Jump to content

Modern Warfare 2

Stefan F

Recommended Posts

Drog igenom SP-delen i helgen. Mycket välgjord singelplayer med ett genpmhående högt och jämt tempo. En mycket påhittig story som trots allt lider av vissa logiska luckor.

Ett helt klart kul spel som definitivt kommer köras igen och lär bli en hit på framtida lan-parties.

SPOILER i "svarta rutan"

Kärnvapendetonationen över DC var ju för att jämna ut oddsen till Rangers fördel. Man fick intrycket av att Ryssarna hade mer eller mindre totalt luftherravälde över DC, med allt vad det innebär för infanteriet på marken.

• Replies 122
  • Created
  • Last Reply
[allmän spoilervarning]

@Erik_G

Men den där atombomben exploderar väl ute i rymden och inte på marken? I alla fall uppfattade jag det som det, och det var därför effekten för de nere på marken bara blev trasiga sikten och flygetyg som trillar ner i huvudet.

De andra hålen i storyn vågar jag inte säga något om, för där är jag minst lika frågande..

Det ser ju ut som en mark, eller i alla fall nära markbrisad på animationen.. men det spelar ju ingen större roll.. explosionen ser ju ut att ske en bra bit bort.. med tanke på att ISS omloppsbana ligger på mellan 250km - 450km över marken och att man ser explosionen en halv kontinent bort borde avståndet vara sådant att stationen inte bör ha tagit någon fysisk skada. Särskilt inte med tanke på att tryckvågor tenderar att fortplanta sig dåligt i vacuum, som ju i stort sett råder i den delen av atmosfären där rymdstationen bor.

Har nu klarat spelet på Veteran (och jag har screenshot men inte orkat hitta nått ställe att lägga upp det på). Det var tufft, man dör väldigt enkelt och väldigt mycket men det var roligare än regular efter som man var tvungen att åla dessto mer (jag gillar att åla, det påminner om när man i sin ungdom skulle hem från krogen).

Storyn, bitvis cool, men som sagt, jag förstår inte alls varför han förråde sina egna. Det fanns ju ingen motivation till det?

Själva kärnvapenexplosionen tillförde ju inte heller något alls till storyn.

Säger bara en sak.. get a life :worthy:

/E

Har nu klarat spelet på Veteran (och jag har screenshot men inte orkat hitta nått ställe att lägga upp det på). Det var tufft, man dör väldigt enkelt och väldigt mycket men det var roligare än regular efter som man var tvungen att åla dessto mer (jag gillar att åla, det påminner om när man i sin ungdom skulle hem från krogen).

Storyn, bitvis cool, men som sagt, jag förstår inte alls varför han förråde sina egna. Det fanns ju ingen motivation till det?

Själva kärnvapenexplosionen tillförde ju inte heller något alls till storyn.

Säger bara en sak.. get a life :worthy:

/E

hehehe I will, men det tog faktiskt inte så mycket längre tid på Veteran, var uppe i 5:47 på regular och hade väl 14:xx nu efter veteran, vilket innebär en ca 8h, fick ju köra om mycket med tanke på att jag dog en del :P

Det är faktiskt en riktigt bra fråga, vad vinner han på det?

Inte ett jakla dugg, som jag forstar det. Sen har han tydligen nagon form av gomstalle i Afghanistan, och som vi alla vet sa brukar ju trestjarniga generaler fa ett alldeles eget gomstalle, fullproppat med nagon form av legoknektar.....

Som sagt - en riktigt kass story, som drar ner helhetsintrycket av spelet.

jo men hallå, extrem spoiler varning

han förklarar ju i slutet att han förlorade 30 000 man i en handvändning och att hela världen bara kollade på, och nu skulle de inte finnas någon brist på patrioter och frivilliga

eh... inte för att jag förstår hur det skulle motivera att han dödade/försökte döda hela gruppen 141, för de visste ju inte mer än någon annan

sen kan man ju undra, kom han på det här efter att makarov börjat med sitt, eller före, och vad hade makarov med det hela och göra?

jo men hallå, extrem spoiler varning

sen kan man ju undra, kom han på det här efter att makarov börjat med sitt, eller före, och vad hade makarov med det hela och göra?

