Jump to content

Modern Warfare 2


Stefan F

Recommended Posts

Skaffade spelet igår. Känns hittills bättre än MW1, som var helt ok om jag minns rätt.

Har inte kört så långt än, men har fått prova "massaker-scenen".

Häftigast hittills är faktiskt en vinterbana.

 

Nån som testat multiplay än?

 

Hittade konstigt nog inget topic om detta spel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Jag har spelat både multiplayer och singleplayer och kan säga att MP inte är lika kul som det var på CoD 4 eftersom man då körde man dedikerade servrar. SP däremot är mycket kul och bjuder på en hel del trevliga överraskningar.

Link to comment
Share on other sites

Har spelat en del singelplayer och måste säga att jag är sjukt besviken!

AI:n är precis lika korkad som tidigare, särskilt friendly AI springer rätt in i döden flera gånger om trots att det redan ligger 5 killar döda på den platsen. Dom har ingen som helst följsamhet i vad man själv tar sig för, stod bakom ett skydd sköt och helt plötsligt tittar den gode "Soap":s huvud upp som gubben i lådan framför min pipa, tydligen hade jag tagit hans plats.

 

Det går inte att klättra upp på vissa hus, hus som är i precis samma höjd som andra hus som man tar sig upp på utan problem.

 

Storyn är väldigt svår att hänga med i, skulle må bra av lite längre cutscenes än dom extremt korta tom clancy replikerna som det är nu.

 

En besvikelse som jag hade hoppats mycket mer på.

Link to comment
Share on other sites

Först vill jag bara påpeka att CoD 5 faktiskt är World at War som kom förra året. Modern Warfare 2 är nr 6 i serien. Faktum var att man från början tänkt droppa titeln Call of Duty helt för MW2, men ändrat sig i "sista sekunden" för att någon någonstans hade analyserat att man kanske inte skulle tjäna lika mycket pengar då eftersom konsumenterna är dumma och vågar inte köpa spelet om det inte står Call of Duty på asken. Nu har spelet i och för sig tagit två år att utveckla, så det lär ju ha kostat en del pengar, pengar man gärna vill vara garanterad att få tillbaka. Å andra sidan tror jag nog nästan att man fått tillbaka dem nu, eftersom de sålde för 2,7 miljarder redan första dagen (7,4 miljoner kopior av spelet är en annan siffra jag hört).

 

Jag kan hålla med skribenterna att efter två års utveckling skulle man kanske ha kunnat förvänta sig lite mer. Jag hade till exempel förväntat mig att spelet skulle fungera fullt ut från början, i synnerhet onlinedelen. Något som ju fungerat hyfsat på CoD 4 och bra på CoD 5. Men fredagens patch verkar ha löst det problemet (jag har behövt patcha spelet 3 ggr redan första veckan!). Kanske ska nämna att jag kör på PS3.

 

Kanske hade det varit bättre med dedikerade servrar, kanske inte. Som det är nu så misstänker jag att det finns en bättre skalbarhet i systemet eftersom Infinity Ward inte behöver tillhandahålla servrar som spelet körs på. Å andra sidan blir man ju beroende av att folk som är värdar sitter uppkopplade på OK linor. Det senare är nog inget större problem i dagsläget.

Däremot tycker jag att systemet i praktiken fungerar "sådär". Jag spelar ihop med några polare, och i bland sitter vi och väntar, och väntar, och väntar på att systemet ska kunna matcha ihop oss med någon server, eller att det ska komma in minst en spelare till så att vi blir tillräckligt många för att köra igång. Man tycker ju att det skulle finnas en och annan av de 7,4 miljoner köparna som också sitter på PS3 och som också vill spela online. Sen har jag upplevt att migreringen inte heller är klockren. En tredje grej jag irriterade mig på i går kväll/natt var att eftersom "min" spellobby slogs ihop med någon annan titt som tätt fick jag spela "Sub base" typ fem gånger och "Wastelands" fyra gånger.. och inget annat. Man tycker det kunde finnas någon funktion som växlar lite mer bland banorna. Varje gång någon ny bana skulle laddas slogs spellobbyn ihop med en annan och det blev "Sub base" igen.. :rolleyes:

Wastelands är en kul bana i och för sig. En gammal bana från CoD 1 som pimpats lite.

