bore, Heimdal, Grim samt Rödnäbba. Även Skagul är listad i namnförteckningen på slutet.

/Per

Jag får ursäkta om jag var otydlig men jag menade såklart "Lätt trossbåt". FM's hemsida nämner inget om namnet trängfartyg i samband med fartygen i fråga, upplys mig gärna.

Örlogshälsningar

Rosell

Jag får ursäkta om jag var otydlig men jag menade såklart "Lätt trossbåt". FM's hemsida nämner inget om namnet trängfartyg i samband med fartygen i fråga, upplys mig gärna.

Örlogshälsningar

Rosell

Ok, då ber jag om ursäkt för missuppfattningen.

Trängfartyg borde väl vara den gängse samlingsbenämningen på alla de olika typer av stödfartyg som jag nämnde i mitt inlägg, men termen trossfartyg används kanske mer inom FM. Bägge termerna torde dock kunna användas enligt min mening, men rätta mig gärna om jag har fel.

/Per

• 1 month later...
HMS Kungsholmen bild: http://i15.tinypic.com/4bhn41i.jpg Trafikerar Tjurkö-Kungsholms fort. HMS Heimdal trafikerar Örlogshamnen Karlskrona-Kungsholms fort. Båda färjorna tillhör Marinbasen i Karlskrona.

Sveriges i särklass vackraste örlogsfartyg. Även det äldsta i bruk!