Eller så var Makarov "skapad" eller i alla fall utan att veta om det, stödd av Gen. Sheperd, som egentligen bara vill ha lite mer krig.

Men det förklarar ju inte varför TF141 måste "försvinna".. Jag menar, det fanns ju några tusen legoknektar till som visste precis lika lite.

Nä, man ska nog inte analysera handligen allt för djupt utan bara konstatera att spelet bjuder på en del fräcka actionscener och "specialeffekter" som i alla fall jag inte upplevt i många andra spel.

Den sista fightingscenen var ju väldigt cinematisk, komplett med slagsmål om vapen, en ansträngande krypning efter en portslängd revolver, och slutligen en sista, ansträngande knivstöt. Lite för scriptat dock tycker jag..hade varit kul om man hade haft lite mer handlingsfrihet.

/E som tycker tråden börjar likna ett publicerat CIA-dokument..

Eller så var Makarov "skapad" eller i alla fall utan att veta om det, stödd av Gen. Sheperd, som egentligen bara vill ha lite mer krig.

Men det förklarar ju inte varför TF141 måste "försvinna".. Jag menar, det fanns ju några tusen legoknektar till som visste precis lika lite.

Ja man kan ju anta att pvt. Allen skickades undercover till Makarov för att just Makarov skulle kunna använda honom i attentatet mot flygplatsen så att amerikanarna skulle få skulden. Men det förklarar heller inte varför Makarov och Shepherd hade sin egna privata fight på flygplanskyrkogården, med sina egna privata små arméer. Och vad hände sen med Makarov? Känns som en trea borde komma rätt snart, eller en expansion iaf..

Jag tycker att storyn fram till uppdraget vid stugan känns tillräckligt trovärdig för att passa i ett sånt här spel. Den sista delen av handlingen är dock bara märklig och onödig. Jag hade hellre sett fler uppdrag med Rangers, till exempel den tripp till Moskva de pratar om i slutet.

Jag tycker att storyn fram till uppdraget vid stugan känns tillräckligt trovärdig för att passa i ett sånt här spel. Den sista delen av handlingen är dock bara märklig och onödig. Jag hade hellre sett fler uppdrag med Rangers, till exempel den tripp till Moskva de pratar om i slutet.

MW3 förmodligen?

Nu har t.o.m. jag spelat klart, så vi kanske inte behöver spoila mer?

Jag håller med om att historien blev lite konstig. Det är synd när actiondelen är såpass bra. Nu drar storyn ner helhetsbetyget.

Personligen tycker jag inte det ger någonting att få "sin" person avrättad, som det känns, bara för att visa hur elaka skurkarna är - det har jag redan förstått.

helt ok spel, men inte värt de 699 jag köpte det för.

Finns många buggar, exempelvis kan man inte skjuta genom en bildörr, men utan problem kan man skjuta genom en vägg. Eller att när jag skjuter mot en bilruta går skottet bara genom första rutan. Sen att det är svårt att gömma sig, AI'n har tydligen alltid Infra glajjor hela tiden. Skulle vara roligt om man kunde ställa till med större förstörelse (Som i battlefield bad company) vilket gör allt lite mer realistiskt (105 mm Howitzer vs. litet sketet trähus utan en flisa skadas....)

Ok spel, men får inget toppbetyg från mig.

Som jag begrep det så var det medlemmar av Taskforce 141 man slogs mot i de sista uppdraget i Afghanistan.

Själv längtar jag nu svårt till MW3. Me5 75th Ranger Regiment på väg mot Moskva för att slå tillbaka mot Det Nya Ryssland. I skggorna smygandes som Soap och Price för att rentvå sig själva och en slutgiltlig uppgörelse med Mr. Makarov....kan bli bra :)

Skulle vara roligt om man kunde ställa till med större förstörelse (Som i battlefield bad company) vilket gör allt lite mer realistiskt (105 mm Howitzer vs. litet sketet trähus utan en flisa skadas....)