 

En förbättring jag tror mig hittat i spelet är att om man laddar om utan att ha tömt magasinet, så görs inte längre någon mantelrörelse. Har för mig att man gjorde det i CoD4. Kan dock minnas fel. Kul att de gjort något under de två åren de jobbat med spelet dock :D

 

För er som gillade CoD4 kan jag ändå inte annat än rekommendera spelet. Det är ju precis som CoD4 fast med extra allt..

 

SpecOps-uppdragen är kul också.. jag gillar särskilt uppdragen där en spelare flyger AC-130 eller MH-60 och en stackare får springa på marken och hoppas att killen i luften rensar upp omgivningen tillräckligt bra.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

En förbättring jag tror mig hittat i spelet är att om man laddar om utan att ha tömt magasinet, så görs inte längre någon mantelrörelse. Har för mig att man gjorde det i CoD4. Kan dock minnas fel.

 

Herrn minns fel ;-)

 

 

Jag har ingen egentlig kommentar om MW2 förutom att jag är besviken på Singleplayer kampanjen, Multiplayer har jag inte provat på. 0:)

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om de verkligen kört över PC-spelarna den här gången.

 

Inga dedikerade servrar, konsolmenyer (och ingen konsol i spelet), lågt maxantal spelare etc etc. Rätt glad att jag inte förbokade. Om ett år eller så när det ligger i reaboxen kanske det är värt ett försök.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om de verkligen kört över PC-spelarna den här gången.

 

Inga dedikerade servrar, konsolmenyer (och ingen konsol i spelet), lågt maxantal spelare etc etc. Rätt glad att jag inte förbokade. Om ett år eller så när det ligger i reaboxen kanske det är värt ett försök.

 

Någon skrev på en spelsite någonstans att PC-spelarna nu får känna hur det var att vara Mac-gamer på 90-talet.. Det är priset man får betala för att man "köpt" allt på TPB tidigare. Vill du spela med mycket folk online får du helt enkelt köpa en PS3 och spelet MAG när det kommer (255 samtidiga spelare).

 

Ang CoD´s singelplayerläge... singelplayerläget är bara en ursäkt.. spelets kärna är multiplayerlägena. Synd bara att deras nya upplägg inte faller alla i smaken. Men ni som är besvikna kan ju alltid se fram emot Bad Company 2 snart.. :rolleyes:

 

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Någon skrev på en spelsite någonstans att PC-spelarna nu får känna hur det var att vara Mac-gamer på 90-talet.. Det är priset man får betala för att man "köpt" allt på TPB tidigare. Vill du spela med mycket folk online får du helt enkelt köpa en PS3 och spelet MAG när det kommer (255 samtidiga spelare).

 

 

fast att bekämpa piratkopiering med att sabba MP som oftast är enda anledningen till att folk handlar spelet överhuvudtaget (SP klarar TPB-kopian utmärkt) verkar ju lite dumt :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Ang CoD´s singelplayerläge... singelplayerläget är bara en ursäkt.. spelets kärna är multiplayerlägena.

 

Tycker verkligen inte jag! CoD-serien för mig har alltid varit den härligt actionfyllda och scriptade singleplayern. De hade gärna fått öst in lite in-game cutscenes för min del också! CoD-serien är i min mening de enda spelen som det känns som man faktiskt är i en actionrulle.

Link to comment
Share on other sites

Som någon skrev ovan, MP är anledningen till varför man köper spelet, SP är bara träning inför MP. Att förstöra MP till PC leder ju bara till mer TPB nedladdningar.

 

Förövrigt var det faktiskt ett väldigt underhållande spel som jag kan rekommendera. Realismen kanske inte är utmärkt men det känns som sagt som att man spelar en film.

