Jump to content

Vikingar i Weymouth

Annahörig

Recommended Posts

Jag tänkte också på det :baskerKav: En av dem skulle visst härstammat från

norr om polcirkeln.

är de från Norr om polcirkeln är de skandinaver om de är äldre än 1000 talet. då sverige och norge dyker upp som enade riken. man bör trotts allt kalla ett område för vad de kallades när en händelse inträffa.

Intressant att de påstås vara svenskar, och inte danskar som var mycket vanligare i England.

BBC skriver att de var "scattered Scandinavian origins". De enda de nämner om Sverige var att deras diet stämmer överens med vad som åts i här vid denna tid.

är de från Norr om polcirkeln är de skandinaver om de är äldre än 1000 talet. då sverige och norge dyker upp som enade riken. man bör trotts allt kalla ett område för vad de kallades när en händelse inträffa.

Undrar var det fick det där med polcirkeln ifrån. Var han från norr om polcirkeln för tusen år sedan var han nog med största sannolikhet same.

Lekmanna-analys:

Folk som kommer från kalla klimat hade förr i tiden en diet som kunde klassa som 'röv-kass'. Vitaminer var något man läste om på runstenar och överlag så var undernäring en väldigt helt trend (lite som idag i modevärlden). Hårt liv och fattigt med vitaminer/mineraler ger avtryck i skelett och speciellt tänder, är troligtvis genom sådan analys som man fått fram vart de kom ifrån.

Som en fotnot kan nämnas att man kan se om en mumie är riktig genom att kolla in tänderna. Egyptierna hade nämligen problem med att slippa få i sand i sitt mjöl vilket i sin tur ledde till extremt nednötta pliggar. Till och med någon som var så ung som Tutanhkamun (19 bast) hade helt pajade tänder.

Lekmanna-analys:

Som en fotnot kan nämnas att man kan se om en mumie är riktig genom att kolla in tänderna. Egyptierna hade nämligen problem med att slippa få i sand i sitt mjöl vilket i sin tur ledde till extremt nednötta pliggar. Till och med någon som var så ung som Tutanhkamun (19 bast) hade helt pajade tänder.

dels satte säkert kosten sina speciela spår i tänderna, efter som kosten kommer från närområdet så lagras ju alla mineraler, lever man i närheten av järnrik jord bör ju även kosten vara järnrik tex. var man bara på rätt plats i samhällsstegen behövde nog inte svält vara något problem, var du slav och hade en taskig husbonde så var nog inte kosten något vidare ens i nuvarande skåne.

Jag googlade mig vidare och fann att man avskilt emaljen, löst upp den

och kört en analys av vissa isotoper som gav vid handen något om

temperaturen där personen levat. Som jag förstod det, hade det med

syre att göra på något sätt.

Men jag blev inte mycket klokare. Kanske får slänga iväg ett litet mail till

berörda forskare, så att det slutar gnaga i bakhuvudet.

dels satte säkert kosten sina speciela spår i tänderna, efter som kosten kommer från närområdet så lagras ju alla mineraler, lever man i närheten av järnrik jord bör ju även kosten vara järnrik tex. var man bara på rätt plats i samhällsstegen behövde nog inte svält vara något problem, var du slav och hade en taskig husbonde så var nog inte kosten något vidare ens i nuvarande skåne.

Det är stor skillnad på undernäring och svält. Du kan äta dig mätt varje dag och äga en stor kropp men ändå vara undernärd, främst gäller detta vitaminer som är svårt att få i sig vintertid. Även i senare tider har just undernäring av vissa spårämnen varit ett stort problem, speciellt i militära konflikter. Om man känner för en god stunds läsning kan man låna/köpa boken "A History of the World in 6 Glasses" av Tom Standage där man bland mycket annat nyttigt får reda på hur det kom sig att RN kunde ligga ute mycket längre än sin franska motpart (citronen i groggen gav sjömännen den C-vitamin deras franska kollegors vin saknade).

Mail ivägskickat!

Det är stor skillnad på undernäring och svält. Du kan äta dig mätt varje dag och äga en stor kropp men ändå vara undernärd, främst gäller detta vitaminer som är svårt att få i sig vintertid. Även i senare tider har just undernäring av vissa spårämnen varit ett stort problem, speciellt i militära konflikter. Om man känner för en god stunds läsning kan man låna/köpa boken "A History of the World in 6 Glasses" av Tom Standage där man bland mycket annat nyttigt får reda på hur det kom sig att RN kunde ligga ute mycket längre än sin franska motpart (citronen i groggen gav sjömännen den C-vitamin deras franska kollegors vin saknade).

Vi får tillåta lite offtopic hoppas jag, när detta OT är så intressant och relevant.

Undernäring är i högsta grad relevant i västvärlden idag. Vad jag har förstått,

är en hel del forskning inriktad på sambandet mellan övervikt och undernäring.

