Status quo Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Battlefield Bad Company 2 Som en trogen Battlefield spelare så förbokade jag självklart och fick då äran att spela betan. Detta är något i hästväg när det kommer till multiplayer FPS som inkluderar alla sorters fordon. Lite samma som förut men med några nya spellägen. "Rush" får man prova på i beta, det gäller för anfallande laget att förstöra två anläggningar och för försvarande laget att förhindra detta. När de är förstörda utökas banan till två nya anläggningar som försvararna ska dra tillbaks till och försvara på nytt. Detta fortsätter i 2 omgångar till (totalt 4x2 punker som ska förstöras) tills tiden har tagit slut (vid vilket försvararna vinner) eller alla mål är förstörda (då anfallarna vinner). Nyheter för BF serien i betan (bara provat PC): GRK vagn som skjuter en salva granater med några sekunders mellanrum (fanns liknande i 2142 men hallå? vem spelade den skiten...) UAV som kan avfyra markmålsmissiler som guidas via en kamera. Omgjorda klasser från tidigare BF, Engineer är nu anti-tank + repair, assault har förmågan att förse sina kamrater med ammunition, sniper har C4 och ghillie suit och är väldigt svåra att upptäcka i terrängen, medic har KSP och samma förmågor som tidigare. Vapen låses för varje specifik klass genom att du spelar mycket med den klassen, du får alltså inte längre själv välja vilket vapen du vill låsa upp vid varje ny "level". Däremot kan du utrusta varje klass med det nya vapnet du låst upp (dvs du kan springa omkring med en hagelbössa som vilken klass som helst). Du får tillgång till nya gadgets varefter som du förtjänar "badges" eller vid vissa badges (osäker på hur det fungerar exakt). Dessa ger olika fördelar i striden, de jag låst upp än så länge är för fordon och de kan antingen förstärka pansar, öka sprängkraft och penetration för primärt fordonsvapen eller upptäcka dolt infanteri i anslutning till vagnen. Alla byggnader går att förstöra, dock verkar vissa nyckelbyggnader bara förlora strukturen på sidorna men behålla skelettet och våningarna, andra går att jämna med marken. Träd kan förstöras med eldhandvapen och tyngre samt med fordon. Baser som inte är övertagbara eller förstörbara kan inte nås av fienden längre, dvs kartan för fienden slutar en bit innan basen och beträder man området får man deserteringsmeddelandet: "return to the battlefield or you will be shot", eller liknande, på en 10 sekunders timer, därefter dör man medels "suicide". Detta förhindrar "baserape". Helikoptrar går att flyga med tangenterna och dessa följer den förutbestämda höjden (som du själv ställer in dvs) vilket förenklar det hela avsevärt (vilket enligt mig är en försämring efter som jag föredrar att vara ensam i luften :P) säkert en del grejer jag glömt, men jag tänkte bara upplysa er övriga battlefield frälsta som inte testat ännu om ett lir som kommer ta rätt mycket av min tid här i framtiden. Nackdelar som jag ser det är väl att det blir lite mer RPG över det hela. Dvs de som spelat mycket har hårdare vapen och kommer ha en fördel över de som inte låst upp dessa vapen och skapar lite "jag-är-lvl-60-och-du-är-lvl-50 ala WOW känsla över det hela. Men det verkar ju vara ett övergripande tema inom dagens datorspel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Battlefield Bad Company 2Som en trogen Battlefield spelare så förbokade jag självklart och fick då äran att spela betan. Jag är inte trogen Battlefield-spelare (har bara haft spelburk i cirka 2 månader nu), men har gott om polare som rekommenderade att jag hängde på BC2. Jag har alltså inget att jämföra med utöver andra FPS-spel såsom COD:MW(2), AA2 & AA3 etc. Men med det sagt så... Wow! Spelet är intensivt - bara en sån sak att du kan sitta uppe i mörkret på en vind eller bakom ett betongfundament medan du agerar prickskytt (precis som i så många andra FPS-spel) när taket plötsligt faller in pga att en MBT90 fått målangivelse på dig, eller det börjar smattra missiler från en UAV ÖVERALLT, eller en brisad kastar dig åt sidan medan du springer. De har även lyckats bra effekten av att stått nära en granat etc, där ljudet mattas och "synen" blir grumlig och begränsad (detta är mycket bra i MW-serien också, men BC2 har enligt mig lyckats bättre. Litet BETA-problem: Jag köpte spelet genom Steam men kan inte starta det där. Jag har ett Radeon HD5770 samt Win7 och detta är tydligen ett vanligt problem för oss som inte kör Nvidia. Serverbrowsern fallerar och får spelet att krascha (något utvecklarna är medvetna om). Viss lag existerar fortfarande, men kan vara svårt att uppfatta förrän det är försent (i mitt fall så har jag varit med om flertalet tillfällen då jag skjutit på någon bakifrån och först efter att jag börjat skjuta så reagerar spelet på att målet flyttat sig). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Systemkrav för PC? Har försökt hitta, men inte lyckats. I övrigt ser det riktigt roligt ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Minimum: OS: Windows XP Processor: Core 2 Duo @ 2.0GHz Memory: 2GB Graphics: 256 MB Video Card (GeForce 7800 GT / ATI X1900) DirectX®: DirectX 9, 10, and 11 support Hard Drive: 15 GB Recommended: OS: Windows Vista or Windows 7 Processor: Intel Core 2 Quad or higher Memory: 2GB Graphics: 512 MB Video Card (GeForce GTX 260/ ATI Radeon 4870) Controller Support: Support for Logitech G15 and G19 keyboard LCDs in multiplayer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted January 31, 2010 Author Report Share Posted January 31, 2010 njaaahahaha säger jag åt dom systemkraven... jag kör med en intel quad (2.33), 4gb ram, 1gb nvidia kort och jag kan köra på medium och då har jag ändå lag om det är mycket skit samtidigt, sen om det beror på att det är en beta eller inte vet jag inte. När jag först startade spelet körde jag på "high" på grafikinställningarna, det var helt ospelbart, och då har jag en ganska kraftfull burk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted January 31, 2010 Report Share Posted January 31, 2010 Det är ett jävla sätt att man måste förhandsboka för att få tillgång till alla spellägen på en gång. Företagen måste sluta med sånt hitte på Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted January 31, 2010 Author Report Share Posted January 31, 2010 uhm.. va? Det du får när du förbokar är ett par speciella unlocks som redan är unlockade från installationen, annars är allt det samma. Dessutom kostar det inget extra att beställa limited edition mot standard. Saxat från officiella sidan: Reserve your copy today and get access to the Limited Edition of the game, available at no extra cost from the standard edition. The Limited Edition game features six special gameplay unlocks that give players a tactical advantage on the battlefield from the minute they fire up the game. Available while supplies last, the Limited Edition version of the game will be available worldwide on March 5, 2010 and will be given as a free bonus for those that reserve the game with participating retailers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted January 31, 2010 Report Share Posted January 31, 2010 Kollat lite närmare nu och det var bara i USA som Rush-läget var låst i 30 dagar om du inte förhandsbokade... Phew Källa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted January 31, 2010 Author Report Share Posted January 31, 2010 Kollat lite närmare nu och det var bara i USA som Rush-läget var låst i 30 dagar om du inte förhandsbokade... Phew Källa och dessutom om du nu inte spelar på xbox eller ps3: No Exclusive Access on PC, as this mode would be unlocked day 1 (no extra cost). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted January 31, 2010 Report Share Posted January 31, 2010 njaaahahaha säger jag åt dom systemkraven... Jahapp, själv kör jag med Ii5 CPU 750 @ 2.67GHz, 4.00 GB RAM, och ett ATI Radeon HD 5770, och har en mjuk värld på High förutsatt att jag inte är på en laggig server (vilket är vanligt just nu, och är ett känt problem). Vad gäller vissa av sakerna jag noterade i mitt inledande inlägg så verkar de fortfarande inte finjusterat de olika vapnens effektivitet vilket betyder att det går åt på tok för mycket amm för att få effekt i målet. En Beretta 92FS har mer effekt än en AK eller en PKM, vilket inte är sådär jätterealistiskt. Här har vi ett par videos som en beta-testare gjorde för att illustrera problemet/-en: http://www.youtube.com/watch?v=umpgRBm-MSY http://www.youtube.com/watch?v=qakx8rkHFr0 Vad gäller mitt problem med att jag inte kom åt BC2 via Steam, så fixade det sig efter att jag justerat Steam till Beta-läge (Arkiv > Inställningar > Klicka på Beta-deltagare). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted February 2, 2010 Author Report Share Posted February 2, 2010 Asså jag skrattade åt att pistolen är hårdare än allt annat.. men en grej jag tyckte var lite dåligt var när han visade att bara vartannat skott registrerades som hål i väggen. Det betyder ju inte att det nödvändigtvis saknas ett skott per två skott avlossade utan det kan ju vara så grafiken inte stödjer skapandet av flera hål på samma sektion av väggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Har nu lirat betan en stund och första intrycket är positivt. Känns "tyngre" än MW2 eller vad man ska säga Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 Nu börjar det dra ihop sig för släpp av PC-versionen (XBox-versionen recenserades i Svd idag). Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 Om man köpt via steam så har man redan spelet Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 Ska lira ikväll. Köpt via Steam. Ser fett ut! Tyvärr har jag jobb upp till och över öronen. Så jag lär väl bara hinna hoppa in och bli bombad innan verkligheten kommer ikapp mig.. :( Vi borde göra en SoldF squad tycker jag.