Jump to content
Sign in to follow this  
Vildmannen

Boeing visar upp sin nya 747-8 Jumbo

Recommended Posts

http://www.airlinere...g/boeing-747-8/

 

Men vad skådar mitt norra öga, kärran har inga winglets. Dom trodde jag var standard på nya flygplan? :huh:

http://www.airlinere...7478outside.jpg

 

Även 787 saknar traditionella winglets, ett förbaskat snyggt vingslut dock må jag säga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.airlinereporter.com/tag/boeing-747-8/

 

Men vad skådar mitt norra öga, kärran har inga winglets. Dom trodde jag var standard på nya flygplan? :huh:

http://www.airlinereporter.com/wp-content/uploads/2011/02/7478outside.jpg

 

Vågade mig inte på att översätta "raked wingtips" som 747-8 har till svenska, men så här står det på Wikipedia:

 

Raked wingtips are a feature on some Boeing airliners, where the tip of the wing has a higher degree of sweep than the rest of the wing. The stated purpose of this additional feature is to improve fuel efficiency and climb performance, and to shorten takeoff field length. It does this in much the same way that winglets do, by increasing the effective aspect ratio of the wing and interrupting harmful wingtip vortices. This decreases the amount of lift-induced drag experienced by the aircraft. In testing by Boeing and NASA, raked wingtips have been shown to reduce drag by as much as 5.5%, as opposed to improvements of 3.5% to 4.5% from conventional winglets.

 

Raked wingtips finns eller planeras till:

 

Boeing P-8 Poseidon, 747-8 Freighter, 747-8 Intercontinental, 767-400ER, 777-200LR, 777-300ER, 777 Freighter, 787-8 och 787-9.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den aerodynamikintresserade kan även notera de "taggiga" avsluten på motorkåporna. Det är också en ny "standard feature" på passagerarflygplan, som tydligen ska reducera ljudnivån.

 

Jag läste en artikel om detta för ett tag sedan, och med tanke på bilderna och diskussionen ovan kanske det kan vara av intresse, så jag letade fram den åt er:

http://www.aeronautics.nasa.gov/te05_flying_quiet_skies.htm

 

Enjoy.

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boeing 747-8 kommer förvalta titeln Queen of the sky galant de komnande 25-40 åren!!

Den kommer se grym ut i Lufthansas målning!

 

Bygger SAAB lr Volvo Aero några delar till 747-8 lr dess motorer?

Bägge är leverantörer till 787...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jungfruflygningen för 747-8I skedde idag 20 Mars kl 9:59 Pacific time.

Det är början på ett 600 timmar långt flygtestprogram. Första flygningen

beräknas pågå i 3-5 timmar.

 

Läs mer här:

 

 

Med kommentarer:

 

http://www.youtube.com/watch?v=11IWu5o_oUY

Edited by vikingman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spekulationer om framtiden för Boeing 747:

 

Does the Boeing 747 Have a Future?

 

http://www.airlinereporter.com/2013/08/does-the-boeing-747-have-a-future/

 

Lufthansa CEO comments raise new doubts about future of Boeing 747

 

http://www.bizjournals.com/seattle/news/2013/06/03/lufthansa-ceo-comments-raise-new.html

 

Boeing 747 On Deathwatch: How Boeing’s New 777X Will Kill Its Jumbo Jet Predecessor

 

http://www.ibtimes.com/boeing-747-deathwatch-how-boeings-new-777x-will-kill-its-jumbo-jet-predecessor-once-queen-skies

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Vildmannen
      Från 17.40 GMT (18.40 svensk tid) ikväll kan man följa det hela på webben. Hoppas Boeing har rejält med bandbredd för jag misstänker att flygnördar, nagelbitande finansiärer och aktieägare världen över kommer att sitta klistrade framför dataskärmen.
       
      http://787firstflight.newairplane.com/ffindex.html
    • By vikingman
      Boeing leverar första KC-46 lufttankningsplanet den 10 januari 2019. 
       
      Men det verkar ta många år att lösa tekniska problem med planet. 
      Till skillnad mot tidigare lufttankningsplan så ligger inte boomoperatören på magen
      när denne styr lufttankningsbommen utan boomoperatören befinner sig i främre delen
      av KC:46:an och ser planet som skall tankas genom kameror. Detta fungerar tydligen inte 
      tillfredsställande.
       
      Det krävs också för stor kraft för vissa av de tankande planen för att ansluta sig till bommen.
       
      Läs mer på länken:
       
      https://www.defensenews.com/breaking-news/2019/01/10/boeing-delivers-first-kc-46-but-fixes-to-technical-problems-still-years-away/
       
       
    • By LRRP
      Boeing har premiärvisat sina laserkanon bärande 747-400. Efter två och ett halvt års byggande skall den nu Lduglighets testas och sedan flygas till Edwards för installation av  Megawatt lasern.
      Skott kommer skrpt mot minuteman 2004, kanske:

    • By Pal
      Boeing och SAAB skall tillsammans utveckla ett nytt skolflygplan med syftet att vinna amerikanska flygvapnets upphandling på nya skolflygplan.
      Så ryktena om Gripen som skolflygplan kanske hade viss substans. I den pressrelease som nu finns dock så säger saab nytt flygplan. Kanske nån dammar av B3LA projektet och tittar på det med moderna ögon. Skall bli intressant att se konceptet. Undrar hur lång tid det dröjer innan man får veta nåt om hur dom tänkt flygplanet skall se ut.
       
       
      http://www.saabgroup.com/en/About-Saab/Newsroom/Press-releases--News/2013---12/Boeing-and-Saab-Sign-Joint-Development-Agreement-on-T-X-Family-of-Systems-Training-Competition/
       
       
      T-X Programmet
      http://en.wikipedia.org/wiki/T-X_program
×
×
  • Create New...