RäserCarl Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Någon som har gjort lumpen som plutonsjukvårdare? Själv ska jag in på P4 nu i juni. Är man på något speciellt kompani för sjukvårdare eller är man ute och åker i vagn? Det framgick inte så mycket av lumpen.nu. Tacksam för svar! Quote
klerty Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Jag ska in på art.reg i Kristinehamn och där finns det inga plutonssjukvårdare längra så jag kommer få en annan sjukvårds tjänst. Men jag vet inte hur det är på andra förband om det finns kvar. Men plutonssjukvårdare är med soldaterna ute i fält ej på fältsjukhuset. Quote
Medic Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 När jag gjorde GU som plut.sjv utbildades alla plutsjv tillsammans på I19 efter grundutbildningen. Sedan skickades vi ut till våra plutoner för att agera med dem. Eftersom man tagit bort tjänsten plutsjv (ett av försvarsmaktens största misstag enl. mig) så kommer du förmodligen bli tex sjukvårdsgruppchef, eller ingå som sjukvårdare i sjuktransportgrp. Dvs så kommer du med största sannolikhet ligga på en sjukvårdspluton och alltså inte tillsammans med tex skyttesoldater på en pluton. Sorgligt men sant... Det kommer sluta illa, man MÅSTE ha kompetent sjukvårdspersonal nära plutonen om nåt skulle hända. Quote
Yggdrasil Posted April 11, 2003 Report Posted April 11, 2003 Hej... Jag gjorde lumpen som Sjv.grp.c på förbandsplats. 98-99 A8 i Boden. Där skickades alla sjukvårdare på utbildning på MekB19 där de hade flera vårdlärare anställda. Det var skit kul. Passa på att lära dig så mycket som möjligt, det kommer du ha nytta av hela livet. Sedan fick vi ju åka på en stor övning till Karlstad.... men vad som händer där får du själv se!!!!! (Obs! Inget för klen magade, hade en kille i min grupp som blev lite grön i ansiktet) Mvh osv osv Quote
klerty Posted April 11, 2003 Report Posted April 11, 2003 På FSC ( utanför Karlstad på Hammarö ) är det snitta i grisar som gäller. I lärosyfte då förstås. Quote
Ehlana Posted April 11, 2003 Report Posted April 11, 2003 Muckade idag på P4 som plut sjv.. Låg på stridsvagnskompani det innebar ungefär att åka runt i en pbv 401. Krigsplaceras gör du på vagn tillsammans med en utbildad sjuksköterska men under utbildning åker ni två sjukvårsdare i varje vagn... I vårt fall 2 vagnar per kompani... Tar hand om folk som skadas och försöker få dem att överleva till förbandsplats... Som det var i år var vi inte indelade i nån pluton utan båda vagnar ingick i stab o tross pluton och underhöll samtliga 4 p,utoners vagnar med sjukvårdsresurser... I förläggning och ute i fält är det plut sjv som är ansvariga för att hygienen uppehålls... Tvättställ upprättas toalett m.m. Är det på samma vis som i år kommer du även få en sjukvårdsutbildning tillsammans med sjv på T2. Den bedrivs växelvis på sjukvårdsskolan T2 och Högskolan i Skövde.. Denna utbildning ger 10 högskolepoäng.. Vi hade även 3 veckors praktik på akuten eller operation på akuten nära hemorten.. Fler frågor eller undringar hör av dig med dina frågor i ett PM eller liknande... - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Stridssjukvård Wartofta kompani 02/03 /Fu. Ohlson - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Quote
patrik_s Posted May 19, 2003 Report Posted May 19, 2003 Fick idag brev från pliktverket där det står att jag ska utbildas till plutonsjukvårdare på P10 i Strängnäs. Problemet är bara att jag hellre ville ha mitt förstahandsval som sjukvårdsplutonbefäl på Vaxholm. Är det någon ritig skillnad på utbildningarna och tjänar jag på att överklaga? /Patrik Quote
patrik_s Posted May 19, 2003 Report Posted May 19, 2003 Fick idag brev från pliktverket där det står att jag ska utbildas till plutonsjukvårdare på P10 i Strängnäs. Problemet är bara att jag hellre ville ha mitt förstahandsval som sjukvårdsplutonbefäl på Vaxholm. Är det någon ritig skillnad på utbildningarna och tjänar jag på att överklaga? /Patrik Quote
Forumsledning Kimster Posted May 19, 2003 Forumsledning Report Posted May 19, 2003 flyttar tråden till pliktverket... / BlåGul Quote
Greenment Posted May 20, 2003 Report Posted May 20, 2003 Borde det inte vara, du blev inom armén och inte marinen, samma tjänst... iaf så vitt jag vet.. Quote
Laurin E. Posted May 20, 2003 Report Posted May 20, 2003 nja.. sjukvårdsplutonbefäl på amf är i botten amfibieplutonbefäl och sedan är det en befattningsutbildning! alltså skulle jag tro att sjukvårdspb är fysiskt tuffare än plutonsjukvårdare i armen. Rätta mig gärna om jag har fel! Quote
nahoj84 Posted May 20, 2003 Report Posted May 20, 2003 Jämför utbildningarna på lumpen.nu så kanske du får raka svar Quote
KB_2004 Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 Är det inte så att plutonsjukvårdaren är helt enkelt sjukvårdare i vilken pluton som helst, dvs han är expert och inte chef, medan sjukvårdsplutonbefälet är chef över en sjukvårdspluton? Borde i så fall vara stor skillnad på vad man gör. Med sjukvårdsutbildningarna lär ju vara lika. Är ju inte säker såklart men.. Quote
Andersson Posted May 28, 2003 Report Posted May 28, 2003 Min Kusin gör lumpen som Kompanisjukvårdare på A9 enligt hans berättelser så är det enda som bör skilja utbildningarna är utmaningen. Du kommer att ha det lättare än de på Vaxholm. Men från vad Jag förstår när jag läser på lumpen.nu såska det vara en massa ledarskap i den utbilningen som är på vaxholm. Min kusin skulle få en civil ledarskaps utbildning som normalt kostar ca 19 000 men det blev inte av. Jag personligen skulle inte överklaga men det är upp till dig. Tänk bara på att Amf är tokiga medan P10 är något normala Quote
Laurin E. Posted May 28, 2003 Report Posted May 28, 2003 "Tänk bara på att Amf är tokiga medan P10 är något normala " hehe.. varför det? Quote
Andersson Posted May 28, 2003 Report Posted May 28, 2003 Amf är tokiga Det bara är så det bevisas varje gång man ser en Amf eller Kj så ser man det på dem! De är inte männskliga! De krälar omkring i skärgårdens mörkaste och kallaste delar.... Jag skulle hellre ta mig an en pluton skyttar från P18 en att behöva ta mig an en Kj alternativt Amf! Inte ens i mina mörkaste mardrömmar har jag kunnat överträffa skräcken jag upplevde första gången jag såg en Kj och Amf kommer ifrån samma del av månen! Plus att Jag har en mycket livlig fantasi så det är svårt att överträffa mina mörkaste mardrömmar! Quote
patrik_s Posted June 3, 2003 Report Posted June 3, 2003 Jag överklagade iallafall och blev nu preliminärintagen som sjukvårdsgruppbefäl i boden men ska ringa till pliktverket kontenuierligt för att se om de blir några platser över som sjkvpb /Patrik Quote
Sillen Posted June 3, 2003 Report Posted June 3, 2003 Varför valde du gb-tjänst i Boden istället för kb-tjänst i Strängnäs? Jag tycker att det låter som det senare mer överensstämmer med det du egentligen valde (kb på amf1). Quote
patrik_s Posted June 3, 2003 Report Posted June 3, 2003 Sillen, plutonsjukvårdare i Strängnäs är inte en kb utbildning, eller? /Patrik Quote
Sillen Posted June 4, 2003 Report Posted June 4, 2003 (edited) Sillen, plutonsjukvårdare i Strängnäs är inte en kb utbildning, eller? Nej, det var inte det. Fel av mig. Edited June 4, 2003 by Sillen Quote
Sillen Posted June 24, 2003 Report Posted June 24, 2003 Vad är skillnaden mellan uppgifterna som en plutonsjukvårdare och ett sjukvårdsgruppbefäl har? Som jag har uppfattat det så tillhör plutonsjukvårdaren en vanlig (skytte)pluton medan sjukvårdsgruppbefälet hör till en speciell sjukvårdsgrupp (vid staben då?). Ifall det är så, så åker alltså plutonsjukvårdarna på P10 med i strf90? Quote
Lindeberg Posted June 24, 2003 Report Posted June 24, 2003 Jag blev uttagen som sjukvårdgruppbefäl, men tjänstgjorde som plutonsjukvårdare. Hade jag bara gjort lumpen på P10 också hade jag varit klockren att fråga På Ing2 åkte plutonsjukvårdaren på KB5-pluton (dvs jag) Volkswagen Syncro -93 (Den enda miltärgröna bilen eller minibussen på plutonen ), medan sjukvårdgruppbefälet åkte 1314-bil Anledningen till att jag blev plutonsjukvårdare och inte sjukvårdgruppbefäl var att han som blev sjukvårdgruppbefäl saknade körkort På mitt kompani var vi tre 10-månaders sjukvårdare, två av dem (oss) skulle köra eget fordon, medan sjukvårdgruppbefälet alltid åkte i 1314-bilen. Då fick en av de två sjukvårdarna utan körkort bli sjukvårdgruppbefäl. Jag med körkort fick egen bil att köra runt i, och den andra plutonsjukvårdaren (som saknade körkort) hade tillgång till en elegant Volvo 245, som han vid några tillfällen använde som sjuktransportfordon Öh, skillnaden mellan plutonsjukvårdaren och sjukvårdgruppbefälet är att sjukvårdgruppbefälet är gruppbefäl över en grupp (2-3 stycken) 7,5-månaders sjukvårdare. Ett sjukvårdgruppbefäl kan också vara med i sjukvårdstroppen motsv och där bara jobba i tältet. Quote
Lindeberg Posted June 24, 2003 Report Posted June 24, 2003 För att vara lite nyfiken, varför bryr du dig om sjukvårdaren överhuvudtaget? Du är ju uttagen som radiolänkgruppchef. Quote
Atrax Posted June 24, 2003 Report Posted June 24, 2003 Han kanske funderar på att byta? Och för min egen nyfikenhet, jag antar att man behöver ha gått t ex naturvetenskap eller dylikt på gymnasiet och har läst biologi a, b och c eller något liknande för att bli sjukvårdare? Eller kan någon som inte läst biologi sedan grundskolan bli sjukvårdare? Jag går t ex ett tekniskt ämne i gymnasiet och läser knappt någonting som är som biologi, det skulle väl i så fall vara naturkunskap, religion och samhällskunskap, och dom är ju inte särskilt lika. Finns det någon chans för att jag skulle kunna bli sjukvårdare? Quote
Medic Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Självklart kan du bli sjukvårdare ändå! Jag läste Sam på gymnasiet men gjorde lumpen som plutonsjukvårdare (efter att pliktverket lurat mig på min flygbasjägartjänst). Möjligen prioriterar pliktverket folk som gått omvårdnadsprogrammet på gymnasiet, men det borde inte va nåt problem för dig att göra lumpen som sjukvårdare. Jag kan rekommendera utbildningen varmt (iaf den som jag fick) den är meriterande och man får nytta av sin vpl-tjänstgöring efter muck. Lycka till! /Medic Quote
Guest Phil Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Tja! Jag ska göra lumpen 2004 som plutonssjukvårdare på Amf1, men ska även ligga ett tag i Göteborg och även 9 veckor på civilt sjukhus. Har någon haft samma tjänst här eller vet något om den? Undrar tex. om man bor på basen när man jobbar på sjukhuset eller om man får tillgång till lägenhet? En jag känner fick nämligen egen lägenhet, betald och allt. Vad får man göra, kommer man att ligga i staben eller vara ute i fält ala "Band of Brothers"- Medic? Förmodar att man kommer att vara ute i fält rätt mycket eftersom det är amfibietrupperna, men som sagt, jag har ingen aning... Nån som vet? Quote
