Jump to content

Modern Warfare 2

Stefan F

Recommended Posts

• Replies 122
  • Created
  • Last Reply
...

Jag har inte råd med en ny dator/uppdatering, så jag får nöja mig med BF2. MW2 ser verkligen kul ut, men det är inte värt 5000 kr.

Vad har du för specs?

Jag kör MW2 på i princip medel-inställningar med en P4 3,4ghz, Nvidia 7800GTX (256mb) och 2gb internminne. Det flyter på i stort sett felfritt.

Ska förresten köra om spelet snart, men jag skippar Veteran, det får bli Hardened för min del. :baskerKav:

Jag star vid mina tidigare uttalande om att MW2 storyn ar horribel. Men nu har jag spenderat helgen med att lira MP-laget, och det ar ju riktigt, riktigt roligt!

Jag far intrycket av att man "matcha" battre med andra spelare med liknande erfarenhetsniva, sa det blir inte samma chanslosa slakt som det ibland blev i MW1. Men jag kanske bara inbillar mig....

Har nu börjat med MP. Kört lite drygt en timme, kommit upp i ca. 50 kills, mot ca. 100 dödsfall. Gått fort att komma till level 6, men blir väl värre ju högre upp man kommer?

Jämfört med BF2 känns det bättre, framför allt att man slipper guds hand (flygarna). Det är mer likt DF Black Hawk Down.

Skulle gärna ha sett lite större kartor i bland, som lämnar plats för mer taktiskt uppförande, än att bara gå in och kötta.

Jag tycker också att lobbyn är konstig. Varför får jag inte välja server själv (som i BF, DF etc)?

När jag spelade igår var det t.ex. en person som hade lvl25 eller så, någon på runt lvl30. Sedan ligger resten på lvl50+...

Har nu börjat med MP. Kört lite drygt en timme, kommit upp i ca. 50 kills, mot ca. 100 dödsfall. Gått fort att komma till level 6, men blir väl värre ju högre upp man kommer?

Jo, det krävs mer och mer poäng längre fram. Men det finns ju många sätt att skaffa sig poäng förutom att framgångsrikt slakta motspelarna. Om man framgångsrikt slaktar motspelarna med lite olika vapen man låst upp så klarar man snart av diverse "challenges" och får mer poäng och låser upp olika tillbehör.

Själv suger jag fetmycket och har väl en ratio på 4:10 ungefär. Men det hindrar inte mig från att glädja mig åt att jag "Glockade" en forumsmedlem häromdagen.. Det kändes skönt.. :)

Jämfört med BF2 känns det bättre, framför allt att man slipper guds hand (flygarna). Det är mer likt DF Black Hawk Down.

Skulle gärna ha sett lite större kartor i bland, som lämnar plats för mer taktiskt uppförande, än att bara gå in och kötta.

Nej det gör man tyvärr inte.. Den som får killstreakbelöningen "AC-130" känner sig nog som gud en liten stund. Som spelare på marken känner man sig som en myra under ett förstoringsglas.. Nowhere to run, nowhere to hide.. Det finns fler liknande killstreaks, några där man som spelare aktivt fär sikta och skjuta på motspelarna (Predator missile, helicopter gunner, AC-130 gunner) och några som dödar motspelarna autonomt utan egen inblandning (Pave Low, Attack Helicopter, Harrier). Det finns ju några lite större kartor, men spelet försöker ju också para ihop antalet spelare med kartstorlekarna, så därför kanske de största kartorna inte används så jättemycket. Kartorna är, tycker jag, ganska välbalanserade dock. Det är inte som i gamla DF, att några gubbar med prickskyttegevär kan kontrollera hela banan.

Jag tycker också att lobbyn är konstig. Varför får jag inte välja server själv (som i BF, DF etc)?

När jag spelade igår var det t.ex. en person som hade lvl25 eller så, någon på runt lvl30. Sedan ligger resten på lvl50+...