Link to comment
Share on other sites

fast att bekämpa piratkopiering med att sabba MP som oftast är enda anledningen till att folk handlar spelet överhuvudtaget (SP klarar TPB-kopian utmärkt) verkar ju lite dumt :mellow:

 

Jo, men säg det till speltillverkarna. Faktum är ju att de som laddat ner t.ex Spore och SIMS3 fått en bättre produkt än den begränsade utgåva som den som köpt spelet fått. De som köpt spelet kan ju bara installera om spelet ett begränsat antal gånger (tre?) innan de måste köpa en upplåsning för ett antal hundra.

 

Jag kan tänka mig att skälet till att CoD6 blivit mer konsol-betonat beror på att man lagt krutet på att utveckla mot konsolerna, och lagt så lite pengar som möjligt på att porta det till PC, bland annat därför att många som spelar PC-versionen "köpt" sitt på TPB, vilket naturligtvis betyder att Activision tjänar mindre.

 

 

 

Tycker verkligen inte jag! CoD-serien för mig har alltid varit den härligt actionfyllda och scriptade singleplayern. De hade gärna fått öst in lite in-game cutscenes för min del också! CoD-serien är i min mening de enda spelen som det känns som man faktiskt är i en actionrulle.

 

Jo, jag håller med, jag hade gärna sett mer singleplayer. Men det som håller spelet vid liv, som höll CoD 4 vid liv i två år, är ju inte enspelarkampanjen. Så sett ur ett längre perspektiv så är det ju i multiplayerläget man kommer lägga flest timmar. Om man inte har någon att spela med eller av andra anledningar inte kan/vill spela MP så är kanske CoD6 inte fullt lika mycket valuta för pengarna.

 

Å andra sidan borde man få rätt mycket speltid i enspelarläget om man kör på "Veteran" :D

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Värsta utmaningen, måtte jag sluta jobba snart så jag kan hem och klara spelet på veteran så jag kan skryta för en massa människor som jag egentligen inte känner eller ens har den blekaste aning om hur de ser ut annat än som digital profil på Soldf forumet :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Värsta utmaningen, måtte jag sluta jobba snart så jag kan hem och klara spelet på veteran så jag kan skryta för en massa människor som jag egentligen inte känner eller ens har den blekaste aning om hur de ser ut annat än som digital profil på Soldf forumet :mellow:

 

Hmm.. jag som bara kör på "regular".. jävlar.. Handsken är kastad! Tror jag får sjukskriva mig nästa vecka.. svininfluensa.. nej, fan.. jag är ju vaccinerad..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Värsta utmaningen, måtte jag sluta jobba snart så jag kan hem och klara spelet på veteran så jag kan skryta för en massa människor som jag egentligen inte känner eller ens har den blekaste aning om hur de ser ut annat än som digital profil på Soldf forumet :-P

 

Hmm.. jag som bara kör på "regular".. jävlar.. Handsken är kastad! Tror jag får sjukskriva mig nästa vecka.. svininfluensa.. nej, fan.. jag är ju vaccinerad..

 

/E

 

biverkningar av vaccineringen :D

 

(edit, bokstäver i rätt ordning)

Link to comment
Share on other sites

Du, det var inte lätt på Veteran, jag spelade i fyra timmar igår och har knappt kommit halvvägs. Vissa banor dog jag 10-12 gånger innan jag ens kommit förbi första hindret (typ hoppa över muren in i huset).

Det absolut svåraste var helt klart när man är på oljeplatformen, tror jag höll på med det uppdraget i en timme eller nått. Men det blir bara värre nu.. får se om man ens kommer klara de senare uppdragen.

Link to comment
Share on other sites

Du, det var inte lätt på Veteran, jag spelade i fyra timmar igår och har knappt kommit halvvägs. Vissa banor dog jag 10-12 gånger innan jag ens kommit förbi första hindret (typ hoppa över muren in i huset).

Det absolut svåraste var helt klart när man är på oljeplatformen, tror jag höll på med det uppdraget i en timme eller nått. Men det blir bara värre nu.. får se om man ens kommer klara de senare uppdragen.

 

Jag har precis kommit till det avsnittet man ska eskortera en stryker.. når jag dött fem gånger innan strykerhelvetet rullat 50m så tyckte jag det var dags för sängen.. detta var på regular!