Lindeberg Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 9 veckors praktik på sjukhus Som plutonsjukvårdare (eller sjukvårdare på pluton som det heter numera) lär du finnas i fält. De sjv som "ligger i staben" är mer kompsjv, förbandsplats osv. /Marzocchi - Plutsjv KB5 02-03 Quote
Guest Phil Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Ok. För att citera det där lilla pappret man fick vid inskrivningen: bla bla bla, 7 veckors grundutbildning... 34 veckors befattningsutbildning. "Syftet med utbildningen på skolan är att du ska lära dig första hjälpen och få färdigheter så att du ska kunna fungera som sjukvårdare. Den underlättar också din anpassning till praktiken på ett civilt sjukhus samtidigt som den är en grund för vidare utbildning mot din krigsbefattning som sjukvårdsplutonbefäl. Även 9 veckors sjukhuspraktik, företrädesvis på hemorten, ingår i detta skede." Kommer man att bara jobba där då eller kommer man att dras in för att göra övningar etc. ? Hur många är det som blir sjukvårdsplutonbefäl, nån aning? Kan väl inte va alltför många, eller? Quote
Ingbat/I19 Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 (edited) Om du är sjukvårdsplutonbefäl är du inte plutonssjukvårdare. Har inte så stor kunskap om sjvpb men antar att du utbildas att tjänstgöra på förbandsplats eller som kompsjv. Saxade det här från www.amf4.mil.se Sjukvårdsplutonbefäl MH722 Du utbildas för att i krig kunna tjänstgöra som sjukvårdsbefäl vid en amfibiebataljon. UTBILDNING Först börjar du med en 7 veckors grundläggande soldatutbildning då du får de grundläggande kunskaper och färdigheter du behöver för att fungera som soldat. Detta innebär bla. vapenutbildning, enskild soldatstrid, vaktutbildning, skydd mot kärnvapen, biologiska och kemiska stridsmedel. Det andra skedet, befattningsutbildningen, pågår i ungefär 34 veckor. Utbildningen är både teoretisk och praktisk och omfattar bla. grundläggande sjukvårdsutbildning, sjukvårdstjänst mot krigsbefattningen och fortsatt allmän militär utbildning. Syftet med utbildningen på skolan är att du ska lära dig första hjälpen och få färdigheter så att du ska kunna fungera som sjukvårdare. Den underlättar också din anpassning till praktiken på ett civilt sjukhus samtidigt som den är en grund för vidare utbildning mot din krigsbefattning som sjukvårdsplutonbefäl. Även 9 veckors sjukhuspraktik ingår i detta skede. Efter befattningsutbildningen tjänstgör du vid en sjukvårdsenhet. Din huvuduppgift blir där att under chefen leda försvaret av enheten, sambandstjänsten och stabstjänsten. Du har nu krav på dig att vara en duktig sjukvårdare. Denna avslutande utbildning äger till stor del rum i skärgården. Nu samövas ditt kompani med övriga enheter i förbandet. Skedet avslutas med med en längre sammanhängande övning där förbandet övar tillsammans med andra förband. Antar att det är samma på Amf1. Edited July 18, 2003 by Ingbat/I19 Quote
Guest Phil Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Det är samma sak som står på det papper jag fick av inskrivningsförättaren. Jag gör min grundutbildning på Amf1, men min befattningsutbildning på Amf4, och sen e d tydligen tillbaks till Amf1. Jaja, får väl se va det blir av det hela. Quote
Recommended Posts