Jag tror inte spelmotorn försöker para ihop spelare med jämnbördiga spelare. Den tittar nog mer på nätverkshastighet och liknande. Däremot tror jag den försöker balansera lagen så att det blir hyfsat jämnt beträffande XP´s och nivåer. Dock får motorn lite svårt när det finns fem spelare i lobbyn som spelar i samma grupp. Om det är ett bra team kan det bli väldigt svettigt.

/E

Det stora kartorna kan till och med bli lite for stora. Pa t.ex. "Derail" sa har jag knallat runt i flera minuter utan att se en enda motstandare, och jag hor endast lite spridd skottlossning pa langt avstand.

Sen kan man ju snabbt se att "taktiskt upptradande" inte leder sa langt i MW2 - det ar langt fran milsim. Man kan anvanda sig av skydd och skyl, osv. Men nar kidsen beter sig som sjalvmordskandidater och rusar runt sa faller det beteendet oftast ihop pa sin egen orimlighet....

Det stora kartorna kan till och med bli lite for stora. Pa t.ex. "Derail" sa har jag knallat runt i flera minuter utan att se en enda motstandare, och jag hor endast lite spridd skottlossning pa langt avstand.

Sen kan man ju snabbt se att "taktiskt upptradande" inte leder sa langt i MW2 - det ar langt fran milsim. Man kan anvanda sig av skydd och skyl, osv. Men nar kidsen beter sig som sjalvmordskandidater och rusar runt sa faller det beteendet oftast ihop pa sin egen orimlighet....

Har t.ex "nedhållande eld" någonsin funkat i ett datorspel? Försöker man sig på det i ett spel med AI-botar så kommer botarna, om de är smarta, ta skydd och sedan pricka en så fort man tror att kusten är klar. Om de är dumma så tar de inte ens skydd utan står kvar fulla av dödsförakt och skjuter ihjäl en med obeveklig precision medan man matar på med sin ksp.

Vid spel online så dör man efter 0,3 sekunders nedhållande eld av en kula från en av de 8 krypskyttarna som ligger på lur på banan. Den kvarvarande spelaren som utsattes för den "nedhållande elden" kommer ändå inte bry sig om den likt den "korkade" boten beskriven ovan.

En kula som inte träffar i ett datorspel räknas inte, medan den i verkligheten kan ha en stark psykologisk effekt.

Men det finns ändå skäl till att man bör spela som ett team när man spelar team deathmatch och liknande. Det är väldigt bra att ha någon som kollar ens rygg, eller som kan gå före och dö :)

/E

Jag är van från DF-serien att spela hel- eller halvorganiserat. När kartorna är så tajta som en del är MW2 så spawnar man rakt i knät på motståndaren. Vilket då, som ni påpekar, har både för- och nackdelar. :)

Det jag menade Erik, var att man slipper dom som bosatte sig i ett flygplan i BF2 (självklart duktiga flygare) och sedan mer eller mindre förstörde spelglädjen för ett antal motståndare.

En belöning för att man varit duktig på marken köper jag. Har faktiskt vid två tillfällen fått tillgång till UAV-bomben. Spelade som sniper båda gångerna... än så länge är kidsen för snabba för mig ute på fältet.

Dålig kill/death-ratio brukar jag också ha. Men MW2 har kommit på ett kul system - säg att du blivit dödad av samma spelare 4 gånger, och sedan faktiskt lyckas ta honom: fanfar och "Payback!!" på skärmen.

Och att man efter en karta får belöningar, även fast dom består av typen "du låg mest av allihopa ner på kartan" eller dylikt.

Kanske pajigt, men det ger i alla fall mig en liten må-bra-känsla när kill/death-ration har varit 2-22. :)

I "Red Orchestra" (rekommenderas varmt, gärna med modden "Darkest Hour") simuleras bogvågsknallarna från nära missar samt att skärmen blurras (typ "panik"?). Man kan i princip inte göra mycket mer än att krypa djupare ner i sin grop om en ksp matar mot ens närområde.

