Jump to content

787 Dreamliner


Vildmannen

Recommended Posts

Från 17.40 GMT (18.40 svensk tid) ikväll kan man följa det hela på webben. Hoppas Boeing har rejält med bandbredd för jag misstänker att flygnördar, nagelbitande finansiärer och aktieägare världen över kommer att sitta klistrade framför dataskärmen. :happy:

 

http://787firstflight.newairplane.com/ffindex.html

Link to comment
Share on other sites

Kärrorna som flög bredvid 787an...var det några gamla jaktkärror från 1950-talet?

Nope, precis som kommentatorn (och ATC) sade så var det T-33or. Visserligen bygger de på en jaktkärra, men den var från 40-talet.

Link to comment
Share on other sites

Nu ligger ett klipp ute på Youtube.

Tycker att motorerna ser stora ut i förhållande till flygplanet.

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om Dreamliners vingar verkligen kommer "flaxa" lika mycket när kärran är fulltankad inför en långflygning?

 

Är Boeing 787 Dramliner det första större amerikanska trafikflygplan där flygtest certifierings programmet kommer genomföras med en Europeisk motor leverantör?

I detta fall Rolls-Royce..

 

Passagerarfönster rutorna är verkligen MYCKET stora jämfört med med Airbus A330/A340.

Kolla in bildlänken nedan så ser ni själva...

 

 

 

 

 

http://news.cnet.com/2300-11386_3-10002038-18.html?tag=mncol

Link to comment
Share on other sites

Grattis Boeing!

 

Nu ligger ett klipp ute på Youtube.

Tycker att motorerna ser stora ut i förhållande till flygplanet.

 

Desto större diameter desto mindre behöver fläkten accelerera luften som passerar genom

motorn för att få tillräcklig dragkraft och desto mindre energi slösas bort på att i onödan

sätta fart på luft.

 

Tyvärr innebär även större diameter att motorn blir tyngre vilket ger en över gräns för

hur stor motorn kan göras.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr innebär även större diameter att motorn blir tyngre vilket ger en över gräns för hur stor motorn kan göras.

Det utrymme som finns till förfogande mellan vinge och mark är ju också en smula begränsande. Här verkar man ha utnyttjat det till max.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Går det buklanda eller blir det en motorlandning?

 

Motorgondolerna tar emot först. Om man sedan lyfter nosen tillräckligt vid landning med infällda ställ kanske bakkroppen tar i först? Om det var det du menade. Se ritning längst ned på denna länk. Hittade ingen stor frontview.

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Efter 3 års försening har nu den första "skarpa" 787:an levererats till den japanska kunden ANA

 

http://www.ana.co.jp/promotion/b787/en/

 

http://www.svd.se/naringsliv/boeings-lattviktare-fardig-till-sist_6500566.svd

 

 

Edit: det ska bli spännande när Norwegian får sina 787 levererade :happy:

Edited by Vildmannen
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Federal Aviation Administration beordrar granskning av 787 efter den senaste tidens problem:

  • On Friday, All Nippon Airways reported a crack in the window on the pilot's side of the cockpit. It caused no problems for the 237 passengers and nine crew on a flight from Tokyo's Haneda airport to Matsuyama, but the return flight was cancelled
  • The same airline said another Dreamliner flight, shuttling between Haneda and the southern Miyazaki prefecture, experienced a delay due to an oil leak from a generator inside an engine
  • On Wednesday, ANA cancelled a 787 flight from Yamaguchi to Tokyo because of a brake problem
  • On Tuesday, Japan Airlines cancelled a Boston to Tokyo flight after about 40 gallons (151 litres) of fuel spilled
  • An electrical fire broke out on board a Japan Airlines Dreamliner on Monday shortly after it landed in Boston, following a flight from Tokyo
  • Last year, a United Airlines flight was forced to make an emergency landing because of an electrical problem
  • In December, Qatar Airways grounded one of its 787 Dreamliners after several manufacturing faults caused electrical problems similar to those that affected the United plane.

http://www.bbc.co.uk/news/business-20988117

Link to comment
Share on other sites

Ser ut att kunna bli dyrt för Boeing:

 

http://news.airwise.com/story/view/1359162021.html

At the same time, it will be starved of the cash it was expecting for delivering 787s it is still producing at the current rate of five per month, which could add up to USD$300 million per month, analysts estimate.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://news.aviation-safety.net/2013/02/07/ntsb-identifies-origin-of-jal-boeing-787-battery-fire/

 

Branden i JAL:s 787:a i Boston orsakades av kortis och överhettning i en battericell:

After an exhaustive examination of the JAL lithium-ion battery, which
was comprised of eight individual cells, investigators determined that
the majority of evidence from the flight data recorder and both thermal
and mechanical damage pointed to an initiating event in a single cell.
That cell showed multiple signs of short circuiting, leading to a
thermal runaway condition, which then cascaded to other cells. Charred
battery components indicated that the temperature inside the battery
case exceeded 500° Fahrenheit (260° C).