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 Jag är på en SoldF squad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted March 5, 2010 Author Report Share Posted March 5, 2010 Mina polare hade fått sina spel igår och en annan fick tydligen vänta till förhoppningsvis idag.. Börjar få svår abstinens och fick lugna mina nerver genom att spränga allierade trupper i Close Combat the longest day istället.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimbo Posted March 5, 2010 Report Share Posted March 5, 2010 Det är ett grymt roligt spel! Spring och köp! (bara faktumet att man får skjuta med svenskt GRG och pansarskott gör det värt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted March 7, 2010 Report Share Posted March 7, 2010 Det går att köra på min pc... hackigt och laggigt. Nåja, det var en chansning. Men - är det bara jag här som har problem med pb init strulet? Det verkar som även fast man uppdaterat Punkbuster, så funkar det inte om inte servern är omstartad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwertin Posted March 8, 2010 Report Share Posted March 8, 2010 Jag förbeställde spelet och kan ju som de flesta andra rekommendera det! Jag har dock ett problem och tänkte höra om det är fler som har det. PB-problemet som nämns i inlägget över mig har jag. Sen kommer det inte upp PINGet på de servrar som finns det kommer bara fram ett streck (-). Är det bara för mig, och i så fall hur gör man? Eller är det något som andra dras med också? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted March 8, 2010 Report Share Posted March 8, 2010 Som jag fattar det, och när man söker runt på nätet, är det problem generellt med uppkopplingarna. Jag kan t.ex. inte sortera servrar. Men det spelar ju mindre roll när jag ändå inte kan spela online. Jag tänker vänta ett par dagar innan jag försöker mp igen, nu är det bara trist att märka att det inte funkar. Lustigt nog funkar sp relativt bra. Ibland låser sig spelet i ett par sekunder. Men när jag kört 5, 10, 15 minuter ungefär så brukar det flyta på nästan dugligt. I och för sig kör jag grafiken på "low", men inte illa för min 4 år gamla P4 3,4 ghz, GTX7800 och 2 gb minne maskin. Snart kommer Crysis 2, och sedan blir det mer och mer. Dags för ny maskin. EDIT: Från Steams supportsida: "The EA backend which controls most EA titles is suffering from an outage at the moment. The EA Online teams are working to find the cause and get servers back online as soon as possible. If you are unable to join a server, please wait patiently. Please do not create tickets for this issue." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monstertobbe Posted March 11, 2010 Report Share Posted March 11, 2010 Har testat demot på PS3 och det e jäkligt roligt , kommer att köpa det i dagarna. Men som ett tips till er som kör via PS3 är att pröva MAG helt sjukt roligt spel med upp till 256st spelare samtidigt Och man kan köra som Gruppchef,PltC eller Kompanichef riktigt fett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted March 11, 2010 Report Share Posted March 11, 2010 Måste uppgradera burken.. sen så måste jag köpa nya hjul till bilen sen så måste..PRIORITERINGAR! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted March 12, 2010 Report Share Posted March 12, 2010 Måste uppgradera burken.. sen så måste jag köpa nya hjul till bilen sen så måste..PRIORITERINGAR! Själv beställde jag en helt ny alldeles nyss. PC alltså, bilen är inte så viktig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cazorp Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 Det finns ganska mycket som man kan tweaka i BC2 om man har en äldre dator, ställa om till directX9 mm i settings.ini-filen tex. http://www.fragcast.org/?p=433 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 Ny dator skaffad. Spelet flyter felfritt på högsta inställningarna. Jag hade blivit misstänksam annars... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted March 18, 2010 Report Share Posted March 18, 2010 I MP-lobbyn står att EAs servrar skall startas om 8:00 GMT, om jag förstod det rätt. Kan man hoppas på någon typ av förbättring... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted March 24, 2010 Report Share Posted March 24, 2010 http://www.gametracker.com/server_info/217....179.116:19567/ Vår egna 32 slots BF:BC2 server. Hardcore, Punkbuster och FF. Står i Danmark. Ni är välkomna! I serverbrowsern kan ni söka på Gotland så kommer den upp. Skriv Gotland med stort G. Ibland verkar den buggiga server browsern vara case sensitive... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted March 24, 2010 Author Report Share Posted March 24, 2010 Nice med server tips! Själv spelar jag nästan uteslutande på Battlefield Gotland... och kör mest Rush Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted March 24, 2010 Report Share Posted March 24, 2010 Nice med server tips! Själv spelar jag nästan uteslutande på Battlefield Gotland... och kör mest Rush Problemet är att det inte körs PB på BFC servrarna. Folk fuskar som dårar... Riktigt sorgligt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.