Jump to content

Sovsäck

Recommended Posts

Guest Dedicated
Posted (edited)

Har börjat inse att min säkert 28 år gamla sovsäck inhandlad under min tid som miniorscout faktiskt börjat falla för ålderstrecket. Brun utsida med insida i orange. MYCKET snygg och fältmässig.....

Bra, billig och lämplig sovsäck att användas under "normala" Hv-Insatsplutonsövningar?

Förslag, någon?

/Fyhr

Edited by Fyhr
Posted

På Stadium finns sovsäckkar av deras eget märke Everest. Har själv en sådan som är fodrad med Thinsulate, kan verkligen rekommenderas! Både kvalité och prestanda är bra.

Givetvis finns den i grönt B)

Posted

köpte en gamal brittisk på överskottslagret för 200. funkar bra till HV. funkar mindre bra om du är längre än 1.73...

Posted

Köpte en ny sovsäck till tjejen på Intersport hade komfort temp på 0 och extrem på -5 (om jag inte minns fel) och en vikt på 800g. Priset var helt överkomligt 850:-

Dock så har den inte testats än, men enligt folk på Utsidan ska det vara en riktig kanonsäck =)

Posted

Slår också ett slag för everest. köpte en på stadium för 350 spänn. frös aldrig i den. använde den dock inte i någon extrem kyla, men -10, -15 i knäppetält var inga problem.

Posted

Har du en gammal sovsäck som inte klarar kylan så bra, så kan du alltid köpa ett sovsäcköverdrag eller ett sovsäckslakan i fleece, så klarar sovsäcken ytterligare några minus.

Posted
Har du en gammal sovsäck som inte klarar kylan så bra, så kan du alltid köpa ett sovsäcköverdrag eller ett sovsäckslakan i fleece, så klarar sovsäcken ytterligare några minus.

Inte överdrag, man har dom innuti sovsäcken så som jag förstått det.....

Posted

Inte överdrag, man har dom innuti sovsäcken så som jag förstått det.....

Utanpå säcken kan man ha ett sovsäcksöverdrag som skyddar mot väta och smuts samt kan ökar tempaeraturen i säcken.

Ett exempel: http://www.recon.se/Sovsackar/grevling.htm

Ett sovsäckslakan har man inne i säcken, finns i olika material bl.a. siden och bomull vilket gör att man slipper tvätta hela säcken utan bara behöver tvätta lakanen. Ett sovsäckslakan höjer temperaturen avsevärt och kan även fungera som sovsäck varma sommarnätter

Ett exempel: http://www.recon.se/Sovsackar/sovsackslakan.htm

Posted (edited)

Varför inte bara lägga i ett påslakan i sovsäcken, billigt, tar ingen plats och värmer rätt bra.

Brukar jag göra när sommarsäcken är för kall och vinter säcken för varm.

Annars är en Caravan Voyager Lyx helt ok 395:-.. komfortabel ner till -5 utan kläder på sig vill säga. Har den själv, bra som allround säck.

Edited by Gripen
Posted (edited)

SOVSÄCK!!!!?? Vad är det för jävla lyx!!! Sånt har jag då aldrig haft i fält. Långkalsonger på M90 byxor av och ovanpå, vapenrock över kroppen och skyddsvästen som kudde! Värmerocken går också bra att använda då det är kallare.. Sovsäck :D Sover man i vindskydd är det kuk i rövställning som gäller för hela gruppen! Det är bara mysigt och stärker sammanhållningen :):((:((:D

Edited by Hideous
Guest Lt. payne
Posted (edited)

Köpte en av kungens begagnade på överskottslagret här för några år sen.

130 spänn var ett bra pris.Nackdelen är att den är tung som bly jämfört med civila säckar.

Jag har ett överdrag från engelska armén ,olivgrönt till färgen med en stor påse vid huvudändan där man kan stoppa i kängor och dylikt.Passar perfekt ihop!

Jo,jag vet..

Överdraget är inte M-numrerat. :D

Edited by Lt. payne
Guest Fågel Fenix
Posted
köpte en gamal brittisk på överskottslagret för 200. funkar bra till HV. funkar mindre bra om du är längre än 1.73...

Har nog en likadan. Min är från 1973! ;)

Dock är den ganska kort då jag är 1.89 lång. Så axlarna fryser tyvärr....

Bra med skydd för vätan!

Posted

Har nog en likadan. Min är från 1973! ;)

Dock är den ganska kort då jag är 1.89 lång. Så axlarna fryser tyvärr....

Bra med skydd för vätan!

min är från 1978! :D Jag hittade också en Liner (innersäck) för 15 spänn så den är komplett. Jag är 1.72 så för mej passar den fint.

Posted (edited)
Jag har en från Intersport kosta 600 as nöjd sovit i vindskydd med den när det var -7 ute och jag vakna bara en gång :D

och tur var väl det... :D Att förvandlas till en sovande Törnrosa låter inte allt för kul...

Sorry OT:en

Edited by ARN