Det spelar ju ingen roll för näringsintaget hur mycket du äter, frågan är snarare

vad du äter.

Överviktigas impulser att fortsätta äta-äta-äta kan komma från att de inte fått i

sig det de behöver.

And on that note ska jag angripa en ugnspannkaka.

Vi får tillåta lite offtopic hoppas jag, när detta OT är så intressant och relevant.

Undernäring är i högsta grad relevant i västvärlden idag. Vad jag har förstått,

är en hel del forskning inriktad på sambandet mellan övervikt och undernäring.

Det spelar ju ingen roll för näringsintaget hur mycket du äter, frågan är snarare

vad du äter.

Överviktigas impulser att fortsätta äta-äta-äta kan komma från att de inte fått i

sig det de behöver.

And on that note ska jag angripa en ugnspannkaka.

lite of topic

Givetvis beror de på vad man äter, men pengar ger valfrihet.

historiskt sätt har ju kosten varierat enormt beroende på samhällsklass.

de är inte lätt att äta rätt om din kost består av bröd och havre välling.

[Pengar ger valfrihet men i vissa fall (speciellt sådant som C-vitaminer) finns det helt enkelt ingen/mycket begränsad tillgång vintertid i den kalla nord. Även om grillat ollonsvin och rökt fårfiol är smaskens innehåller de inte speciellt med vare sig vitaminer eller spårämnen.]

[Pengar ger valfrihet men i vissa fall (speciellt sådant som C-vitaminer) finns det helt enkelt ingen/mycket begränsad tillgång vintertid i den kalla nord. Även om grillat ollonsvin och rökt fårfiol är smaskens innehåller de inte speciellt med vare sig vitaminer eller spårämnen.]

Hur är det med nyponens halt av C-vitamin? Sänks den drastiskt vid förvaring?

lite of topic

Givetvis beror de på vad man äter, men pengar ger valfrihet.

historiskt sätt har ju kosten varierat enormt beroende på samhällsklass.

de är inte lätt att äta rätt om din kost består av bröd och havre välling.

Visst är det så. Även om vi i dagens Sverige har det något bättre än i USA,

där skräpmat verkar vara långt billigare än riktiga råvaror.

Vad jag har läst (och kommer ihåg) så klarar c-vitamin att förvaras, något som dock gör nypon till tveksam c-vitaminkälla över tiden är dels att c-vitamin är vattenlösligt och att vitaminer sönderfaller när de hettas upp.

Nu ska vi inte bara fokusera på c-vitamin eller för den delen om de fysiskt kunde bibehålla en god och balanserad kost. Den stora frågan torde snarare vara huruvida de höll en god kost samt huruvida deras munhygien medgav ätande av tidens lite mer hårdtuggade mat. Vad vi dock kan lita på är att skägg-nissarna som gräver i Weymouth vet vad de tisslar om, med andra ord torde järnålderns invånare i det som idag är Svealand ha lidit av halv-kass kost.

Så kom svaret, imponerande både i snabbhet och detaljrikedom.

"Dear /Annahörig/,

Thank you for your enquiry about the isotope analysis of the Weymouth

individuals.

As I don’t know the level of your background knowledge I have kept the

explanation below fairly simple. I am also concentrating on oxygen isotopes

(which is my speciality) since your question relates to the climate from which

they came. However we do not rely on oxygen isotopes alone to determine

an individual’s possible place of origin but use a combination of oxygen and

strontium isotopes. I have included something about strontium isotopes at

the end.

To help determine an individual’s place of origin we analyse the oxygen

isotope ratio present in tooth enamel. The value of the oxygen isotope

ratios provide information about the climatic environment a person lived in

at the time the tooth was forming. Tooth enamel and the hard part of bones

are made of the mineral apatite which is biologically precipitated and we

normally refer to this as bio-apatite. The oxygen isotopes ratios (symbolized

as d18O) in bio apatite are derived primarily from the fluids we drink and

indirectly reflect the isotopic value of available drinking water (more below).

Drinking water is ultimately derived from meteoric water (rain and snow) and

the oxygen isotope ratio varies according to geographical and climatic factors,

in particular distance to the coast, altitude, and temperature.

The isotopic ratio of ground waters (the source of most drinking water) varies

systematically across the UK from higher on the west coasts to lower in the

east (Figure 1). A similar pattern with more extreme values exists for Western

Europe and the Eastern Mediterranean follows a similar trend.

When drinking water is turned into body fluids and then into body tissues such

as enamel, the oxygen isotope ratios is changed by metabolic processes. This

change is known as fractionation and is well understood and predictable in

humans, thus allow us to use the oxygen isotope value of tooth enamel to

calculate the isotope value of drinking water. There are a number data bases

and maps available that allow us to link the enamel values to geographical

locations.

