Jump to content

TV-serien The Pacific

Recommended Posts

• Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är jag den enda som får, "bara för att det är Stilla havet och jungel så måste vi bli poetiska eftersom de var det i Den tunna röda linjen"-vibbar?

Men jag är beredd att ge den the benefit of the doubt. :banghead:

Edited by LeadHead

http://www.youtube.com/watch?v=a9UTGhNzJb4...feature=channel

Tycker det verkar väldigt lovande. Jag tcyker dessutom att Stilla havet-kampanjen passar för en mer filosofisk touch på krigsskildringen(om det nu är den vägen Hanks/Speilberg tänker vandra) på grund av dess karaktär, som ju skilde sig ganska rejält från Europas slagfält.

Tycker det verkar lustigt att skildra striderna i stilla havs området så poetiskt och fint när man av dåtida dokumentära filmklipp får bilden av ett för soldaterna mer personligt och blodigt krig än det som fördes i europa... Det var ju stor skillnad på de olika fronterna

Pansar krig på östfronten

Gentlemanna kriget i nord afrika

Terrorbombningen av europa följt av ett angrepp som nästan liknar dagens med totalt luftherravälde

Stilla havets strider där man dödade allt motstånd ö för ö, ofta i närstrid och utan pansar

Det kanske är så att det lätt blir ett visst stuk när man filmar i en miljö som 99% av tittarna skulle anse vara ett paradis...

Jag tcyker dessutom att Stilla havet-kampanjen passar för en mer filosofisk touch på krigsskildringen(om det nu är den vägen Hanks/Speilberg tänker vandra) på grund av dess karaktär, som ju skilde sig ganska rejält från Europas slagfält.

Det påståendet är osmakligt tycker jag, ur rent militär synvinkel var ju kriget i Asien minst lika brutalt och förmodligen värre.

Edit: Förtydligande att det var inlägget och inte trailern som var osmaklig.

Edited by Noname

Är jag den enda som får, "bara för att det är Stilla havet och jungel så måste vi bli poetiska eftersom de var det i Den tunna röda linjen"-vibbar?

Men jag är beredd att ge den the benefit of the doubt. :banghead:

Ett pluspoäng till dig för din observation!

Tänkte i liknande banor när jag såg första trailern, upplägget i trailern påminde VÄLDIGT mycket om Terrence Malicks mastodontfilm "Tunna Röda Linjen".

I min bok är det inget dåligt men det kändes ju nästan som en dålig stöld när man hörde karaktärerna prata och den ena var human och snäll och den andra trodde bara på ammunition. Lite väl likt relationen mellan Sean Penn och Jim Chaviezel i TRL

Hur som helst, BoB i Stilla Havet bangar jag inte på.

Jag tcyker dessutom att Stilla havet-kampanjen passar för en mer filosofisk touch på krigsskildringen(om det nu är den vägen Hanks/Speilberg tänker vandra) på grund av dess karaktär, som ju skilde sig ganska rejält från Europas slagfält.

Det påståendet är osmakligt tycker jag, ur rent militär synvinkel var ju kriget i Asien minst lika brutalt och förmodligen värre.

Osmakligt?

Min syn av konflikten/erna i Stilla havet som generellt smutsigare och brutalare konflikter än den/de i Europa gör att jag personligen tycker att just den brutaliteten kan kontrasteras väl om den skildras lite mer poetiskt och filosofiskt. Det kan bidra till en djupare och mer tänkvärd upplevelse, än 12 linjära avsnitt innehållandes svartvit slakt och outtröttliga banzai-anfall.

Jag tycker inte om att bli kallad skällsord som exempelvis osmaklig och skulle du fortsättningsvis kalla mig osmaklig, så vill jag att du isåfall motiverar det ställningstagandet mer utförligt. Det är enklare för mig att möta, och det bidrar dessutom till en nyanserad och aktiv diskussion.

Dessutom tycker jag att det är vanligt hyffs.

Precis som jag ska försöka att vara tydligare i mitt sätt att uttrycka mig i text, för uppenbarligen uppfattade du min syn på Stilla havet-konflikten helt bakvänt.

Osmakligt?

Min syn av konflikten/erna i Stilla havet som generellt smutsigare och brutalare konflikter än den/de i Europa gör att jag personligen tycker att just den brutaliteten kan kontrasteras väl om den skildras lite mer poetiskt och filosofiskt. Det kan bidra till en djupare och mer tänkvärd upplevelse, än 12 linjära avsnitt innehållandes svartvit slakt och outtröttliga banzai-anfall.

Jag tycker inte om att bli kallad skällsord som exempelvis osmaklig och skulle du fortsättningsvis kalla mig osmaklig, så vill jag att du isåfall motiverar det ställningstagandet mer utförligt. Det är enklare för mig att möta, och det bidrar dessutom till en nyanserad och aktiv diskussion.

