Vildmannen Posted December 15, 2009 Report Share Posted December 15, 2009 Från 17.40 GMT (18.40 svensk tid) ikväll kan man följa det hela på webben. Hoppas Boeing har rejält med bandbredd för jag misstänker att flygnördar, nagelbitande finansiärer och aktieägare världen över kommer att sitta klistrade framför dataskärmen. http://787firstflight.newairplane.com/ffindex.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted December 15, 2009 Report Share Posted December 15, 2009 Kärran taxar nu ut till banan.. Hög tid att börja kolla nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted December 15, 2009 Report Share Posted December 15, 2009 Vilken vacker syn när kärran lyfte!! Särskillt vingarna på 787 ser mkt eliganta ut När tror ni vi får se den första 787an med militär reg? Kärrorna som flög bredvid 787an...var det några gamla jaktkärror från 1950-talet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 15, 2009 Report Share Posted December 15, 2009 Kärrorna som flög bredvid 787an...var det några gamla jaktkärror från 1950-talet? Nope, precis som kommentatorn (och ATC) sade så var det T-33or. Visserligen bygger de på en jaktkärra, men den var från 40-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted December 16, 2009 Author Report Share Posted December 16, 2009 Nu ligger ett klipp ute på Youtube. Tycker att motorerna ser stora ut i förhållande till flygplanet. Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members. SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted December 16, 2009 Report Share Posted December 16, 2009 Vad läskigt det måste vara och vara passagerare och se vingarna lyfta så mycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted December 17, 2009 Report Share Posted December 17, 2009 Frågan är om Dreamliners vingar verkligen kommer "flaxa" lika mycket när kärran är fulltankad inför en långflygning? Är Boeing 787 Dramliner det första större amerikanska trafikflygplan där flygtest certifierings programmet kommer genomföras med en Europeisk motor leverantör? I detta fall Rolls-Royce.. Passagerarfönster rutorna är verkligen MYCKET stora jämfört med med Airbus A330/A340. Kolla in bildlänken nedan så ser ni själva... http://news.cnet.com/2300-11386_3-10002038-18.html?tag=mncol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 17, 2009 Report Share Posted December 17, 2009 Grattis Boeing! Nu ligger ett klipp ute på Youtube.Tycker att motorerna ser stora ut i förhållande till flygplanet. Desto större diameter desto mindre behöver fläkten accelerera luften som passerar genom motorn för att få tillräcklig dragkraft och desto mindre energi slösas bort på att i onödan sätta fart på luft. Tyvärr innebär även större diameter att motorn blir tyngre vilket ger en över gräns för hur stor motorn kan göras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 18, 2009 Report Share Posted December 18, 2009 Tyvärr innebär även större diameter att motorn blir tyngre vilket ger en över gräns för hur stor motorn kan göras. Det utrymme som finns till förfogande mellan vinge och mark är ju också en smula begränsande. Här verkar man ha utnyttjat det till max. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted April 13, 2011 Report Share Posted April 13, 2011 Air Pacific säger upp sin 787 order på åtta plan pga Boeings förseningar och egna finansiella problem. Länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted April 13, 2011 Report Share Posted April 13, 2011 Går det buklanda eller blir det en motorlandning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted April 13, 2011 Report Share Posted April 13, 2011 (edited) Går det buklanda eller blir det en motorlandning? Motorgondolerna tar emot först. Om man sedan lyfter nosen tillräckligt vid landning med infällda ställ kanske bakkroppen tar i först? Om det var det du menade. Se ritning längst ned på denna länk. Hittade ingen stor frontview. Edited April 13, 2011 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted September 26, 2011 Author Report Share Posted September 26, 2011 (edited) Efter 3 års försening har nu den första "skarpa" 787:an levererats till den japanska kunden ANA http://www.ana.co.jp/promotion/b787/en/ http://www.svd.se/naringsliv/boeings-lattviktare-fardig-till-sist_6500566.svd Edit: det ska bli spännande när Norwegian får sina 787 levererade Edited September 26, 2011 by Vildmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted November 8, 2011 Report Share Posted November 8, 2011 ANA får sitt första allvarliga problem med 787. Landningstället fälldes inte ut på ANA:s 787. Det kunde senare fällas ut med ett manuellt backup system. http://www.flightglo...h-as-787-m.html http://news.airwise....1320710182.