Jag är van från DF-serien att spela hel- eller halvorganiserat. När kartorna är så tajta som en del är MW2 så spawnar man rakt i knät på motståndaren. Vilket då, som ni påpekar, har både för- och nackdelar. :)

Jag upplever faktiskt spawnandet som rätt välfungerande i CoD. Man spawnar alltid i relativ säkerhet, bara ett fåtal gånger har jag råkat ut för att jag dödats direkt vid spawn (då har jag gedigen erfarenhet av att respawna kan jag ju tillägga). Jag har ju erfarenheter från spel som DF och BF där spawnpunkterna är mer eller mindre förutsägbara och det var mer regel än undantag med folk som låg på lur och plockade alla som spawnade. Sådant är jäkligt trist!

Det jag menade Erik, var att man slipper dom som bosatte sig i ett flygplan i BF2 (självklart duktiga flygare) och sedan mer eller mindre förstörde spelglädjen för ett antal motståndare.

En belöning för att man varit duktig på marken köper jag. Har faktiskt vid två tillfällen fått tillgång till UAV-bomben. Spelade som sniper båda gångerna... än så länge är kidsen för snabba för mig ute på fältet.

Jo, jag förstod faktiskt vad du menade. Även om man råkar ut för "Predator missile" och "Harrier attack" rätt ofta så är det inget som jag tycker ligger spelet till last. Konceptet funkar.

Dålig kill/death-ratio brukar jag också ha. Men MW2 har kommit på ett kul system - säg att du blivit dödad av samma spelare 4 gånger, och sedan faktiskt lyckas ta honom: fanfar och "Payback!!" på skärmen.

Och att man efter en karta får belöningar, även fast dom består av typen "du låg mest av allihopa ner på kartan" eller dylikt.

Kanske pajigt, men det ger i alla fall mig en liten må-bra-känsla när kill/death-ration har varit 2-22. :)

Glöm inte heller "Killstreaks" där du efter att ha dött ett antal gånger kan "låna" klassen av den som dödade dig, eller få "martyrdom" (man tappar en granat när man dör så att alla i närheten stryker med också) som var så irriterande i första MW. Då låg det ju som ett "perk", nu kan man låsa upp det som ett killstreak. När och hur vet jag dock inte ännu, men att jag kommer använda det, det vet jag i alla fall :)

Med belöningar som "mest tid tillbringad med att titta på killcam" behöver man aldrig gå lottlös från en match :)

/E

Det finns inget intresse av att förutsättningslöst skapa en soldfclan.

Har själv enbart spelat MW2 1h, men har gedigen erfaranhet från MW1.

Vid vilken nivå kan man skapa clans i MW2?

/ Ignoranciajuris

Edit: Bör notera att jag kör Xbox

Det finns inget intresse av att förutsättningslöst skapa en soldfclan.

Har själv enbart spelat MW2 1h, men har gedigen erfaranhet från MW1.

Vid vilken nivå kan man skapa clans i MW2?

/ Ignoranciajuris

Man kan ju skapa klan-tags rätt tidigt, men om det finns något mer avancerat klanstöd vet jag inte.

/[FRAG]doedkoett

Har t.ex "nedhållande eld" någonsin funkat i ett datorspel?

/E

Det funkar utmärkt (om du är den som skjuter vill säga) i BF2 reality mod. Inte bara får du ett otroligt enerverande smättande ljud i högtalarna, skärmen "blurras" även. Och med tanke på storleken på kartorna och att du faktiskt inte vill dö, så håller du dig nere. (att det ofta är "stray bullets" som smätter runt en, är ju en annan femma, men efter ett tag så lär man sig om det är någon som skjuter på dig, eller om det är någon som skjuter på någon annan)

@Frekvenz, om du med klan menar tex Erik_G's [FRAG] kan du ha det redan från början (åtminstone om man lirar på pc), bara att byta sitt nick i steam.

En spelstil som jag tycker fungerar rätt bra (men har noll att göra med vettiga taktiker) är att hålla sig i rörelse hela tiden, själv brukar jag springa längs med kanterna(någorlunda i alla fall) av banan, vilket gör att man flankerar fiender som sitter och trycker bakom en sten.