Inte ens BFBC hade tillräckligt mycket förstörelse för min smak.. det gick ju bara att demolera ett hus så mycket.. efter tillräckligt med förstörelse återstår alltid ett betongskelett. Det hade varit ballt om man hade kunnat bokstavligen jämna hus med marken, gärna med fienden i, som naturligtvis mosas när övervåningen blir källarvåning.. Snacka om att det skulle kännas tillfredställande att köra ett uppdrag i vilket man sitter i en Spectre!

Vi får väl hoppas på BFBC2 då :)

/E

Jag ska ta och spela om hela storyn - och forstar jag det inte battre da, sa blir det nog tyvarr bottenbetyg for det har liret. Spelsekvenserna ar ju naturligtvis fantastiska (och multiplayerlaget fornojer ju alltid). men utan en story som fungerar sa faller det hela lite platt i min bok.

Idag ar spel interaktiva berattelser (lang ifran pong, osv), och da borde spelutvecklarna lagga lite krut, tid, lust, ork pa den delen av spelet. Sarskilt nar det ar en underhallningsprodukt som kostar i runda slangar 60 USD har i USA.

asså jag kan ta och berätta hela storyn för dig... men det gör ju inte saken mer klar... aja här kommer en sammanfattning iaf

General Shepherd sänder in en agent för att infiltrera en ryska ultranationalist vid namn makarovs gäng. Makarov genomför ett attentat på en flygplats och skjuter den amerikanska agenten för att ryska folket ska tro att det var ett dåd utfört av USA. Ryssland svarar genom att genomföra ett överraskningsanfall mot USA och invaderar washington där hårda strider bryter ut. Special Forces enheten kommer underfund med att det finns en person som Makarov hatar mest av allt och för att locka fram honom så försöker de hitta den här personen. Han sitter fängslad i ett gulag i Ryssland, och heter captain Price (från mw1). Price har blivit något sur på ryssarna under sin tid i fängelse och bestämmer sig för att ta över en rysk ubåt utrustad med kärnvapen, han avfyrar missilen över USAs västkust vilket orsakar en EMP våg som slår ut alla fordon och vapensystem.

Inte för att Makarov verkar blivit mer villig att visa sig för att Price blivit fri. Shepherd hittar två olika platser som Makarov kan befinna sig på och Taskforce 141 splittar upp och anfaller båda platserna samtidigt. Huset som ena styrkan anfaller visar sig innehålla någon sorts intressant datorfil som visar att makarov är skyldig till attentatet. Den delen av taskforce 141 som tar filen till Shepherd blir brutalt avrättade av just Shepherd och sedan bränner man kropparna. Den andra delen av Taskforce 141 blir attackerade av Shepherds män men lyckas undkomma.

Soap och Price, de enda överlevande från Taskforce 141 försöker få tag på Shepherd för att döda honom (allt löser sig bara man dödar den skyldige, samma sak med makarova... hallå?) och finner sig mitt i en strid mellan Makarovs män och Shepherds män. Price provocerar Makarov över radio och Makarov ger då Price Shepherds vistelseort. Price och Soap beger sig på ett självmordsuppdrag för att döda Shepherd och får tillslut tag på honom, han lyckas dock övermanna Soap och knivhugger honom, precis innan han ska skjuta honom berättar han att han numera kommer ha en oändlig tillgång på soldater och patrioter. Shepherd blir tillslut dödad och spelet slutar utan att man får veta vad som hände med makarov, vad som hände med soap, vad som hände med USA och Rysslands krig, och varför Shepherd ville döda Taskforce 141.

så det var det....

asså jag kan ta och berätta hela storyn för dig... men det gör ju inte saken mer klar... aja här kommer en sammanfattning iaf

General Shepherd sänder in en agent för att infiltrera en ryska ultranationalist vid namn makarovs gäng. Makarov genomför ett attentat på en flygplats och skjuter den amerikanska agenten för att ryska folket ska tro att det var ett dåd utfört av USA. Ryssland svarar genom att genomföra ett överraskningsanfall mot USA och invaderar washington där hårda strider bryter ut. Special Forces enheten kommer underfund med att det finns en person som Makarov hatar mest av allt och för att locka fram honom så försöker de hitta den här personen. Han sitter fängslad i ett gulag i Ryssland, och heter captain Price (från mw1). Price har blivit något sur på ryssarna under sin tid i fängelse och bestämmer sig för att ta över en rysk ubåt utrustad med kärnvapen, han avfyrar missilen över USAs västkust vilket orsakar en EMP våg som slår ut alla fordon och vapensystem.