Orsaken är dock ännu okänd men det låter ju inte så stabilt om batteriet spontanantänder. Enl. prognosen så är inte Dreamlinern tillbaka i trafik förrän om en månad. Blir obilligt för Boeing.

Link to comment
Share on other sites

http://news.aviation-safety.net/2013/02/07/ntsb-identifies-origin-of-jal-boeing-787-battery-fire/

 

Branden i JAL:s 787:a i Boston orsakades av kortis och överhettning i en battericell:

After an exhaustive examination of the JAL lithium-ion battery, which

was comprised of eight individual cells, investigators determined that

the majority of evidence from the flight data recorder and both thermal

and mechanical damage pointed to an initiating event in a single cell.

That cell showed multiple signs of short circuiting, leading to a

thermal runaway condition, which then cascaded to other cells. Charred

battery components indicated that the temperature inside the battery

case exceeded 500° Fahrenheit (260° C).

Orsaken är dock ännu okänd men det låter ju inte så stabilt om batteriet spontanantänder. Enl. prognosen så är inte Dreamlinern tillbaka i trafik förrän om en månad. Blir obilligt för Boeing.

 

Jag håller på Teslas / SpaceX utspelet att Boeing som dem borde använda mindre celler med bättre separering mellan cellerna.

Link to comment
Share on other sites

Börjar kosta på med allt strul i form av förlorade kunder. Ethiopian Airlines, som varit hårt knutet till Boeing genom både krav på att bistånd ska användas till att köpa Amerikanska produkter och historiskt iom att USA var med och byggde upp verksamheten, har blivit less på strulet med Dreamlinern. De skulle ha fått första planet av 10 redan 2010 och hittills så har man 1 och nuvarande strul stärker ju inte Boeings kort. Ethiopians order på 12st Airbus 350-900 vittnar ju om ett viss missnöje.

Link to comment
Share on other sites

Intressant artikel:

 

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_02_04_2013_p22-543292.xml

 

Given the likelihood that two “extremely remote” events have already
occurred early in the operational life of the aircraft—thermal runaway,
short-circuits and fire in a Japan Air Lines 787 battery in Boston; and
smoke and fumes in the cabin of an All Nippon Airways 787 in Takamatsu,
Japan—questions are emerging as to why the multiple layers of backup
protection may have failed. “The expectation in aviation is to never
experience a fire onboard an aircraft,” says NTSB Chairman Deborah
Hersman. “We have to understand why this battery resulted in a fire when
there were so many protections that were designed into the system.”

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Dokument (provisorisk rapport) och bilder från utredningen av batteriet släppt 7 mars av National Transportation Safety Board.

 

http://www.ntsb.gov/investigations/2013/boeing_787/boeing_787.html

 

Branden värre än befarat: http://www.businessinsider.com/the-dreamliner-battery-fire-was-far-more-serious-than-officials-let-on-2013-3

Link to comment
Share on other sites

Ser ju inte bra ut. Har nån trafikkärra haft flygförbud så länge som Dreamlinern? All hype som byggts upp kring den är ju borta nu. Den hämtar sig aldrig bland allmänheten. Vore jag nån på Boeing så skulle jag ha bytt batterier illa kvickt och försökt få upp dem i luften och sen jobbat med Litiumbatterierna i lugn och ro.

Link to comment
Share on other sites

Ser ju inte bra ut. Har nån trafikkärra haft flygförbud så länge som Dreamlinern? All hype som byggts upp kring den är ju borta nu. Den hämtar sig aldrig bland allmänheten. Vore jag nån på Boeing så skulle jag ha bytt batterier illa kvickt och försökt få upp dem i luften och sen jobbat med Litiumbatterierna i lugn och ro.

Har läst att 787:an kan bli stående till 3:e kvartalet i år. Byter man batteri till tex Nickel Kadmium skulle de få redesigna batteriutrymmet för detta batteri kräver större utrymme.

Massvis med programkod skulle också behöva skrivas om pga av ett nytt laddningssystem skulle krävas som i sin tur skulle kräva att delar av elsystemet får designas om.
Detta kräver en ny certifiering. Flygsäkerheten får ju inte kompromissas om oavsett vilken lösning som väljs.
Link to comment
Share on other sites

Visst är det en hel del bök med att byta batterier men samtidigt så vet du vad du pysslar med (kan man hoppas). Nu ska de halverst i panik förfina Litiumbatterierna så att tekniken fungerar. Båda lösningarna är både dyra och besvärliga men vad gör Boeing om de om nån månad kommer på att de nog inte får till Litiumbatterierna på ett bra tag, ska de då börja konvertera?

Link to comment
Share on other sites

Här är Boeings nya batteri för Dreamliner, fortfarande litiumjon men bl.a ny inkapsling och tillverkningsmetod.

 

 

Boeing har nu presenterat det nya batteriet för sitt plan 787 Dreamliner. Såväl batteriets konstruktion som tillverkningmetod och testprocedur har förändrats.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3658897.ece

 

nyttbatteri.jpg

 

Pressmeddelandet från Boeing

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2622

 

Bilder o.dyl

http://www.boeing.com/787-media-resource/

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...