Självklart dör jag väldigt mycket, men brukar i alla fall lyckas få fler fiender än vad jag själv dör :P

/[scH] IED

Gå in på inställningar för steam, och under fliken friends kan du ändra nick och visningsbild

(eller om man har spelet igång, tryck shift+tab för att få upp steam, klicka på settings längst ner, och där kommer man direkt till rätt ställe)

Fraga - vilket ar ert favoritspel i MP-laget i MW2? Personligen tycker jag om "Ground War". En trevlig mix av team death match och domination.

Det ar intressant att se/uppleva hur olika spelformerna ar i death match och domination.

Har t.ex "nedhållande eld" någonsin funkat i ett datorspel?

På den tiden jag spelade America's Army så var min favoritbana "Pipelines"; som kanske är bekant så var det väldigt poppis för försvararna att placera en skytt i en ventilationstrumma nästan rakt framför angriparnas spawnplats vilket normalt resulterade i 15-20% förlust av manskap innan angriparna ens tagit sig från spawnplatsen.

Då jag vid ett tillfälle spelade som angripande ksp-skytt så gick jag direkt ned i knästående och sköt korta eldskurar in i ventilgallret och entrédörren nedanför tills att mina medspelare hunnit ta sig bort från spawnplatsen - vi snackar alltså nedhållande eld i max 5-10 sekunder. Resultatet blev att jag fick en varning från admin om att jag spammade (eller nåt åt det hållet) och när jag förklarade att jag nyttjade en realistisk och korrekt teknik (dvs suppressing fire) så blev jag kickad från servern. Så mycket för att AA skall vara realistiskt i hur man nyttjar de olika befattningarna. :banghead:

Har inte spelat MP med MW2 ännu, men det kommer... :dribble:

Ground War är nog min favorit också.

Har lyckats komma upp till level 15. Men det verkar som kill/death kommer fortsättar vara mellan 1/2 till 1/3 resten av livet.

Frågor:

- Jag började köra med M4, så nu har jag en del extra saker till den. Men är SCAR eller FAMAS "bättre", i er åsikt? Jag har svårt att jämföra dom.

- Vilka perks använder ni mest? Varför?

@ Yxa.

Just det du beskriver har jag inte råkat ut för, men har råkat ut för många fuskare i framför allt DF-spelen.

Därför var det bra att man kunde välja server, vissa servrar kördes av folk man känner, och det fanns ofta en admin som spelade.

Men framför allt blev det sköna matcher när man oftast körde med folk man känner eller åtminstone känner till. På den tiden använde jag faktiskt mikrofon (vi körde över TeamSpeak), vilket jag inte gör nuförtiden. Att bli inslängd med ett gäng man inte känner, på en bana som är tajt - det finns liksom inte utrymme för någon planering.

I DF delade vi oftast in oss i försvarare, prickskyttar och anfallare inom laget.

- Fördelen med att använda samma vapen hela tiden är att man lär sig hur vapnet uppför sig i alla tänkbara tillfällen.

Annars kan man dock göra så att man intensivkör ett vapen för att få upp alla achievements till det, och på så vis få en massa xp, och sen gå vidare till nästa vapen och köra samma sak igen.

Själv gillar jag Scar, ganska kraftfull, och ganska bra precision. Famas:en har iofs högre precision, men jag klarar inte av 3-skottssalvorna :banghead:

-Jag använder så gott som alltid Cold-Blooded och Ninja, för att slippa bli skjuten av fiendens helikoptrar samt undvika de som satt sig i ett hörn med heartbeat-sensor. Perk 1 brukar jag variera mellan Marathon/Scavenger eller Sleight of Hand, beroende på vilket vapen/bana jag kör.

/Moro, som snart ska gå Prestige för första gången

PS. ett annat tips om man vill stiga i rankerna snabbt är att köra Team deathmatch, där får man 100xp för varje kill istället för de vanliga 50(?) ;-)

@ Yxa.

Just det du beskriver har jag inte råkat ut för, men har råkat ut för många fuskare i framför allt DF-spelen.

Därför var det bra att man kunde välja server, vissa servrar kördes av folk man känner, och det fanns ofta en admin som spelade.

