Anden Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Jag undrar om marinen har några transportfartyg kvar eftersom Sleipner togs ur tjänst 2009. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Jag undrar om marinen har några transportfartyg kvar eftersom Sleipner togs ur tjänst 2009. Jag tror att HMS Heimdal fortfarande finns kvar i tjänst. Hon verkar ligga i Karlskrona om man får tro AIS-informationen. /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Psilander Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 (edited) HMS Loke får väl ändå räknas som transportfartyg. Edit: HMS Loke II ska det vara ifall man är noggrann Bild på Loke II Edited April 12, 2010 by klawe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anden Posted April 12, 2010 Author Report Share Posted April 12, 2010 HMS Heimdal, den har jag aldrig hört talas om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Psilander Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 (edited) Bild på HMS Heimdal Edited April 12, 2010 by klawe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anden Posted April 12, 2010 Author Report Share Posted April 12, 2010 Man tackar, man tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Täcknamn: Storken Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Och så får vi inte glömma flottans stolthet, HMS Kungsholmen. Flottans äldsta fartyg i tjänst. Dock har jag inte hittat några bilder på nätet av skönheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anden Posted April 12, 2010 Author Report Share Posted April 12, 2010 Kan leta i örlogsboken efter Kungsholmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frykis Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 (edited) tror inte HMS Kungsholmen är med i örlogsboken, men jag kan ha fel var ett tag sedan jag kollade i den. Edit: Är inte detta HMS Kungsholmen? Sen finns ju HMS Bore, Heimdals systerfartyg, fast hon kanske inte används längre. Sen om man kör begreppet transportfartyg brett så har vi ju Ran och Tyr, som visserligen senast jag kollade användes som bogserbåtar på Karlskrona men som i grunden är Bastransport båtar. Edited April 13, 2010 by Frykis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anden Posted April 13, 2010 Author Report Share Posted April 13, 2010 Finns det några större transportfartyg som är likartade med Sleipner eller några Amerikanska fartyg storleksmässigt kvar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Täcknamn: Storken Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 tror inte HMS Kungsholmen är med i örlogsboken, men jag kan ha fel var ett tag sedan jag kollade i den. Edit: Är inte detta HMS Kungsholmen? Sen finns ju HMS Bore, Heimdals systerfartyg, fast hon kanske inte används längre. Sen om man kör begreppet transportfartyg brett så har vi ju Ran och Tyr, som visserligen senast jag kollade användes som bogserbåtar på Karlskrona men som i grunden är Bastransport båtar. Hon finns inte med i örlogsboken och det där är inte hon. Hon är mycket vackrare =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frykis Posted April 14, 2010 Report Share Posted April 14, 2010 (edited) Jag vet inte om jag skulle sätta vacker och HMS Kungsholmen i samma mening... jag tror jag hade använd ett starkare ord faktisk. Är ju inte med lite stolthet man kan säga att man har rest med henne ett flertal gånger. (Till mitt försvar (för postandet av felaktigt bild) så vill jag säga att det nästan är 10år sedan.) Edited April 14, 2010 by Frykis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anden Posted April 14, 2010 Author Report Share Posted April 14, 2010 Någon som kan förklara lite kortfattat hur HMS Kungsholmen ser ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rosell Posted April 14, 2010 Report Share Posted April 14, 2010 (edited) Halvt vit, halvt orange. Omöjligt att avgöra vad som är för respektive akter utan att dra upp henne på slip. Bryggan är, om jag minns rätt, en blandning mellan plastmattor avsedda för våtrum och obehandlad teakplywood. Som sagt, Kungliga flottans äldsta fartyg fortfarande i tjänst helt enkelt. edit: Samtliga Trossfartyg borde väl räknas in i kategorin "transportfartyg"? örlogshälsningar Rosell Edited April 14, 2010 by rosell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 14, 2010 Report Share Posted April 14, 2010 (edited) edit: Samtliga Trossfartyg borde väl räknas in i kategorin "transportfartyg"? örlogshälsningar Rosell Det finns väl många typer av tross- eller trängfartyg (som det väl heter egentligen?) som inte är transportfartyg, som t ex tankfartyg, tvättbytesfartyg, depåfartyg, bärgningsfartyg, dyktendrar, signalspaningsfartyg, experimentfartyg, forskningsfartyg, bogserbåtar, skolfartyg och övningsfartyg? Enligt min Marinkalender 2002 (som blev den sista upplagan) så fanns då minst 6 transportfartyg i den svenska flottan: Loke, , Sleipner, Bore, Heimdal, Grim samt Rödnäbba. Även Skagul är listad i namnförteckningen på slutet. /Per Edited April 14, 2010 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rosell Posted April 15, 2010 Report Share Posted April 15, 2010 edit: Samtliga Trossfartyg borde väl räknas in i kategorin "transportfartyg"? örlogshälsningar Rosell Det finns väl många typer av tross- eller trängfartyg (som det väl heter egentligen?) som inte är transportfartyg, som t ex tankfartyg, tvättbytesfartyg, depåfartyg, bärgningsfartyg, dyktendrar, signalspaningsfartyg, experimentfartyg, forskningsfartyg, bogserbåtar, skolfartyg och övningsfartyg? Enligt min Marinkalender 2002 (som blev den sista upplagan) så fanns då minst 6 transportfartyg i den svenska flottan: Loke, , Sleipner, Bore, Heimdal, Grim samt Rödnäbba. Även Skagul är listad i namnförteckningen på slutet. /Per Jag får ursäkta om jag var otydlig men jag menade såklart "Lätt trossbåt". FM's hemsida nämner inget om namnet trängfartyg i samband med fartygen i fråga, upplys mig gärna. Örlogshälsningar Rosell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 15, 2010 Report Share Posted April 15, 2010 Jag får ursäkta om jag var otydlig men jag menade såklart "Lätt trossbåt". FM's hemsida nämner inget om namnet trängfartyg i samband med fartygen i fråga, upplys mig gärna. Örlogshälsningar Rosell Ok, då ber jag om ursäkt för missuppfattningen. Trängfartyg borde väl vara den gängse samlingsbenämningen på alla de olika typer av stödfartyg som jag nämnde i mitt inlägg, men termen trossfartyg används kanske mer inom FM. Bägge termerna torde dock kunna användas enligt min mening, men rätta mig gärna om jag har fel. /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 På tal om HMS Heimdal så gick hon ut från Karlskrona vid sextiden i morse, och kan f n följas på AIS:en. /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arty Posted May 28, 2010 Report Share Posted May 28, 2010 (edited) HMS Kungsholmen bild: http://i15.tinypic.com/4bhn41i.jpg Trafikerar Tjurkö-Kungsholms fort. HMS Heimdal trafikerar Örlogshamnen Karlskrona-Kungsholms fort. Båda färjorna tillhör Marinbasen i Karlskrona. Edited May 28, 2010 by Arty Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Täcknamn: Storken Posted May 28, 2010 Report Share Posted May 28, 2010 HMS Kungsholmen bild: http://i15.tinypic.com/4bhn41i.jpg Trafikerar Tjurkö-Kungsholms fort. HMS Heimdal trafikerar Örlogshamnen Karlskrona-Kungsholms fort. Båda färjorna tillhör Marinbasen i Karlskrona. Sveriges i särklass vackraste örlogsfartyg. Även det äldsta i bruk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts