Jump to content

TV-serien The Pacific


Recommended Posts

Problemet är detta: problemet är mig!

 

När det gäller krigsfilmer är jag överkänslig för klichéer. Däremot i sf-, skräck- och deckar/polisfilmer har jag inga problem med klyschor. Där kan jag njuta av även halvdåliga (och dyra och dåliga) verk.

 

Så om jag hade en son som vore intresserad av VK2 kunde jag väl säga honom: "Se gärna Pacific, den är välgjord med miljöer och uniformer och vapen och allt, tro dock inte att det är någon klassiker. För klassiska krigsfilmer finns bara EN och det är Okänd soldat (dock valfritt mellan Laine '56 och Mollberg '84)."

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Generellt kan jag tycka att stillahavskriget redan är behandlat i så många filmer, högprofilerade saker, "klassiker" (Sands Of Iwo Jima, The Naked And The Dead) så att det är svårt att bidra med något nytt. European Theatre Of Operations är jämförelsevis mindre uttjattat så här kanske filmmakare ännu kan bidra med något (q v Band Of brothers).

 

 

Nåja, nog måste väl ändå den Europeiska krigsskådeplatsen vara mer behandlad i film än Stilla Havsfronten. Både bland högprofilerade filmprojekt och lågbudgetsvarianterna.

Link to comment
Share on other sites

Generellt kan jag tycka att stillahavskriget redan är behandlat i så många filmer, högprofilerade saker, "klassiker" (Sands Of Iwo Jima, The Naked And The Dead) så att det är svårt att bidra med något nytt. European Theatre Of Operations är jämförelsevis mindre uttjattat så här kanske filmmakare ännu kan bidra med något (q v Band Of brothers).

 

 

Nåja, nog måste väl ändå den Europeiska krigsskådeplatsen vara mer behandlad i film än Stilla Havsfronten. Både bland högprofilerade filmprojekt och lågbudgetsvarianterna.

 

Kan du nämna några titlar? "Saving Private Ryan", vad finns det mer? Filmer med amerikansk tonvikt (eftersom Pacific, som vi diskuterar, är amerikansk).

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte räknat ut någon statistik, men här är en kul lista över filmer/serier som behandlar 2vk (självklart inte fullständig):

 

Tanknet

 

Magkänslevis upplever jag att jag sett fler filmer som behandlar kriget i Europa än Stilla havskriget. Sedan kan man diskutera var filmer som utspelar sig i t.ex. Afrika och Atlanten räknas in.

 

Intressant.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Magkänslevis upplever jag att jag sett fler filmer som behandlar kriget i Europa än Stilla havskriget. Sedan kan man diskutera var filmer som utspelar sig i t.ex. Afrika och Atlanten räknas in.

 

Intressant.

Kan inte det ha med pengar att göra? Jag menar, filmskaparna vill ha bra betalt för vad de gör, och en film om kriget i Europa lär sälja så jädra mycket mer än en film om kriget i Afrika och någorlunda bättre än kriget i Stilla Havet, just för att i Europa idag finns så stora summor pengar att kamma hem på film - speciellt när det är krig på hemmaplan som är storyn. Hur många gånger alla än har sett det så tröttnar de aldrig.

Link to comment
Share on other sites

Passar på att lägga ut en liten varning till er som eventuellt tänker köpa BluRay-boxen - den svenska textningen är tyvärr det sämsta jag har sett i filmvärlden! För er som kan tänka er att se utan textning är det iofs ok men med text sitter jag och vrider mig i plågor alt. skakar av skratt och undrar om man inte behöver några som helst kvalifikationer för att jobba som översättare...antingen har man använt ett dataprogram eller också är det en student som har drygat ut sin kassa med ett extraknäck! Vet inte om det är samma översättare som gjort jobbet för DVD-utgåvan - har inte sett DVD-versionen.

 

I övrigt är "The Pacific" en myckert sevärd serie och förstår inte riktigt en del negativa inlägg om "klichéfyllt" m.m. Se serien, den är bra!

/G.L.

Link to comment
Share on other sites

Passar på att lägga ut en liten varning till er som eventuellt tänker köpa BluRay-boxen - den svenska textningen är tyvärr det sämsta jag har sett i filmvärlden! För er som kan tänka er att se utan textning är det iofs ok men med text sitter jag och vrider mig i plågor alt. skakar av skratt och undrar om man inte behöver några som helst kvalifikationer för att jobba som översättare...antingen har man använt ett dataprogram eller också är det en student som har drygat ut sin kassa med ett extraknäck! Vet inte om det är samma översättare som gjort jobbet för DVD-utgåvan - har inte sett DVD-versionen.