Men framför allt blev det sköna matcher när man oftast körde med folk man känner eller åtminstone känner till. På den tiden använde jag faktiskt mikrofon (vi körde över TeamSpeak), vilket jag inte gör nuförtiden. Att bli inslängd med ett gäng man inte känner, på en bana som är tajt - det finns liksom inte utrymme för någon planering.

I DF delade vi oftast in oss i försvarare, prickskyttar och anfallare inom laget.

Ah... DF... Det gamla fina spelet! Ett av de roligaste spel jag spelat mp. Men som sagt, mycket fusk ett tag (ettan). Tur att man hade egen klan med egen server :rolleyes:

Det är ju faktiskt helt hål i huvudet att man inte kan välja server själv i MW2. Hur gör man om man vill spela med några polare online?

Frågor:

- Jag började köra med M4, så nu har jag en del extra saker till den. Men är SCAR eller FAMAS "bättre", i er åsikt? Jag har svårt att jämföra dom.

- Vilka perks använder ni mest? Varför?

CoD MW och MW2 är så fint balanserade att i stort sett alla vapen är lika bra. Olika men lika om ni fattar.. M4 och SCAR upplever jag som ungefär lika. Jag körde med SCAR förut, men har bytt till ett vapen som jag tror passar min spelstil bättre, L86an.. mycket ammo, spray 'n pray.. mer frontgrepp för att få ner rekylen och öka kontrollen känns den klockren, för mig det vill säga. Prickskyttebössor funkar inte alls för mig.. men det verkar ju funka för andra..

Perks är lite olika, men de jag kör mest är nog steady aim och sleight of hand eller cold blooded.

Angående spela med polare i MW 2 så funkar det i alla fall så på PS3 att en i spelgänget bjuder in de andra spelarna i kompislistan till en spellobby, därifrån kan man sedan välja att spela online mot andra (då hamnar man i samma lag) eller privata matcher. Man kan också ibland välja att hoppa in i spel som man ser att en polare spelar. Då är man dock inte garanterad plats i samma lag, vilekt inte alltid är en nackdel :banghead: Alltid roligt att överraska en polare genom att skära halsen av honom när han minst anar det.. he he he

/E

@ Yxa.

Ah... DF... Det gamla fina spelet! Ett av de roligaste spel jag spelat mp. Men som sagt, mycket fusk ett tag (ettan). Tur att man hade egen klan med egen server :banghead:

Det är ju faktiskt helt hål i huvudet att man inte kan välja server själv i MW2. Hur gör man om man vill spela med några polare online?

Du bjuder bara in dom i ditt "party" sen kan ni lägga er i kön för den form av spel ni vill köra!

Om någon är sugen på o lira lite nickar jag "saarholm" @ PSN

Upplever nagon fusk i onlinespelet i MW2?

Jag satt och spelade igar - och en och samma spelare utloste karnvapen i varenda omgang. Det blev trakigt till slut.

jag tyckte det hela luktade fusk, i och med att det hande ofelbart, och spelaren var faktiskt inte sa hogt rankad....

Jo, det skulle jag nog vilja påstå att man märker av lite då och då..

Sitter fortfarande lite smått funderandes över alla som kommit till 10e nivån av prestige,

har hunnit se ganska många sådana hittills, men inte sett en enda person som varit mellan nivå 6 och 9 på prestige..

Även om det är ett tråkigt sätt att lösa problemet brukar jag bara lämna servern när jag tycker att någon lyckas lite för bra för att det ska vara sant.

Det finns 70 levels, allt från private till commander.

När man kommit till lvl 70 kan man välja att gå in i "prestige mode", något som gör att alla ens challenges m.m nollställs,

ungefär som att börja om från början igen, fast istället för de vanliga rankerna så får man en ny symbol. (Prestige-nivåer)

Denna symbol har man då igenom 70 levels, innan man kan välja att gå in i nästa nivå av prestige..

Sammanfattningsvis finns det 770 levels, först de vanliga 70, och sen ytterligare 70 för varje nivå av prestige.

*känns som jag förvirrar mer än hjälper här* :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...