Dessutom tycker jag att det är vanligt hyffs.

Precis som jag ska försöka att vara tydligare i mitt sätt att uttrycka mig i text, för uppenbarligen uppfattade du min syn på Stilla havet-konflikten helt bakvänt.

Jag förstår inte hur brutaliteten på ett krig kan ha att göra med hur bra det lämpar sig för att skildras ur ett filosofiskt perspektiv och ännu mindre poetiskt. Enligt min mening har det absolut inte med att göra hur många amerikanska eller japanska soldater som dödades/slaktades/skadades på det Sydostasiatiska slagfältet, varje dödsoffer är en tragedi. Snarare handlar det bara om vilket perspektiv regissören/producenten valt.

Osmakligt kanske var fel ord, jag ändrar mig till fånigt. Dessutom var det inget skällsord utan min bedömning av ditt inlägg och inte dig som person.

• 1 month later...
  • 3 weeks later...

Riktigt bra start måste jag säga nu efter att ha sett första avsnittet

Inte lika segt första avsnitt som Band of Brothers, utan de visar upp karaktärerna och mycket som händer runt omkring. Riktigt bra.

Kommer det slå Band of Brothers? Det får vi se om 9 avsnitt.

• 2 weeks later...

Efter att ha sett de två första avsnitten, så skrattade jag gott åt den mörka humorn i det här inlägget i TankNets tråd om serien:

Years ago, I bought some stuff a Marine of the 3rd MAR Div. had saved from his time during the war. He saved a mimeographed flyer (and a jar of gold teeth) from Guam:

Tonight- Banzai Charge!

Thrills! Chills! Suspense!

See Sake-Crazed Japs Charge at High Port!

See Everybody Shoot Everybody!

See the Cream of the Marine Corps Play With Live Ammo!

Sponsored by:

The Athletic and Morale Officer

Come Along and Bring a Friend!

Don't Miss the Thrilling Spectacle of the Banzai Charge, Starting at 2200 Hours and Lasting All Night!

ADMISSION FREE

http://208.84.116.223/forums/index.php?s=&...st&p=759852

Är själv besviken på serien. Tycker inte att karaktärerna känns engagerande, storyn saknar en röd tråd som drar den framåt och det blir istället klichéer (som comic relief-händelsen med tofflorna) och upprepningar (som nattanfallen), och som några anmärkte i nämnda tråd på TankNet:

"Plus dirty dungarees and a cheerful sense of spirit that make even chronic diarrhea and vomiting fun. Characters fail to convey a sense of miserable surroundings (apart from when aforementioned undeveloped characters get shot). Apprehension is totally absent in this stoic bunch of male models. So far, doesn't come even close to what can be accomplished in print. If episode 3 isn't more of the same, I'm leaving the theatre."

"I'm not a combat vet, but I agree that even in my most miserable peacetime training experiences, there was a fatigue and stress in everyone that these guys just don't exhibit. Yeah we cracked jokes, but overlaying the levity was a general mood of anxiety/misery they just don't have. It's a camping trip with live ammo."

Det är synd, för det finns en bra historisk grund att bygga på, det verkar ha funnits gott om tid att förbereda serien, och man verkar även ha haft en bra budget. Som det känns nu, så sätter jag mig hellre och ser om;

http://www.imdb.com/title/tt0187035/

http://www.imdb.com/title/tt0038175/

http://www.imdb.com/title/tt0037468/

som alla finns att ladda ned gratis från nätet, än ser det tredje avsnittet.

Efter att ha sett andra avsnittet så måste jag säga att den inte lever upp till BoB-standard. Allt känns lite för tillrättalagt jämfört med BoB där allt kändes skitigare och råare och att vem som helst i Easy kunde stryka med när som helst. Synd.

Canal+ börjar sända "Pacific" den 4/4. Måtte den gå i HD också....

Kan ju inte vara en slump att den har sverigepremiär på min 18-årsdag. Kan inte vara en slump. Ännu en anledning att se fram emot den dagen! :navy:

Tycker det är en extremt bra miniserie (ja jag har laddat ner de 3 första avsnitten). Vet inte riktigt än om den kommer hålla Band Of Brothers standard, men enligt mig ser det lovande ut! :clap:

Efter tredje avsnittet ha jag gett upp på den här serien. Den lever verkligen inte upp till BoB standard. Jag känner ingenting för karaktärerna och de ser ut som snygga skådisar som släppts ner i djungeln med ett gevär. De ska vara skitiga, trötta, sjuka och utsvultna. De är för tusan i en av de tuffaste miljöerna man kan vara i utan mat men deltagarna i expedition robinson ser mer medtagna ut.