Inte för att Makarov verkar blivit mer villig att visa sig för att Price blivit fri. Shepherd hittar två olika platser som Makarov kan befinna sig på och Taskforce 141 splittar upp och anfaller båda platserna samtidigt. Huset som ena styrkan anfaller visar sig innehålla någon sorts intressant datorfil som visar att makarov är skyldig till attentatet. Den delen av taskforce 141 som tar filen till Shepherd blir brutalt avrättade av just Shepherd och sedan bränner man kropparna. Den andra delen av Taskforce 141 blir attackerade av Shepherds män men lyckas undkomma.

Soap och Price, de enda överlevande från Taskforce 141 försöker få tag på Shepherd för att döda honom (allt löser sig bara man dödar den skyldige, samma sak med makarova... hallå?) och finner sig mitt i en strid mellan Makarovs män och Shepherds män. Price provocerar Makarov över radio och Makarov ger då Price Shepherds vistelseort. Price och Soap beger sig på ett självmordsuppdrag för att döda Shepherd och får tillslut tag på honom, han lyckas dock övermanna Soap och knivhugger honom, precis innan han ska skjuta honom berättar han att han numera kommer ha en oändlig tillgång på soldater och patrioter. Shepherd blir tillslut dödad och spelet slutar utan att man får veta vad som hände med makarov, vad som hände med soap, vad som hände med USA och Rysslands krig, och varför Shepherd ville döda Taskforce 141.

så det var det....

Ja, men...det ar ju "special olympics" klass pa den storyn. Da fattade jag ju forsta gangen. Och maste dra slutsatsen att storyn ar riktigt IG.... :)

Ja, men...det ar ju "special olympics" klass pa den storyn. Da fattade jag ju forsta gangen. Och maste dra slutsatsen att storyn ar riktigt IG.... :)

Tja, vad sägs om:

En princessa hålls fången i ett slott, en italiensk rörmokare kommer till undsättning. På vägen dit måste dock rörmokaren frenetiskt samla ringar och svampar?!

eller:

Du är den enda överlevande av en marinkårsstyrka som har skickats till Phobos för att förgöra demoner, zombies och annat roligt, som släppts lös för att man av någon outgrundlig anledning gjort ockulta experiment. Av någon konstig anledning ligger det olika vapen och plåsterkartonger utspridda här och var. Du kan till och med hitta en motorsåg.

eller:

Du är en pillerberoende boll som befinner dig i en labyrint. Ditt mål är att knapra så många piller du kan, men se upp, det finns spöken i labyrinten, och de kan döda dig!

eller:

En arabisk diktator fick slut på pengar efter att ha krigat med ett grannland. Därför invaderar han ett annat land i hopp om att kunna roffa åt sig en oljekälla eller två samt bli av med en rätt saftig skuld. Det lilla landet som invaderas har dock mäktiga vänner, som hjälper till att kasta ut diktatorn. Din farsa är en av de mäktiga kompisarna. Diktatorn fortsätter dock att vara kvar vid makten och håller på att reta din farsa hela tiden. Nu har tiden kommit för dig att göra något åt saken.

Ok, det sista var handlingen i en B-film, inte i ett dataspel.. :D

Min poäng är att det egentligen inte är handlingen som är viktigast i CoD. Vill ni se en intelligent film ska ni söka er någon helt annan stans.. möjligen till District 9, som har allt en klassisk scifi-rulle ska ha. Den är dock kanske för ytlig för er djupingar ;-)

Call of Duty är som en porrfilm.. handlingen är bara en ursäkt för att man ska få knu.. skjuta mycket.. Att det blir krystat är tyvärr en bieffekt. Visst, de hade, med förmodligen ganska enkla medel, kunnat göra storyn mer lättfattlig och logisk. Men let´s face it. Som soldat måste du kriga dig fram från A till B oavsett om du fattar anledningen eller ej.