So for the Weymouth individuals we compared their calculated drinking water

values to maps of oxygen isotopes in UK groundwater and the database and

maps of mean annual precipitation for European countries and determined that

Scandinavia was likely location for their origin. However we did not use oxygen

isotopes in isolation for this study, we also looked at strontium isotopes which

inform us about the type of geology where they were living when their teeth

formed. The results from the strontium analysis indicated that these individuals

came from old geological terrains that fit well with the types of terrains that found

abundantly across Norway, Sweden and Finland.

You may also like to look at the NIGL Science based archaeology web site at

http://www.bgs.ac.uk/nigl/SBA_Methodology.htm where you will find further

explanations of oxygen and strontium isotopes and isotope maps.

If you have further questions I will be happy to answer them of supply references

for further reading.

Best regards,

Carolyn

Carolyn A. Chenery, HRA"

Vad jag har läst (och kommer ihåg) så klarar c-vitamin att förvaras, något som dock gör nypon till tveksam c-vitaminkälla över tiden är dels att c-vitamin är vattenlösligt och att vitaminer sönderfaller när de hettas upp.

Jag skulle tro att med moderna kunskaper om vad en människa behöver och

var detta står att finna, skulle man klara sig rätt bra även på stenåldersvis i

Sverige.

Vad vi dock kan lita på är att skägg-nissarna som gräver i Weymouth vet vad de tisslar om, med andra ord torde järnålderns invånare i det som idag är Svealand ha lidit av halv-kass kost.

Fast det har de väl inte påstått? Eller har jag missat nåt?

Dessutom tror jag inte att man bör jämställa sjöfarares kosthållning med bofastas.

Tycker det är ganska intressant det här eftersom jag pluggar militärhistoria och just nu är inne på medeltiden och då berör vikingarna. Ska ta vidare frågeställningen om hur troligt det är att det verkligen kan ha varit vikingar från Sverige som var där till min professor på fhs, kan ju vara intressant med ett uttalande därifrån med!

/ :baskerKav:

Tycker det är ganska intressant det här eftersom jag pluggar militärhistoria och just nu är inne på medeltiden och då berör vikingarna. Ska ta vidare frågeställningen om hur troligt det är att det verkligen kan ha varit vikingar från Sverige som var där till min professor på fhs, kan ju vara intressant med ett uttalande därifrån med!

/ :baskerKav:

Det ser jag fram emot!

Hoppas att du postar även andra intressanta saker du råkar på i studierna =)

Så kom svaret, imponerande både i snabbhet och detaljrikedom.

"Dear /Annahörig/,

Oj, imponerande med ett så (relativt) utförligt svar och trevligt bemötande, det kunde man ju inte tro att de skulle ha tid och ork med.

Fick du någon mer information, än det, senare?

Intressant att de påstås vara svenskar, och inte danskar som var mycket vanligare i England.

:D

Några nationalstater existerade ju inte på den tiden vad jag vet, de uppstod väl efter alla blodiga fejder mellan maktens män i mitten på förra årtusendet.

Vi får nog gå tillbaka till den romerska, grekiska och vidare till Egypiska och Sumeriska (Akkadiska också) för att förstå vad som hände häruppe långt senare.

Videoserien Ring of Power har en del intressanta uppgifter om detta.

Dessutom tyder ju mycket på att människorna visste mer om vissa saker (vårt planetsystem, universum)för 3000 år sedan än det vi vet nu på grund av mörkläggning (från religionerna och mäktiga kungafamiljer kanske).

Till och med hällristningar här uppe i norden kanske tyder på det. Som sagt ett mycket intressant ämne och mycket finns mycket att studera på videokanalerna.

mvh/

:uuh:

Några nationalstater existerade ju inte på den tiden vad jag vet, de uppstod väl efter alla blodiga fejder mellan maktens män i mitten på förra årtusendet.

I det här fallet är nog "svenskar" och "danskar" är nog modernisering för "daner" respektive "svear". Även om nationalstater inte existerade så existerade ju folkgrupperna.

• 2 weeks later...
Oj, imponerande med ett så (relativt) utförligt svar och trevligt bemötande, det kunde man ju inte tro att de skulle ha tid och ork med.

Fick du någon mer information, än det, senare?

Visst var det!

Fast jag måste säga att min erfarenhet av forskare i allmänhet är

att de är oerhört tillmötesgående. Jag hittade t ex en oidentifierbar

fillimoj när jag snorklade i Östersjön, ringde SMF, blev uppringd av

Lena Kautsky herself (!) som bad mig att skicka in fillimojen i en skvätt

havsvatten, så skulle de identifiera, torka och pressa den åt mig!

Anyway, det blev något OT ;D

Jag har inte hunnit kolla upp frågan något mer, inte ens länkarna i mailet

tyvärr. PM och rapporter och datorkrascher och... livet, du vet =)