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted January 11, 2013 Report Share Posted January 11, 2013 Federal Aviation Administration beordrar granskning av 787 efter den senaste tidens problem: On Friday, All Nippon Airways reported a crack in the window on the pilot's side of the cockpit. It caused no problems for the 237 passengers and nine crew on a flight from Tokyo's Haneda airport to Matsuyama, but the return flight was cancelled The same airline said another Dreamliner flight, shuttling between Haneda and the southern Miyazaki prefecture, experienced a delay due to an oil leak from a generator inside an engine On Wednesday, ANA cancelled a 787 flight from Yamaguchi to Tokyo because of a brake problem On Tuesday, Japan Airlines cancelled a Boston to Tokyo flight after about 40 gallons (151 litres) of fuel spilled An electrical fire broke out on board a Japan Airlines Dreamliner on Monday shortly after it landed in Boston, following a flight from Tokyo Last year, a United Airlines flight was forced to make an emergency landing because of an electrical problem In December, Qatar Airways grounded one of its 787 Dreamliners after several manufacturing faults caused electrical problems similar to those that affected the United plane. http://www.bbc.co.uk/news/business-20988117 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted January 19, 2013 Report Share Posted January 19, 2013 (edited) http://www.bbc.co.uk/news/business-21095056 Boeing ställer in leveranserna av 787 tills batteriproblemet är löst. Edited January 19, 2013 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted January 26, 2013 Report Share Posted January 26, 2013 Ser ut att kunna bli dyrt för Boeing: http://news.airwise.com/story/view/1359162021.htmlAt the same time, it will be starved of the cash it was expecting for delivering 787s it is still producing at the current rate of five per month, which could add up to USD$300 million per month, analysts estimate. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted January 26, 2013 Report Share Posted January 26, 2013 Alla flygningar under januari är inställda, känns som att det inte bara var en liten kortis i nån krets som fick batteriet att ge upp. Kan bli ett hårt slag mot Dreamlinern Pr-mässigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lander Posted January 26, 2013 Report Share Posted January 26, 2013 A350 åt folket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted January 26, 2013 Report Share Posted January 26, 2013 Synd, jag hade förhoppningar om en billigare weekend i US of A. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted February 10, 2013 Report Share Posted February 10, 2013 http://news.aviation-safety.net/2013/02/07/ntsb-identifies-origin-of-jal-boeing-787-battery-fire/ Branden i JAL:s 787:a i Boston orsakades av kortis och överhettning i en battericell: After an exhaustive examination of the JAL lithium-ion battery, whichwas comprised of eight individual cells, investigators determined thatthe majority of evidence from the flight data recorder and both thermaland mechanical damage pointed to an initiating event in a single cell.That cell showed multiple signs of short circuiting, leading to athermal runaway condition, which then cascaded to other cells. Charredbattery components indicated that the temperature inside the batterycase exceeded 500° Fahrenheit (260° C). Orsaken är dock ännu okänd men det låter ju inte så stabilt om batteriet spontanantänder. Enl. prognosen så är inte Dreamlinern tillbaka i trafik förrän om en månad. Blir obilligt för Boeing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted February 10, 2013 Report Share Posted February 10, 2013 http://news.aviation-safety.net/2013/02/07/ntsb-identifies-origin-of-jal-boeing-787-battery-fire/ Branden i JAL:s 787:a i Boston orsakades av kortis och överhettning i en battericell: After an exhaustive examination of the JAL lithium-ion battery, which was comprised of eight individual cells, investigators determined that the majority of evidence from the flight data recorder and both thermal and mechanical damage pointed to an initiating event in a single cell. That cell showed multiple signs of short circuiting, leading to a thermal runaway condition, which then cascaded to other cells. Charred battery components indicated that the temperature inside the battery case exceeded 500° Fahrenheit (260° C). Orsaken är dock ännu okänd men det låter ju inte så stabilt om batteriet spontanantänder. Enl. prognosen så är inte Dreamlinern tillbaka i trafik förrän om en månad. Blir obilligt för Boeing. Jag håller på Teslas / SpaceX utspelet att Boeing som dem borde använda mindre celler med bättre separering mellan cellerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted February 10, 2013 Report Share Posted February 10, 2013 Börjar kosta på med allt strul i form av förlorade kunder. Ethiopian Airlines, som varit hårt knutet till Boeing genom både krav på att bistånd ska användas till att köpa Amerikanska produkter och historiskt iom att USA var med och byggde upp verksamheten, har blivit less på strulet med Dreamlinern. De skulle ha fått första planet av 10 redan 2010 och hittills så har man 1 och nuvarande strul stärker ju inte Boeings kort. Ethiopians order på 12st Airbus 350-900 vittnar ju om ett viss missnöje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted February 12, 2013 Report Share Posted February 12, 2013 Intressant artikel: http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_02_04_2013_p22-543292.xml Given the likelihood that two “extremely remote” events have alreadyoccurred early in the operational life of the aircraft—thermal runaway,short-circuits and fire in a Japan Air Lines 787 battery in Boston; andsmoke and fumes in the cabin of an All Nippon Airways 787 in Takamatsu,Japan—questions are emerging as to why the multiple layers of backupprotection may have failed. “The expectation in aviation is to neverexperience a fire onboard an aircraft,” says NTSB Chairman DeborahHersman. “We have to understand why this battery resulted in a fire whenthere were so many protections that were designed into the system.” Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted February 22, 2013 Report Share Posted February 22, 2013 Boeing försöker lösa batteriproblemen med att isolera de olika battericellerna med keramiska plattor för att hindra att eventuell kemiska reaktioner/brand sprider sig. Låter som en nödlösning. http://www.japantoday.com/category/national/view/boeing-proposes-battery-fix-for-787s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted March 12, 2013 Report Share Posted March 12, 2013 Dokument (provisorisk rapport) och bilder från utredningen av batteriet släppt 7 mars av National Transportation Safety Board. http://www.ntsb.gov/investigations/2013/boeing_787/boeing_787.html Branden värre än befarat: http://www.businessinsider.com/the-dreamliner-battery-fire-was-far-more-serious-than-officials-let-on-2013-3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted March 12, 2013 Report Share Posted March 12, 2013 Ser ju inte bra ut. Har nån trafikkärra haft flygförbud så länge som Dreamlinern? All hype som byggts upp kring den är ju borta nu. Den hämtar sig aldrig bland allmänheten. Vore jag nån på Boeing så skulle jag ha bytt batterier illa kvickt och försökt få upp dem i luften och sen jobbat med Litiumbatterierna i lugn och ro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted March 12, 2013 Report Share Posted March 12, 2013 Ser ju inte bra ut. Har nån trafikkärra haft flygförbud så länge som Dreamlinern? All hype som byggts upp kring den är ju borta nu. Den hämtar sig aldrig bland allmänheten. Vore jag nån på Boeing så skulle jag ha bytt batterier illa kvickt och försökt få upp dem i luften och sen jobbat med Litiumbatterierna i lugn och ro. Har läst att 787:an kan bli stående till 3:e kvartalet i år. Byter man batteri till tex Nickel Kadmium skulle de få redesigna batteriutrymmet för detta batteri kräver större utrymme. Massvis med programkod skulle också behöva skrivas om pga av ett nytt laddningssystem skulle krävas som i sin tur skulle kräva att delar av elsystemet får designas om. Detta kräver en ny certifiering. Flygsäkerheten får ju inte kompromissas om oavsett vilken lösning som väljs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted March 12, 2013 Report Share Posted March 12, 2013 Visst är det en hel del bök med att byta batterier men samtidigt så vet du vad du pysslar med (kan man hoppas). Nu ska de halverst i panik förfina Litiumbatterierna så att tekniken fungerar. Båda lösningarna är både dyra och besvärliga men vad gör Boeing om de om nån månad kommer på att de nog inte får till Litiumbatterierna på ett bra tag, ska de då börja konvertera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanGrön Posted March 18, 2013 Report Share Posted March 18, 2013 (edited) Här är Boeings nya batteri för Dreamliner, fortfarande litiumjon men bl.a ny inkapsling och tillverkningsmetod. Boeing har nu presenterat det nya batteriet för sitt plan 787 Dreamliner. Såväl batteriets konstruktion som tillverkningmetod och testprocedur har förändrats. http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3658897.ece Pressmeddelandet från Boeing http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2622 Bilder o.dyl http://www.boeing.com/787-media-resource/ Edited March 18, 2013 by JohanGrön Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.