 

Jag har inte kommit längre i SP-läget.. men när jag klarat SP på regular, då jäklar.. då ska jag testa veteran.. :/

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Du, det var inte lätt på Veteran, jag spelade i fyra timmar igår och har knappt kommit halvvägs. Vissa banor dog jag 10-12 gånger innan jag ens kommit förbi första hindret (typ hoppa över muren in i huset).

Det absolut svåraste var helt klart när man är på oljeplatformen, tror jag höll på med det uppdraget i en timme eller nått. Men det blir bara värre nu.. får se om man ens kommer klara de senare uppdragen.

 

Jag har precis kommit till det avsnittet man ska eskortera en stryker.. når jag dött fem gånger innan strykerhelvetet rullat 50m så tyckte jag det var dags för sängen.. detta var på regular!

 

Jag har inte kommit längre i SP-läget.. men när jag klarat SP på regular, då jäklar.. då ska jag testa veteran.. :/

 

/E

 

 

Du kommer gråta dig själv till sömns i stryker uppdraget på Veteran. Jag funderade ett tag om det verkligen var värt att spela ett spel där man inte kan göra annat än ligga på mage bakom ett skydd och hoppas att dina kamrater ska döda alla ondingar innan du själv får en handgranat i mungipan.

Det finns ett avsnitt då man ska passera en bro på den banan, vilket inte är något problem på regular, och något som man starkt funderar på hur man ska fuska sig förbi på veteran.

Link to comment
Share on other sites

Jag som trodde jag skulle se fram mot att köra genom allting en gång till på lite svårare. Nu börjar jag undra... :baskerPa:

 

En sak som dom verkligen lyckats med i (nästan alla) CoD-spel är att förmedla en känsla av bråttom-bråttom-bråttom, trots man ganska ofta kan ta gott om på sig. Ändå rycks man med, och verkligen försöker.

Link to comment
Share on other sites

Det som är kul med veteran är att det känns som att du inte gör största skillnaden så som det gör i lättare svårighetsgrader. Man blir liksom glad över att slå ut enstaka fiender när man vanligtvis inte skulle tycka det var nå märkvärdigt när man ensam slog ut pluton efter pluton. Dessutom skippar man helt det här med stressen och koncentrerar sig mer på att överleva och att inte bli tvåa.

På regular var jag typ alltid tvåa och fick ta emot ett par skott innan jag han nedkämpa hotet, nu dör man direkt om det händer.

Link to comment
Share on other sites

Har precis klarat ut det, jävligt hoppande ibland. Men oj så kul!

Dom lyckas på något sätt fixa till spänningen och "film"känslan i spelet.

Lite kort slut tycker jag dock, men känns lite spännande att se hur det kommer gå för dom 2 "desperados" som dom nu blev.

 

En sak som dock störde mig något så sjukt mycket var att batterierna till handkontrollen dog ca 5 min innan slutet. så ett smått desperat träd sprang runt hela lägenheten och letade efter nya batterier, vilket visade sig vara smått omögligt. slutade med att han hittade ett par i en fjärrkontroll med stora hurrarop till följd.

Link to comment
Share on other sites

En sak som dock störde mig något så sjukt mycket var att batterierna till handkontrollen dog ca 5 min innan slutet. så ett smått desperat träd sprang runt hela lägenheten och letade efter nya batterier, vilket visade sig vara smått omögligt. slutade med att han hittade ett par i en fjärrkontroll med stora hurrarop till följd.

 

Ha ha ha, jag kan sätta mig in i hur det kan ha känts.. fast en annan har ju en USB-kabel liggande just för sådana tillfällen.. men med fyra handkontroller brukar det alltid finnas en annan att plocka fram i nödfall..

 

Nu får ni som klarat spelet inte komma med en massa spoilers innan i alla fall jag är klar.. :happy:

 

Är i Gulag för tillfället.. Spelet låter en verkligen följa med på en resa.. man blir verkligen en adrenalinjunkie av allt flygande, hoppande, raceråkande, dykande och förstås skjutande..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

En sak som dock störde mig något så sjukt mycket var att batterierna till handkontrollen dog ca 5 min innan slutet. så ett smått desperat träd sprang runt hela lägenheten och letade efter nya batterier, vilket visade sig vara smått omögligt. slutade med att han hittade ett par i en fjärrkontroll med stora hurrarop till följd.

