Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har ägnat ett par dagar åt att plöja min samling av litteratur om Finlands krig. Det är intressant och ger en samlad bild att läsa flera ögonvittnesskildringar av situationen vid Salla, Hangö, Svirfronten och i fjärrkarelen. Dock är samtliga skildringar jag läst skrivna av den finska sidan (dvs svenska frivilliga).

Jag frågar mig: finns det några böcker som skildrar vinterkriget/fortsättningskriget ur ryssarnas perspektiv? Det skulle vara mycket intressant att läsa hur "fienden" upplevde krigen. Särskilt mtp att deras situation förmodligen många gånger var långt vidrigare än finländarnas.

Posted
Jag har ägnat ett par dagar åt att plöja min samling av litteratur om Finlands krig. Det är intressant och ger en samlad bild att läsa flera ögonvittnesskildringar av situationen vid Salla, Hangö, Svirfronten och i fjärrkarelen. Dock är samtliga skildringar jag läst skrivna av den finska sidan (dvs svenska frivilliga).

Jag frågar mig: finns det några böcker som skildrar vinterkriget/fortsättningskriget ur ryssarnas perspektiv? Det skulle vara mycket intressant att läsa hur "fienden" upplevde krigen. Särskilt mtp att deras situation förmodligen många gånger var långt vidrigare än finländarnas.

Ända fram till sovjetunionens sammanbrott var ju den officiella uppfattningen att det Stora Fosterländska Kriget startade 22 juni 1941 och att Sovjetunionen innan dess hade varit en fredlig och fredsälskande nation. Dock hade man i fredligt samförstånd med sina grannar korrigerat sina gränser en smula.

Någon avvikande uppfattning om att man faktiskt krigade i Finland 1939-1940 sågs nog inte med blida ögon av statsledningen, så skildringar är det ont om.

Posted

Jag fick hem en bok från SMB för ca ett halvår sedan om något av de Finska krigen där en del av materialet i boken var just från ryska källor vilket var ganska intressant, kan kolla upp det och återkomma efter helgen om du vill!

Posted
Jag fick hem en bok från SMB för ca ett halvår sedan om något av de Finska krigen där en del av materialet i boken var just från ryska källor vilket var ganska intressant, kan kolla upp det och återkomma efter helgen om du vill!

Det låter klart intressant. Jag brukar dammsuga SMB efter det mesta om Finland, så möjligen har jag den redan i hyllan... ;-)

Kolla gärna upp titeln!

Posted

Tack för tipset!

Jag läste precis att den skönlitterära serien om "Grupp Polstjärnan" tydligen innehåller en del skildringar även av Sovjetsoldater. Med tanke på att böckerna bygger på intervjuer och noggrann forskning (författaren Åke Finnpers är historielärare) kan det antagligen vara givande. Dock verkar böckerna vara lite svåra att hitta.

• 4 months later...
Posted (edited)

Problemet är ju att läsarintresset är rätt begränsat i Sverige. Därför har ett antal böcker inte givits ut på svenska.

På finska finns det ett antal utgivna, översatta från ryska till finska.

En klassiker är Viktor Stepakovs och Dmitri Orehovs "Paraatimarssi Suomeen - Talvisota venäläisten silmin" (Paradmarshen till Finland - Vinterkriget sett med ryska ögon), utgiven av WSOY 1992. Den var den första av dessa verk och innehåller hågkomster från 50 (!) olika ryska divisioner samt ett antal mindre enheter. Författarna har nått ca. 500 av finska vinterkrigets veteraner. Berättelserna är realistiska och verkar trovärdiga. De beskriver armod i försörjningen, totalt inkompetenta chefer och förvillelse hos männen.

Senare gavs ut på finska ett av deras tidigare verk, som var skrivet före Sovjets fall, och det verket är propagandistiskt på sedvanlig sovjetstil.