 

I övrigt är "The Pacific" en myckert sevärd serie och förstår inte riktigt en del negativa inlägg om "klichéfyllt" m.m. Se serien, den är bra!

/G.L.

http://www.dn.se/kultur-noje/oversattarslarv-pa-dvd-film

 

Jag har själv hört ryktet om att översättningen skulle vara plankad från ett hobbyjobb à la Swesubs. Mht hur kvalitén överlag är på de översättningar som bubblar runt på nätet vore jag heligt förbannad om jag hade betalat surt förvärvade stålar för eländet. SVTs översättning är i min mening bättre än vad jag förväntat mig, även om jag bara sett ett fåtal avsnitt.

Link to comment
Share on other sites

Kan du nämna några titlar? "Saving Private Ryan", vad finns det mer? Filmer med amerikansk tonvikt (eftersom Pacific, som vi diskuterar, är amerikansk).

Från toppen av mitt huvud:

 

Kellys hjältar

Den längsta dagen

Patton (kanske lite mer nordafrika, men en bra bit av filmen är ju i Italien)

Hornets nest (kan inte minnas svenska översättningen)

Big red one

Mephis Belle

When Trumpets fade

 

Finns många många många fler och jag är helt övertygad om att filmer som handlar om kriget i europa är betydligt fler till antalet än de som handlar om kriget i stilla havet. Särskillt om man som kriterie ska ha enbart filmer om amerikanare.

Link to comment
Share on other sites

Förra avsnittet när de landsteg på ön Pilivu (någonting) fick mig att vakna till lite så det senaste avsnittet så var jag riktigt vaken.

Jag la då märke till hur mycket man har litat på tekniken och lagt specialeffekter med hjälp av dator, när det krigades som mest så var det i det närmaste 80% digitala explosioner, soldater som träffas av digitala kulor, digitalt skräp om flyger i luften och som ska föreställa jord ifrån detonerande granater motsv.

 

Jag tror att man drabbats lite utav storhetsvansinne och glömmer bort att filmen ska handla om soldaternas bild av kriget men man koncentrerar sig på att få allting så häftigt som möjligt ur ett utifrånperspektiv.

 

Striderna känns inte verkliga, huvudpersonernas agerande i triderna känns inte verkliga (antagligen pgra av Bluescreen), serien känns i sin tur inte riktigt seriös och konstnärligt gjord.

 

Nu försöker jag att inte gämföra serien med BoB så mycket men i det stora hela så känndes BoB mycket mer seriös.

 

Jag tycker att Pacific är skaplig men inte mer, den var bra fram tills i onsdags men tills vidare så är betyget på nedåtgående.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
– Vi har försvarat oss med att det är en kvalitetsserie och att den beskriver stillahavskriget på ett djupt och inträngande sätt men att det också var ett krig med mycket våld. Däremot handlar det inte om underhållningsvåld, säger Kent Wännström, chef på SVT:s programsekretariat.
(min fetstil)

 

Undrar var vi ska hitta ett krig med litet våld...

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

– Vi har försvarat oss med att det är en kvalitetsserie och att den beskriver stillahavskriget på ett djupt och inträngande sätt men att det också var ett krig med mycket våld. Däremot handlar det inte om underhållningsvåld, säger Kent Wännström, chef på SVT:s programsekretariat.
(min fetstil)

 

Undrar var vi ska hitta ett krig med litet våld...

 

//Ormtunga

Isländska fiskekriget?

Link to comment
Share on other sites

– Vi har försvarat oss med att det är en kvalitetsserie och att den beskriver stillahavskriget på ett djupt och inträngande sätt men att det också var ett krig med mycket våld. Däremot handlar det inte om underhållningsvåld, säger Kent Wännström, chef på SVT:s programsekretariat.
(min fetstil)

 

Undrar var vi ska hitta ett krig med litet våld...

 

//Ormtunga

Isländska fiskekriget?

 

Verkar ganska våldsamt det också... Eller så är det bara jag som tycker att djupa vatten är läskigare än granatsplitter.

 

// Ormtunga, antagligen världens sämsta flottist (eller bästa, om ambitionen att hålla sig ute ur vattnet är något bra)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...