Har bara sett det första avsnittet, iom. att jag inte sett Band of Brothers som alla jämför denna serien med så har jag ingen direkt referens punkt. Hur som helst tycker jag att första avsnittet var helt ok, eller jag skulle nog säga att det var bra rent ut sagt. Ska nog börja se BoB parallellt och se hur karaktärsutvecklingen i den kan vara något annorlunda, så kan jag återkomma med kritik om någon vecka.

4:e avsnittet skall avnjutas idag.

Trycker in en spoiler så jag inte pajjar för någon...pratar lite om avsnitt 3...

Hoppas att serien nu tar fart efter det lilla sömnpiller som 3:e avsnittet tyvärr var.

Fast man får ha lite överseende med att det lilla standot i 3:e avsnittet faktiskt var ett stando i verkligheten...

För er som inte vet så kan jag tipsa om att avsnitten går på måndagar på andra sidan den stora pölen....

Edited by borjesson

Pacific lever inte alls upp till BoB standarden. Jämför Guadacanal med Bastonge t.ex. i både fallen ska det ha försegått långvarig artelleri bombning (right?). Kan bara säga att Bastonge gör ett mycket bättre jobb i och visa hur för jävligt det kan vara. Ett bra exempel på hur Pacific inte visar "misären" tillräkligt som A2keltainen sa/citerade.

En annan aspekt är karaktärena vad jag kommer ihåg kändes de betdligt mer välgjorde i Band of Brothers inte minst fanns det en känsla av att de utvecklades.

Sen så känns det svårt att få grepp om hur lång tid som går, nu är jag inte väl insatt i den verkliga historien men efter en snabb koll så har jag läst att Marines sattes in på Guadacanal 7 Augusti och Japanerna lämnade inte Guadacanal för en i Januari, alltså 5 månader. Så som jag förstått de så ska de i TV serien ha varit insatta på Guadacanal i ungefär 5 månader (?). Det känns tyvär som betydligt kortare i serien... Under 5 månader bör karaktärena ha utvecklats och skildrats betydligt mer än de gjorde i de två avsnitten.

Visserligen har Pacific inte haft så många avsnitt än, har sett 1,2,3 än så kanske tidigt att döma. Men nej so far är jag faktiskt rätt besviken... :(

BoB hade dock fördelen att hela kriget (förutom träning) för Easy Co var över på mindre än ett år. Kriget i stilla havet tog längre tid och hade fler slagfält, något som kanske gjorde att serien tvingades 'komprimera' lite innehåll.

Nu har jag även sett "så gjordes pacific serien" avsnittet.

Framtida avsnitt verkar mycket lovande, sen hur handling och allt övrigt flätas ihop är ju en annan sak...

Sen så har man iof en sjukt stor förväntan på denna serie och det skall mycket till för att komma upp eller bräcka BOB.

Jag tror ocksa att bakgrundsmaterialet ar svarare att svetsa ihop i Pacific an i BoB.

BoB baserades pa en bok med samma namn som handlade om just forbandet som skildras i BoB.

Pacific baseras pa tva bocker (Helmet for my Pillow av Robert Leckie, samt With the Old Breed av E.B. Sledge). Det ar alltsa tva separate skildringar av kriget, av tva manniskor som aldrig traffades, och som slogs i olika delar i Stilla Havet.

• 1 month later...

The pacific är en bra serie, men kan inte jämföras med Band of brothers. De är så otroligt olika, mest när man tittar på karaktärerna.

I BoB var vi med dem från träning, de var inte så många och man visste ganska mycket om varje person. Jag kommer fortfarande ihåg namn, vad det var som gjorde personen till personen och vad den tyckte om andra personer från BoB.

I pacific kan jag 1 namn... " sledgehammer " och sedan så finns den en person som ser äcklig ut också.. personerna är inget som fastnar i minnet, de verkar inte ha mycket djup, endast 1 av dem. Men om man inte titta på karaktärernas djup så är det en helt okej serie, jag tror inte det är något jag kommer se om lika mycket som jag sett BoB eller Genration kill.

Trycker in en spoiler så jag inte pajjar för någon...pratar lite om avsnitt 3...

Hoppas att serien nu tar fart efter det lilla sömnpiller som 3:e avsnittet tyvärr var.

Fast man får ha lite överseende med att det lilla standot i 3:e avsnittet faktiskt var ett stando i verkligheten...

För er som inte vet så kan jag tipsa om att avsnitten går på måndagar på andra sidan den stora pölen....

Du menar sondag?

Du menar sondag?

På den här sidan av Atlanten är det dock på Måndag med tanke på tidsskillnaden.