 

Ha ha ha, jag kan sätta mig in i hur det kan ha känts.. fast en annan har ju en USB-kabel liggande just för sådana tillfällen.. men med fyra handkontroller brukar det alltid finnas en annan att plocka fram i nödfall..

 

Nu får ni som klarat spelet inte komma med en massa spoilers innan i alla fall jag är klar.. :happy:

 

Är i Gulag för tillfället.. Spelet låter en verkligen följa med på en resa.. man blir verkligen en adrenalinjunkie av allt flygande, hoppande, raceråkande, dykande och förstås skjutande..

 

/E

Oj. ska försöka att inte spoilera allt nu =).

Jga tyckte det var lite för mycket hoppande, skulle nog bli med spännande om man inte hoppade fullt så mycket (skulle vara lite lättare att hänga med iaf..) , men gav en ganska cool bild av hur olika saker kan sammanfläta på ett sådant sätt på olika delar av jorden.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att storyn ar riktigt usel i Modern Warfare 2. Ettans story ar battre sammansatt, samt trovardig.

 

Halva tiden forstar jag inte varfor jag skjuter, och varfor jag befinner mig pa en sarskild plats, och jag forstar heller inte varfor man blir "foradd" med jamna mellanrum....

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att storyn ar riktigt usel i Modern Warfare 2. Ettans story ar battre sammansatt, samt trovardig.

 

Halva tiden forstar jag inte varfor jag skjuter, och varfor jag befinner mig pa en sarskild plats, och jag forstar heller inte varfor man blir "foradd" med jamna mellanrum....

 

 

Spelade färdigt storyn i helgen, så nu kan ni diskutera handlingen fritt utan att i alla fall jag blir sur :banghead:

 

Jag håller med om att handlingen innehåller en hel del hål.

 

Vad motiverar skurken/skurkarna? Varför behövde skurk nr 2 döda två personer för att täcka spåren när han använder i runda tal femtioelva bataljoner med soldater som hantlangare som vet precis lika mycket som de två mördade personerna som han låter slänga i en anonym grav och elda upp? Hur kan rymdstationen sprängas av en atombomb som detonerar på markytan, det lär ju knappast bli mycket till tryckvåg 300km upp i atmosfären?

 

Sen undrar man ju givetvis hur det går för storyns huvudpersoner och vad som hände sedan.. men det lär vi ju få veta i "Call of Duty 8 - Modern Warfare 3".

 

Men till skillnad från en dålig hollywoodrulle med undermålig story och logikhål stora som supertankers (ja, jag tänker på Terminator 4), så är inte spelets "extramaterial" något som katten släpat in. Att lira Special Operations med en polare online eller lokalt är ju underhållande. Särskilt när det blir lite tuggmotstånd. Sen är det ju alltid lika roligt att lyssna på engelska fjortisar som kommenterar sina medspelare i nedvärderande ordalag och tuggar tuggummi ljudligt i onlineläget.. ok, kanske inte riktigt ändå..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

[allmän spoilervarning]

 

@Erik_G

 

Men den där atombomben exploderar väl ute i rymden och inte på marken? I alla fall uppfattade jag det som det, och det var därför effekten för de nere på marken bara blev trasiga sikten och flygetyg som trillar ner i huvudet.

De andra hålen i storyn vågar jag inte säga något om, för där är jag minst lika frågande..

Link to comment
Share on other sites

Har nu klarat spelet på Veteran (och jag har screenshot men inte orkat hitta nått ställe att lägga upp det på). Det var tufft, man dör väldigt enkelt och väldigt mycket men det var roligare än regular efter som man var tvungen att åla dessto mer (jag gillar att åla, det påminner om när man i sin ungdom skulle hem från krogen).

Storyn, bitvis cool, men som sagt, jag förstår inte alls varför han förråde sina egna. Det fanns ju ingen motivation till det?

Själva kärnvapenexplosionen tillförde ju inte heller något alls till storyn.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...