Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Såg denna bilden på a.net TP86

Jag läste lite kring detta flygplan då jag inte visste att vi hade sådana. Visade sig att de används som provplattformar sedan Lansen avvecklades.

Det stod att det köptes in två stycken TP86, vet någon om båda fortfarande är i tjänst eller bara 861?

Sedan det här "sprötet", jag skulle väl gissa på att detta är någon form av lufttankningsannordning stämmer detta? Är det inte väldigt lång för att vara en sådan? ;-)

Mvh

lhenning

Edited by lhenning
Posted

Vill minnas att "spröt" är en radar som kan genomlysa mark och spana på ex bunkrar etc.

Dock bör denna info bekräftas av någon mer kunnig. De kärra som jag såg dem på var inte målad som denna, men det var en 86:a.

GMY

Posted

den ena flyger 86001 medans 86002 tillhör flygvapenmusem och är disponerad till Anders Ljungsteds gymnasium och deras flygtekniska utbildning.

den första köptes in 1980 och den andra 1982

rokare,det är mycket riktigt så att bomarna är en radar (carabas radar) som används för att registrera och lagra information om marken.

/b

Posted (edited)

Hej!

Vet inte hur det är med den andra individen men 861 är testrigg för CARABAS radarn(dom långa spröten):

Ett radarsystem som ser igenom tät vegetation och fungerar bättre

ju högre och snabbare man flyger över det sökta området...

Fanns en artikel i PROTEC för ett tag sen:

http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...otec_nr2_09.pdf

(sid 4)

Mvh, BF

Edit: Ajsan vad sen man är...(Undrar också om Thailändarna hittade skolflygplanet som nämns i artikeln).

Edited by Bosse Fors
  • 1 month later...
Posted

Måste de flygvapen piloter som spakar denna kärra ha civilt trafikflyg certifikat?

Vet någon på forumet var simulator träningen bedrivs? Skulle vara kul att se cockpit...den är säkert väldigt classic med många visare.