För min del handlar CoD MW2 mer om action och framför allt onlineaction, så för mig är spelet inte värdelöst bara för att storyn är kass. Jag menar.. "storyn" är ju bara de små mellansekvenserna.. resten, som t.ex möjligheten att skjuta minigun från helikopter, anfalla en oljeborrplattform från en ubåt, rejsa med snöskoter, slåss i brasilianska kåkstäder, ducka för nedfallande helikoptrar och döda ryssar på 1600 Pennsylvania Avenue är ju inte värdelöst, eller?

Det finns ju dessutom tyvärr gott om dataspel där storyn kunde varit bättre, där det känns som att spelet storymässigt är lite av ett tillfälle som gått förlorat.

Ett exempel som jag tänker på är storyn bakom spelet Killzone och Killzone 2. Man kan på spelutvecklarens hemsida läsa om bakgrunden till konflikten mellan Helghast och mänskligheten, vilket gör att man inser att det inte finns ett klart rätt eller fel.. Helghast är inte onda typer, de har bara blivit elakt behandlade genom historien. Detta får man dock ingen som helst indikation på i spelet. Alla snubbar med lysande gula ögon skall dö, punkt slut! Det hade varit kul om spelet hade haft ett upplägg som får spelaren att fundera på om invasionen han är delaktig i verkligen är så rättfärdig som ledarna vill få spelaren att tro i början.

/E

Min poäng är att det egentligen inte är handlingen som är viktigast i CoD. Vill ni se en intelligent film ska ni söka er någon helt annan stans.. möjligen till District 9, som har allt en klassisk scifi-rulle ska ha. Den är dock kanske för ytlig för er djupingar :)

Call of Duty är som en porrfilm.. handlingen är bara en ursäkt för att man ska få knu.. skjuta mycket.. Att det blir krystat är tyvärr en bieffekt. Visst, de hade, med förmodligen ganska enkla medel, kunnat göra storyn mer lättfattlig och logisk. Men let´s face it. Som soldat måste du kriga dig fram från A till B oavsett om du fattar anledningen eller ej.

För min del handlar CoD MW2 mer om action och framför allt onlineaction, så för mig är spelet inte värdelöst bara för att storyn är kass. Jag menar.. "storyn" är ju bara de små mellansekvenserna.. resten, som t.ex möjligheten att skjuta minigun från helikopter, anfalla en oljeborrplattform från en ubåt, rejsa med snöskoter, slåss i brasilianska kåkstäder, ducka för nedfallande helikoptrar och döda ryssar på 1600 Pennsylvania Avenue är ju inte värdelöst, eller?

Det finns ju dessutom tyvärr gott om dataspel där storyn kunde varit bättre, där det känns som att spelet storymässigt är lite av ett tillfälle som gått förlorat.

Dar haller jag inte med - storyn ar viktig for helhetsintrycket, och MW1 hade en riktigt gedigen historia som bidrog med mycket.

fler och fler datorspel lagger stor vikt vid storyn - Assassins Creed, Mass Effect, Knights of the Old Republic, osv....

Jag tycker storyn är viktig för att hålla liv i singelplayerdelen, jag vill ha en anledning till varför jag ska spränga de här badguysen eller goodguysen, och jag tycker det blir roligare av att få en liten handling mellan uppdragen. Tänk bara på hur kul man hade det med mellansekvenserna i Red alert (ettan alltså) och hur sålda alla blev på bakgrundshistorien i typ samtliga blizzards spel, Starcraft, Warcraft och Diablo.

Men samtidigt, enda anledningen till varför jag spelar singelplayer är för att lära mig hur spelet fungerar i multiplayer OM inte storyn är så bra att jag vill veta vad som händer och hur det slutar.

fler och fler datorspel lagger stor vikt vid storyn - Assassins Creed, Mass Effect, Knights of the Old Republic, osv....

Fler och fler datorspel lägger FÖR STOR vikt vid storyn och missar iställer på spelbarheten. Call of Duty 5 är ett bra exempel på ett spel som jag tycker är sämre än CoD 6 på just spelbarhet.