Viktor Stepakov har skrivit "Sodalla on hintansa" (Kriget har sitt pris) som beskriver vinterkriget, bosättandet av Karelen och arrendeområdet Porkala (väst om Helsingfors) och om hur de ryska soldaterna som blivit krigsfångar bemöttes då de fick komma till sitt fädernesland. De hamnade direkt på läger och fick långa lägerdomar. Boken är utgiven av Otava 1996 och baserar sig på intervjuer av veteraner.

Anatoli Gordienko har skrivit manuskriptet "Gibel divizii" som utkommit på finska med namnet "Kuoleman divisioona" (Dödens division), utgiven av Gummerus 2003. Boken grundar sig på krigskorrespondent N.I.Klimovs dagbok, samt på otaliga intervjuer med veteraner. Dokummentromanen berättar om 18 infanteridivisionen och 34 tankbrigaden som var understäld divisionen och deras anfall på Pitkäjärvi och mottin de blev instängda i den 28 december och deras utbrytning 2 mån senare. Ca. 15 000 män bedöms ha stupat endast ca. 1 000 kom tillbaka till den egna sidan via skogarna, utan tung materiel.

Ett nyare verk är "Tuntematon talvisota Neuvostoliiton salaisen poliisin kansiot" (Det okända vinterkriget - Sovjetiska hemliga polisens arkiv) redigerad av Timo Vihavainen och Andrei Saharov. Boken har ger först en bakgrunfd på ca 120 sidor och sedan följer KGB rapporter, som vanligen går ut på att majoriteten av grankad brevväxling hem är i linje med partiet, men en liten del har felaktiga åsikter och sedan kommer utdragen som ger en förskräcklig bild av de sovjetiska förhållanden. Även vilka felaktiga (dvs. avviker från propagandan) uttalanden enskilda soldater har fällt finns med. Boken är utgiven 2009 av Edita.

Dessa har jag i min bokhylla.

-----

En detalj;

Ofta berättar de ryska veteranerna om kukutschkorna (gökarna), med vilket begrepp de hänvisar till finska krypskyttar som enligt dem hade klättrat i trädtoppar och sköt därifrån. Finska krypskyttar klättrade inte i träd, vilket vore ha varit en utsatt plats, där man inte kunde ha rört på sig. Ryska myten uppstod eftersom de aldrig såg skyttarna som var iklädda snödräkt.

Edited by adam7
Posted (edited)

Problemet med sovjetkällor är att de vinklades ideologiskt, och sanningshalten blev låg eller obefintlig,vilket alla de tre böcker jag nämnde först medger i förordet eller annars.

Värre är att ett antal brittiska historiker har studerat ryska men inte tyska, och böckerna, såsom "Ivan's War" och "Absolute War" etc innehåller uppgifter som kommer från stalinistpropagandan (ryska källor som var doktorerade redan då de uppstod). Jag brukar först kolla vad de anger för förlustsiffror för vinterkriget och vilka källor de använt och därefter kan man bedöma böckerna. Båda nämnda har ett antal beskrivningar som är "sovjetsoldatens", men de böckerna jag nämnde tidigare är av en helt annan klass; bättre.

Den fjärde jag nämnde, med 390 sidor KGB rapporter blir lite tung, eftersom samma saker upprepas om och om igen. Å andra sidan ökar det trovärdigheten av dessa "dissidentbrev"

Edited by adam7
Posted
En detalj;

Ofta berättar de ryska veteranerna om kukutschkorna (gökarna), med vilket begrepp de hänvisar till finska krypskyttar som enligt dem hade klättrat i trädtoppar och sköt därifrån. Finska krypskyttar klättrade inte i träd, vilket vore ha varit en utsatt plats, där man inte kunde ha rört på sig. Ryska myten uppstod eftersom de aldrig såg skyttarna som var iklädda snödräkt.

I boken Finland i Krig utgiven av hembygdsfronten 1940 finns det en bild på en eldställning i ett träd (högkvarterets rapport 7/12), så visst klättrade finnarna i träd om det behövdes.

Posted
En detalj;

I boken Finland i Krig utgiven av hembygdsfronten 1940 finns det en bild på en eldställning i ett träd (högkvarterets rapport 7/12), så visst klättrade finnarna i träd om det behövdes.