Storyn är ju ljusår bättre än CoD6, men jag tycker spelet var något obalanserat i MP-läget. Hundarna man fick istället för attackhelikoptern var ju betydligt dödligare. Vissa spelare som uppnått ett killstreak på 7 som krävs för hundar kunde ju på folkrika servrar hålla på att släppa ut hundar hela tiden eftersom hundarna snart hade bitit ihjäl 7 pers.

Spel är inte film. Spel är betydligt mer. I spelgenren finns det ju plats för spel som närmast är interaktiva filmer, men det finns också plats för spel med tunn och krystad story som ursäkt för att man ska få anstränga sig lite.

Ta t.ex Tetris, vad har tetris för story? Eller PacMan? Eller Streetfighter? CoD-serien har ju alltid handlat om en arkadaktig action parat med ett suveränt flerspelarläge. Jag tycker att jämfört med tidigare CoD så håller 6an vad den lovar. Vill man ha en seriös milsim så finns det ju andra alternativ, som t.ex Op Dragon Rising.

/E

Nä nu sablar! Street Fighter har en enormt djup och krävande story. Den som säger något annat kommer få en fet roundhouse på truten! ;-)

Ingen spelserie som framavlar en film med både JCVD och Kylie kan vara något annat än genial. :)

Ta t.ex Tetris, vad har tetris för story? Eller PacMan? Eller Streetfighter? CoD-serien har ju alltid handlat om en arkadaktig action parat med ett suveränt flerspelarläge. Jag tycker att jämfört med tidigare CoD så håller 6an vad den lovar. Vill man ha en seriös milsim så finns det ju andra alternativ, som t.ex Op Dragon Rising.

/E

Nu jamfor du applen och apelsiner. Tetris och PacMan ar fran en annan generation, och utgav sig aldrig for att vara storydrivet. MW2, daremot, ar varldens dyraste spel, med en reklambudget for flera hundra miljoner USD. Den utger sig ocksa for att fortsatta storyn fran MW1.....

Erik syftar väl mest på att ett spel fortfarande kan vara ett underhållande spel, även fast det inte nödvändigtvis har en bra story, eller ens en story.

Jag tex tycker väldigt mycket om Company of Heroes, något som i princip helt saknar story, men som extremt underhållande i mitt tycke (hallå du kan liksom bygga en königstiger typ, ba!).

Jag förstår och håller med. Men när jag köpte MW2, så hade jag faktiskt förhoppningen att storyn skulle vara (mycket?) bättre än i MW1.

Om man t.ex. tittar på Battlefield så fanns ju ingen story, utan bara singelspelar-träningsläge. Om man däremot, som VMI2002, marknadsför det med även en story i singelspelarläge, så förväntar jag mig bättre berättelse.

NU har dom ju inte lagt alltför mycket krut på storyn eftersom det blev ett så stort MP spel i MW1

Duger fint för mig , tycker att alla som spelar det på PS3 kan skriva ut sina alias så vi kan spela på samma server någongång hade varit riktigt kul ;-)

Jag börjar :camo:

monstertobbe

Det e bara och adda mig , hoppas vi ses där ute!

Jag väntar tills MW3 kommer ut, det verkar vara mycket mer realistiskt.

Video med previews MW3

Det är svårt och se om du är ironisk över nätet, men den där videon är producerad av en humor hemsida. :rockon:

Bad Company 2 kommer ut våran 10 för den som inte gillar MW2.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_onion

Jag väntar tills MW3 kommer ut, det verkar vara mycket mer realistiskt.

Video med previews MW3

Det är svårt och se om du är ironisk över nätet, men den där videon är producerad av en humor hemsida. :angry:

...

No shit Sherlock... :angry: Skulle väl lagt till en smiley, men jag tror ingen missar skämtet i videon. Dock hade det varit kul med lite bonusbanor med just sådana moment, så kidsen lär sig att allt inte är pang-boom-spräng-spring...

Jag har inte råd med en ny dator/uppdatering, så jag får nöja mig med BF2. MW2 ser verkligen kul ut, men det är inte värt 5000 kr.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...