Just!

Illustrerar bara att ,am aldrig ska säga aldrig.

Om jag korrigerar, att det inte var etablerad doktrin för krypskyttar och inte heller vanligt. I all litterarur jag läst, brukar finska skribenterna förvåna sig över den utspridda ryska myten.

När du skriver eldställning, har man bara klättrat i trädet, eller byggt någon "ställning" dit?

Posted
När du skriver eldställning, har man bara klättrat i trädet, eller byggt någon "ställning" dit?

Man har byggt en enkel koja av några bräder och maskerat den med ris.

Posted

Kan ju ha fel men tycker mej minnas att jag läst nånstans att man idgade flygspaning från dylika plattformar i träden. Alltså att man observerade planens flygrikting och förmedlade infon till luftförsvaret.

• 1 month later...
Posted

Kan ju ha fel men tycker mej minnas att jag läst nånstans att man idgade flygspaning från dylika plattformar i träden. Alltså att man observerade planens flygrikting och förmedlade infon till luftförsvaret.

Om det är en platform i ett träd, är det inte en mytomspunnen (obefintlig) kukushka (=gök).

Myten var att prickskyttarna klivit upp it räd och satt på en gren och sköt därifrån. Som sagt, vore idén dålig, eftersom man inte snabbt kom bort och man kunde inte i ett träd dra sig tillbaka för att få blodet i omlopp. Bilden lösre alltså inte frågan.

Flygspaning idkades från dylika platformer, lika som artilleriobservation, dvs. då man var bortom prickskyttars skjutavstånd.

• 2 years later...
Posted

En plattform i en trädkrona har antingen varit en luftobservationsplats eller en eldobservationsplats (artilleriets). Att ha en byggd plattform för prickskytte är totalt uteslutet.

On topic:

Karelska näset 1944

http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/2012/Var/lupander_johan-karelska_naset_1944-inbunden/

baseras även på ryska källor även om de huvudsakliga källorna är finska. Eftersom författarna har finländsk bakgrund och har kunnat använda modern finsk forskning som källor, är boken up to date med modern forskning. Rekommenderas.

Posted

Om man vill se en "rysk syn" på vinterkriget och total historieförfalsking, kan man gå in på

http://antifasistit....-1939-1940.html (använd översättare). Här refereras filmen (eller tydligen egentligen avsnittet från en serie om underättlsetjänsten) där riktig kontrafaktuell historia utspelas och Finland sköt skotten i Mainila ( http://sv.wikipedia....otten_i_Mainila kort; http://en.wikipedia....ling_of_Mainila lite utförligare; http://fi.wikipedia....ilan_laukaukset utförligast, använd översättare )

och Finland samarbetade med tyskarna, trots att Tyskland hade slutit Molotov–Ribbentrop-paktenmed Sovjet-Ryssland och tyskarna var under vinterkriget noggranna att inte understöda Finland och tvärtemot bl.a. stoppa italiensk krigsmateriel på väg till Finland.

riktig rysk syn på "historien".

PS. sajten bakom första linken är kreml-sponsorerad och har bara scheisse. Desanten Johan Bäckman ligger bakom sajten och "organisationen" http://www.kniivila....-i-farten-igen/ , men egentligen är det Kreml som finns bakom honom.

Posted

Inte från sovjetisk synvinkel men kanske intressant ändå

Någonstans har jag en bok vars titel jag tror är "Krigsfånge i Sovjet" (kan leta och återkomma med författare och sånt om intresse finns)

Författaren skriver kort men utförligt om sin tid som krigsfånge och de han träffade där. Det jag tyckte gav hans historia ett stort värde var att han inte alls demoniserar eller beskriver fångenskapen som ett helvete. Antagligen hade han lite tur, men mellan raderna tycker jag mig kunna se lite av "det var kärvt, var du där så vet du, var du inte där så kan jag inte förklara ändå" symtomet.

Men det är helt klart en bra bok och den enda jag läst som faktiskt skriver ärligt om sin tid som krigsfånge.